"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Motorkåporna kom igår, och nu är de monterade! :Rockbanan Lite märkliga instruktioner dock. Ett instruktionsblad per kåpa som båda bör korrekturläsas innan de skickar med dem.

Höger motorkåpa.JPG

Det är 3 skruvar som skall bytas ut på höger sida, alla i olika längder. So far so good. Det första jag noterar är att det står att det är 3mm-insexskallar. Det är tack och lov fel (jag har bara 4mm-insexhylsa) men det står dessutom att jag ska skruva in alla så att plasten ligger jämnt mot kåpen, men DO NOT FULLY TIGHTEN! Eh, okej. Jo det tänker jag visst göra. Jag tänker utan tvekan dra åt dessa skruvar med 10Nm som de andra satt med.

Vänster motorkåpa.JPG

På den här sidan var dock instruktionerna tydligare. Efter den näst sista meningen som löd "do not fully tighten!" så avslutades steg-för-steg-punkterna åtmistone med att man till slut skulle dra åt skruvarna 10Nm . Dock är det enligt dem fortfarande 3mm-skallar :brynad

Jag undrar dock hur mycket stryk dessa kåpor tål egentligen. Jag får lite mjukplastkänsla över dem. Men RG brukar göra bra grejer så jag får lita på dem.. Som tur är så ska det mycket till innan de kommer till användning.
 
Det är inte bara hojen som skall göras banklar, utan det är ju även jag. Fy fan vad jag avskyr konditionsträning :zpy En klen tröst är åtminstone att jag har otroligt mycket förbättringspotential och det bör bli en rätt bra skillnad på 11 veckor :D
 
Det är inte bara hojen som skall göras banklar, utan det är ju även jag. Fy fan vad jag avskyr konditionsträning :zpy En klen tröst är åtminstone att jag har otroligt mycket förbättringspotential och det bör bli en rätt bra skillnad på 11 veckor :D

Ställ en trampcykel framför TVn, sätt på favvoserien och trampa som ett mongo under ett avsnitt. Ta en drickapaus och kör ett avsnitt till. Genast blir kondisträningen inte fullt lika fantastiskt tråkigt. Blivit så hemmavid med en crosstrainer med. :hihi
 
Det är inte bara hojen som skall göras banklar, utan det är ju även jag. Fy fan vad jag avskyr konditionsträning :zpy En klen tröst är åtminstone att jag har otroligt mycket förbättringspotential och det bör bli en rätt bra skillnad på 11 veckor :D

Jäklar! Är det bara 11 veckor kvar!?!?:yoparty:gnissla måste ut i garaget..
 
Det är inte bara hojen som skall göras banklar, utan det är ju även jag. Fy fan vad jag avskyr konditionsträning :zpy En klen tröst är åtminstone att jag har otroligt mycket förbättringspotential och det bör bli en rätt bra skillnad på 11 veckor :D

tänkte detsamma! Nä nu jävlar ska jag ösa på!!! Visst! Bötjadr med en veckan influensa och ytterligare en veckas återhämtning och hosta för att nu fortsätta med magsjuka :zpy

Good luck :gråta
 
Ställ en trampcykel framför TVn, sätt på favvoserien och trampa som ett mongo under ett avsnitt. Ta en drickapaus och kör ett avsnitt till. Genast blir kondisträningen inte fullt lika fantastiskt tråkigt. Blivit så hemmavid med en crosstrainer med. :hihi

Näe det skulle ju aldrig gå. Jag hade slutat trampa för att jag inte kan koncentera mig på serien :D

Jäklar! Är det bara 11 veckor kvar!?!?:yoparty:gnissla måste ut i garaget..

Rappa på!

tänkte detsamma! Nä nu jävlar ska jag ösa på!!! Visst! Bötjadr med en veckan influensa och ytterligare en veckas återhämtning och hosta för att nu fortsätta med magsjuka :zpy

Good luck :gråta

Du, det går bra för dig va! Äh, skulle det skita sig på en tävling så har du åtminstone ursäkten att du minsann var sjuk i februari :brynad
 
Idag har jag träffat Djulle och jag gick därifrån med reservgreppen samt ensitskutsen :banana Fan va snygg den kommer bli nu! Och snabb! Den kommer bli ruskigt snabb :fakta Den har tillomed blivit KCS-pimpad :rofl

ensitskuts och fingergrepp.jpg
 
Inte mycket till update men då jag är sjuk prioriteras soffliggande :banana

Det tar sig sakta men säkert, och såhär ser det ut med kutsen monterad. Regskylt och allt försvinner dagarna innan tävlingen.

ensitskuts.jpg
 
Jag tror bestämt att jag kommer att köra med originalsadeln istället för komfortsadeln.
Visst är jag HELT WILD N' CRAZY! :rofl Det är både smalare, lägre och halare. Nog för att det är bra med fäste i sadeln men originalsadeln har nog tillräckligt med grepp.

Sadelbyte.jpg
 
Jag tror bestämt att jag kommer att köra med originalsadeln istället för komfortsadeln.
Visst är jag HELT WILD N' CRAZY! :rofl Det är både smalare, lägre och halare. Nog för att det är bra med fäste i sadeln men originalsadeln har nog tillräckligt med grepp.

View attachment 416216

Fäste i sadeln när man kör rejs? :va
Varför det? Då blir det ju bara jobbigare att släpa runt arslet hela tiden. :hihi
 
Fäste i sadeln när man kör rejs? :va
Varför det? Då blir det ju bara jobbigare att släpa runt arslet hela tiden. :hihi

Det där är individuellt, en del nästan vaxar för att kunna glida runt medans andra köper dyna man sitter fast i. Jag föredrar att sitta fast, inte lika jobbigt att bromsa för mig då, andra sitter "i tanken" ändå, då behöver inte röven sitta fast. Nu har jag inga stomp eller liknande utan hal och fin tank istället så jag ersätter nog dom med sadeln. :)
 
Nu har ju He rik redan svarat så bra så jag återgår till soffan :glömdet
Jag föredrar också att sitta ordentligt på sadeln. Men den här komfort/touringsadeln är lite omständig på bana tror jag. Jag har knappt någon erfarenhet av originalsadeln och herr McWilliams favoritsadel (även på bana) är komfortsadeln vill jag minnas. Så det ska bli intressant att testa den här iaf!
 
Komfort sadels är powerparts sadeln väl ... Den är snyggare ialf det räknas väl :tungan

Den är väl lite rundare framtill...det är bra då ska glida ut på sidan innan kurvan vettu ::yoparty
 
Komfort sadels är powerparts sadeln väl ... Den är snyggare ialf det räknas väl :tungan

Den är väl lite rundare framtill...det är bra då ska glida ut på sidan innan kurvan vettu ::yoparty

I så fall endast marginellt. Originalsadeln är ju inget kylskåp så jag klarar mig :)
Ja, det brukar ju heta powerpartsadeln, men det finns två stycken varav den ena är en olackerad racesadel för tvåtusenfyrahundra långsjalar. Så om vi benämner den andra sadeln jag har som touringsoffa så kommer det här kännas som rena uppgraderingen!
 
Då den bara står och väntar i köket så bestämde jag mig för att smörja kedjan. Igen. Både rengöra och smörja med Würth HHS 5000. Ordentligt. Inte bara rengöra och smörja som vanligt med kedjan spänd utan nu lossade jag de från drevet för att kunna vicka på länkarna.

Det första som slog mig var att alla länkar är ganska så tröga. Men det är precis lika tröga överallt och det finns inget hackande när jag vickar på dem. Rullarna snurrar väldigt lätt utan något glapp heller.

Det jag känner mig lite osäker på är detta. Nu är ju dock kedjan helt lös så det borde väl inte vara så konstigt att den fastnar i detta läge? Kedjan har rullat strax under 800 mil och jag har varit hyfsat bra på att smörja regelbundet.

Kedja 1.jpg Kedja 2.jpg

När jag monterar kedjan och spänner den, så kan jag knappt dra ut den det minsta lilla från bakdrevet. Det skiljer max 1mm på sin höjd. Och det finns inget missljud när jag drar runt kedjan i friläget.

Kedja 3.jpg Kedja 4.jpg

Som sagt, så ser man knappt någon skillnad alls. På den högra bilden så drar jag ut kedjan så hårt jag kan.

Även bakdrevet ser okej ut. Synar man kuggarna noga så kan man se att den inte är ny, men det är en bit kvar tills den ser ut som en hajfena. och framdrevet bytte jag för cirka 200 hundra mil sedan så den bryr jag mig inte om att kolla just nu.

kedja 5.jpg

Men för att knyta ihop säcken; Hur trög skall en kedja vara? Eftersom det inte skall finnas något glapp i en kedja så borde det finnas ett visst friktionsmotstånd från o-ringarna. Tillräckligt för att kedjan skall kunna fastna i ett sånt läge om den inte sitter monterad. Visst? :D När den är monterad så finns det inga tendenser till länkar som sitter skevt. Jag kom precis på att jag aldrig ha reflekterat över hur en ny kedja känns vid varje enskild länk. Har ni?
 
Nu har jag nog förhandlat en riktigt bra deal med farsgubben. Jag kommer få låna hans Ford Transit under licenskursen samt tävlingshelgerna. Enda kruxet är att jag eventuellt kommer till banan vid midnatt på fredagen i värsta fall, men troligtvis bör det bli flera timmar tidigare. Jag får även låna ett nytt tält av honom.
Som tack för detta så kommer jag fortsätta att vara hans son :hihi

jag kan även bocka av ytterliggare en sak på checklistan. Nu är en KTM miljömatta beställd.
 
Då den bara står och väntar i köket så bestämde jag mig för att smörja kedjan. Igen. Både rengöra och smörja med Würth HHS 5000. Ordentligt. Inte bara rengöra och smörja som vanligt med kedjan spänd utan nu lossade jag de från drevet för att kunna vicka på länkarna.

Det första som slog mig var att alla länkar är ganska så tröga. Men det är precis lika tröga överallt och det finns inget hackande när jag vickar på dem. Rullarna snurrar väldigt lätt utan något glapp heller.

Det jag känner mig lite osäker på är detta. Nu är ju dock kedjan helt lös så det borde väl inte vara så konstigt att den fastnar i detta läge? Kedjan har rullat strax under 800 mil och jag har varit hyfsat bra på att smörja regelbundet.

View attachment 416321 View attachment 416322

När jag monterar kedjan och spänner den, så kan jag knappt dra ut den det minsta lilla från bakdrevet. Det skiljer max 1mm på sin höjd. Och det finns inget missljud när jag drar runt kedjan i friläget.

View attachment 416324 View attachment 416325

Som sagt, så ser man knappt någon skillnad alls. På den högra bilden så drar jag ut kedjan så hårt jag kan.

Även bakdrevet ser okej ut. Synar man kuggarna noga så kan man se att den inte är ny, men det är en bit kvar tills den ser ut som en hajfena. och framdrevet bytte jag för cirka 200 hundra mil sedan så den bryr jag mig inte om att kolla just nu.

View attachment 416326

Men för att knyta ihop säcken; Hur trög skall en kedja vara? Eftersom det inte skall finnas något glapp i en kedja så borde det finnas ett visst friktionsmotstånd från o-ringarna. Tillräckligt för att kedjan skall kunna fastna i ett sånt läge om den inte sitter monterad. Visst? :D När den är monterad så finns det inga tendenser till länkar som sitter skevt. Jag kom precis på att jag aldrig ha reflekterat över hur en ny kedja känns vid varje enskild länk. Har ni?

En modern kedja med bra tätning X O ring osv har ju alltid en viss tröghet, inga konstigheter utan mest ett tecken på att den är tät och OK. Däremot standardkedjor utan tätringar är ju väldigt slappa om du nu har bytt en sån nångång, helt annan grej.

Ser ut såhär :)
DSC_2845.jpg
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top