Fortköring Norge

råkade ut för länsman i Norge förra sommaren och fick bot. Tog 1.5 månad innan något brev kom. Worst case scenario i ditt fall är att du får betala mer än ursprungsbeloppet omvänt är att du får betala mer. Mitt tips - betala och se glad ut :) du har gjort fel och nu får du göra rätt. Tyvärr tror jag det är svårt att slippa undan.

Statens innkrevingssentral , dom sitter i Mo i rana... sköter fakturering av böter på utlänska personer, dom glömmer inget, men är inte alltid så snabba... lägg undan 5000sek på ditt konto och hoppas att SEK går upp och NOK går ner, jag kan inte lova att det är en lag men jag har aldrig blivit påförd några extra avgifter för deras hantering. polisen är det ingen mening att ringa till dom har resan avslutat ditt ärende, det är inte deras uppgift att driva in pengarna dom är bara tillsynsmyndighet.
Fördelen med Norge är att där vet man vad som gäller polisen eller Vegvesen ser inte mellan fingrarna som det är i Sverige, Rätt ÄR Rätt och Fel ÄR fel. när man gjort fel(vilket har hänt några gånger) då stannar man och tar konsekvenerna av sitt handlande, och i ditt fall väntar vackert på en räkning från Statens innkrevingssentral .

http://www.sismo.no/

Jag har råkat ut för exakt samma sak. Bodde i Oslo för fyra år sedan och åkte dit för fortkörning. Fick samma svar som du fick att jag skulle vänta några veckor med betalningen tills jag fick en lapp i brevlådan om det och då lägga upp en betalningsplan. Tiden gick och efter ca 3 månader hade det fortfarande inte kommit något brev på posten, träffade en polis på en fest då som jag snackade lite med. Han sa att jag förmodligen hade klarat mig då sånt här bara kunde försvinna ibland pga dåligt pappersarbete. Glad som satan blev jag och drack lite extra sprit för att fira det!!

Efter ytterligare 3 månader kom det helt bortglömda brevet i brevlådan med hela bötesbeloppet. Det hade alltså inte alls kommit bort på något vänster utan tog bara ett halvår att ta sig till min brevlåda istället för 3-4 veckor som polisen sa när jag åkte dit. Dock kostade det inte en spänn extra i nån förseningsavgift eller liknande. Provade även ringa dit och fråga hur i helvete det kunde ta så lång tid och försökte göra allt jag kunde för att få den ogiltighetsförklarad men det var bara att glömma, betala och va gla ;)

Så du kan nog vara lugn, ditt brev lär nog också dyka upp för eller senare :tummenupp

Norge och deras myndigheter är fantastiska!!!

ok det låter ju inte så lovande :(
Dock jag gör som du, tänker inte bry mig fören jag fått en påminnelse. Har lagt undan stålar till skiten men tänker göra allt för att slippa även om oddsen ser dåliga för att klara sig.

Fattar inte att folk här tycker det är så jäkla ok att betala 4200 norska kronor för att jag körde 16kmh för fort om man kan slippa.

Och viste ni var och hur det gick till skulle ni garva åt mig men ändå känna sympati tror jag då det verkligen är maximal otur att jag åkte dit.

ok det låter ju inte så lovande :(
Dock jag gör som du, tänker inte bry mig fören jag fått en påminnelse. Har lagt undan stålar till skiten men tänker göra allt för att slippa även om oddsen ser dåliga för att klara sig.

Fattar inte att folk här tycker det är så jäkla ok att betala 4200 norska kronor för att jag körde 16kmh för fort om man kan slippa.

Och viste ni var och hur det gick till skulle ni garva åt mig men ändå känna sympati tror jag då det verkligen är maximal otur att jag åkte dit.

Jag tycker inte att det är roligt att betala böter, men om jag har gjort mig skyldig till dom, och allt har gått rätt till så betalar jag... MEN om jag har den minsta förhoppning om att klara mig undan så självklart, jag provar. nu har ju du skrivit på och godtagit böterna så då har du inte så mycket att välja på oavsett hur det gått till, jag har själv fått böter för bla. brott mot "höjdreglerna" en viadukt skyltad 4.0m, jag sänker luftfjädringen och vet då att jag bara har 3,95m. på andra sidan viadukten får jag böter trots att inget tagit i, 4200NOK om jag inte kommer ihåg fel. Snacka om löjliga böter, vid deras kontrollmätning hade jag 4,02m i körläge och det var så man mäter .....

jo men för att du skall förstå min frustration.
Jag hade tagit fjällvägen mellan stavanger och Oslo med min volvo s80 som man åker som en kug i men lika skön som den är att köra är det skumma fel på den.
Dåligt väder och kolonkörning och sen massa lastbilar så hade kört lagligt 25-30 mil.
Tro mig 25-30 mil i 50-70kmh och ibland gick det i 30 så blir man lite trött.

Min farthållarfunktion hade slutat funka och jag vart irriterad över den även om jag inte då behövde den, så strax nedanför fjällen ser jag ett hus i början av en lång raka på ca 150m med åkrar på båda sidorna och ett hus i andra ändan.
Klockan va halv tio en onsdagskväll.
Stanna och startar om bilen och farthållaren börja funka igen.

Efter den långa sega körningen i snigelfart över fjällen så bara känner jag att dom 272 hästarna i t6an måste få luftas nu och jag öppnar spjällen helt.

mmm vad sker, jo en helt svartklädd polis utan nån reflex står och skjuter laser på mig. Efter han skjutit klart kliver polisman med reflexväst fram bakom huset och vinkar in mig och jag fattar vad som väntar.

Alltså polisen har sett sett hela förloppet från jag stanna till starta om bilen och sedan hur jag gasar fullt till 76km/h innan jag ser honom,

Jag försökte säga som det var men han sa bara. Tjänstefel att inte ge dig bot, dyrt att köra fort i Norge.

Jo det är så komiskt att jag lyckas pricka in honom så bra på en väg som är 42 mil från där jag starta.

Var nån här på SH som körde typ 36 eller 46km/h för fort. Han fick ett antal månader i fängelse vill jag minnas.

Tja!

Fängelse för fortkörning låter extremt!! Dock så vet jag att i Norge så är det Cash som gäller vid bot, om man inte kan betala så är det tuffare åtgärder. Har man inte $$$ att pröjsa på plats så är det inte omöjligt att få sitta av skiten på närmsa häkte.

Har någon färska uppgifter på hur det funkar idag, var inte blyg... Posta här! :D

Mvh Coolz

Om man inte kan betala böterna får man ta en liten semester i deras bun ker. Om maan inte betalar och man blir stoppad igen är jag osäker på hur det blir. Innan kunde kunde man bli landförvisad ett tag beroende på hur mycket böterna va. Det är ju den som har skrivit på och kör förfort som har skylldighet att betala oavsett om tiden rinner iväg.

Jag skulle ringt och betalat så fort det gick. Man kommer inte undan.

Jag fick en bot över 1,5 år senare och då va det inte fortkörning utan överlast.

Varför orka lägga tid att kontakta polisen för en böteslapp.

Vill de ha dina pengar så får de väll kontakta dig :)

Gissningsvis har de väll fipplat bort lappen efter som polisen skulle ge dig avbetalning.

Varför orka lägga tid att kontakta polisen för en böteslapp.

Vill de ha dina pengar så får de väll kontakta dig :)

Gissningsvis har de väll fipplat bort lappen efter som polisen skulle ge dig avbetalning.

Haha tack för uppmuntran.
Nä ringa gör jag inte men är inställd på att det kommer en ny bot på post.
Dock har jag en tanke på att skriva mig som hemlös då kanske dom ger upp letandet :D

Sanningen är ju att jag är hemlös i Sverige nu så vore ingen lögn.

Om norsk vägpolitik som jag fick höra av gubbarna på jobbet igår, chockerande för många tror jag.

Norge lägger ut 1 miljard på att bygga väg.
Men eftersom Norge inte vill skattefinansiera det hela så har man som säkert alla vet satt upp bommstationer som sitter där ända tills en väg är färdigbetald.
Och när bommen betalat av vägen så åker bommen bort men kommer ofta snabbt tillbaka då det brukar va dags för att lägga ny asfalt då.

Nu kommer det fina här, för att få all drift med bommstationer och vägtullar och pappersarbete med indrivning av pengar så hamnar den totala summan på 1,7 miljarder.

Hade dom skattefinansiera det så hade vi sluppit bommstationer och Norge hade sparat 700 miljoner per miljard.

Till råga på allt så vet dom fan inte hur man bygger väg här.

Har bara ett ord för detta, NORGE!!!!!!!

Last edited:
Fortkörning Norge 3 ggr, bot 3 gånger, betalat 1 ggr.

Dom brukar ju sitta med baden baden stolar som värsta semesterfirana
och lasern gömmandes.

Drog hardangervidda och träffade länsman i september förra året
knappt nån trafik alls, fick ett varningens finger vid fortsatt färd
att hålla nere hastigheten på min fortsatta färd. till saken hör väl
hastigheten vid tillfället 170 så tur att länsman själv hade hoj ala
plastraket. :yoparty

Vill bara avsluta tråden med att även jag fastnade kvar i Norges långsamma system där misstag verkar omöjligt att göra för dom och jag nu fått min bot på nytt och jag betalt skiten.

Fick även vägtullräkning från 6 månader tillbaka på posten nu så slutsats är väll.
Norges seghet får en se ljus i tunneln för en stund hos dom flesta men sanningen är att ingen verkar bli bortglömd.

Går böterna direkt till konto hos Norska indrivningscentralen eller via svensk myndighet? Vad händer om man inte betalar? Svensk kronofogde och betalningsanmärkningar eller blir det besöksförbud i Norge ett tag framöver (kan ju vara skönt att slippa eländet ändå)?

Hur många norrmän (eller svenskar) kör ifrån polisen istället? När fängelse redan är på straffskalan från början, så gör det ju inte så mycket till eller från att dra. Och det där med att stanna och göra rätt för sig - inte när systemet är stelbent fel från början!

Bara så man vet om man skulle få för sig att fara dit nångång...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti