Formulabil med R6 motor, team CRR

PetRou

Chalmers Formula Student
Gick med
18 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hej. Kul att ni ansluter er:) Starkt team iår? Ni ska bara köra silverstone iår eller ska ni bli med på baltic också?

QUOTE]

Måste säga att vi har ett mycket ambitiöst team i år och all heder till deras hårda arbete.

Silverstone är givet, om nu inte arrangörerna tycker annorlunda, antar att det visar sig på fredag. Baltic open hade varit kul, men inget vi diskuterat ännu. Får vänta tills det finns lite mer info osv. Annars finns planer på en eventuell Italientävling....

Linjäriteten ni diskuterar påverkas klart av hur mycket push-rod:en är lutad mot vertikalplanen. Men se först till att initialvärdet av utväxlingen är det ni vill ha och håll sedan koll på förändringen, rörelsen är trots allt tämligen kort och det är inte säkert att förändringen måste vara så stor.

Kaz/PENSKE dämparna är inte helt fel kan jag säga.....
 

JonMW

KTH Racing
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Stockholm
Hoj
.
Jag fick höra liknande argument av han som gör våran dämparlayout. Men efter lite "övertalande" (det är skönt att ha veto i alla tekniska beslut) så lyckades han få in en på 75 mm.
 

PetRou

Chalmers Formula Student
Gick med
18 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag fick höra liknande argument av han som gör våran dämparlayout. Men efter lite "övertalande" (det är skönt att ha veto i alla tekniska beslut) så lyckades han få in en på 75 mm.

Lite extra slag är ju inte helt fel. Inte rädd för att dämparen skall bli för styv när ni utnyttjar hela slaget med högre motionratio?, eller skall jag läsa med betoning på; EN på 75 mm?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
på en dämpare ja, men den är väl köpt(?) och då finns det inte så mycket mer att göra där mer än att skruva på befintliga inställningar (vilket jag iofs har stor förståelse för att ni "lånar" lite kunskap till), om ni inte ska börja öppna upp dämparna och shimsa om, vilket känns som lite väl avancerat, speciellt på en dämpare som kunnigt folk (läs: öhlins) redan har micklat med för att passa ändamålet...

Visst finns det mycke att göra. Det är ju det vi kan ha hjälp av (läs: kunnigt folk):tungan för att passa ändamålet bättre genom att tex shimsa om. Gjorde jag själv på mina sachs dämpare med mycket gott resultat.

Tillsammans med våra dämpare så köpte vi med öhlins fjädersats som innehåller 4 uppsättningar med olika hårdhet på fjädrar.

Vad är bra värden för static och race sag på sånna här dämpare? Det är 1/3 av slaget på race sag eller?

Undra hur många som tävlar inom tex roadracing som INTE har byggt om dämparna även om det sitter öhlins:rolleyes: Men om det Jon säger inte stämmer, alltså att dom nu skulle vara för hårda så kommer vi ju slippa det:) Men med vårat nya AIM loggsystem som bla kommer logga alla fyra dämpare så hoppas jag vi kommer kunna komma till rätta med dämpningen på ett enklare sätt.

Det jag tänkte på när jag frågade efter utväxlingen var att det ser ut som att push roden är lutad i längsled på bilen. Detta leder ju till att ju mer du fjädrar ner desto flackare vinkel kommer push roden att få, denna vinkelförändring leder till att utväxlingen blir olinjär. Nu behöver inte det va dåligt på något sett om det är vad man vill.

Jag vidarebefodrade detta idag och det är ju något vi nog får kolla lite mer på. Tack ska du ha för upplysningen:tummenupp

Måste säga att vi har ett mycket ambitiöst team i år och all heder till deras hårda arbete.

Silverstone är givet, om nu inte arrangörerna tycker annorlunda, antar att det visar sig på fredag. Baltic open hade varit kul, men inget vi diskuterat ännu. Får vänta tills det finns lite mer info osv. Annars finns planer på en eventuell Italientävling....

Fan va kul! Vi är också en stor klunga men det kommer nog minska nu en anning då kursen drar igång. Vi har ju höstens arbete som inträdesprov för att kolla vilka som kommer få ingå i det som kurs.

Italien har vi också snackat om faktiskt eftersom tyskland nu inte blev av.

Fick höra att två ur Chalmers teamet ska komma på besök under Svenska rallyt till oss:)

Nu går det även att bli kompis med Clear River Racing på facebook om man vill bli uppdaterad vad som händer!
 
Last edited:

JonMW

KTH Racing
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Stockholm
Hoj
.
Lite extra slag är ju inte helt fel. Inte rädd för att dämparen skall bli för styv när ni utnyttjar hela slaget med högre motionratio?, eller skall jag läsa med betoning på; EN på 75 mm?

Nä det blir ingen monoshock i år. Vi har dock planer på att börja samla in lite test data för att kunna vidareutveckla det monoshock system vi körde med för två år sedan.

Det jag ville var att öka deplacement och kolv hastigheten jämfört med DB dämparna. Med schims satsen borde det inte va något problem att plocka fram den kurvan jag vill ha även med lite högre MR, måste bara ta och bygga klar dämpar dynon så vi kan mäta också. Det jag tycker är ett av de större problemen med DB dämparna är att eftersom de är så pass hårda blir man tvungen att sänka MR vilket ju leder till lägre hastigheter och sämre kontroll. Hastigheten är redan ganska låg vid MR 1.
 

PetRou

Chalmers Formula Student
Gick med
18 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ser varför ni var intresserade av Kaz/PENSKE dämparna. Håller ni en hög MR och lyckas shimsa om dämparna till era krav, kommer ni troligvis få fram en bra dämpar typ/inställning. Lycka till!

------------------------
Ny tråd på rejsa.nu, Chalmers Formula Student 2010
 

JonMW

KTH Racing
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Stockholm
Hoj
.
Hur går det för er?

Sen kanske ni ska maila domarna i england och försöka förklara för dem att ni är från sverige. Just nu står det att ni kommer från tyskland, stod det inte danmark på eran skylt för något år sedan?

2657689599_a1789bef21.jpg


Nästan skönt att vi inte åker till england i år, sämre organiserad tävling får man leta efter.
 
Last edited:

Tanndal

KTH Racing
Gick med
5 Feb 2010
Ort
Stockholm
Hoj
KTH Racing
apropå egentligen ingenting, men hur länge har du varit med fs-kretsarna nu, borde det inte vara dags för dig att komma ut i verkligheten snart?

Nu ska vi inte få Jon på några nya tankar! :)

ingen ide att stressa som sagt, skadar ju inte direkt att honom i teamet :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hur går det för er?

Sen kanske ni ska maila domarna i england och försöka förklara för dem att ni är från sverige. Just nu står det att ni kommer från tyskland, stod det inte danmark på eran skylt för något år sedan?


Nästan skönt att vi inte åker till england i år, sämre organiserad tävling får man leta efter.

Tack för tipset!

Det går framåt. I min grupp har vi nästan blivit klara med installationen av styrsystem och grejjar med växlingen nu som vi ska helt elektrisk med solenoider. Det mesta av kabeldragning med reläer å sånt kraffs är klart på prototyp chassiet så funkar allt ska vi bara kunna flytta över det och koppla på det när det riktiga chassiet är längre gånget.

Inväntar två topplock som ska installeras på motorn så vi kan koppla på styrsystemet och se så vi kopplat rätt och börja starta upp.

Mycket tillverkning har kommit igång.

Karossgruppen trasslar med style i ProE för att få ihop karossen så vi kan fräsa ut den sen. Men med mycket motgångar tydligen då "style" funktionen är svår.


Men så har vi också haft en kick-off för teamet i Torsby (10 mil norr om karlstad) där vi kört lite is med -09 bilen. Nya nav bak konstruerades och tillverkades till detta och dom fungerade jätte bra.

isracing.jpg


isracing2.jpg


Jag tror du benämnde våra dämpare med fel namn, så du inte tror det är någon annan model vi köpt, tror modelnamnet på våra var ttx.

Att vi har fåt en olinjär dämpning kanske inte var någon hitt men inget problem heller tydligen. Jag var faktiskt själv med till fjädrings gurun och snackade om det och det kommer inte vara något problem att justera bort med höghastighets justeringen på våra dämpare.

Vi har fått vår nya hemsida klar: www.clearriverracing.se
printscreen.jpg


En ny rolig sak är att vi inte bara blivit omskrivna på bilsportshemsidan utan också i tidningen.


Vi har som mål nu att hela bilen ska vara klar i miten av April.
 
Last edited:

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07

JonMW

KTH Racing
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Stockholm
Hoj
.
Jag tror du benämnde våra dämpare med fel namn, så du inte tror det är någon annan model vi köpt, tror modelnamnet på våra var ttx.

Nja, är det dämparna som är med på bild på sidan 6 så är det en Double Barrel. Dämparen utväcklades av Öhlins åt Cane Creek som en cyckeldämpare. Men eftersom de har ett så stort justerspann började många fsae team köra med dem. Detta ledde till att Öhlins gjorde en modifierad version till just fsae, den versionen släppte de under eget namn för ett eller två år sen. De flesta känner fortfarande till dämparen som en Double Barrel, men ja den innehåller TTX teknologi. Den dämpare de flesta tänker på när de hör TTX är nog TTX40 MkII och de är bra mycket dyrare (kostar ca 20000:- styck) än vad DB dämparna (ca 4000:- styck) är.
 

TomCRR

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Karlstad
Hoj
CRR-10
Nja, är det dämparna som är med på bild på sidan 6 så är det en Double Barrel. Dämparen utväcklades av Öhlins åt Cane Creek som en cyckeldämpare. Men eftersom de har ett så stort justerspann började många fsae team köra med dem. Detta ledde till att Öhlins gjorde en modifierad version till just fsae, den versionen släppte de under eget namn för ett eller två år sen. De flesta känner fortfarande till dämparen som en Double Barrel, men ja den innehåller TTX teknologi. Den dämpare de flesta tänker på när de hör TTX är nog TTX40 MkII och de är bra mycket dyrare (kostar ca 20000:- styck) än vad DB dämparna (ca 4000:- styck) är.


Det stämmer att det är en variant på DB dämparen, men dessa heter TTX25 oavsett vad folk tänker på när dom hör "TTX".

http://www.ohlinsusa.com/us/index.php?option=com_content&view=article&id=104&Itemid=102

Dock är TTX40 dämparna både bättre och dyrare, men det ändrar inte namnet på våra:)
 

TomCRR

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
Karlstad
Hoj
CRR-10
Kan ju också passa på att prata lite i allmänhet kring vår grupp då det ju inte är Mr.Helmuts område egentligen:)

Vi är väl medvetna om att vi ligger långt efter vad det gäller simulering av upphängningen i olika dataprogramm osv. Många av dom som går inn i teamet har inte ens haft en CAD kurs, och det är mycket att sätta sig inn i bara för att få ut vanliga parter i CAD.

Sen finns det inte mycket erfarenhet från tidigare när det gäller upphängningskonstruktion och fordonsdynamik, och den kunskapen finns ej heller på universitetet då det inte finns nån annan fordonsrelaterat utbildning på skolan.

Vi försöker lära oss det grunnläggande genom att läsa böcker och att göra enkla, handgjorda modeller. Givetvis blir det långt från optimalt, men vi siktar hellre på att ha många justeringsmöjligheter så att vi kan testa oss fram i verkligheten till att få en hyfsad uppsättning på bilen.

Till skillnad från många andra gör vi också i stort sett alla grejer själva i CNC maskiner och i den vanliga verkstan. Det är rätt tidskrävande att lära sig alla maskiner men man lär sig otroligt mycket mer än när man skickar bort alt jobb. Därför blir det mindre tid till att göra alla simuleringar som dom flesta andra teamen gör.

Vi försöker givetvis att göra framsteg från år till år, i år har vi en logg enhet och kommer logga dämparrörelsen bl.a, vilket borde hjälpa oss i uppsättningen av bilen.

Men som sagt, generellt sätt ligger vi långt efter på många punkter gällande upphängningen. Men vi börjar förstå elemäntara saker och har i alla fall en bra grund att stå på nu. Jag skulle vilja göra så mycket mer, framföraltt simulera rörelserna i upphängningen, men nu hinns det inte.

Sen är jag givetvis tacksam för hjälp och synspunkter, som f.eks den linjära dämpningen, och det är en lärdom vi ge vidare till nästa års team.

Med det sagt tror vi har fått till många andra bra lösningar i år, som bakändan på chassit och justerbart pedalställ från förarpos. Och det är fortfarande ute på banan huvudtävlingen är, och där kommer vi ha en bra bil även i år!:tungan

När får man se bilder på KTHs bygge då??:)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Liten update

I morgon blir det mera lek med förra årets bil i torsby. Nu med omkonstruerade/ nytillverkade nav fram också:)

Idag gjordes andra testet av krock-zonen.

[YOUTUBE-ID]tRjW5CRqpCE[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top