Fork extensions- Gaffelbensförlängare

Så teoretiskt kanske "tire to intercooler interference" skulle eventuellt kunna elimineras med endast extra olja med den setup'en jag har nu?

Min rekommendation är att alltid ha ett definierat stopp ("metal-to-metal") för fjädringens slaglängd INNAN något av hjulen tar i chassit. Man kan säkert begränsa fjädringens slaglängd med både styva fjädrar och hög oljenivå. Detta kommer sannolikt ge avkall på komforten samtidigt som du ändå förr eller senare kommer att träffa ett monstergupp oavsiktligen och ha sönder din intercooler...

Är det motocrosshojar som har nån slags avluftning upptill? Varför, bygger de upp för mycket tryck iom med körningen eller vad?

Dels för att luftfjädern värms upp och trycket ökar, dels för att en hel del radialtätningar tenderar att suga in luft som pumpar upp luftfjädern ytterligare.
 
Min rekommendation är att alltid ha ett definierat stopp ("metal-to-metal") för fjädringens slaglängd INNAN något av hjulen tar i chassit. Man kan säkert begränsa fjädringens slaglängd med både styva fjädrar och hög oljenivå. Detta kommer sannolikt ge avkall på komforten samtidigt som du ändå förr eller senare kommer att träffa ett monstergupp oavsiktligen och ha sönder din intercooler...
Ja, jag hade en tanke på det där.
Jag tänker, om man sätter på förlängare och tappar ur all olja ordentligt (för att inte söla ner hela garaget) och har gaffelbenen fastskruvade i gaffelkronan, tar bort all vikt från framhjulet. Går det då att lossa toppmuttarna på gaffelbenen helt och sen kontrollerat släppa på hojens tyngd med framhjul och allt på för att se hur långt ner benen måste vara föra att hjulet inte ska ta i?
(Gjort röda pilar på bild)

Eller tänker jag fel gällande gaffelns konstruktion? Måste man ta isär den mer?
 

Bifogat

  • Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    586.4 KB · Visningar: 20
  • Screenshot_20240705_195256_Chrome.jpg
    Screenshot_20240705_195256_Chrome.jpg
    167.5 KB · Visningar: 18
Last edited:
Ja, jag hade en tanke på det där.
Jag tänker, om man sätter på förlängare och tappar ur all olja ordentligt (för att inte söla ner hela garaget) och har gaffelbenen fastskruvade i gaffelkronan, tar bort all vikt från framhjulet. Går det då att lossa toppmuttarna på gaffelbenen helt och sen kontrollerat släppa på hojens tyngd med framhjul allt på för att se hur långt ner benen måste vara föra att hjulet inte ska ta i?
(Gjort röda pilar på bild)

Eller tänker jag fel gällande gaffelns konstruktion? Måste man ta isär den mer?
Ja och du behöver inte ens tappa ur oljan för det testet.
 
Ungefär var, eller hur långt ner bottnar ytterröret (metall mot metall) normalt på en sån här gaffel mätt från bottendelen som bromsoken sitter monterade på.

Alltså hur mycket av innerbenen är synliga (i centimeter) vid max kompression?
 

Bifogat

  • Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    Screenshot_20240705_194424_Gallery.jpg
    48.1 KB · Visningar: 11
Framgaffelbenet bottnar inte ”metal-to-metal” mellan ytterrör och bottenstycke, utan vanligtvis genom att den så kallade ”top capen” - alltså locket på ytterröret - bottnar mot toppen av innerröret.

Det finns säkert någon avart till konstruktion som har ett definierat stopp någonstans längs dämpsystemets kolvstång, men det är osannolikt att dessa har letat sig in hos en japansk tillverkare.

Normal slaglängd på en sporthoj brukar vara 120-130 mm ”metal-to-metal” och då går hydraulstopp eller bumpgummi in 5-15 mm tidigare.
 
Fick hem förlängarna från Geezer Engineering igår nämligen och kan nog säkert säga att jag fick precis det som är på bild och vad jag betalat för.

Känns väldigt hög kvalitet och fin finish när man tittar på kanter och gängor osv.
Valde de svarteloxerade.

Men har som sagt inte provat att gänga på dem än. Vill ivrigt ut och mecka men heltidsjobbet förbinder en.

Om någon har något mektips på hur man hänger upp en hoj framtill om man inte har en takregel så mottages det tacksamt.
Hade en tanke på att använda pallbockar vid svingfästet med 2 hylsförlängare i den genomgående bulten och en domkraft under motorn men vettefan om det inte bara blir ett farligt vingel...

Depåstöd med styrhuvudinfästning hade jag förmodligen kunnat använda, men har redan ett vanligt depåstöd så blir att kolla upp.
 
Last edited:
Jag använder en motorlyft för att hänga hojen i när jag skruvar på gaffel etc.
Annars så får du väl bygga nån ställning av träreglar och simulera en takbalk.
 
Två stegar i vinkel och en regel som a-strecket.
 
Precis, vad jag tänkt på också.

Annars? Är den här något att hänga i julgranen?
Har butik 200m hemifrån nämligen.

Kolla först så du har ett hål i undre gaffelkronan.
Du kan få räkna med att ta bort kåpor fram om du inte redan gjort det.
Och om hålet finns så nrukar de medskickade pinnarna vara för små, då får man hitta en hylsa som passar att fylla ut med. På hojen jag använder biltemas variant på det där atödet stoppar jag i en 19mm hylsa först.
Och se till att hojen sr bra för det blir lite vingligt.
 
Ett sånt funkar också, har ett liknande men det brukar vara trångt mella skärm, kylare och styrkronan på en sportis.
Precis, därför man varit en smula återhållsam och nöjt sig med det vanliga stödet.
Ska fundera lite.
 
Last edited:
Kolla först så du har ett hål i undre gaffelkronan.
Du kan få räkna med att ta bort kåpor fram om du inte redan gjort det.
Och om hålet finns så nrukar de medskickade pinnarna vara för små, då får man hitta en hylsa som passar att fylla ut med. På hojen jag använder biltemas variant på det där atödet stoppar jag i en 19mm hylsa först.
Och se till att hojen sr bra för det blir lite vingligt.
Tack!
 
Jag köpte mig en garagelyft för upp till 2t på Biltema när de hade rabatt på dem. En med uppfällbara stödben och hjul så den är lätt att stuva undan och flytta runt. Av nån anledning är mitt treportars lastbilsgarage så fullt av skit att allt behöver packas undan. :gnissla
Men den lyften är skitsmidig att lyfta hojar med.
 
Jag kör med denna. Fett grym till mina 210-kiloshojar. Endast denna eller tillsammans med centralstöd.
Depåstöd är svajiga. Denna är stadig.
IMG_0755.jpeg
 
Jag har aldrig haft några problem med mitt Valter Moto främre depåstöd. Har nog haft det i 20 år och gjort minst tio kompletta gaffelbyten med det, på ett flertal olika sporthojar och åttiotalare med. Om det är vingligt eller inte beror väl på vad man jämför med, men jag uppfattar det inte som vingligt under demontering / montering av framhjul och framgaffelben. Det håller dessutom för sporthoj + förare.

IMG_9827.jpeg
 
Jag har aldrig haft några problem med mitt Valter Moto främre depåstöd. Har nog haft det i 20 år och gjort minst tio kompletta gaffelbyten med det, på ett flertal olika sporthojar och åttiotalare med. Om det är vingligt eller inte beror väl på vad man jämför med, men jag uppfattar det inte som vingligt under demontering / montering av framhjul och framgaffelben. Det håller dessutom för sporthoj + förare.

View attachment 501383
Om hojen står på centralstödet så är ett främre depåstöd inte vingligt. Mitt depåstöd för svingen har blivit svajigt med tiden. Det kanske skulle bli bättre med bobiner.
När jag använder depåstödet fram med piggarna i botten på gaffelbenen i kombination med centralstödet så står TDMen bra. Kawan har bara sidostöd så då är saxlyften perfekt.
Senast bytte jag ett skrapgummi på TDMen och körde centralstöd och saxlyft när jag tog loss gaffelbenet.
Det kändes bättre än tidigare variant vid däcksbyte.
IMG_1819.jpeg
Domkraft mot avgasrör och träkilar mellan avgasrör och motorblock för att avlasta.
Lite extra plockepinn ifall domkraften skulle vilja sjunka medan jag åkte iväg med hjulet.
Funkade men det kändes sådär.
 
Ett främre depåstöd typ Valter Moto är avsett att användas tillsammans med ett bakre depåstöd (eller med ett centralstöd) och dessutom att det bakre depåstödet / centralstödet appliceras först. Om man bara använder det främre depåstödet medans hojens bakdäck fortfarande står på marken så kan jag tänka mig att hojen uppfattas som extremt vinglig. Då står ju hojen bara på en linjekontakt mellan styrstolpen och bakdäckets kontaktyta. Till skillnad från bakre depåstöd / centralstöd som har 300-500 mm mellan sina fötter.

Jag är dessutom en skeptiker och stor avrådare från alla former av lyft under avgassystem och oljetråg. Det må fungera på vissa hojar, men titangrenrör med godstjocklek 0.7 mm och oljetråget på moderna sporthojar är definitivt inte gjorda för sådana saker.

Inom racingen byter man ju gaffelkronor och flyttar styrstolpar framåt och bakåt ganska ofta. Då funkar inte främre depåstöd typ Valter Moto. Då använder man ett depåstöd som lyfter hojen under de främre motorfästena ("motorhängarna"), den del som syns högst upp i bild strax till höger om grenröret. Om jag skulle lägga tid på att göra ett hemgjort depåstöd så tror jag att jag skulle sikta på något sådant.
 
Ett främre depåstöd typ Valter Moto är avsett att användas tillsammans med ett bakre depåstöd (eller med ett centralstöd) och dessutom att det bakre depåstödet / centralstödet appliceras först. Om man bara använder det främre depåstödet medans hojens bakdäck fortfarande står på marken så kan jag tänka mig att hojen uppfattas som extremt vinglig. Då står ju hojen bara på en linjekontakt mellan styrstolpen och bakdäckets kontaktyta. Till skillnad från bakre depåstöd / centralstöd som har 300-500 mm mellan sina fötter.

Jag är dessutom en skeptiker och stor avrådare från alla former av lyft under avgassystem och oljetråg. Det må fungera på vissa hojar, men titangrenrör med godstjocklek 0.7 mm och oljetråget på moderna sporthojar är definitivt inte gjorda för sådana saker.

Inom racingen byter man ju gaffelkronor och flyttar styrstolpar framåt och bakåt ganska ofta. Då funkar inte främre depåstöd typ Valter Moto. Då använder man ett depåstöd som lyfter hojen under de främre motorfästena ("motorhängarna"), den del som syns högst upp i bild strax till höger om grenröret. Om jag skulle lägga tid på att göra ett hemgjort depåstöd så tror jag att jag skulle sikta på något sådant.
Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an. 😉

Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.

Tredje stycket. Gör så. 👍
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.

Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs. 🙂
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top