"Fordons" väg till Speedster cup 2015

Hemskt.. Hur gjorde du med ditt tankskum? Lät du det bara vara tills det blev skit i filret eller bytte du ut det med jämna mellanrum (som man inte ska behöva göra..)

Det hade varit väldigt skönt om man kunde slippa tankskum. Men det är väl till för vår säkerhet så chansen är väl liten? Eller vet du ifall det har varit uppe på tapeten förut, att någon har frågat om man kan slopa den regeln?

Det tog ett tag innan jag fattade vad som var problemet...

Jag byggde tillbaka RC8:an till gathoj i slutet av sommaren, plockade ur allt tankskum och rengjorde filtren. Körde hela säsongen utan att röra det alls.
 
Det tog ett tag innan jag fattade vad som var problemet...

Jag byggde tillbaka RC8:an till gathoj i slutet av sommaren, plockade ur allt tankskum och rengjorde filtren. Körde hela säsongen utan att röra det alls.

Visst behöver man ta av tanken och plocka ur tankskummet underifrån? Och hur stort jobb är det? Är det bara att pilla med en pincett tills alla klumpar är ute, och sedan skölja rent tanken och filtret med soppa? Kanske är frågor på låg nybörjarnivå, men det skulle kännas tryggt och få räta ut såna här frågetecken. Det kommer jag vara tacksam för den dagen jag står och ska göra det :)
 
Starter är svårt på hojen. Startar jag på ettan måste jag smyga iväg, startar jag på tvåan så lyfter framhjulet innan jag har hunnit släppa ut kopplingen helt. Men övning ger färdighet!

Hitta startvarv sen lär du dig var dragläget ligger, släpp kopplingen exakt dit och låt framhjulet hänga någon dec. över backen samtidigt som du släpper ut kopplingen i det tempo som behövs för att hålla hjulet där.
När kopplingen är helt ute så rullar du på tills du nästan når varvstopp, där växlar du och låter hjulet trilla ner, easy-peasy! :hihi

Kom till åsen med BikePromotion eller smc i april, ta licensen och börja köra, tar du med BikePromotion så får du 4 heldagar om du kör smc-dagarna med och det räcker.
Startträningar med smc med så du känner dig lite mindre bortkommen ditt första race och kanske kommer ihåg något mer än ut-varvet och 5 varv in, black-outen kanske blir lite kortare.....

Inget du gör innan kommer förbereda dig på race ändå så det är bara att kasta sig in och köra, det är Inte samma som att köra bandag! :fakta
 
det var ju inte helt lockande kanske. Men åh andra sidan har jag inget val heller.
Hur ofta bör man rengöra? Efter varje helg? En gång i veckan? En gång i månaden?

*edit* Jag kanske ska stoppa in det vid en racehelg, och plocka ur det efteråt. Det är ju trots allt bara 2-4 racehelger som skall köras i år. På vanliga bandagar samt licenskursen behövs det ju ej.

Explosafe är grejen, alubollar som inte släpper iväg små bitar som kan täppa filter eller gå genom och sätta sig i spridare osv.

Läs instruktionen bara och isolera anslutningar på pumpen annars så kortar det så blir du stående, alu leder ström mycket bättre än plast. :D
 
Explosafe är grejen, alubollar som inte släpper iväg små bitar som kan täppa filter eller gå genom och sätta sig i spridare osv.

Läs instruktionen bara och isolera anslutningar på pumpen annars så kortar det så blir du stående, alu leder ström mycket bättre än plast. :D

Det där med starten kommer jag få öva mycket på. Den reser ju sig på de första fyra växlarna om man inte vrider på successivt. Men det handlar ju som du nämnde bara om kontroll på hojen så löser det sig. Flygrakan som jag nämnde tidigare är riktigt bra. Explosafe vill jag gärna ha, men jag vet inte hur jag ska isoleraanslutningar på pumpen. Jag har noll koll på sånt. Men jag antar att när dessa är isolerade, så kan jag köra året runt med explosafe i tanken?
 
Det där med starten kommer jag få öva mycket på. Den reser ju sig på de första fyra växlarna om man inte vrider på successivt. Men det handlar ju som du nämnde bara om kontroll på hojen så löser det sig. Flygrakan som jag nämnde tidigare är riktigt bra. Explosafe vill jag gärna ha, men jag vet inte hur jag ska isoleraanslutningar på pumpen. Jag har noll koll på sånt. Men jag antar att när dessa är isolerade, så kan jag köra året runt med explosafe i tanken?

Ingen aning hur man isolerar, epoxi? Googel? ;)

Har dom inte själv då jag aldrig haft problem med det vanliga tankskummet men känner ju till produkten. :)
 

Den var ju riktigt behändig!
goodvillains-docock-590x350.jpg
 
Är det någon som lämnat in en formell skrivelse till Roadracingsektionen om önskemålet att ändra i SR2015 så att kravet på tankskum tas bort?
 
Är det någon som lämnat in en formell skrivelse till Roadracingsektionen om önskemålet att ändra i SR2015 så att kravet på tankskum tas bort?

Det må vara en dum fråga, men hur bör jag formulera mig?

"Hej, jag önskar att tankskummet tas bort som krav för instegsklassen speedster cup på grund av svårigheterna att samtidigt ha möjlighet att använda motorcykeln till vanlig gatåkning. Detta eftersom tankskummet i hög grad riskerar att frätas sönder i små partiklar vilket sätter igen både soppafilter och slang. För att underlätta för fler folk att komma in i roadracingvärlden så bör detta krav ses över och funderas på än en gång."

Räcker det? Jag fick hjälp av dig förut, och det uppskattar jag otroligt mycket. Det är tack vare den regeländringen som tillåter mig att deltaga nu. Om du har viljan och orken att hjälpa mig med detta, så skulle jag vara lika tacksam :)
 
Ska dricka pilsner och slappa nu - men skriver ihop ett förslag i morgon. Sedan kan vi alla hjälpas åt att snygga till det innan vi skickar det till Svemo.
 
Hela, och då menar jag nästan hela, gårdagen gick åt till att surfa på blocket. Från halv nio på morgonen till kvart i fem på kvällen så letade jag efter en racebuss. Åtminstone en blivande racebuss. Den enda skåpbil jag vill ha är en Mercedes Vito, då den får plats i garaget. I värsta fall får jag köpa en högre bil som jag ställer hos tjejen.
Skulle ni komma över information om en skåpbil som verkar vara väldigt bra och väldigt prisvärd så hojta gärna till!
Kvart i fem åkte jag och kollade på en vito från 2008 i närheten. De ville ha strax över tusenlappen i månaden för den på leasingavtal och den var nybesiktad helt utan anmärkninar stod det.
När jag kommer dit så är instegslådan i plast till skåpet trasigt, ena parkeringslampan trasig. En kylarslang under motorn fuktar vatten (Troligtvis det vanligaste felet på vitos).På 18000 mil har den blivit servad 4 gånger och det luktar en unken blandning av banan och spya i hytten. Suck. Skulle de sänka priset med 20k, rekonda bilen och åtgärda felen så kan den bli aktuell. Men nu är den inte värd något.

Sen på kvällen så dök en lysade idé upp! VW Caddy Maxi! Det 47cm förlängda skåpet skulle göra så att hojen och allt jag behöver får plats! Det är mer eller mindre bara en verktygsväska, 2st depåstöd och lite smått och gott som skall in tillsammans med hojen. En Caddy Maxi skulle duga alldeles perfekt! Dessvärre är den billigaste på blocket strax under 70 långsjalar. Men jag håller utskik!

Ett intressant alternativ är racebussen som säljs på sporthoj.com annars. En långmilare som har problem med synkringen på 2:a växeln. Men priset är otroligt lågt. 18 900kr men billigare vid snabb affär. Det enda problemet är att jag inte har den summan att bara hosta upp hur som helst. ja, och att jag behöver skaffa en till parkeringsplats. Men titta på den, den har sin charm!

racebuss från sporthoj 1.JPGracebuss från sporthoj 2.jpg
 
Last edited:
Ska dricka pilsner och slappa nu - men skriver ihop ett förslag i morgon. Sedan kan vi alla hjälpas åt att snygga till det innan vi skickar det till Svemo.

OK. Har skrivet ett utkast. Lägger upp en PDF och en Wordfil för de som vill hjälpa till med texterna.
Lägger däremot upp detta under Reglementetsfrågor. Länk dit.
 
Last edited:
Angående skåpbilar så tror jag att en caddy maxi kommer kännas liten efter ett tag när du börjar släpa med dig en stor ramp, massa däck, en hoj och reservdelar.
Jag har en vito (rekommenderas, grymt skön att åka med, får plats med två hojar och går att byta om i skåpet) och den känns nästan lite liten ibland när man kör två hojar i den, blir lite tetris över lastningen :näsblod

Nu när jag nästan har tappat poängen, jag skulle tro att du kommer tröttna snabbare på tetris packandet i en liten skåpbil än hur de är att lasta i en större bil som vito/transporter/transit/trafic/vivaro. Sen skadar de inte om det finns tre sittplatser där fram för att få mer användning av bilen :)
 
Hela, och då menar jag nästan hela, gårdagen gick åt till att surfa på blocket. Från halv nio på morgonen till kvart i fem på kvällen så letade jag efter en racebuss. Åtminstone en blivande racebuss. Den enda skåpbil jag vill ha är en Mercedes Vito, då den får plats i garaget. I värsta fall får jag köpa en högre bil som jag ställer hos tjejen.
Skulle ni komma över information om en skåpbil som verkar vara väldigt bra och väldigt prisvärd så hojta gärna till!
Kvart i fem åkte jag och kollade på en vito från 2008 i närheten. De ville ha strax över tusenlappen i månaden för den på leasingavtal och den var nybesiktad helt utan anmärkninar stod det.
När jag kommer dit så är instegslådan i plast till skåpet trasigt, ena parkeringslampan trasig. En kylarslang under motorn fuktar vatten (Troligtvis det vanligaste felet på vitos).På 18000 mil har den blivit servad 4 gånger och det luktar en unken blandning av banan och spya i hytten. Suck. Skulle de sänka priset med 20k, rekonda bilen och åtgärda felen så kan den bli aktuell. Men nu är den inte värd något.

Sen på kvällen så dök en lysade idé upp! VW Caddy Maxi! Det 47cm förlängda skåpet skulle göra så att hojen och allt jag behöver får plats! Det är mer eller mindre bara en verktygsväska, 2st depåstöd och lite smått och gott som skall in tillsammans med hojen. En Caddy Maxi skulle duga alldeles perfekt! Dessvärre är den billigaste på blocket strax under 70 långsjalar. Men jag håller utskik!

Ett intressant alternativ är racebussen som säljs på sporthoj.com annars. En långmilare som har problem med synkringen på 2:a växeln. Men priset är otroligt lågt. 18 900kr men billigare vid snabb affär. Det enda problemet är att jag inte har den summan att bara hosta upp hur som helst. ja, och att jag behöver skaffa en till parkeringsplats. Men titta på den, den har sin charm!

View attachment 414816View attachment 414817

Den perfekta racebussen är ju Citroën jumpy/Peugeot expert/Fiat scudo. Samma bil typ men olika märken.
I en sån får man plats med två racehojar (inte gathojar med regskylt) och utrustning runt och ovanför hojarna.
Eller så får man med en massa grejer om man bara lastar i en hoj.

Finns i hyfsat bra skick från ca 20tkr. Jag hade en "surdiesel" (utan turbo) som med fullpackad bil och två tjockisar i bilen drog under en liter milen. Köper du en modernare hdi så drar de säkert mindre.

Samtidigt så är det lite mer personbilskänsla över bilen om man jämför mot tex vito/transporter/trafic mm.

Den vanligaste racebussen i Sverige är nog annars Renault trafic/Opel vivaro. Men de är något större än jumpy mfl.
 
Ska följa ditt bygge med stort intresse. Håller själv på med att dona med min, men har en något blygsammare budget, 15000 för en raceklar hoj, totalt.
Ska gå en licenskur i vår tänkte jag.
Men får se om jag mäktar med att köra race i år, måste fixa drag, släp, transponder, licens osv, och just i år går de mesta pengarna till ett annat projekt.
Men jag ska definitivt åka och titta på några race!

Bygger på en halvnaken hoj, men har inget behov av att kunna bygga tillbaks till gathoj, så jag köper helkåpor i glasfiber och moddar till dem så att det passar.

2016 räknar jag med att köra alla race, men med lite tur kan det bli de senare racen för mig.
 
Den perfekta racebussen är ju Citroën jumpy/Peugeot expert/Fiat scudo. Samma bil typ men olika märken.
I en sån får man plats med två racehojar (inte gathojar med regskylt) och utrustning runt och ovanför hojarna.
Eller så får man med en massa grejer om man bara lastar i en hoj.

Finns i hyfsat bra skick från ca 20tkr. Jag hade en "surdiesel" (utan turbo) som med fullpackad bil och två tjockisar i bilen drog under en liter milen. Köper du en modernare hdi så drar de säkert mindre.

Samtidigt så är det lite mer personbilskänsla över bilen om man jämför mot tex vito/transporter/trafic mm.

Den vanligaste racebussen i Sverige är nog annars Renault trafic/Opel vivaro. Men de är något större än jumpy mfl.


Detta är den perfekta racebussen, http://www.blocket.se/dalarna/Volkswagen_Crafter_XXL_crossbuss_55416842.htm?ca=8&w=3
 
Angående skåpbilar så tror jag att en caddy maxi kommer kännas liten efter ett tag när du börjar släpa med dig en stor ramp, massa däck, en hoj och reservdelar.
Jag har en vito (rekommenderas, grymt skön att åka med, får plats med två hojar och går att byta om i skåpet) och den känns nästan lite liten ibland när man kör två hojar i den, blir lite tetris över lastningen :näsblod

Nu när jag nästan har tappat poängen, jag skulle tro att du kommer tröttna snabbare på tetris packandet i en liten skåpbil än hur de är att lasta i en större bil som vito/transporter/transit/trafic/vivaro. Sen skadar de inte om det finns tre sittplatser där fram för att få mer användning av bilen :)

Hur fick du till det där med att viton var bra?
Jag kör en vito sedan 2½ år tillbaka. Jag hatar den. Passionerat. Ja man får in en hoj, men lastöglorna sitter kefft, lågt till tak, har man inte komfortversionen (den som tar bort 20 cm på längden av lastutrymmet) så sitter man som om man kört en vwpolo in i en bergvägg i 200, kopplingen sparkar tillbaka, dåliga lampor, osköna säten, el och rostproblem, världens bredaste A-stolpar kan dölja en hel SL buss i en rondell, dålig ljudisolering osv ovs.

Nästa bil för min del blir en i dimension Sprinter. Vips får man in 2 hojar, man kan packa, man kan lasta med sig precis allt man behöver för en hel helg och packa det BRA så man slipper leka tetris o riva ur halva bussen för att komma åt en skiftnyckel.

Att köra kollegans Primastar (samma som Vivaro och någon mer fast med annan logga) är som att sätta sig i en lyxbil efter en tur med viton.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top