Fork extensions- Gaffelbensförlängare

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har aldrig haft några problem med mitt Valter Moto främre depåstöd. Har nog haft det i 20 år och gjort minst tio kompletta gaffelbyten med det, på ett flertal olika sporthojar och åttiotalare med. Om det är vingligt eller inte beror väl på vad man jämför med, men jag uppfattar det inte som vingligt under demontering / montering av framhjul och framgaffelben. Det håller dessutom för sporthoj + förare.

View attachment 501383
Om hojen står på centralstödet så är ett främre depåstöd inte vingligt. Mitt depåstöd för svingen har blivit svajigt med tiden. Det kanske skulle bli bättre med bobiner.
När jag använder depåstödet fram med piggarna i botten på gaffelbenen i kombination med centralstödet så står TDMen bra. Kawan har bara sidostöd så då är saxlyften perfekt.
Senast bytte jag ett skrapgummi på TDMen och körde centralstöd och saxlyft när jag tog loss gaffelbenet.
Det kändes bättre än tidigare variant vid däcksbyte.
IMG_1819.jpeg
Domkraft mot avgasrör och träkilar mellan avgasrör och motorblock för att avlasta.
Lite extra plockepinn ifall domkraften skulle vilja sjunka medan jag åkte iväg med hjulet.
Funkade men det kändes sådär.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ett främre depåstöd typ Valter Moto är avsett att användas tillsammans med ett bakre depåstöd (eller med ett centralstöd) och dessutom att det bakre depåstödet / centralstödet appliceras först. Om man bara använder det främre depåstödet medans hojens bakdäck fortfarande står på marken så kan jag tänka mig att hojen uppfattas som extremt vinglig. Då står ju hojen bara på en linjekontakt mellan styrstolpen och bakdäckets kontaktyta. Till skillnad från bakre depåstöd / centralstöd som har 300-500 mm mellan sina fötter.

Jag är dessutom en skeptiker och stor avrådare från alla former av lyft under avgassystem och oljetråg. Det må fungera på vissa hojar, men titangrenrör med godstjocklek 0.7 mm och oljetråget på moderna sporthojar är definitivt inte gjorda för sådana saker.

Inom racingen byter man ju gaffelkronor och flyttar styrstolpar framåt och bakåt ganska ofta. Då funkar inte främre depåstöd typ Valter Moto. Då använder man ett depåstöd som lyfter hojen under de främre motorfästena ("motorhängarna"), den del som syns högst upp i bild strax till höger om grenröret. Om jag skulle lägga tid på att göra ett hemgjort depåstöd så tror jag att jag skulle sikta på något sådant.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett främre depåstöd typ Valter Moto är avsett att användas tillsammans med ett bakre depåstöd (eller med ett centralstöd) och dessutom att det bakre depåstödet / centralstödet appliceras först. Om man bara använder det främre depåstödet medans hojens bakdäck fortfarande står på marken så kan jag tänka mig att hojen uppfattas som extremt vinglig. Då står ju hojen bara på en linjekontakt mellan styrstolpen och bakdäckets kontaktyta. Till skillnad från bakre depåstöd / centralstöd som har 300-500 mm mellan sina fötter.

Jag är dessutom en skeptiker och stor avrådare från alla former av lyft under avgassystem och oljetråg. Det må fungera på vissa hojar, men titangrenrör med godstjocklek 0.7 mm och oljetråget på moderna sporthojar är definitivt inte gjorda för sådana saker.

Inom racingen byter man ju gaffelkronor och flyttar styrstolpar framåt och bakåt ganska ofta. Då funkar inte främre depåstöd typ Valter Moto. Då använder man ett depåstöd som lyfter hojen under de främre motorfästena ("motorhängarna"), den del som syns högst upp i bild strax till höger om grenröret. Om jag skulle lägga tid på att göra ett hemgjort depåstöd så tror jag att jag skulle sikta på något sådant.
Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an. 😉

Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.

Tredje stycket. Gör så. 👍
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.

Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs. 🙂
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Första stycket. Jo jag vet. Jag tror inte att man kan lyfta i nedre gaffelkronan enbart utan att hojen välter direkt. Jag skulle aldrig komma på tanken. Hade 4:a i fysik i 7:an. 😉

Andra stycket. Jag gillar inte när saker går sönder. Jag har väldigt sällan sönder något. Här beskrev jag hur jag gjorde på min standardhoj med rostfria rör och för säkerhetsskull med avlastande kilar mellan rör och motorblock. Inte optimalt men i mitt fall var det inga problem. Utan framhjul så är belastningen mindre. På Kawan som har våtsump så lyfter jag i ramrören med saxlyften. Skulle inte lyfta i oljetråget. Ska bakhjulet upp lyfter jag i ramröret tvärs bakom motorn. Depåstödet funkar inte med de långa ljuddämparna. Det gör saxlyften.
Det funkar att höja hojen från sidostödet tills hjulet är i luften utan någon balansakt eller risk.

Tredje stycket. Gör så. 👍
Jag är så nöjd med mina lösningar att jag inte behöver ändra något.

Nu blev det en massa bra tips i tråden för både hemmapulare och proffs. 🙂
Det beror nog på hojen om den välter direkt när man bara lyfter i framänden, om tyngdpunkten hamnar över linjen mellan lyftpunkten under gaffelkronan och bakdäckets kontaktpunkt så kommer den fortsätta stå upp tills man knuffar omkull den. Hamnar tyngdpunkten över den linjen välter det direkt.

Men det är en dålig idé att bara lyfta i gaffelkronan även om det nu "funkar". Det blir ju inte ens lite stabilt.
 
Nyheter
Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Video: RSD Indian Scout

Indian Motorcycle har prese...

Top