Fordons debut i Rookie-serierna

Mina kåpor är i stort sätt klara! Lite klarlack som ska på, över den vita och svarta färgen. Sen har den orangea släppt på ett ställe så den ytan ska lackas igen med bättre förarbete :brinnerup

IMG_1891.JPG
 
IMG_1952.JPG

Nu börjar vinterförvaringen a k a rengöring, putsning, torrbryt och montering av nya kåporna när de väl är färdiga :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Inte sett någon förut som hängt upp hojen på väggen. Spännande... :crash
 
Är det någon som vet om det går att få tag på plast/glasfibertrattar som jag kan limma fast på nya sadeln? Jag slänger in en bild på gamla kutsen så ni förstår vad jag menar :tummenupp

IMG_1985.jpg
 
Usch. Jag gjorde en liten kalkyl på vad jag behöver göra på hojen innan säsongen drar igång. Det var ett snabbt och enkelt sätt att skapa ångest på. Priserna är avrundade både uppåt och nedåt.

Helsystem 8k
Mappning 3k
Lighttech kedjejustering med krok för depåstöd 3k
Depåmatta med eget tryck 1k
Bromsbelägg 3k
Olja & filter 1k
Öhlinsfjädrar inkl arbete ca 4k-ish
Bromsgreppsskydd 1k
Fast regnlampa
Återstående Lackering 1k

Totalt: 25k

:död :näsblod

IMG_2035.JPG
 
Usch. Jag gjorde en liten kalkyl på vad jag behöver göra på hojen innan säsongen drar igång. Det var ett snabbt och enkelt sätt att skapa ångest på. Priserna är avrundade både uppåt och nedåt.

Helsystem 8k
Mappning 3k
Lighttech kedjejustering med krok för depåstöd 3k
Depåmatta med eget tryck 1k
Bromsbelägg 3k
Olja & filter 1k
Öhlinsfjädrar inkl arbete ca 4k-ish
Bromsgreppsskydd 1k
Fast regnlampa
Återstående Lackering 1k

Totalt: 25k

:död :näsblod

View attachment 433788

Ser väl ut som en ganska standard pre-season. :hihi
Det verkar alltid landa nånstans runt 20-25k. Om man inte kommer upp i det på hojen finns jua lltid skinnställ att köpa, rejsbussar och annat mög. :D
 
Usch. Jag gjorde en liten kalkyl på vad jag behöver göra på hojen innan säsongen drar igång. Det var ett snabbt och enkelt sätt att skapa ångest på. Priserna är avrundade både uppåt och nedåt.

Helsystem 8k
Mappning 3k
Lighttech kedjejustering med krok för depåstöd 3k
Depåmatta med eget tryck 1k
Bromsbelägg 3k
Olja & filter 1k
Öhlinsfjädrar inkl arbete ca 4k-ish
Bromsgreppsskydd 1k
Fast regnlampa
Återstående Lackering 1k

Totalt: 25k

:död :näsblod

View attachment 433788
Hahaha, håller på å gör kalkyl bara att få den raceduglig :brinnerup många bäckar små... blir till atlanten
 
+motorrenovering 10-15`...för min del. Kul hobby! Glöm inte att bunkra däck också. 20-30 lök till för att klara ett par veckor in i juni? mmmm... :död
 
Usch. Jag gjorde en liten kalkyl på vad jag behöver göra på hojen innan säsongen drar igång. Det var ett snabbt och enkelt sätt att skapa ångest på. Priserna är avrundade både uppåt och nedåt.

Helsystem 8k
Mappning 3k
Lighttech kedjejustering med krok för depåstöd 3k
Depåmatta med eget tryck 1k
Bromsbelägg 3k
Olja & filter 1k
Öhlinsfjädrar inkl arbete ca 4k-ish
Bromsgreppsskydd 1k
Fast regnlampa
Återstående Lackering 1k

Totalt: 25k

:död :näsblod

View attachment 433788

Sen, efter halva säsongen ungefär, kommer du vilja ha cartridge och dämpare istället för fjädrar........

Skulle jag rekommendera något så skulle det vara att skita i effekt och köp fjädring istället, bättre, Mycket bättre!, känsla och det finns uppgifter på rek.fjäder och höjder att utgå ifrån vilket får balansen i hojen att vara acceptabel.

Att som jag gjorde, uppdatera allteftersom ger en ju en jäkla massa kunskap om vad som gör vad när man skruvar på rattar och reglage Men jag har ju fått min beskurna del av avåkningar på "köpet" med, säger inte att bra fjädring räddar allt men nog fan får man en mycket större marginal och en krasch kan kosta en fjädringsuppdateringskostnad även om du ringer motospeed och köper nytt....

De flesta avåkningarna har skett när jag försökt köra så fort du nu kör men inte haft balans fram/bak och inte haft nya/nästan-nya däck som räddat mig, ska du bara köra på nära-nytt gummi så kör hårt, ska du kunna hålla nere kostnaden på däck men ändå kunna köra fort utan att gå av, köp riktig fjädring i första hand, sen kan du titta på vad du har råd till utöver det, handlar en del om hur mycket mängdträning du ska köra och vad den får kosta.

Effekt och vikt i all ära men det hjälper inte ett skit när hjulen inte har kontakt med asfalten längre.....
 
Ser väl ut som en ganska standard pre-season. :hihi
Det verkar alltid landa nånstans runt 20-25k. Om man inte kommer upp i det på hojen finns jua lltid skinnställ att köpa, rejsbussar och annat mög. :D

Hehe ja. Det är ju det som är problemet. Det här är bara hojens kostnader :banana Jag behöver en racebuss i vinter också. Det börjar bli dags att söka extrajobb!

Hahaha, håller på å gör kalkyl bara att få den raceduglig :brinnerup många bäckar små... blir till atlanten

Så är det! Pengarna bara rinner iväg, helt hopplöst :rofl Men kul är det!

+motorrenovering 10-15`...för min del. Kul hobby! Glöm inte att bunkra däck också. 20-30 lök till för att klara ett par veckor in i juni? mmmm... :död

Det skenar iväg nästan okontrollerat känns det som haha! Däckkontot ska vi inte prata om. Pengar är till för att spenderas :glömdet
 
Ser väl ut som en ganska standard pre-season. :hihi
Det verkar alltid landa nånstans runt 20-25k. Om man inte kommer upp i det på hojen finns jua lltid skinnställ att köpa, rejsbussar och annat mög. :D

Hahaha, håller på å gör kalkyl bara att få den raceduglig :brinnerup många bäckar små... blir till atlanten

+motorrenovering 10-15`...för min del. Kul hobby! Glöm inte att bunkra däck också. 20-30 lök till för att klara ett par veckor in i juni? mmmm... :död

Sen, efter halva säsongen ungefär, kommer du vilja ha cartridge och dämpare istället för fjädrar........

Skulle jag rekommendera något så skulle det vara att skita i effekt och köp fjädring istället, bättre, Mycket bättre!, känsla och det finns uppgifter på rek.fjäder och höjder att utgå ifrån vilket får balansen i hojen att vara acceptabel.

Att som jag gjorde, uppdatera allteftersom ger en ju en jäkla massa kunskap om vad som gör vad när man skruvar på rattar och reglage Men jag har ju fått min beskurna del av avåkningar på "köpet" med, säger inte att bra fjädring räddar allt men nog fan får man en mycket större marginal och en krasch kan kosta en fjädringsuppdateringskostnad även om du ringer motospeed och köper nytt....

De flesta avåkningarna har skett när jag försökt köra så fort du nu kör men inte haft balans fram/bak och inte haft nya/nästan-nya däck som räddat mig, ska du bara köra på nära-nytt gummi så kör hårt, ska du kunna hålla nere kostnaden på däck men ändå kunna köra fort utan att gå av, köp riktig fjädring i första hand, sen kan du titta på vad du har råd till utöver det, handlar en del om hur mycket mängdträning du ska köra och vad den får kosta.

Effekt och vikt i all ära men det hjälper inte ett skit när hjulen inte har kontakt med asfalten längre.....

Jag pratade igår med Watz om vad man bör göra på hojen. Nu är det ändå Superstock 600 det handlar om och tanken är ju att jag hela tiden ska flytta gränserna framåt. Enda anledningen till att jag köper helsystemet är för att min katalysator är sopslut och fungerar som en strypning istället. Det är inte rimligt att tappa så mycket mark även på kortare raksträckor. Det hade varit helt meningslöst att ställa upp på Anderstorp med hojen. Och det här helsystemet från ARROW är väldigt bra rabatterat :) Men annars håller jag med dig om att fjädringen är mer prioriterad än effekt.

Frågan är ju hur snabb nuvarande fjädring är. Jag åker runt på någon enstaka 9-tid och resten låga 10:or/mitten-10:or på gelleråsen med en för mjuk fjädring. Och en hoj som är trött.
Jag vet inte alls hur långt nya hårdare fjädrar kan ta mig innan jag bör fundera på cartridge och dämpare. Jag vill ju heller inte ta reda på exakt var den gränsen går för det kan bli dyrt i onödan :hihi
 
Kul som vanligt Fordon att följa dina bravader.

Ett tips för när det sinar i pengapungen är att dra till närmsta kasino och satsa allt på svart på rouletten. Har hört från en polares syssling att det funkar typ varje gång.
 
Jag pratade igår med Watz om vad man bör göra på hojen. Nu är det ändå Superstock 600 det handlar om och tanken är ju att jag hela tiden ska flytta gränserna framåt. Enda anledningen till att jag köper helsystemet är för att min katalysator är sopslut och fungerar som en strypning istället. Det är inte rimligt att tappa så mycket mark även på kortare raksträckor. Det hade varit helt meningslöst att ställa upp på Anderstorp med hojen. Och det här helsystemet från ARROW är väldigt bra rabatterat :) Men annars håller jag med dig om att fjädringen är mer prioriterad än effekt.

Frågan är ju hur snabb nuvarande fjädring är. Jag åker runt på någon enstaka 9-tid och resten låga 10:or/mitten-10:or på gelleråsen med en för mjuk fjädring. Och en hoj som är trött.
Jag vet inte alls hur långt nya hårdare fjädrar kan ta mig innan jag bör fundera på cartridge och dämpare. Jag vill ju heller inte ta reda på exakt var den gränsen går för det kan bli dyrt i onödan :hihi

Gissningsvis mitt-låga 8 med nya däck men tappar mycket när "nydäcks-känslan" försvinner. Smalt gränsland med jämfört med bättre grejer så det är lätt att överköra och så ligger man och sprattlar istället. Men visst går det att köra fort ändå, jag var ju lika långsam på mina uppdaterade standard-grejer med rätt fjäder men bara några enstaka varv mot nu och stort tapp när däcken gått en 20-30min, nu håller dom iaf. en 100-120min innan dom blir tråkiga. Visst tappar man en sekund efter en 40min men det är fortfarande kul att köra dom. :)
 
Kul som vanligt Fordon att följa dina bravader.

Ett tips för när det sinar i pengapungen är att dra till närmsta kasino och satsa allt på svart på rouletten. Har hört från en polares syssling att det funkar typ varje gång.

Jag som alltid har sagt att man borde dra dit och satsa allt på rött! Tur att jag inte alltid lyssnar på mig själv då det är svart som gäller! :fakta

Gissningsvis mitt-låga 8 med nya däck men tappar mycket när "nydäcks-känslan" försvinner. Smalt gränsland med jämfört med bättre grejer så det är lätt att överköra och så ligger man och sprattlar istället. Men visst går det att köra fort ändå, jag var ju lika långsam på mina uppdaterade standard-grejer med rätt fjäder men bara några enstaka varv mot nu och stort tapp när däcken gått en 20-30min, nu håller dom iaf. en 100-120min innan dom blir tråkiga. Visst tappar man en sekund efter en 40min men det är fortfarande kul att köra dom. :)

Det är ju det där. Det får inte vara för smalt band att köra på. Jag vill ju gärna ha tillräckligt med marginal för att göra lite fel utan att sopa i backen.

Racing har ingen övre gräns, Så länge det finns smslån så kör jag. Sedan blir det hjälmen på hyllan.

Sen att du inte använder dig av smslån är kanske en helt annat sak än att de finns :rolleyes:
Jag har en sjukt bra idé annars. Lägg hjälmen på hyllan redan nu, starta ett team och anställ mig som förare med en bra lön. Vilken succé det hade varit!!:kär

Headlines September 2017:
"Winblad tar Mr. Sandfållans team ViSomÄlskarKTM till SM-vinnare. Sandfållan blir delägare i samtliga racebanor i Sverige. Kommuner stryker 95dB-gränsen vid utövandet av motorport."

SMvinst2017.jpg
 
Det händer allt oftare att jag drömmer mig tillbaka till förra vintern när jag köpte en CRF450. Från att knappt orka köra i mer än 10 minuter till att kunna hålla på hur länge som helst. Fan va bra kondition jag hade. Jag behöver en 250!!
 
14633518_1173733626048157_2789847103143916543_o.jpg


Det har kommit!! ARROWS 2017 års limited edition prototyp-monstersupertrimsystem direkt från WSS som ger 90hk på bakhjulet tillsammans med racingoljan från MOTUL. Jag kommer åka helt galet jävla fort!!!!! :squid

IMG_2099.JPG

Men det framgick inte vad jag skulle göra med lambdasensorn som sitter på originalsystemet. Kan jag bara lossa den och låtsas som att det regnar? Jag har möjlighet att montera den i det nya helsystemet men jag vill helst ta bort den helt. Går det bra att göra det utan att bry sig om något? Den ska ju ändå mappas liksom.
 
14633518_1173733626048157_2789847103143916543_o.jpg


Det har kommit!! ARROWS 2017 års limited edition prototyp-monstersupertrimsystem direkt från WSS som ger 90hk på bakhjulet tillsammans med racingoljan från MOTUL. Jag kommer åka helt galet jävla fort!!!!! :squid

View attachment 433851

Men det framgick inte vad jag skulle göra med lambdasensorn som sitter på originalsystemet. Kan jag bara lossa den och låtsas som att det regnar? Jag har möjlighet att montera den i det nya helsystemet men jag vill helst ta bort den helt. Går det bra att göra det utan att bry sig om något? Den ska ju ändå mappas liksom.

Nice satan :tummenupp men mer än 90 hjulhästar borde du väl få?

Alltid roligt att läsa dina satsningar! :Bugar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top