Fordons debut i Rookie-serierna

Men det framgick inte vad jag skulle göra med lambdasensorn som sitter på originalsystemet. Kan jag bara lossa den och låtsas som att det regnar? Jag har möjlighet att montera den i det nya helsystemet men jag vill helst ta bort den helt. Går det bra att göra det utan att bry sig om något? Den ska ju ändå mappas liksom.

Jag tog bort min lambdasensor på en Super Blackbird jag hade,
då jag satte på ett Yoshimura helsystem.
För att lura F1-lampan att tro att lambdan satt kvar,
fick jag montera en liten manick som hette O2-sensor.
Kostade typ en hundring eller nåt sånt.
Googla på O2-sensor och Kawasaki och din modell.
 
Antingen en liten "dongle" som lurar systemet att lamban sitter kvar, eller om möjligt avaktivera lambda direct I ECU:n.

Risken finns att det kan ställa till det med blandningen ifall du bara plockar bort sensorn och gör inget av det ovanstående. På min gamla MT09 så gick hojen skit på låglast med bortplockad lambda utan avaktivering... efter pill i ECU:n gick det hur bra som helst efteråt.
 
Men det framgick inte vad jag skulle göra med lambdasensorn som sitter på originalsystemet. Kan jag bara lossa den och låtsas som att det regnar? Jag har möjlighet att montera den i det nya helsystemet men jag vill helst ta bort den helt. Går det bra att göra det utan att bry sig om något? Den ska ju ändå mappas liksom.

Nu vet jag inte vilken ?rsmodell du har, men jag har monterat motsvarande denna p? min hoj n?r jag mappade.

http://www.mcweb.se/kawasaki/600-650/zx6-r-07-08/effekt/lambda-eliminator-1
 
Nice satan :tummenupp men mer än 90 hjulhästar borde du väl få?

Alltid roligt att läsa dina satsningar! :Bugar

Jättekul att höra!
Ja alltså. Jag satte ju effektökningen lite lågt så jag inte blir besviken :rock


Jag tog bort min lambdasensor på en Super Blackbird jag hade,
då jag satte på ett Yoshimura helsystem.
För att lura F1-lampan att tro att lambdan satt kvar,
fick jag montera en liten manick som hette O2-sensor.
Kostade typ en hundring eller nåt sånt.
Googla på O2-sensor och Kawasaki och din modell.

Antingen en liten "dongle" som lurar systemet att lamban sitter kvar, eller om möjligt avaktivera lambda direct I ECU:n.

Risken finns att det kan ställa till det med blandningen ifall du bara plockar bort sensorn och gör inget av det ovanstående. På min gamla MT09 så gick hojen skit på låglast med bortplockad lambda utan avaktivering... efter pill i ECU:n gick det hur bra som helst efteråt.

Nu vet jag inte vilken ?rsmodell du har, men jag har monterat motsvarande denna p? min hoj n?r jag mappade.

http://www.mcweb.se/kawasaki/600-650/zx6-r-07-08/effekt/lambda-eliminator-1

Tack för svar! Jag tänkte mappa hojen hos Motospeed så jag passade på att fråga efter en dongel eller liknande för att slippa Lambda-sonden. Killen på Motospeed förklarade att förr kunde man bara sätta rätt motstånd så fungerade det jättebra, men till min nollnia så behövs en Dynojet optimizer till min för att Lambdan inte skall ligga och störa. Den skulle gå lösa på 1400kr. lambdan skulle dock behöva vara ansluten till avgasröret eftersom det inte blir bra om man tar bort lamban fysiskt. Struntar jag i Optimizern så kommer tydligen Lambdan att ligga och störa PCV och mappningen som sagt.

Enligt eBay så kan jag köpa en liknande för 27kr.

"Oxygen Sensor Eliminator

Compatible models:
Kawasaki ZX6R 600/636 2009-2015

The o2 sensor is an electronic sensor located inside the exhaust and it is used to determine if the Air/Fuel ratio of an engine is rich or lean. The o2 sensors of all motorcycles are limited to catch the emission standards and in some specific throttle positions will try to lean or richen the mixture to catch the stoichometric Air/Fuel ratio. This is good for the emissions but not for the performance and smoothness of the engine.

With the elimination of the sensor:
Improve throttle response, with smoother power delivery and more torque available
Support FI mods like the Power Commander and other mods the require the elimination of the sensor
Use an aftermarket exhaust that doesn't have a hole for the o2 sensor
Disable a faulty o2 sensor

This is a very high quality kit!

We use only OEM connectors to ensure perfect fitment.
Sophisticated production and high quality parts ensure top quality product
This product is tested and developed for the listed motorcycle."

Jag tänker inte vara dumsnål, men jag har inte råd att slösa pengar i onödan. Det kan ju heller inte vara någon kärnfysik att lura ECU att Lambdan mår bra?

Men nu när jag går in på Zodas länk och väljer min årsmodell (2009) så kostar en sådan 1403kr hos mcweb. Så det kanske är dumt att chansa på en eBay-produkt ändå va.
 
14633518_1173733626048157_2789847103143916543_o.jpg


Det har kommit!! ARROWS 2017 års limited edition prototyp-monstersupertrimsystem direkt från WSS som ger 90hk på bakhjulet tillsammans med racingoljan från MOTUL. Jag kommer åka helt galet jävla fort!!!!! :squid

View attachment 433851

Men det framgick inte vad jag skulle göra med lambdasensorn som sitter på originalsystemet. Kan jag bara lossa den och låtsas som att det regnar? Jag har möjlighet att montera den i det nya helsystemet men jag vill helst ta bort den helt. Går det bra att göra det utan att bry sig om något? Den ska ju ändå mappas liksom.

Snyggt system, Ser snabbt ut. Nu måste du ha loggsystem så du har koll på avgastemp och bredbandslamban :)
Även sensorer för fjädring,gas,brom och skivtemp är coola saker ALLA stock förare kör med ;) Eller iallafall dom snabba :hej
 
Mappa hos Andersson Turbo i U-väsby istället, mycket duktig och mycket billigare ca 2000 för en bänkkörning och han har koll på vad du ska göra med lamban.
 
Snyggt system, Ser snabbt ut. Nu måste du ha loggsystem så du har koll på avgastemp och bredbandslamban :)
Även sensorer för fjädring,gas,brom och skivtemp är coola saker ALLA stock förare kör med ;) Eller iallafall dom snabba :hej

Shit, måste köpa!!! :hoppa

Mappa hos Andersson Turbo i U-väsby istället, mycket duktig och mycket billigare ca 2000 för en bänkkörning och han har koll på vad du ska göra med lamban.

Jag är lite skeptisk till honom efter senaste gången. Vill minnas att han tar 3000kr dock (precis som MotoSpeed) för en mappning.
 
Med mycket vilja, ännu mer metal lubricant och överdrivety mycket svordomar så..

14682089_1174819469272906_527009162550875843_o.jpg


Blev det äntligen bra! Och det blev ju jättebra faktiskt! Ingen katalysator som flaskhalsar. Ingen onödig vikt. Nu återstår bara mappning och en stilla undran om det finns en chans att det går att köra utan db-killer. Jag vill ju helst mappa den utan insatsen men jag kanske skjuter mig själv i foten då om jag ändå behöver köra med en sådan?

Men kolla bilden nedan!! #mancave

14633601_1174913355930184_7863367788315238256_o.jpg
 
Jag ligger på gränsen med mitt arrow Med killer i så jag skulle nog inte chansa på att det funkar utan. Större burk behövs om man ska köra öppet.
 
Jag ligger på gränsen med mitt arrow Med killer i så jag skulle nog inte chansa på att det funkar utan. Större burk behövs om man ska köra öppet.

Va bra att det frågetecknet rätades ut :) Jag får bita i det sura och mappa med insatsen i alltså.
 
Va bra att det frågetecknet rätades ut :) Jag får bita i det sura och mappa med insatsen i alltså.

Fixa dubbla mappar. Finns ju banor/arrangörer där du säkerligen kan klara dig utan db-killer med. Kör du sedan utomlands någon gang (kanske Spanien) är det definitivt fullt möjligt att du kan köra utan killer... då kan det vara bra att ha två mappar.
 
Fixa dubbla mappar. Finns ju banor/arrangörer där du säkerligen kan klara dig utan db-killer med. Kör du sedan utomlands någon gang (kanske Spanien) är det definitivt fullt möjligt att du kan köra utan killer... då kan det vara bra att ha två mappar.

Det vore coolt att ha två mappar men jag tror inte att jag skulle tjäna på att träna med högre effekt ibland och få anpassa gaspådrag och bromspunkter helt i onödan.
 
Det vore coolt att ha två mappar men jag tror inte att jag skulle tjäna på att träna med högre effekt ibland och få anpassa gaspådrag och bromspunkter helt i onödan.

Äggsackt! Träna med den specen du ska tävla på!

Men, det Finns en anledning att dra fram papper på ett öppet system med, du får veta Om det är värt att bygga om så du kan köra öppet eller om du bara ska skita i det.

Behövs nog mer än 3 kusar om det ska vara värt det, 5 är helt klart värt att jobba lite för. :)
 
Jag har hört från personer som är insatta att Arrow är ett av dom märken som tappar mest med db-killer i. Till skillnad från Akropovic och Yoshimura tex. Så det kan vara värt att prova mappa utan för att få det svart på vitt.
 
Äggsackt! Träna med den specen du ska tävla på!

Men, det Finns en anledning att dra fram papper på ett öppet system med, du får veta Om det är värt att bygga om så du kan köra öppet eller om du bara ska skita i det.

Behövs nog mer än 3 kusar om det ska vara värt det, 5 är helt klart värt att jobba lite för. :)

Det är sant. Kraschar jag och behöver ny ljuddämpare så kan det vara värt att köpa en längre och större dämpare kanske. Fast den här är ganska lång redan. Ett par centimeter till så sträcker den sig förbi bakhjulet och det är väl inte ens tillåtet? Men en grövre burk kanske fungerar likadant som en längre?

Jag har hört från personer som är insatta att Arrow är ett av dom märken som tappar mest med db-killer i. Till skillnad från Akropovic och Yoshimura tex. Så det kan vara värt att prova mappa utan för att få det svart på vitt.


Näääe säg inte så :crash
 
IMG_2195.JPG


Ibland undrar jag hur lat jag är egentligen. I någon vecka nu så har jag sagt till mig själv att ta tag i steget att montera kåporna på hojen. Det skall passas in, enstaka hål skall borras upp och sen bara monteras. Typ ett 30-minuters jobb i lugn och ro.


IMG_2194.JPG

Jag har på ett par timmar nu borrat upp två hål i kåpan och skruvat fast två skruvar samt sågat upp ett hål för shift light-kabeln. Nu när jag ska montera båten som redan har färdiga snabbfästen så sätter jag mig framför datorn med 500g ProPud (proteinrik chokladpudding :crash) istället och börjar skriva i den här tråden. Jag börjar bli vass på att prokrastinera!

IMG_2196.JPG

*edit* sporthoj.com är dum för att den vänder bilden utan anledning alls. Men klilckar man på bilden så blir det bra.
 
14691909_1179320705489449_6195822566861809673_o.jpg


Ganska fint är det iaf!
Det är en del som inte är klart på långa vägar. Jag har exempelvis inte ens fått hem tankkåpan ännu. Och nytt kåpglas behövs. Men det går framåt :)
 
14691909_1179320705489449_6195822566861809673_o.jpg


Ganska fint är det iaf!
Det är en del som inte är klart på långa vägar. Jag har exempelvis inte ens fått hem tankkåpan ännu. Och nytt kåpglas behövs. Men det går framåt :)

Jag måste ta och beställa och lacka kåpor till mitt åbäke med i vinter, så den isf är fräsch till första kraschen. ??
 
Jag måste ta och beställa och lacka kåpor till mitt åbäke med i vinter, så den isf är fräsch till första kraschen. ??

De gröna WSS -11 -kåporna som jag har haft på hittills köptes tydligen från Tyskland helt färdiga som jag har förstått det. Det kanske skulle vara värt att kika på? Jag har bara hört att det ska vara prisvärt och jag tycker iaf att det är rätt snyggt :)

Nästa kåpset kommer bli något liknande för mig gissar jag på, bara det finns plats för egna loggor.
 
Huuuuuur häftigt som helst ju :Bugar:Bugar:Bugar

14753735_1180179475403572_967737819356907484_o.jpg


En egen fjärdedels 12:e-sida i senaste numret av MC-Folket!! :kär
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top