Fork extensions- Gaffelbensförlängare

Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an. 😉

Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.

Tredje stycket. Gör så. 👍
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.

Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs. 🙂
Det beror nog på hojen om den välter direkt när man bara lyfter i framänden, om tyngdpunkten hamnar över linjen mellan lyftpunkten under gaffelkronan och bakdäckets kontaktpunkt så kommer den fortsätta stå upp tills man knuffar omkull den. Hamnar tyngdpunkten över den linjen välter det direkt.

Men det är en dålig idé att bara lyfta i gaffelkronan även om det nu "funkar". Det blir ju inte ens lite stabilt.
 
Slår man loss skruven i botten på gaffelbenet med denna tror ni?
Någon med erfarenhet?

Jag har en 220v hjulmutterdragare från Jula, men den är så överdrivet stark och slaktar nästan mindre skruvar som M10 och neråt. Skruvarna blir fula menar jag.
Dessutom bara "off" eller "fullt ös"

Har haft isär dem förut men endast med handverktyg efter Suzukis manual.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240725_225920_Biltema.jpg
    Screenshot_20240725_225920_Biltema.jpg
    135.2 KB · Visningar: 7
  • Screenshot_20240725_230629_Biltema.jpg
    Screenshot_20240725_230629_Biltema.jpg
    127.9 KB · Visningar: 7
Last edited:
Jag har aldrig haft några problem med mitt Valter Moto främre depåstöd. Har nog haft det i 20 år och gjort minst tio kompletta gaffelbyten med det, på ett flertal olika sporthojar och åttiotalare med. Om det är vingligt eller inte beror väl på vad man jämför med, men jag uppfattar det inte som vingligt under demontering / montering av framhjul och framgaffelben. Det håller dessutom för sporthoj + förare.

View attachment 501383
Behövde du ta bort kåporna?
Det momentet slipper man ju gärna.

Tänkte vad/om det är någon skillnad rent tekniskt/fysiskt på det som Thansen säljer?
Aldrig handlat där men är ju trevligt med stenkastsavstånd hemifrån.
 
En gubbe med erfarenhet och tre armar.
Samma gaffel?
Ja, det är sådär Suzuki instruerar att man ska göra och jag har alla verktyg.
Men tänkte prova och ev fuska denna gång och göra som i första videon jag postade i inlägg #1
Man slipper ju lossa toppmuttern från cartridge-insatsen då.
 
Hur ska du få dit förlängarna utan att lossa toppmuttrarna?
 
Slår man loss skruven i botten på gaffelbenet med denna tror ni?
Någon med erfarenhet?

Jag har en 220v hjulmutterdragare från Jula, men den är så överdrivet stark och slaktar nästan mindre skruvar som M10 och neråt. Skruvarna blir fula menar jag.
Dessutom bara "off" eller "fullt ös"

Har haft isär dem förut men endast med handverktyg efter Suzukis manual.

Nej, den där knackar väl inte(?) och i så fall är du inte mycket hjälpt av sen.
 
Nej, den där knackar väl inte(?) och i så fall är du inte mycket hjälpt av sen.
Nej, det gör den nog inte. Stämmer...

Blev en stor och tjock klassiker istället.
Duger väl för enstaka jobb.
Hade en för 20 år sedan som brann upp men den hade nog inte inställbart vridmoment.
 

Bifogat

  • Screenshot_20240726_193311_Biltema.jpg
    Screenshot_20240726_193311_Biltema.jpg
    280.4 KB · Visningar: 13
Last edited:
Genom att ta bort bottenskruven enbart. Då behöver man inte det.
Video, inlägg #1
Jag läste lite slarvigt som "utan att lossa toppmuttern" och funderade hur det skulle gå till...
Komprimera fjädringen lite så brukar det gå att lossa skruven i botten med vanliga handverktyg.
 
Då var dem på plats. Blev dock inget test med att kolla "wheel travel" eller om däcket nu kan skrapa i Intercoolern, men kan inte tänka mig att det är möjligt nu. Hade ingen "fancy" lyftutrustning heller.
(Pallbockar och kartong)

Inga konstigheter med att de inte linjerade upp eller så. Sitter "super straight" som Del Bollox skulle ha sagt 🤣
20240730_130617.jpg20240730_123149.jpg20240730_141843.jpg

Jag överdrev nog något genom att höja den 2,5cm fram, men ska nog sänka ner den 1 cm åtminstone. Det kändes på tyngdpunkten, speciellt vid bökande in och ur garage.
20240730_132746.jpg20240730_132831.jpg20240730_141824.jpg
Bromsslangarna räckte till med hjulet hängande, hade förväntat mig att de inte skulle göra det.

En eftertanke är att man kanske skulle använt Loctite på förlängningsgängan för att inte få ev luft eller oljeläckage....

Drog bara på dem för hand tills det tog stop, men noterade att sista biten så gick det lite tyngre så de kanske har löst det med någon slags kona?
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top