Fond tråden

Markus skrev:
Det här känns som det kan påverka min och Hinkas framtida investeringsstrategi:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=528062&previousRenderType=6

Måndag - sälj, sälj, sälj, sälj, sälj, sälj.

:skrämd

Hmmm, det lät ju inte så jäkla trevligt det där... Jäkla typiskt att sådant ska hända när jag blandar mig in i leken då...
Nu är ju inte jag så insatt i hur mycket detta kommer påverka östeuropa fonderna men jag misstänker att dom som ligger med mycket olja kommer krascha ordentligt eller vad tror ni?

Hinkas skrev:
Hmmm, det lät ju inte så jäkla trevligt det där... Jäkla typiskt att sådant ska hända när jag blandar mig in i leken då...
Nu är ju inte jag så insatt i hur mycket detta kommer påverka östeuropa fonderna men jag misstänker att dom som ligger med mycket olja kommer krascha ordentligt eller vad tror ni?
Egentligen borde ju inte de andra aktierna påverkas men visst fan blir det skakigt av detta, å andra sidan kan ju det här höja priset på oljan så man vet inte.

Ah är finansproffs, I'll await hans kommentarer.

Markus skrev:
Egentligen borde ju inte de andra aktierna påverkas men visst fan blir det skakigt av detta, å andra sidan kan ju det här höja priset på oljan så man vet inte.

Ah är finansproffs, I'll await hans kommentarer.

Hehe, ja :tummenupp

Man blir ju som sagt en aning orolig, men vi får la se, än är det ju bara spekulationer.
Ah verkar bli less på allt mitt skrivande så jag ska ta och lugna ner mig lite med det tror jag, det var nog mer det han menade med det där inlägget tidigare :tummenupp

ah17 skrev:
Nejdå skriv på bara. Konkursen var nog inte helt oväntad att döma av reaktionen.

Var reaktionen inte lika negativ som de refererade på TV4?
Där var det "störtdykning" för hela slanten.

Hinkas skrev:
Så du tror att det kommer vända snart? Eller är det jag som missuppfattar dig? ;)

Tror detta är en välbehövlig rekyl efter en kraftig uppgång om och när det vänder uppåt igen i Ryssland kan jag inte svara på just nu eftersom min kristalkula är på lagning.

Men när det gäller fondsparande: Känner inte någon som ligger back på månadsparande i fonder sett över en längre tidsperiod.

ah17 skrev:
Tror detta är en välbehövlig rekyl efter en kraftig uppgång om och när det vänder uppåt igen i Ryssland kan jag inte svara på just nu eftersom min kristalkula är på lagning.

Men när det gäller fondsparande: Känner inte någon som ligger back på månadsparande i fonder sett över en längre tidsperiod.

Neh, självklart kommer det att vända, det är väl som du säger att det är sällan man går back på fondsparande, det skulle ju vara om man sparar kortsiktigt isådanafall. Köper dyrt och säljer vid fel läge.

ah17 skrev:

Jag läste den där på Morningstar i morse, och den var ju ganska intressant men samtidigt känns det som de behövde en klämkäck artikel att sälja till t.ex. Privata Affärer - han lyckas inte riktigt förklara varför Ryska aktier är beroende av fler och fler sparare medans det finns en motsats i t.ex. svenska? Eller, behöver inte svenska aktier sparare?

Markus skrev:
Jag läste den där på Morningstar i morse, och den var ju ganska intressant men samtidigt känns det som de behövde en klämkäck artikel att sälja till t.ex. Privata Affärer - han lyckas inte riktigt förklara varför Ryska aktier är beroende av fler och fler sparare medans det finns en motsats i t.ex. svenska? Eller, behöver inte svenska aktier sparare?

Maila honom och fråga.

Hinkas skrev:
...Jäkla typiskt att sådant ska hända när jag blandar mig in i leken då...
...

Det där händer mig jämt. Jag kan sänka vilket företag som helst genom att gå in och köpa en aldrig så obetydlig aktiepost. Det brukar ordna upp sig tillslut dock, och en rätt tung investering i Ericson när de stod i ungefär 0 kronor uppväger rätt mycket andra dumheter jag hittat på.

Olika rysslandsfonder/östeuropafonder bidrar oxå till en ganska gynnsam utveckling. Jag retar mig dock fortfarande på Roburs rysslandsfond anno... eh.. 95? när de hade ett vansinnigt rejs på börsen, jag köpte rysslandsfonder så det stod härliga till bara för att se att det inte utvecklade sig speciellt bra. Det visade sig att Robur inte placerade pengarna på börsen "eftersom ryssland var lite skakig, och risken var lite för stor..." De köpte räntepapper med mina aktiefondspengar. Idioten som var ansvarig för det fick väl kicken vill jag minnas att jag läste.

t-rex skrev:
Det där händer mig jämt.

Alltså, om det är dåliga investeringar du vill jämföra så kan du suga på det här:

ECTA Resurs AB Köpkurs: 80 Skr
Säljkurs: 30 öre

Förlust: -99,625%

:tomten

För övrigt, är det någon som har en bra global börssida att tipsa om? Skulle vilja ha en med Nasdaq, Dow Jones, Europabörserna, Tokyo, Moskva.
Dagens industri har inte, inte heller Ekonominyheterna/Privata Affärer

Här är ett fond-fucko skulle jag säga, apropå Pyramidspelskrönikan:

Hej alla fondköpare.Jag har tjenat mycket pengar på att ha Ryss, Norsk, Latinam.India mm.Det skall jag jämföra med svenska fonder och aktier.Uppskattar 90 % upp år 05, jämfört med Svenska placeringar, som hamnade på 40 % upp i snitt.Det är enkelt att hoppa av en fondplacering. Tryck på knappen sälj Nordnet, före kl. 13.00 Titta på index RTS .Ryssland före 13.00 varje dag .Fundera skall jag ligga kvar eller vänta ett litet tag ?Huvudsaken är att man gör nått.Var inte rädd, tjena lite pengar.

http://www.privataaffarer.se/newsComments.asp?a=12565&s=pa&comment=22161

Bara för att jag inte vill sammanknippas med honom så tror jag att jag säljer allt Ryssland idag. :brynad
Fast då kanske jag inte kan tjena så mycket pengar?

Markus skrev:
Bara för att jag inte vill sammanknippas med honom så tror jag att jag säljer allt Ryssland idag. :brynad
Fast då kanske jag inte kan tjena så mycket pengar?

Hehe, han var ju väldigt begåvad i skrivandets konst ;). Såg ju ut att vända uppåt igen, IAF igår, ryssland. 2.2% på robur och 1.5% hos EC, får väl se hur det går i fortsättningen.
Medans man väntar på det sitter jag med ett mindre lyckat försök på aktier, får väl hoppas det också funkar i slutändan :huvet

Back