Fortköring Norge

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hej, jag har åkt dit för fortkörning i Norge och fick en bot på 4200kr av polisen i handen som jag skrev under på.
Jag sa att jag har svårt att betala och han sa att jag skulle vänta i 3 veckor tills dom hör av sig till mig så skulle jag få lägga upp en avbetalning.
Nu har det gått 2,5 månad och jag har inte hört något alls om det.

Jag är svensk medborgare, skriven i sverige och jobbar bara tillfälligt i Norge, har endast d-nummer.
Har som sagt inte fått någon påminnelse och ingen har hört av mig.

Vad händer nu med mig och vad skall jag göra?
Jag vill ju inte betala om jag kan slippa undan men jag vill heller inte råka ut för att dom höjer boten med några tusen för jag inte betalt.

Har hört olika bud nu, vissa säger att jag kan slippa om jag inte blir norsk medborgare.
Andra säger att jag kan få den fördubblad.
Några säger att dom max kan lägga på några hudra på en påminnelse först innan det går till kronofogden och blir superdyrt.

Snälla någon som säkert vet vad som gäller?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag sitter inte inne på svaret på dina frågor, men jag tror inte att du kommer undan några böter i Norge eftersom de har vissa överenskommelser med Sverige. Att de inte återkommit har säkert sina skäl. Om du är riktigt orolig borde det väl bara vara att lyfta på luren och ringa några samtal. Det har ju varit några stycken genom åren som åkt fast i Norge så någon av dessa herrar kommer kanske att titta in i tråden eller hänvisa till någon tråd där svaret finns. Någon form av bestraffning utgår säkert om du låter bli att betala in böterna

Jag har t ex fått både p-böter och en bot för att jag lyfte på luren för att be att jag fick återkomma. Typiskt nog körde jag rakt på en dansk kontroll när detta skedde. Det var nog mitt livs dyraste samtal. Erkände på plats och avin kom hem i brevlådan. Det tog nog sin lilla stund har jag för mig. Det var ett inkassobolag som drev in pengarna. Jag antar att de säljer inkassokraven. Den här byråkratin tar nog lite tid och kanske är ett skäl till att postgången inte går snabbare.

Hoppas det ordnar sig. Lycka till.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag sitter inte inne på svaret på dina frågor, men jag tror inte att du kommer undan några böter i Norge eftersom de har vissa överenskommelser med Sverige. Att de inte återkommit har säkert sina skäl. Om du är riktigt orolig borde det väl bara vara att lyfta på luren och ringa några samtal. Det har ju varit några stycken genom åren som åkt fast i Norge så någon av dessa herrar kommer kanske att titta in i tråden eller hänvisa till någon tråd där svaret finns. Någon form av bestraffning utgår säkert om du låter bli att betala in böterna

Jag har t ex fått både p-böter och en bot för att jag lyfte på luren för att be att jag fick återkomma. Typiskt nog körde jag rakt på en dansk kontroll när detta skedde. Det var nog mitt livs dyraste samtal. Erkände på plats och avin kom hem i brevlådan. Det tog nog sin lilla stund har jag för mig. Det var ett inkassobolag som drev in pengarna. Jag antar att de säljer inkassokraven. Den här byråkratin tar nog lite tid och kanske är ett skäl till att postgången inte går snabbare.

Hoppas det ordnar sig. Lycka till.

Jag har googlat och letat men inte funnit det svar jag sökte där av tråden. Men tack för inlägget så hoppas jag någon kan svara på min fråga
 
Last edited:

namn

Guest
ibland tar det lite tid men Statens inkrävningscentral i mo i rana brukar inte glömma bort räkningar, när jag har fått räkning av dom så har det inte tillkommit några avgifter alls, men jag skulle inte chansa på att det samma gäller brev nr2, ring till dom, dom är trevlig... Och hjälpsamma.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Hjælp mig nu, jag ringde ju och dom læt inte alls trevliga nær jag inte ville uppge mitt namn før dom.
Var helt ærligt jævligt otrevliga på polisen.

Nån måste væll sitta inne på svaret hær tycker jag
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Dom har ju ditt D-nummer vilket innebär att dom har en adress till dig?

ja jo kanske, men jag læmna ju bara fram mitt svenska kørkort och inget annat men dom lær væll kunna hitta mig men varfør ingen påminnelse æn i så fall. ca 2,5 månad nu ju sen dom tog mig.

Kan det va så att dom inte orkar bry sig i mig bara eller att nått blivit fel?

Min fråga ær ju vad som gæller om jag inte betalar førsta boten jag fick av polisen i handen
 

MarcusKarlsson

knegare
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
Ingen
ja jo kanske, men jag læmna ju bara fram mitt svenska kørkort och inget annat men dom lær væll kunna hitta mig men varfør ingen påminnelse æn i så fall. ca 2,5 månad nu ju sen dom tog mig.

Kan det va så att dom inte orkar bry sig i mig bara eller att nått blivit fel?

Min fråga ær ju vad som gæller om jag inte betalar førsta boten jag fick av polisen i handen

Sant, vet inte men tror nog det kan ta tid. Min kollega fick en bot när han var i Norge på en tysklandsreggad bil, han fick en påminnelse ett par månader senare.
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Jag har inga tips att ge men skulle personligen inte ta kontakt eller på något sätt dra uppmärksamhet kring boten, men det kanske kan straffa sig iofs, vad vet jag. Hur för fort måste man köra i Norge för att få 4200 kr i böter? Har för mig att de har ett inkomstbaserat bot-system...
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Asså dom är sjukligt långsamma med allt pappersarbete här i norge.
Det kommer ett brev till dig, håll ett öga på posten bara.
 

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Ort
Falun
Hoj
CBR600F fighter stunt
Jag har inga tips att ge men skulle personligen inte ta kontakt eller på något sätt dra uppmärksamhet kring boten, men det kanske kan straffa sig iofs, vad vet jag. Hur för fort måste man köra i Norge för att få 4200 kr i böter? Har för mig att de har ett inkomstbaserat bot-system...

16 kmh før fort på en 60 væg om jag minns rætt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hjælp mig nu, jag ringde ju och dom læt inte alls trevliga nær jag inte ville uppge mitt namn før dom.
Var helt ærligt jævligt otrevliga på polisen.

Nån måste væll sitta inne på svaret hær tycker jag

Jag skulle inte heller vara trevlig om någon ringde upp mig och vägrade uppge sitt namn för att slippa undan.


You reap what you sow.

Ring dom igen, säg som det är och betala böterna. :rolleyes:
 

jandreas

Ant's in the pant's
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Luleå
Hoj
Hojlös
Jag har råkat ut för exakt samma sak. Bodde i Oslo för fyra år sedan och åkte dit för fortkörning. Fick samma svar som du fick att jag skulle vänta några veckor med betalningen tills jag fick en lapp i brevlådan om det och då lägga upp en betalningsplan. Tiden gick och efter ca 3 månader hade det fortfarande inte kommit något brev på posten, träffade en polis på en fest då som jag snackade lite med. Han sa att jag förmodligen hade klarat mig då sånt här bara kunde försvinna ibland pga dåligt pappersarbete. Glad som satan blev jag och drack lite extra sprit för att fira det!!

Efter ytterligare 3 månader kom det helt bortglömda brevet i brevlådan med hela bötesbeloppet. Det hade alltså inte alls kommit bort på något vänster utan tog bara ett halvår att ta sig till min brevlåda istället för 3-4 veckor som polisen sa när jag åkte dit. Dock kostade det inte en spänn extra i nån förseningsavgift eller liknande. Provade även ringa dit och fråga hur i helvete det kunde ta så lång tid och försökte göra allt jag kunde för att få den ogiltighetsförklarad men det var bara att glömma, betala och va gla ;)

Så du kan nog vara lugn, ditt brev lär nog också dyka upp för eller senare :tummenupp

Norge och deras myndigheter är fantastiska!!!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Oj då, är det så små överträdelser som ger såna summor...

Kanske ska ta det lite lugnare på gatorna då hehe.

Var nån här på SH som körde typ 36 eller 46km/h för fort. Han fick ett antal månader i fängelse vill jag minnas.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
?? skit!!! nu funderar man ju om man verkligen ska på den där semestern i norge på sommaren :(
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Var nån här på SH som körde typ 36 eller 46km/h för fort. Han fick ett antal månader i fängelse vill jag minnas.
36 för fort i 80 zon är "lugnt", förbannat dyrt bara.
I Norge används procent sats för fortkörning, så i vissa fall kan du köra fortare i Norge än i Sverige och ändå behålla lappen.
(eller var lugnt, det är väl 15 år sedan jag torskade i Norge, kan ha ändrats.)

Dock går semesterkassan snabbt åt om du torskar :gnissla
Och nä, i vanliga fall kommer du inte undan boten, den kommer, men kan dröja.
 

Gixxer_Affe

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Åland/Jomala
Hoj
2000, Suzuki GSXR600
Om jag inte minns fel kan man bli av med körkortet för gott med allt för stora hastighets-överträdelser / eller tillräckligt många...att man lixom blir av ,med körkortet och inte ens får möjligheten att ta de igen :/

kan ju vara bara bullshit , men dom e rätt hårda i norge me trafiken :S
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Om jag inte minns fel kan man bli av med körkortet för gott med allt för stora hastighets-överträdelser / eller tillräckligt många...att man lixom blir av ,med körkortet och inte ens får möjligheten att ta de igen :/

kan ju vara bara bullshit , men dom e rätt hårda i norge me trafiken :S
Det är inget som är speciellt med Norge, det går att göra samma bedrift här också, det är inte "hårdare" med trafiken i Norge, andra nivåer bara.
Du promenerar inte iväg bara med en klapp på axeln för (upprepad)grov vårdslöshet i trafik i Sverige heller ;)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top