Fond tråden

*DanTheMan* skrev:
2044637 Hoppas nan kopte Uran aktier jag babblade om for ett tag sen.Har varit sjuka uppgangar i sektorn sista tiden :)

Tyvärr :huvet

Ska väl försöka sätta en del på den där new energy fonden. Aktier är jag inte så insatt i, även om den där som jag faktiskt satsade på visade sig bli en rätt bra investering, Daydream som gick ihop med 24h poker, gick upp 33% imorse men slutade lägre. Får hoppas den fortsätter.

Jag har IAF ändrat mitt individuellapensionssparande till att sätta på handelsbanken & merril lynchs indienfond istället. Dessutom ökat insättningen från 100:- i månaden till 150:- i månaden, stora pengar vettu! :tummenupp . Får väl se hur den går då, jag hoppas och tror att den går bra, går den hälften så bra som rysslandsfonderna har gjort förut så blir jag glad.
Och appropå rysslandsfonder, ligger snart +/- 0% igen :banana

Hur går det för er då? Börjat rätta till sig efter den där veckans nedgång?

*DanTheMan* skrev:
2044637 Hoppas nan kopte Uran aktier jag babblade om for ett tag sen.Har varit sjuka uppgangar i sektorn sista tiden :)

Hoppas ingen mer än Peuter och Ravetrancer tankade Pricer när du babblade om det...
:7peta

*DanTheMan* skrev:
2045588 Efterfragan e ungefar dubbelt sa stor pa tillgangen just nu.Las mer pa www.uranium.info

Bara den här rackars Daydream aktien sticker iväg lite så att jag får lite mer i vinst på den så tror jag att jag tar och plockar ut dom pengarna och lägger dom på new energy istället. Låter ju som att det är en marknad att hoppas på :tummenupp

Robur verkar vara pågång med en ny Kina-fond, vad tror ni ?
Jag ska läsa lite mer men känns som att det är läge att slå till, tidningen privata affärer hade ett uppslag om marknaden där som pga massa regelförändringar osv verkligen börjar ta fart nu.

Spännande det här, fortfarande ny med fondhandel men känner att portföljen börjar arta sig.

:)

*DanTheMan* skrev:
2067478 En liten uppföljning till det ovan skrivna.
Fr 21/2
PDN +58% :banana
SXR +27% :yoparty
VEM +13% :huvet
bra uppgångar över lag i Uransektorn,,,o det roliga har inte ens börjat !!!
Hoppas att nån här köpte !

Hade jag haft kontanter så hade jag gjort det, men thi fick jag :(. Sitter med min Daydream aktie och väntar på att teckningsrätterna ska bli vanliga aktier, så man får ner medelvärdet lite på det man investerat. Sedan är det bara att hoppas på att det blir fart på aktierna när 24h poker kommer med i leken.
Lappland Goldminers verkar det ju ha blivit fart på också. Ja, man har för lite pengar och för mycket att investera dom i :huvet

Någon som satsat i EC's kebabfond? Hade de någon substans i det där? Såg att EC har en fastighetsfond också.
Hörde att ODIN's Offshore fond inte gått så dåligt på sitone heller, tror det var +18% senaste månaden. :banana

Jag har satt in EC's Turkietfond i ppm, har inte hunnit haft den så länge bara men den har redan gått upp 5% åt mig, får väl hoppas det fortsätter.

Annars då hörni? Hur går det för er? Jag har hamnat på plussidan IAF, 4% nu så det blir lite pengar, men IOM att det gick ner kraftigt i börjarn så får man räkna att det gått upp 4% på ca två månader, så det är väl kanske inte sådär super bra igentligen. Bara det fortsätter i samma takt uppåt så är jag helt klart nöjd.
Ligger fortfarande tungt i ryssland och östeuropa, hoppas på att få loss lite pengar snart som jag kan lägga på Indien, har mitt IPS på indien, den har hoppat lite upp och ner men ligger IAF på plus den också.

Markus skrev:
2117158 Jo, ganska bra. ODIN Offshore går hyfsat. :banana
Vad har den för framtidsprognos?
Har fått loss lite som jag eventuellt tänker placera om, annars har det gått riktigt bra i år :yoparty

Den här tråden dog ju för ett tag sedan, kanske hänger ihop med hur fondmarknaden gick i maj? :eek:
Hur har de där uranpapprerna gått?
Jag har i alla fall blivit påmind av min vän som försökte få mig att satsa i något fuffensbolag som hette Mobiclear, att den gick från $0.03 till $0.21 efter att Forex tecknade avtal med dem. Kul för dem som gick in med den obligatoriska minimisumman á 50.000kr. :)
Men men, det här är Fond tråden (sär skrivet och allt;)) så här får det bli fondsnack:
Jag gick idag in i:
ODIN EUROPA SMB
ODIN SVERIGE
EAST CAPITAL RYSSLAND :gnissla
SWEDBANK SMÅBOLAGSFOND
SWEDBANK MIX INDEXFOND

Skulle köpa ODIN Fastighet också och letade länge efter bankgironumret på hemsidan tills jag hittade:

"...minsta insättning 1.000.000 NOK" :yoparty

Fan också tänkte jag, jag hade ju bara 990.000 NOK att spontanköpa fastighetsfonder för ikväll. :mad:

Hur har det gått för er andra fondare?

Sedär, det går lite i vågor på den här tråden, ungefär som upp och nedgången av fonderna ;).
Sedan sist så har mina fonder hamnat på plus, bäst går East Capitals rysslandsfond, Handelsbankens nordenaggresiv och Handelsbankens Indien fond. Ska in med mer pengar i Indien nu till veckan, ska pyttsa in lite där eftersom ett par månader tänkte jag innan jag börjar sprida det över hela portföljen. Vill bygga upp ett bra grundvärde på Indienfonden innan jag månadssparar över hela portföljen. Indien har jag fått 15% på 3 månader av så får hoppas att det fortsätter i samma stil.

Sedär, det går lite i vågor på den här tråden, ungefär som upp och nedgången av fonderna ;).
Sedan sist så har mina fonder hamnat på plus, bäst går East Capitals rysslandsfond, Handelsbankens nordenaggresiv och Handelsbankens Indien fond. Ska in med mer pengar i Indien nu till veckan, ska pyttsa in lite där eftersom ett par månader tänkte jag innan jag börjar sprida det över hela portföljen. Vill bygga upp ett bra grundvärde på Indienfonden innan jag månadssparar över hela portföljen. Indien har jag fått 15% på 3 månader av så får hoppas att det fortsätter i samma stil.

Last edited:
Tjenare!

Såg över mitt sparande härom veckan och startade då ytterligare ett månadsspar.

En hyfsat nystartad índienfond som precis återhämtat sig efter en svacka i en annars stadigt uppgående kurva. Ska bli kul att följa. Drog igång ett pensionsspar också när jag ändå var igång.

En sak jag undrar är om det finns någon direkt fördel med att ha sparandet via banken. Tanken slår mig nu att jag kanske borde tittat mig mer omkring.
Min bank har vad jag vet bara fonder som förvaltas av FirstNordic.

Fördelningen av mitt månadssparande ser ut på följande sätt:

FirstNordic Sverige/Europa: 50% (har månadssparat ca: två år i denna)

FirstNordic Indien: 35% (nystartat sparande, lite "gambling")

Pension: 15% (nystartat)

Eftersom jag planerar att köpa en ny hoj inom en snar framtid har jag också ett vanligt sparkonto med 1,5% ränta via banken. Där sparar jag så mycket jag kan. Kommande 2-3 månader funderar jag dock på att lägga dessa slantar på indienfonden för att "kickstarta" den.

Pengarna jag fick för Ducatin ligger på ovan nämda sparkonto och är utöver mitt lönekonto de enda pengarna som inte är aktivt placerade.

Har jag hittat en bra modell eller bör jag omfördela pengarna?
Förutom indienplaceringen är mitt sparande ganska kortsiktigt. 1-2 år.
Ny hoj som sagt!

Tacksam för råd & tips,

Johan

Last edited:
Tjenare!

Såg över mitt sparande härom veckan och startade då ytterligare ett månadsspar.

En hyfsat nystartad índienfond som precis återhämtat sig efter en svacka i en annars stadigt uppgående kurva. Ska bli kul att följa. Drog igång ett pensionsspar också när jag ändå var igång.

En sak jag undrar är om det finns någon direkt fördel med att ha sparandet via banken. Tanken slår mig nu att jag kanske borde tittat mig mer omkring.
Min bank har vad jag vet bara fonder som förvaltas av FirstNordic.

Fördelningen av mitt månadssparande ser ut på följande sätt:

FirstNordic Sverige/Europa: 50% (har månadssparat ca: två år i denna)

FirstNordic Indien: 35% (nystartat sparande, lite "gambling"

Pension: 15% (nystartat)

Eftersom jag planerar att köpa en ny hoj inom en snar framtid har jag också ett vanligt sparkonto med 1,5% ränta via banken. Där sparar jag så mycket jag kan. Kommande 2-3 månader funderar jag dock på att lägga dessa slantar på indienfonden för att "kickstarta" den.

Pengarna jag fick för Ducatin ligger på ovan nämda sparkonto och är utöver mitt lönekonto de enda pengarna som inte är aktivt placerade.

Har jag hittat en bra modell eller bör jag omfördela pengarna?
Förutom indienplaceringen är mitt sparande ganska kortsiktigt. 1-2 år.
Ny hoj som sagt!

Tacksam för råd & tips,

Johan

Den enda fördelen med att ha det hos din bank är ju enkelheten och överblicken men den skaffar du dig lätt genom att lägga upp en portfölj på Morningstar.
Jag vet inte hur de där fonderna är betygsatta på Morningstar, jag tjatar om den för det är dels en informationssajt (oberoende) och ett analysverktyg.
Angående Indienfonder så är de säkert bra på sikt precis som alla underutvecklade ekonomier som växer fort. Jag hade en som marknadsfördes av Banco men sedermera verkade tillhöra ABN Amro, den var ganska okej.

Jag har just nu följande portfölj, allt är fyr- eller femstjärnigt på Morningstar (så klart;)):

East Capital Ryssland 14%
ODIN Europa SMB 14%
ODIN Norge SEK 5%
ODIN Sverige NOK 14%
ODIN Sverige SEK 5%
Robur Mix Indexfond Sverige 14%
Robur Privatiseringsfond 19%
Robur Småbolagsfond Sverige16%

Back