Det beror nog på hojen om den välter direkt när man bara lyfter i framänden, om tyngdpunkten hamnar över linjen mellan lyftpunkten under gaffelkronan och bakdäckets kontaktpunkt så kommer den fortsätta stå upp tills man knuffar omkull den. Hamnar tyngdpunkten över den linjen välter det direkt.Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an.
Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.
Tredje stycket. Gör så.
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.
Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs.![]()
Men det är en dålig idé att bara lyfta i gaffelkronan även om det nu "funkar". Det blir ju inte ens lite stabilt.