"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag får ångest av att läsa dina inlägg..

12 månaders räntefritt. Leasing, Krediter, Detta kommer inte sluta väl :(

Tänkt till ett par varv till är ett råd i all välmening, Gör en snabb överslagsräkning, Rada upp riskerna och kostnaderna och om det är värt att amortera på något i 72 månader som du kanske får lämna kvar vid spolplattan.

En enklare vurpa tickar snabbt iväg bortåt 15K..........

Jag uppskattar råden. Jag räknar alltid på vad jag har och vad jag rimligtvis kan lägga ut. 12 månaders räntefritt betyder inte att jag måste hålla mig till 12 månader. Det går att betala av tidigare. Inte för att jag vill gå in alltför mycket i hur min ekonomi eller lån ser ut, men jag har som tur inte ett sådant lån på hojen :)

Jag måste hålla med Sandfållan här. Personligen skulle jag ha valt den omvända vägen. Jag skulle ha låtit 1290:n vara gathoj, köpt den här (http://www.sporthoj.com/annonser/?id=79236), skippat ny dator och dyr laptimer, hittat någon som jag kunde samåka med till licenskursen och bandagar och börjat där.

Lägg pengarna på däck och bantid istället. Lägg fokus på att hitta körningen innan du försöker hitta tiderna. En GPS-analys ger inte mer än att be någon banräv ligga bakom dig i några varv och sedan ge feedback på körningen. Tvärtom faktiskt. Om du inte vet vad du skall titta efter i GPS-analysen ger den inget medans de rutinerade förarnas tips ger massor direkt.

Lyssna på Sandfållan. Han vet hur det kan gå när man skyndar sig. Annars är risken att du plötsligt sitter utan din drömhoj, utan ekonomi och med en rullstol i racebussen.


Sagt i all välmening från en person som är riktig prylgalning.

Om jag ska byta hoj och åka snålskjuts på andra så vill jag inte tävla. För mig är det som sagt mer värt att offra värdet på hojen, så länge jag får köra på bana med just den hojen. Den här datorn kommer jag givetvis använda i min vardag. Varje dag, flera gånger om dagen. Så det är likväl en investering, om än inte en ekonomisk sådan. Jag har däremot inte råd, anser jag, att ta ett lån för att köpa en till hoj för det här året (som jag även inte vill). Men jag uppskattar alla välsinnade råd! :) En laptimer måste inte vara av GPS-modell, men jag vill kunna sitta hemma om kvällarna och drömma mig bort. Kolla spårval, fundera om jag kan tänka på X och Y till nästa gång. Kolla filmer, bilder och sitta på forumet. Jag skulle kunna komma undan med en billig gps-puck samt ir-laptimer för tillförlitlig data under själva körningen. Men det är lite mer omständigt och det är inte det jag vill. Men för varje utlägg så håller jag koll på budgeten så att det inte spårar ur. Jag sitter gärna och låtsasshoppar för 70k på en racebuss om kvällarna. Jag lägger om budgeten för att se ifall det håller men håller det inte så håller det inte och då köper jag det inte. Jag funderade på om jag kunde ta ett lån på 100k för att kunna styra upp alting på en och samma gång, men oavsett hur mycet jag vill det så är det varken sunt eller förnuftigt :gnissla. Det stora bekymret för mig just nu som jag har svårt att få in i budgeten är just en skåpbil. Har jag otroligt mycket tur så kan jag eventuellt låna en bil till någon eller alla racehelger. Men visst är det lätt att spåra ur och det gäller att hålla i slantarna. Det gäller inte bara att få det att gå runt. En buffert måste byggas upp också i sinom tid!

Min nuvarande dator köpte jag för ca 3tkr samt så köpte jag till en ssd hårddisk för strax under 1000kr. Bara ca 120gb minne men jag har alla mina bilder i en extern hårddisk ändå (flera faktiskt som backup).
Efter ca 5 år har den gjort sitt så jag har beställt en ny dator för 2400kr som jag får hem nästa vecka. Skippar ssd minne denna gång då jag inte har lika bråttom med att få igång datorn längre.
Den räcker för det jag använder den till: lyssna på musik, skriva pressmeddelanden åt rr-förare och racenyheter åt Motorrad samt andra diverse arbeten.

Spårval mm är kul att kolla på men det behövs ingen värstingdator för det.
Men i slutändan gör man som man själv vill och du får lära dig av dina egna eventuella misstag. Eller som Kenny Bräck säger "Jag är som jag är, jag gör som jag gör och det blir som det blir":D

Ja, det är väl lite som Kenny Bräck säger :) Visst skulle det gå att komma undan med något billigare. Så är det ju alltid. Men så länge det går, och jag gör ett val som jag har tänkt igenom, så är jag nöjd. Ska man dra det till det extrema så skulle jag kunna sälja min tvåa och köpa en billigare etta. Jag skulle kunna sälja hojen och köpa en riktigt billig hoj. Men någonstans måste vi alla dra en gräns där vi själva är nöjda.

Ett tips angående att bli snabb, som du kommer få höra många gånger. Det är bantid som minskar varvtiderna. Krascher gör i bästa fall att du missar en dags bantid pga skrotad hoj, i värsta fall går säsongen åt till rehab. Bättre att köra lite långsammare och kunna nöta ner tiderna långsamt hela säsongen än att pressa gränser fort och få jävligt ont, och bli väldigt långsam.
Rullstolar är långsamma som faaan, tro mig.

Vad gäller ekonomin i att köra med en 1290, det är ditt huvudbry. Men även där är det bättre att ta det lugnt och bygga upp farten, kostar mindre att bara betala för bantiden och däcken än att behöva betala för att laga hojen med. :)

Håll dig hel och i ordning till 2016 så jag kan köra mot dig! :hihi

Givetvis är det så, du har helt rätt i det. Ett problem är tiden och avstånden från banorna. Inte bara pengarna. Min bantid har fått bestå av knixkurser varje lördag och söndag. Där lär jag åtminstone lära känna hojen. Där och på flygrakan kan jag testa gränser på ett annat sätt än på vägarna. En klen tröst om något :) Och förra året hade jag tur som kunde låna en bil till 2 av 3 bandagar/helger. Det återstår att se hur det blir med det nu.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Okej, då har du ett tänk och en plan som passar dig. All heder till dig om du genomför den. :tummenupp

Däremot opponerar jag mig mot att du skriver att du inte vill tävla om du skall "åka snålskjuts på andra".

Om du menar mitt förslag om samåkning så blir det trevligare för båda med sällskap, det blir billigare för båda med delad bränsleräkning och det är praktiskt om en av er klotar för den föraren och dennes saker kommer hem utan att den oroliga partnern som väntar hemma behöver ordna skjuts till banan.

Om du menar mitt förslag om att be en banräv ligga bakom dig och ge feedback så är det det snabbaste och säkraste sättet att bli en bättre och snabbare förare. De erfarna förarna delar (enligt min erfarenhet) gärna med sig av sin kunskap, möjligen för att minska risken att träningspasset/kvalet/racet rödflaggas på grund av en nyböjares olycka. Det är även ett bra sätt att lära känna de andra förarna. Dessutom frågar även eliten varandra om tips och råd och försöker lära av varandra.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Okej, då har du ett tänk och en plan som passar dig. All heder till dig om du genomför den. :tummenupp

Däremot opponerar jag mig mot att du skriver att du inte vill tävla om du skall "åka snålskjuts på andra".

Om du menar mitt förslag om samåkning så blir det trevligare för båda med sällskap, det blir billigare för båda med delad bränsleräkning och det är praktiskt om en av er klotar för den föraren och dennes saker kommer hem utan att den oroliga partnern som väntar hemma behöver ordna skjuts till banan.

Om du menar mitt förslag om att be en banräv ligga bakom dig och ge feedback så är det det snabbaste och säkraste sättet att bli en bättre och snabbare förare. De erfarna förarna delar (enligt min erfarenhet) gärna med sig av sin kunskap, möjligen för att minska risken att träningspasset/kvalet/racet rödflaggas på grund av en nyböjares olycka. Det är även ett bra sätt att lära känna de andra förarna. Dessutom frågar även eliten varandra om tips och råd och försöker lära av varandra.

Jag är nog otydlig nu när jag är trött. Jag skulle uppskatta samåkning mycket ifall tillfälle ges. Det är en toppenidé om det går! Jag menade bara att om jag skulle förlita mig på andra utan att försöka skaffa en egen bil så är det ingen hållbar idé i längden tror jag. Det skulle bli så osäkert.

Angånde tipset om att be någon att ligga bakom mig skulle jag inte våga känns det som. Om jag ska vara helt ärlig. En liten orationell och ogrundad tanke kanske men nontheless så finns den där. Det är ju utan tvekan det bästa sättet att lära sig. Det blir ju lite PT-träning och sådant går inte att ersätta med något :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag är nog otydlig nu när jag är trött. Jag skulle uppskatta samåkning mycket ifall tillfälle ges. Det är en toppenidé om det går! Jag menade bara att om jag skulle förlita mig på andra utan att försöka skaffa en egen bil så är det ingen hållbar idé i längden tror jag. Det skulle bli så osäkert.

Angånde tipset om att be någon att ligga bakom mig skulle jag inte våga känns det som. Om jag ska vara helt ärlig. En liten orationell och ogrundad tanke kanske men nontheless så finns den där. Det är ju utan tvekan det bästa sättet att lära sig. Det blir ju lite PT-träning och sådant går inte att ersätta med något :)

Var det inte 4 racehelger i år? Ett släp från valfri bensinmack kostar väl bara någon hundring per dag att hyra, problemet löst för i år! Ta rejsbussen nästa år! Jag skulle kunna tänka mig samåkning, men det är lite beroende av att jag får till det med en ny bil, för viton funkar inte att få in våra båda hojar i. Dessutom kommer jag inte att vara i Sverige under halva maj o hela juni.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Var det inte 4 racehelger i år? Ett släp från valfri bensinmack kostar väl bara någon hundring per dag att hyra, problemet löst för i år! Ta rejsbussen nästa år! Jag skulle kunna tänka mig samåkning, men det är lite beroende av att jag får till det med en ny bil, för viton funkar inte att få in våra båda hojar i. Dessutom kommer jag inte att vara i Sverige under halva maj o hela juni.

Jag har ingen bil alls dessvärre. Därför är det skåpbil jag har snöat in mig på. Jag kanske kan lyckas styra det här med en släpvagn och kompislåna en bil. Det får bli sen senare fråga iaf!
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Angånde tipset om att be någon att ligga bakom mig skulle jag inte våga känns det som. Om jag ska vara helt ärlig. En liten orationell och ogrundad tanke kanske men nontheless så finns den där. Det är ju utan tvekan det bästa sättet att lära sig. Det blir ju lite PT-träning och sådant går inte att ersätta med något :)

Jag kan tipsa om nåt jag gjort som har funkat bra för mig.
Efter bandagar/kurser där jag haft instruktörer har jag skrivit alla tips och all feedback i en typ dagbok.
Det har gjort att jag kommer ihåg det mesta, och kan repetera lite då och då den feedback jag fått.
Rekommenderas starkt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag kan tipsa om nåt jag gjort som har funkat bra för mig.
Efter bandagar/kurser där jag haft instruktörer har jag skrivit alla tips och all feedback i en typ dagbok.
Det har gjort att jag kommer ihåg det mesta, och kan repetera lite då och då den feedback jag fått.
Rekommenderas starkt.


Det är ett grymt tips som jag definitivt ska ta till mig. En enkel men effektiv sak att göra. Tack Ragge :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
JA! SMC ringde precis. Jag fick ändra licenskursdatum till den 25/26:e april! Anderstorp here I come!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JA! SMC ringde precis. Jag fick ändra licenskursdatum till den 25/26:e april! Anderstorp here I come!

Najs! :D

Hade jag inte saboterat ryggen lagom till den här säsongen hade jag erbjudit mig att ta din hoj på mitt släp till race och tävlingar när vi skullt åkt samtidigt. :hihi
Skitsmidigt att göra så, och dessutom kan man, om någon kraschar och går sönder, ta och köra hem den personens hela packning och fordon om det är på hemvägen, och samtidigt få hem den egna bilen och släpet. Eller om man själv skrotar hojen och går sönder har man någon som kan få hem både hojen och utrustningen. Folk är fantastiskt hjälpsamma i depån.

Och som boende i sthlm bör du kunna hitta någon att åka med i princip jämt. Det är väldigt trevligt att ha lite sällskap i bilen istället för att sitta och köra till banorna ensam. Låååångt. :näsblod
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Najs! :D

Hade jag inte saboterat ryggen lagom till den här säsongen hade jag erbjudit mig att ta din hoj på mitt släp till race och tävlingar när vi skullt åkt samtidigt. :hihi
Skitsmidigt att göra så, och dessutom kan man, om någon kraschar och går sönder, ta och köra hem den personens hela packning och fordon om det är på hemvägen, och samtidigt få hem den egna bilen och släpet. Eller om man själv skrotar hojen och går sönder har man någon som kan få hem både hojen och utrustningen. Folk är fantastiskt hjälpsamma i depån.

Och som boende i sthlm bör du kunna hitta någon att åka med i princip jämt. Det är väldigt trevligt att ha lite sällskap i bilen istället för att sitta och köra till banorna ensam. Låååångt. :näsblod

Det hade varit både uppskattat och väldigt generöst! Det du nämner om att man får komma hem, eller kan hjälpa till ifall reskompisen har gått omkull är en aspekt som jag inte riktigt har tänkt på. Det ska man inte underskatta :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ett par mål för året

Troy Bayliss nyutkomna bok A faster way har jag mer eller mindre sträckläst en gång och läst diverse sidor lite sporadiskt åtskilliga gånger. Jag funderar på om jag inte ska skriva ner boken i ett OpenOffice-dokument för minnets skull. Jag minns det jag läser så mycket lättare om jag även skriver ner det. Ett litet projekt jag har tid med nu under vintern.

Jag börjar få en liten tydligare bild på vad jag vill lära mig och träna målinriktat på i år.

PA1616095.0008.jpg


Trail braking:
Detta har jag aldrig tränat på. Jag förstår i teorin. svänga under inbromsning. Ju mer jag lutar, desto mindre bromsar jag. In till apex. Jag har endast kört SMC-kurser och är inlärd att vara färdigbromsad innan kurvan och därefter hålla jämn fart/accelerera långsamt ut ur kurvan. Och det är ju bra. På gata.

Jag vet inte hur jag ska lära mig på ett säkert sätt bara. Min tanke är att jag övar raka, hårda imbrosningar på flygrakan när våren kommer för att få en bättre känsla med framhjulet. Jag har inga problem med att kontrollera min hoj när jag råkar låsa framhjulet, så detta känns som ett ganska bra tillvägagångssätt. Men sen vet jag inte hur jag ska gå vidare med det. Jag kanske kan öva försiktigt på gokartbanorna i lugnt tempo.

Casey_Stoner.jpg

Träffa apex:
Jag kan träffa apex. Jag kan inte träffa apex varje gång. Jag vet hur man gör men jag är inte fullärd.

5565d1271718589-kin-you-do-stoppie-bikepics-1228104-800.jpg


Hårda inbromsningar:
Bromsa hårt kan jag. Men att sitta rätt, vara färdigpositionerad och sitta tryggt nog för att svänga in obehindrat har jag svårare för. Ofta leder en kraftig och rejäl inbromsning till att det går långsammare i sektionen än om jag kör lite saktare och bromsar lite tidigare. Här finns mycket att hämta.

b6ba4740971eae566bf9aad5257285c3.png


Acceleration:
När jag känner mig bekväm med att ligga på min maximala komfort-gräns på bana, så försöker jag ibland att gasa hårdare och hårdare ut ur kurvorna tills det släpper. Det gör jag inte för att primärt köra fortare, utan för att testa gränsen. Det ska jag ändra på till i år. Det är inte ett säkert sätt att köra utan nu måste jag få in i huvudet att jag kanske kan gasa lite mer, och sedan när det sitter så kan jag gå vidare till andra övningar. Den ökande accelerationen skall komma som en bieffekt, inte som ett mål i sig.
Jag tror åtminstone att det är ett bra, eller bättre, tillvägagångssätt.

298763_2340731328891_1568176616_2391423_1402053332_n.jpg


Kondition:
Det här måste jag jobba med mycket i år. Jag tränade inte konditionsträning alls förra året, så här har jag MYCKET att vinna på. Och jag minns hur slutkörd jag var efter varje banpass, som är långt ifrån tävlingstempo.

Time.jpg


Vana:
Körvana helt enkelt. Fler dagar på flygrakan för ren övning. Lika många knixkurser, men mer målinriktad träning. Exempelvis enbart sätta apx i exakt varje kurva. Eller något annat.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du ska helst vara beredd med sittställning för att svänga redan innan du börjar bromsa, så du inte börjar klänga runt på hojen under inbromsning eller när du lagt ner, då ska det bara vara att vika ut överkroppen. Då kommer det bli mindre nervöst med insvängning i kurva.
Och att börja trailbreaka, tja, jag började göra det mitt under ett race, för att jag helt enkelt var tvungen för att jag började bromsa för sent. :crash Det var skitläskigt första gångerna, sedan blev det lite mindre skitläskigt. Jag är fortfarande skitlångsam. :hihi

Att träffa apex är mest en fråga om att träna på att köra konsekvent. Det där de tjatar om på SMCs kurser med bromspunkt, svängpunkt, apex och utgångspunkt (Den sista kanske de iofs inte tjatar om så mycket, men den kan vara bra att ha för att få konsekvens i kurvorna.) Apex är mer en bieffekt av var du svänger in och var du vill komma ut. Tycker iaf jag. Jag är varesig snabb eller speciellt duktig, så lita inte på mig. :fakta

Och, välj EN sak att träna på för varje pass, och EN kurva eller raka att träna på det på. Resten av varvet myser du runt lite lagom. Det ger mer än att försöka träna på allt, överallt. Plus att då blir det roligare att köra med. :)
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det är intressant och kul att läsa teori, men det enda som gäller är att ut och köra på bana. Se till att öka i små steg så misstagen inte blir till vurpor direkt, det kostar på alla sätt. Du måste köra dig snabb, det går inte att gasa sig snabb.

Med ökad fart så blir du tvungen att göra dig klar i tid före kurvan, sitta rätt och bromsa hårdare med bibehållen kontroll. Farten gör att du måste bromsa in i kurvan för du kan bromsa klart i upprätt position utan att behöva smyga dig in i sväng.

Ut på bana, öka fart i lagom takt, ta rygg på sådana som kör bra, spårsäkert och konsekvent men inte för fort för dig.
 

StaLin

Braxar vidare
Gick med
18 Jan 2004
Ort
Borensberg
Hoj
CBR1000rr -08
Kul Läsning :tummenupp
GPS laptimer använder jag "starlane" som jag är nöjd med. De har ett par olika beroende på hur mycket info du vill samla in, bara tiden & gas/avslag samt spåret så finns det nya för ca 3k. När det gäller körning så finns det några "regler" för kurvtagning mm men jag & kompisarna har kommit på att det skiljer ganska mkt på hur vi kör, olika längd, vikt samt hojar & inte minst att man kör olika beroende på kurvornas utseende. Det är att pröva sig fram med "reglerna" som riktlinjer att pröva utifrån. En annan erfarenhet jag dragit är att broms apsent & hårt blir oftast för dålig kurvhastighet, pröva med att bromsa lite tidigare men inte så mkt & sedan våga svänga in med lite högre fart. Slår ett slag för din slutsats med kondisen, den bör vara bra, bara stressen i start & under race höjer din puls till ca 100-130 = jobbigt värre under 20-30 min.
Till sommaren skall jag pröva att köra med pulsklocka för att se hur stor skillnad det blir när jag kör bandag/träning respektive race. Ha en bra sommar med få & billiga klotningar :)
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Det är intressant och kul att läsa teori, men det enda som gäller är att ut och köra på bana. Se till att öka i små steg så misstagen inte blir till vurpor direkt, det kostar på alla sätt. Du måste köra dig snabb, det går inte att gasa sig snabb.

Med ökad fart så blir du tvungen att göra dig klar i tid före kurvan, sitta rätt och bromsa hårdare med bibehållen kontroll. Farten gör att du måste bromsa in i kurvan för du kan bromsa klart i upprätt position utan att behöva smyga dig in i sväng.

Ut på bana, öka fart i lagom takt, ta rygg på sådana som kör bra, spårsäkert och konsekvent men inte för fort för dig.

Amen! Jonas ska köra lite smartare i år och dessutom sluta prata om sig själv i tredjeperson! :7peta
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top