Formulabil med R6 motor, team CRR

Däcken kostade 2500kr /styck.

Ni får gärna komma och åka lite i vinter:fyllisar

kul o se att det rör på sig.
vad är det för dämpare? de moddade mountainbike-dämparna?
vad väger fälgarna?
vad är det för däck? (kan inte riktigt se på bilden)
vad för nån motor i år?
hur blev det med växlingsystemet?

/herr Nyfiken
 
kul o se att det rör på sig.
vad är det för dämpare? de moddade mountainbike-dämparna?
vad väger fälgarna?
vad är det för däck? (kan inte riktigt se på bilden)
vad för nån motor i år?
hur blev det med växlingsystemet?

/herr Nyfiken


Riktiga spionfrågor:D
Öhlins, jo det är nog cykeldämpare.
Lite mer än förra årets fälgar
vet ej
R6
Det är inte klart än, har ett system nu med hydraulik ihopsatt men det levde inte upp till min förväntningar. Att finna en kraftig envägssolonoid vore fint nu men dom växer inte på träd:( Har en tvåvägs men den är tung och har för kort slag.

Bilen är långt kommen i cad nu. Deadline på cadden var i helgen men vi drar över lite (inom felmarginalen) vissa inom projektet sliter häcken av sig nu (rekord förra veckan var 53h formula)

Var det linköping som talade om att starta upp iår , är du involverad där nu?
 
Last edited:
Riktiga spionfrågor:D
Öhlins, jo det är nog cykeldämpare.
Lite mer än förra årets fälgar
vet ej
R6
Det är inte klart än, har ett system nu med hydraulik ihopsatt men det levde inte upp till min förväntningar. Att finna en kraftig envägssolonoid vore fint nu men dom växer inte på träd:( Har en tvåvägs men den är tung och har för kort slag.

Bilen är långt kommen i cad nu. Deadline på cadden var i helgen men vi drar över lite (inom felmarginalen) vissa inom projektet sliter häcken av sig nu (rekord förra veckan var 53h formula)

Var det linköping som talade om att starta upp iår , är du involverad där nu?

jag tyckte väl dämparna var välidgt snarlika, dock så var ju era mycket finare färger än tidigare varianter (lite avundsjuk) =)
känns ju som att ni är ganska bra på det om ni kan spika cadden nu.
nja, jag tror inte det var linköping, för isf sitter de med skygglappar i nån mörk källarlokal och trycker, vilket kommer resultera i nåt riktigt skit!
 
Liten uppdate.

Grabbarna grus fixar elen:D
091217A000.jpg


2009 års bil lastades idag och skickas nu till birmingham där den skall ställas ut på världens störtsa motorsportsmässa:)
091229A000.jpg


Såhär ser den ut nu, med isdäcken monterade.
091214A000.jpg


En teaser på nya chassiet.
091215A000.jpg
 
Kul att det går framåt. Bara en liten grej, jag skulle nog maila och kolla med domarna ang. rullbågsstöttorna. Det eller lägga till ett rör från slutet på stöttan till botten and rullbågen som det är tänkt att man ska ha.

Sen skulle jag nog inte ha monterat dämparna så där. Hur linjärär utväxlingen och vad har ni valt för ride rate?
 
Kul att det går framåt. Bara en liten grej, jag skulle nog maila och kolla med domarna ang. rullbågsstöttorna. Det eller lägga till ett rör från slutet på stöttan till botten and rullbågen som det är tänkt att man ska ha.

Sen skulle jag nog inte ha monterat dämparna så där. Hur linjärär utväxlingen och vad har ni valt för ride rate?

Jo men vi har redan kollat med domarna och det var helt okey att göra så. Ride raten är stygt nära 1:1 tror ja men ja kan höra med han som har hand om de.

När ska ni visa vad som försiggår hos er då?:D

Chassiet är nästan klar nu.

Lite mer bilder:)
1_4.jpg


1_8.jpg


1_11.jpg


untitled_13.jpg


untitled_15.jpg


En bild på chassiet ifrån förra veckan
100107A000.jpg
 
Last edited:
Först o främst en riktigt häftigt bygge. Kul att se alla egentillverkade detaljer, sånt inger respekt när det funkar.
Sen en fråga, såg att ni försökte rikta en ISR-bromsskiva...hur gick det med den, kunde den användas igen...? Har nämligen en krokig ISR-skiva själv.
 
Först o främst en riktigt häftigt bygge. Kul att se alla egentillverkade detaljer, sånt inger respekt när det funkar.
Sen en fråga, såg att ni försökte rikta en ISR-bromsskiva...hur gick det med den, kunde den användas igen...? Har nämligen en krokig ISR-skiva själv.

Kul med kommentarer:)

Nej det gick inte nå vidare med den skivan utan den åkte i soporna.

---------------------------------------

Till Jon på KTH, grattis! såg ni kom med i tyskland. Det ser de inte ut som att vi lyckades med:(
 
Fantastiskt kul att följa!
Och ni verkar ju inte vara direkt tappade bakom en vagn när det gäller design, hållfasthet, mm.
Detta bygge vill jag med nöje följa! :tummenupp
 
Ja, jag lyckades svara på alla frågor på tre minuter, var ganska stressigt. Tråkigt att ni inte kom med, skulle va kul med några fler svenskar. Får se hur det blir med england, där är det ju svårt att veta på ett tag.

Vi håller på att göra sista revideringen på allt. Vissa grejer typ som nav borde gå iväg på tillverkning nu i veckan och det är ganska mycket som ska beställas nu i dagarna. Kanske blir någon teaser bild på hemsidan snart.

Vad jag menade när jag frågade efter ride rate va vilken egenfrekvens ni valt på den ofjädrade massan.

Måste ju säga att bakvagn (om man bortser från fordonsdynamiken) och naven ser ut som ett klart lyft jämfört med förra året.
 
Ja, jag lyckades svara på alla frågor på tre minuter, var ganska stressigt. Tråkigt att ni inte kom med, skulle va kul med några fler svenskar. Får se hur det blir med england, där är det ju svårt att veta på ett tag.

Vi håller på att göra sista revideringen på allt. Vissa grejer typ som nav borde gå iväg på tillverkning nu i veckan och det är ganska mycket som ska beställas nu i dagarna. Kanske blir någon teaser bild på hemsidan snart.

Vad jag menade när jag frågade efter ride rate va vilken egenfrekvens ni valt på den ofjädrade massan.

Måste ju säga att bakvagn (om man bortser från fordonsdynamiken) och naven ser ut som ett klart lyft jämfört med förra året.


Eftersom vi bara har för avsikt att bli bäst i Sverige & topp tio internationellt så har vi låtit en firma välja ut fjädringskomponenter baserat på våra viktförhållanden och inte grävt något nämntvärt i detta utan istället arbetat vidare med andra frågor.
 
Tjena grabbar!
Kul att se hur arbetet går frammåt. Än så länge har ni ett lätt försprång då vi flyttar ner i verkstaden först den här veckan ;-).

Ställer mig lite frågande till att låta en tredje part välja ut fjädrings-komponenterna, men kan man bara motivera sina val i designpresentationen så antar jag att det funkar. Hur resonerar ni?

Grattis till KTH och platsen på Hockenheim, ser ut att kunna bli en bra tävling.
 
Tjena grabbar!
Kul att se hur arbetet går frammåt. Än så länge har ni ett lätt försprång då vi flyttar ner i verkstaden först den här veckan ;-).

Ställer mig lite frågande till att låta en tredje part välja ut fjädrings-komponenterna, men kan man bara motivera sina val i designpresentationen så antar jag att det funkar. Hur resonerar ni?

Grattis till KTH och platsen på Hockenheim, ser ut att kunna bli en bra tävling.

Hej. Kul att ni ansluter er:) Starkt team iår? Ni ska bara köra silverstone iår eller ska ni bli med på baltic också?

Snackade nyss med kilarna som åkte till england med -09 bilen och dom har varit på en kanon mässa och haft skitkul, synd att man inte hakade på.

Det överlåter jag till Hjulupphängning & Manöver gruppen som kan det mycket bättre än mig, jag har som tur är bara hand om elen men vet att en rallyfirma har i samråd med vår H&M valt ut dessa komponenter och det bör då ligga en del timmar med tankar bakom valen men vad exakt är det som jon inte tror är bra?
 
nu är jag inte helt säker på vad jon menar, plus att det inte är helt lätt att se hur allt ska vara på första bilden... men jag tycker att utväxlingen ser ganska linjär ut och nånstans i närheten av 1. dock så ser det desto knivigare ut att få till rockerfästet bra, kan nog bli kul att jigga upp =)
men sen att ha en olinjär utväxling i rockern behöver i sig inte vara något fel, bara man har koll på vad man gör och kan motivera det (konstruktionsskäl är inget bra argument!).

dock så ställer jag mig väldigt frågande till att låta en firma välja fjäderkonstanter!? om det är så illa som du får det att låta så både tror och hoppas jag att ni får arga blickar från dommarna... riderates etc är bland det mest grundläggande och enkla att räkna på vid räserbilsdesign.

men missförstå mig inte: att konsultera en firma och kanske få hjälp med att förstå hur saker och ting funkar, för att sedan välja ut komponenter, geometrier etc, det är en helt annan sak, som enligt mig är alldeles ok!

sen kan vara så enkelt att "berättelserna" haltar en aning när allt tar omvägen via dig, som inte är inblandad i just denna del =) men om det är som du skrev, och som jag uppfattade det, då blir jag faktiskt lite arg :gnissla
 
Last edited:
... massa text...

1. Utväxlingen är mycket nära 1 och det finns ju i sig inget problem med det eftersom slaget på dämparen tillåter oss att fjädra så mycket vi behöver enligt reglementet och så mycket vi vill?

2.Har jag någon gång i denna tråd skrivit att en firma ska välja fjäderkonstanter åt oss? Jag själv är ju en riktig hobby-åkare med mc men jag har lyckats komma underfund med att det finns mycket mer att arbeta med på en dämpare än bara fjäderkonstanten.

3. Naturligtvis bygger vi bilen själva till och med chassiet... host..host.. men man får ju ta hjälp av folk inom branchen för att få bättre förståelse.

4. Såklart när saker ska förklaras i andra hand så följer inte allt med och det står förklarat tidigare i tråden. Men sen är det ju så att vi snarare bygger bil än räknar på egenfrekvenser, därför skrev jag att vi överlåtit det åt någon annan:tungan

5. Tråden startades för att visa er och alla andra vad vi håller på med och kanske dela lite tips oss emellan. Tycker det vore kul eftersom ingen av oss är på sådan nivå att det behöver vara stängda dörrar.

Vad åker ni andra med för motorer iår? Alla åker med sug?

Fortsätt gärna kommentera för det är bara kul:tummenupp
 
Last edited:
2.Har jag någon gång i denna tråd skrivit att en firma ska välja fjäderkonstanter åt oss?
jag tolkade inlägg #131 så... :näsblod

Jag själv är ju en riktig hobby-åkare med mc men jag har lyckats komma underfund med att det finns mycket mer att arbeta med på en dämpare än bara fjäderkonstanten.

på en dämpare ja, men den är väl köpt(?) och då finns det inte så mycket mer att göra där mer än att skruva på befintliga inställningar (vilket jag iofs har stor förståelse för att ni "lånar" lite kunskap till), om ni inte ska börja öppna upp dämparna och shimsa om, vilket känns som lite väl avancerat, speciellt på en dämpare som kunnigt folk (läs: öhlins) redan har micklat med för att passa ändamålet... men på fjädringsbiten finns där inte så våldsamt mycket, speciellt om utväxling redan är bestämt. men visst, tar man med kränghämmarna i leken samtidigt (vilket man bör göra samtidigt) så får man ju lite till (även om man kan kalla det för att bestämma fjäderkonstant det med :tungan )

3. Naturligtvis bygger vi bilen själva till och med chassiet... host..host.. men man får ju ta hjälp av folk inom branchen för att få bättre förståelse.
självklart! :tummenupp bara dumdristigt att med skygglappar köra sitt eget rejs...

5. Tråden startades för att visa er och alla andra vad vi håller på med och kanske dela lite tips oss emellan. Tycker det vore kul eftersom ingen av oss är på sådan nivå att det behöver vara stängda dörrar.

Fortsätt gärna kommentera för det är bara kul:tummenupp
helt rätt, håller med till hundra procent! riktigt kul att följa...
sen så måste man ju gnälla nånstans nu när man inte har nåt eget team att klanka ner på :rolleyes: och den bitvis negativa tonen beror nog till viss del av nån form av abstinens och avundsjuka...
 
Det jag tänkte på när jag frågade efter utväxlingen var att det ser ut som att push roden är lutad i längsled på bilen. Detta leder ju till att ju mer du fjädrar ner desto flackare vinkel kommer push roden att få, denna vinkelförändring leder till att utväxlingen blir olinjär. Nu behöver inte det va dåligt på något sett om det är vad man vill. Jag ville bara ställa en ledande fråga för att se om ni hade tänkt på det. Jag brukar ställa liknande frågor till alla här på KTH, för det brukar leda till att folk börjar fundera på varför jag ställde frågan. Vilket i många fall kan va mycket viktigare än själva svaret.

Precis som att många design domare frågade hur mycket torque steer vi hade på bilarna eftersom de flesta kör med olika långa drivaxlar. Domarna var inte inresereade av själva svaret utan hur man hade kommit fram till svaret. Jag vet att det var många som hade problem med den frågan för att de aldrig hade tänk på torque steer. Claude Rouelle kom med ett uttalande för några år sedan, det var precis när TTC bildades. Det han sa var att det fanns ett däck på marknaden som var 2 sekunder snabbare än alla andra och att ingen körde med dem. Däcket fanns inte, han ville bara få folk att börja titta mer kritiskt och vetenskapligt på däcksdata.

Ang. dämparna som ni har valt, de är ju ett klart lyft mot de ni hade förra året. Men jag hade nog, eller rättare sagt har valt några andra. Penskes ny FSAE dämpare har enligt mig något bättre egenskaper än Öhlins DB. Problemet med DB dämparna kan va att de är något hårda, detta leder till att man blir tvungen att köra med något högre engenfrekvens. Penskes dämpare går att schimsa om vilket gör att man får mycket större möjlighet att välja den dämpkurvan man vill ha. Gäller bara att veta vad det är.
 
apropå egentligen ingenting, men hur länge har du varit med fs-kretsarna nu, borde det inte vara dags för dig att komma ut i verkligheten snart?

Ja det är väl några år nu, började 04. Men man ska ju inte stressa, det inget som blir bra av det. Sen är det ju så jävligt kul att bygga formulabilar. :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top