Fond tråden

Man får väl kolla vad det är för papper i turkfonden, men jag är skeptisk. Känns som det kan bli mycket saffran och kebab.

Markus skrev:
Man får väl kolla vad det är för papper i turkfonden, men jag är skeptisk. Känns som det kan bli mycket saffran och kebab.

Kebab är ju inte helt fel ;)
Ja inte vet då jag, men jag beställde hem lite information om den fonden. Försäljningen börjar 8'nde mars och fonden går igång 29'nde tror jag det stod, så då har man ju lite tid till att kolla igenom informationen man får.
Ryssland vet jag IAF att jag kommer kasta in pengar på, men får väl se då hur det blir med Turkiet, kan ju vara bra att sprida sig lite och Turkiet är väl på gång uppåt vad jag sett och hört.

Hinkas skrev:
Ja inte vet då jag, men jag beställde hem lite information om den fonden. Försäljningen börjar 8'nde mars och fonden går igång 29'nde tror jag det stod, så då har man ju lite tid till att kolla igenom informationen man får.
Ryssland vet jag IAF att jag kommer kasta in pengar på, men får väl se då hur det blir med Turkiet, kan ju vara bra att sprida sig lite och Turkiet är väl på gång uppåt vad jag sett och hört.

Ja EU-medlemskap eller inte det är en faktor. Man närmar sig dock inte EU genom att bränna danska flaggor.

Hinkas skrev:

Är tyvärr lite för dåligt insatt i Turkiet men tänkte läsa på mig lite innan lanseringen, inte omöjligt man hakar på. Har redan nu lite turkiet i form av Simplicity Nya Europa som har gått bra. Turkiet har ju gått sjukt bra senaste tiden. Nästan så att jag är lite orolig att den gått "för" bra. Men grattis till EC! Ett annat bra tips i ryssland kategorin är Gustavia Gr Russia S/M Cap, har fått 17,13% på ca en månad, me like.
Nån som vet vilka det var som skulle lansera en afrika fond? Tycker jag låter väldigt intressant.

Pernell skrev:
Är tyvärr lite för dåligt insatt i Turkiet men tänkte läsa på mig lite innan lanseringen, inte omöjligt man hakar på. Har redan nu lite turkiet i form av Simplicity Nya Europa som har gått bra. Turkiet har ju gått sjukt bra senaste tiden. Nästan så att jag är lite orolig att den gått "för" bra. Men grattis till EC! Ett annat bra tips i ryssland kategorin är Gustavia Gr Russia S/M Cap, har fått 17,13% på ca en månad, me like.
Nån som vet vilka det var som skulle lansera en afrika fond? Tycker jag låter väldigt intressant.

Risken är väl att det kommer bli ett litet dopp i Turkiet, när doms om investerar i aktier tycker dom har fått ut tillräckligt med pengar och säljar av sina aktier i förmån av någon annan på uppgång, men det får man väl räkna med, det är ju inte bara en månad jag hade tänkte att placera pengarna så ;).
Har du också beställt hem lite information när det gäller Turkiet? Får väl se om det står något spännande där.

Nu har jag fått ut mina pengar och håller på och sätter in dom på lite olika fonder. Bland annat East Capitals rysslandsfond. Men det var en sak jag tänkte på där, som säkert ni här som är kunder där kan svara på, får man ett bekräftelse mail eller liknande från dom när dom har fått in pengarna? Så att man får se till vilken kurs och så som dom investerade pengarna, så att det blir rätt siffror när jag lägger in det på morningstar sedan.
Kommer även lägga lite pengar på östeuropa, dock inte EC's, Norden och kanske Japan, jag vet inte... Dom säger ju fortfarande att Japan kommer bli vinnare i år, men än så länge ser det ju inte ut så, Visst har den gått upp en del dom senaste dagarna men kommer den fortsätta så att den stiger ett par procent i månaden? Jaja, får väl gambla lite där och hoppas på att analytikerna vet vad dom sysslar med :tummenupp
Kan ju säga att det är skapligt pirrigt i magen nu, och det beror inte på dom dubbla stora kaffekopparna jag nyss drack, Såhär mycket pengar som jag haft på kontot nu har jag aldrig sett i hela mitt liv, fast nu ser jag dom inte längre heller IOM att dom flyttats till fondkonton, många av er tycker säkert att 230.000:- är småpengar men för lilla mig så är det en hel del.
Hoppas det går vägen och jag får ut lite extrapengar på detta.

Markus skrev:
Du får den kurs på fondandelarna som gäller den dag som EC får dina pengar på sitt konto, innan 1500 tror jag det måste vara (står på hemsidan). Betalar du idag får du således antagligen morgondagens kurs.
Du får hem en avräkningsnota, ja.
Lycka till, satsa allt på Ryssland - vinna eller försvinna. :banana

EDIT:
Köpet av andelar sker sedan den dag då belopp finns tillgängligt på fondens konto, om investeringslikviden har inkommit på fondens bankkonto senast kl.15.00.

Njaeee, sätta allt på Ryssland tror jag inte att jag vågar, visst, det här är bonuspengar jag har fått som jag igentligen inte ska ha, men det kan vara bra att ha lite undanstuffat IOM att jag blir stolt husägare om tre månader :banana .
Snittar EC samma avkastning som dom gjort dom senaste 5 åren så ska det nog gå bra det här :tummenupp
Hoppas bara resten av fonderna går bra också. Vem vet, kanske blir en ny motorcykel nästa år :banana

Har ni kikat något på handelsbankens Indienfond då? Såg ut att vara tillsammans med merril lynch av det jag läste. Kan ju bli intressant det också. Såg faktiskt ett program imorse om hur det går för indierna, alla som pluggade högskola/universitet hade jobb innan dess dom slutade, dom flesta fick börja jobba 6 månader innan det att dom tagit examen. Verkar ju vara ett land på gång det också, kanske får lägga in lite pengar där, har ju ca 30.000:- kvar att placera, så det kan ju vara ett bra ställe att stoppa dom, eller vad tror ni?

Hinkas skrev:
Nu har jag fått ut mina pengar och håller på och sätter in dom på lite olika fonder. Bland annat East Capitals rysslandsfond. Men det var en sak jag tänkte på där, som säkert ni här som är kunder där kan svara på, får man ett bekräftelse mail eller liknande från dom när dom har fått in pengarna? Så att man får se till vilken kurs och så som dom investerade pengarna, så att det blir rätt siffror när jag lägger in det på morningstar sedan.
Kommer även lägga lite pengar på östeuropa, dock inte EC's, Norden och kanske Japan, jag vet inte... Dom säger ju fortfarande att Japan kommer bli vinnare i år, men än så länge ser det ju inte ut så, Visst har den gått upp en del dom senaste dagarna men kommer den fortsätta så att den stiger ett par procent i månaden? Jaja, får väl gambla lite där och hoppas på att analytikerna vet vad dom sysslar med :tummenupp
Kan ju säga att det är skapligt pirrigt i magen nu, och det beror inte på dom dubbla stora kaffekopparna jag nyss drack, Såhär mycket pengar som jag haft på kontot nu har jag aldrig sett i hela mitt liv, fast nu ser jag dom inte längre heller IOM att dom flyttats till fondkonton, många av er tycker säkert att 230.000:- är småpengar men för lilla mig så är det en hel del.
Hoppas det går vägen och jag får ut lite extrapengar på detta.

230k är väl suveränt med tanke på din ålder.

Istället för att vända dig direkt till EC föreslår jag att du blir kund hos en nätmäklare. Då får du ett rejält utbud av fonder och bra överblick och historik.

Föreslår: www.avanza.se

Här kommer en färsking,

Jag har precis satt in ett månadsspar på 200kr till min nykläckta dotter på roburs kapitalinvest, kanske kan bli en bra 20års present.

Precis också köpt SPAX Pacific MAX , spännande placeringar i Taiwan, Singapore, Japan och Australien.
http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,116667,00.html

Skall också köra SPAX Sverige bonus, en riktig lågriskokare.

ah17 skrev:
230k är väl suveränt med tanke på din ålder.

Istället för att vända dig direkt till EC föreslår jag att du blir kund hos en nätmäklare. Då får du ett rejält utbud av fonder och bra överblick och historik.

Föreslår: www.avanza.se

Hmmm, tänkte inte på det :3freak .

Jaja, jag håller ju koll via morningstar så jag får ju i vilket fall en övergripande översikt över alla fonder. Sedan kan det ju vara bra att ha lite kosing hos handelsbanken, utifall jag i framtiden vill ta ett litet lån så ser dom ju att jag har en del säkerhet, men i fortsättningen kanske man ska använda sig av avanza, då kan man ju slå sig på att månadsspara en 500'ing på Merrill Lynch MLIIF New Energy A som det har tipsats om här. Tror det var den IAF. Bara att börja spara pengar så man kan sätta in första slanten på 3.500:-, eller är det $3.500 dom vill ha? Neeeh, kan ju inte vara minst $500 i månaden för månadssparandet heller, låter ju vansinnigt :tungan

slippy skrev:
Här kommer en färsking,

Jag har precis satt in ett månadsspar på 200kr till min nykläckta dotter på roburs kapitalinvest, kanske kan bli en bra 20års present.

Precis också köpt SPAX Pacific MAX , spännande placeringar i Taiwan, Singapore, Japan och Australien.
http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,116667,00.html

Skall också köra SPAX Sverige bonus, en riktig lågriskokare.

Precis vad jag tänker göra när jag får smått, sätta undan 200:- i månaden. Och då kan man göra som min bankman tipsade mig om när det gäller pensionen, man sätter på högrisk i början, då förlorar man inte mycket om det kraschar, och ju längre fram i tiden man kommer destu lägre risk tar man, eftersom det vore ju trist att gå ner 50% när hon är 19år och snart ska få ut pengarna.
Fast helst vill man ju nästan spara tills dom är 25år, annars är väl risken att det blir som en annan skulle ha gjort... Festa upp pengarna och spendera dom på helt meningslösa saker...
Sätter du 200:- i månaden och får bara 10% avkastning på 25 år så får hon ju ändå ut 140 lök, inte helt fel 25års present. Får du däremot ut 20% per år så får hon den nätta summan 602 901:- efter alla avgifter och skatter.... Fan, en sådan present hade jag också velat få, nästan lite overkill till och med :tummenupp

Fond i fond 50. Bra eller anus ?

Yepp, fick nåt erbjudande grejs av Handelsbanken om att sätta in hälften av mina besparade pengar på nåt som heter Fond i Fond 50.

Inte insatt för fem öre, men går ut på att småpengar sätts in på en massa olika fonder varje månad typ, det dras 1000 :- från kontot som sprids ut i dessa fonder.

Nu har jag ingen koll på det här alls, ska gå in där o höra med dom hur det har gått.

Men är det nån som har erfarenhet av fond i fond 50 :confused:

Jonathan skrev:
Yepp, fick nåt erbjudande grejs av Handelsbanken om att sätta in hälften av mina besparade pengar på nåt som heter Fond i Fond 50.

Inte insatt för fem öre, men går ut på att småpengar sätts in på en massa olika fonder varje månad typ, det dras 1000 :- från kontot som sprids ut i dessa fonder.

Nu har jag ingen koll på det här alls, ska gå in där o höra med dom hur det har gått.

Men är det nån som har erfarenhet av fond i fond 50 :confused:

Har ingen erfarenhet av den fonden, men jag har just blivit kund hos handelsbanken också, men jag kollade upp den och på tre månader så har den gått upp 5,92%. Bra mycket mer än om du hade haft dom pengarna insatta på ett sparkonto IAF. Så en sådanhär fond är nog alldeles utmärkt om man som du säger inte har någon koll alls :tummenupp .
Det är ju bara dumt att sätta pengarna på högriskare om du inte vet vad du pysslar med, och på ett år så har ju den här gett 20% ungefär, så fortsätter den med samma utväckling och du fortsätter sätta 1.000:- i månaden så kommer du ha fått ut ca 10.000:- extra om 3 år. Det får man en himla massa bugg för :tummenupp

Hinkas skrev:
Har ingen erfarenhet av den fonden, men jag har just blivit kund hos handelsbanken också, men jag kollade upp den och på tre månader så har den gått upp 5,92%. Bra mycket mer än om du hade haft dom pengarna insatta på ett sparkonto IAF. Så en sådanhär fond är nog alldeles utmärkt om man som du säger inte har någon koll alls :tummenupp .
Det är ju bara dumt att sätta pengarna på högriskare om du inte vet vad du pysslar med, och på ett år så har ju den här gett 20% ungefär, så fortsätter den med samma utväckling och du fortsätter sätta 1.000:- i månaden så kommer du ha fått ut ca 10.000:- extra om 3 år. Det får man en himla massa bugg för :tummenupp

Kan man kika på hur den går på internet eller lär man kila in på banken, hur gjorde du ?

Jo, förra året hade fond i fond 100 ( skillnaden är att hela ens belopp fördelas, fond i fond 50 innebär bara att hälften fördelas) gått upp hela 30 % tydligen. Det får man ju se som jäkligt mycket ändå!

Det sa han ju säkert bara för att jag skulle teckna en sån fond, men iaf :)

Tack för infon! :tummenupp

Jonathan skrev:
Kan man kika på hur den går på internet eller lär man kila in på banken, hur gjorde du ?

Jo, förra året hade fond i fond 100 ( skillnaden är att hela ens belopp fördelas, fond i fond 50 innebär bara att hälften fördelas) gått upp hela 30 % tydligen. Det får man ju se som jäkligt mycket ändå!

Det sa han ju säkert bara för att jag skulle teckna en sån fond, men iaf :)

Tack för infon! :tummenupp

Du kan kolla din fond härifrån: http://www.handelsbanken.se/fonder bara att klicka på fonder/kurser till vänster.
Ett annat hett tips som kommit upp flera gånger här är att du reggar dig på www.morningstar.se, grymt bra sida där du kan fylla i alla dina köp av fonden så ser du hur mycket det har gått upp, i procent, i kronor och totalt. Hur mycket ditt köpbelopp var och hur mycket det nuvarande värdet är. Så den sidan kan jag varmt rekommendera efter att själv ha blivit rekommenderad den här :tummenupp

Hinkas skrev:
Du kan kolla din fond härifrån: http://www.handelsbanken.se/fonder bara att klicka på fonder/kurser till vänster.
Ett annat hett tips som kommit upp flera gånger här är att du reggar dig på www.morningstar.se, grymt bra sida där du kan fylla i alla dina köp av fonden så ser du hur mycket det har gått upp, i procent, i kronor och totalt. Hur mycket ditt köpbelopp var och hur mycket det nuvarande värdet är. Så den sidan kan jag varmt rekommendera efter att själv ha blivit rekommenderad den här :tummenupp

Ja där ser man. Perfekt!

Jo efter att ha smygläst den här tråden lite så har jag redan reggat mig där. Men jag förstår inte riktigt hur man ska ändra sin portfölj.

Vad ska jag ha för transaktionstyp etc. ?

Bifogar bild.

Bifogat

• mornigstar.JPG
    mornigstar.JPG
    52.8 KB · Visningar: 54
Jonathan skrev:
Ja där ser man. Perfekt!

Jo efter att ha smygläst den här tråden lite så har jag redan reggat mig där. Men jag förstår inte riktigt hur man ska ändra sin portfölj.

Vad ska jag ha för transaktionstyp etc. ?

Bifogar bild.

Ja, det beror ju på vad du har gjort, eftersom du har ett månadssparande på 1.000:- i månaden så ska du ju markera din fond, ha transaktion köp, och sedan väljer du vilket datum du köpte fonden, måste sätta in alla enskilda köp för att få rätt siffror, så har du köpt i 12 månader mste du lägga in alla dessa köp, vilket datum du har köpt och sådär. Och på belopp skriver du alltså bara in 1.000:-
Har du ingen koll på dom olika datumen du har köpt, eftersom det dras automatiskt, kan du säkert be banken om ett utdrag, då ser du vilken kurs fonden låg på när du köpte också. Bara att fylla i så kommer du få rätt siffror och ser hur många kronor extra du har fått :tummenupp

Hinkas skrev:
Ja, det beror ju på vad du har gjort, eftersom du har ett månadssparande på 1.000:- i månaden så ska du ju markera din fond, ha transaktion köp, och sedan väljer du vilket datum du köpte fonden, måste sätta in alla enskilda köp för att få rätt siffror, så har du köpt i 12 månader mste du lägga in alla dessa köp, vilket datum du har köpt och sådär. Och på belopp skriver du alltså bara in 1.000:-
Har du ingen koll på dom olika datumen du har köpt, eftersom det dras automatiskt, kan du säkert be banken om ett utdrag, då ser du vilken kurs fonden låg på när du köpte också. Bara att fylla i så kommer du få rätt siffror och ser hur många kronor extra du har fått :tummenupp

Kanoners!

:tummenupp

Rts

Ojojoj.. någon fler än jag som gråter ryska tårar just nu?
Ryska RTS backade 5.7%(!!) igår och min portfölj innehöll VÄLDIGT röda siffror.
En litet tröst är ju att det var ganska låga volymer som producerade siffrorna så en uppgång imorgon vore väl inte HELT otänkbart (stängt idag pga int. kvinnodagen)? Eller, va tror ni?

Ja, som sann keynian så har jag några enkla riktlinjer till samtliga:
1. I färd med att köpa ny Golf? Skippa och ta en titt på Ladas -06or.. fina grejor!
2. Dränka förlusterna? Moskovskaya vodka, 205:- på systembolaget!
3. Fira att du sålde av i tid? Ryska kaviar har aldrig vart mer inne!
4. Ny Båge till våren? Allvarligt, R1a..*gäääsp*, känns jävligt -05. Tänk dig istället alla avundsjuka blickar du får när du piskar bulten en en sprillans Dnepr i sommar??

Följer vi bara detta kommer vi att vara på fötter före du hinner säga ваше здоровье!, ура!

Back