Fond tråden

*DanTheMan* skrev:
En bra länk...
Please check the URL for proper spelling and capitalization

*DanTheMan* skrev:
Eller om man vill göra riktigt med pengar...
En fond kan ju aldrig ge lika bra avkastning som om du satsar på rätt aktie i rätt tid, men fondalternativet är mycket attraktivt för den som dels inte är kompetent nog (som mig) eller har tid nog (som mig) eller lust (som mig) att lära sig tyda allt på alla aktiemarknader.
Om du tittar på snittavkastning på fonderna över en längre period så ser du att det är ganska oslagbart tror jag. Man behöver heller inte titta på de extrema alternativen, titta på ODIN Finland som jag kollade på förra veckan t.ex. Inga hokuspokusaktier, en del livsmedel, en del teknik, en del råvaru (tror jag) - årlig snittavkastning sedan 1990 - ~35%.

Nej, jag får inte länken att fungera.
Var kan man läsa om uranhandeln? Har det artiklats i svensk finansmedia?

Japan ser ut att ha gått bra inatt IAF, kanske går fonden min upp lite igen nu då. Japan gick upp 2.96% inatt, hoppas fonden sticker upp lika mycket då, fonden min dök ju 2.5% igår, så hoppas att den går upp lika mycket/mer.

Hinkas skrev:
Jag vet inte vad du använder dig av för bank eller liknande, men det tipset jag fick när jag skulle börja pensionsspara, på samma sätt som du sätter undan lite pengar varje månad, var att jag skulle sätta dom på Robur Realinvest, den har på 3 år gått upp i snitt 37% per år, det är ju lite mer än det du har just nu, samtidigt som man inte tar några stora risker. På roburs riskstege så är den klassad som en 4'a av 6 möjliga.
Jag som inte direkt vet mer än det jag läser på morningstar och det banken säger till mig är väl kanske inte rätt person att tipsa dig. Men jag kan däremot säga att regga dig på morningstar.se och lägg upp portföljen där, Man får bra uppsikt över sina fonder och det tar bara 1min att kolla dom vid 19:00-20:00 någongång, så ser man direkt hur det går. Det var ju här jag fick tipset och det tackar jag för, jag har fått mycket bättre uppsikt och deras nyhetsbrev är faktiskt riktigt bra, ger också lite tips på vart man bör sätta pengarna.

Robur känner jag igen, det namnet finns med bland mina fonder men de har väl olika antar jag.
Har reggat mig på morningstar, nu gäller det bara att ta tag i det hela.
Jag borde nog ta och lära upp tjejen i detta, eller rättare sgt någon annan får lära upp henne, så får hon sitta och jävlas med detta. Det är ju så tråkigt :4skrika

Dee_cati skrev:
Robur känner jag igen, det namnet finns med bland mina fonder men de har väl olika antar jag.
Har reggat mig på morningstar, nu gäller det bara att ta tag i det hela.
Jag borde nog ta och lära upp tjejen i detta, eller rättare sgt någon annan får lära upp henne, så får hon sitta och jävlas med detta. Det är ju så tråkigt :4skrika

Jag tycker det är skitkul jag, speciellt när det går uppåt :tummenupp . Då kan jag kolla fler gånger per dag, fastän dom bara uppdaterar en gång per dag, det är ju så kul att se att en fond har gått upp t.ex. 2.7% på en dag, synd bara att det inte blir så mycket överlag IOM den där rackarns japanfonden som har gått ner 7.5% åt mig :huvet . Men jag ligger IAF på plus fortfarande, det är huvudsaken :tummenupp

Hinkas skrev:
Japan ser ut att ha gått bra inatt IAF, kanske går fonden min upp lite igen nu då. Japan gick upp 2.96% inatt, hoppas fonden sticker upp lika mycket då, fonden min dök ju 2.5% igår, så hoppas att den går upp lika mycket/mer.

Modigt att ligga kvar i Japan måste jag säga. Tror inte riktigt tiden är mogen ännu, avvaktar tills det att jag ser att det iaf är LITE stabilitet. Men allt talar ju för Japan, ökad konsumtion, inflation igen, Kinas utv, yen ser bra ut så länge inte inflationen tar över vilket enligt mig är föga troligt. Alla "experter" förutspår ju dessutom Japan som vinnare -06.

Tror som DTM även jag på Uran men då som ett långsiktigt alternativ. Än så länge finns det pengar att göra i oljan och därmed ryssland.
En bra fond på längre sikt kan därför vara Merrill Lynch MLIIF New Energy som har huvudinnehav i förnybara energikällor framför allt i nordamerika, vilket kommer att vara framtiden. Frågan är bara inte OM utan NÄR.

Själv ligger jag fortfarande tungt i ryssland med omnejd, turkiet och Indien.

Vad gäller fond kontra aktie så finns det ju faktiskt inget som säger att man måste eller bör lägga allt i samma fond. Har man bra spridning så kan man köra många högriskfonder utan att egentligen riskera så mkt som tex uran akter.

Kul tråd btw.. :tummenupp

Pernell skrev:
Själv ligger jag fortfarande tungt i ryssland med omnejd, turkiet och Indien.

Vad har du i Indien?
Jag köpte Banco/ABN* Indien vid starten i höstas, har gått bra.

*=Har Alfred Berg köpt Banco förresten?

Det var en bra tråd!

Hinkas skrev:
Jag tänkte, det kanske är fler som håller på och placerar lite pengar på fonder och har lite tips att komma med, eller folk som mig, som vill ha tips :rolleyes: .
Jag är IAF lite av en nybörjare på detta, har inte alls mycket erfarenhet men har tagit tag i det här och börjar sätta undan lite pengar på fonder. Senast idag så slog jag till på lite fonder från Realinvest som verkar lovande. Dom hade precis sjunkit lite så jag tänkte jag skulle hoppa på dom nu då. Från årskiftet i år så har dom gått upp 26,56% vad jag kunde utläsa, och det är ju inte fyskam. Hoppas bara det fortsätter i samma takt så att det inte rasar nu när jag hoppar på.
Tyckte mig läsa i någon annan tråd om sparande här att östeuropa var något att satsa på? Kom gärna med mer tips och information om det.

Ha'de gött allihopa! :tummenupp
---

kul tråd!
jag har en del fonder och försäkringar, mina har gått bra i tre år med rejäla vinster. ca: 35-40% hade en del i japan ryssland osv sk högrisk, men håller man bara lite koll på dom så funkar det utmärkt. man ska nog vara lite försiktig med att flytta pengarna för tidigt,inte hålla på att byta hela tiden osv. man får väl titta lite på sikt. ska lägga om fonderna i veckan så jag kan återkomma med val osv.

Markus skrev:
Vad har du i Indien?
Jag köpte Banco/ABN* Indien vid starten i höstas, har gått bra.

*=Har Alfred Berg köpt Banco förresten?

Har tidigare kört både HQ och ABN men nu ligger jag med allt i Simplicity =) Går fint so far...

Jepps, Banco är numera en del av Alfred Berg men allt ägs av ABN-AMRO.

Banco har aldrig vart nåt för mig, etik och pengar hör inte ihop =)

Jag hoppas japan stabiliseras och drar iväg uppåt, tänker inte plocka bort pengarna därifrån än så länge, tror till och med jag ska in med lite mer där 1'amars, så har jag tur fortsätter den sjunka dit, jag köper och den vänder. Men sådan tur har man ju inte, det är bara sådana man läser om som lyckas med det ;(.

Pernell skrev:
Tror som DTM även jag på Uran men då som ett långsiktigt alternativ. Än så länge finns det pengar att göra i oljan och därmed ryssland.
En bra fond på längre sikt kan därför vara Merrill Lynch MLIIF New Energy som har huvudinnehav i förnybara energikällor framför allt i nordamerika, vilket kommer att vara framtiden. Frågan är bara inte OM utan NÄR.

Den där låter ju spännande, kanske man ska slänga in lite pengar där... Den verkar ju finnas med både $ och €, ingen större skillnad på dom annat än att dom räknar i euro och dollars eller?

fonder är för fjollor.
Aktier är för männ.
Har förövrigt drygt 500 fonder i Handelsbankens Sverige/världen fond.
Den har inte gått hyffsat de senaste 15 åren.

Last edited:
*DanTheMan* skrev:
Jag handlade mina SXR på Frankfurt börsen med Nordnet.Fördelen är att courtaget bara är 15Euro.Nackdelen är att omsättningen e klart läge så trading e uteslutet.Det går att köpa direkt på Torontobörsen men då e courtaget runt 150 CAD$.

Här e en länk till ett gäng Uranare::

http://ca.finance.yahoo.com/q/cq?s=...GA.V,URE.TO,WNP.V,LAM.V,UUU.V,FRG,MUN.TO&d=v1

OK, men om man är intresserad så kan man gå via nordnet och kasta in lite pengar alltså, låter ju spännande.
Tänkte kasta lite pengar på east capital också och hoppas på att ryssland fortsätter öka i samma takt :banana

ZaXeS skrev:
fonder är för fjollor.
Aktier är för männ.
Har förövrigt drygt 500 akiter i Handelsbankens Sverige/världen fond.
Den har inte gått hyffsat de senaste 15 åren.

Okej, de första två meningarna förstår jag på ett ungefär (om än de är rätt korkade) men vad fan är en akite? Och hur har man akiter i en fond? Och varför spelar du Allan när du ändå inte lyckas få arslet ur vagnen och sälja en skitinvestering på 15 (!) år (!!!).

Hinkas skrev:
OK, men om man är intresserad så kan man gå via nordnet och kasta in lite pengar alltså, låter ju spännande.
Tänkte kasta lite pengar på east capital också och hoppas på att ryssland fortsätter öka i samma takt :banana

Om det är fonder du funderar på kan jag föreslå en kapitalförsäkring vi exempelvis Avanza ( http://www.avanza.se ) Det förutsättar att du inte behöver plocka ut pengarna på 5 år. Fördelen med en kapitalförsäkring är att du slipper betala reavinst skatt när du realiserar dina eventuella vinster.
Även om fonder är långt mer safe än aktier så är det inte riskfritt. För att ge ett klassiskt råd: Lägg inte alla ägg i samma korg. Sprid dina risker. Ju mer du har möjlighet att följa med desto mindre blir risken på högrisk fonder. Har du däremot tänkt att sätta in pengar i en fond och titta till den om 5 år föreslår jag inte högrisk fonder. Men det säger sig själv kanske.

Förtydligar lite:
Det finns ju en nackdel med kapitalförsäkringarna också Pernell - istället för reavinstskatt så betalar man en ganska hög procentsats årligen och det är ju så klart straffavgifter om man säljer innan de fem åren.

Markus skrev:
Förtydligar lite:
Det finns ju en nackdel med kapitalförsäkringarna också Pernell - istället för reavinstskatt så betalar man en ganska hög procentsats årligen och det är ju så klart straffavgifter om man säljer innan de fem åren.

Fördelen är att de underminerar argumenten för rea-,dubbel- och förmögenhetsbeskattning.

Så jag uppmuntrar folk till att skaffa dylika lösningar. Varför frivilligt betala mer skatt än nödvändigt när det ändå bara går till....ja ni vet.

ah17 skrev:
Fördelen är att de underminerar argumenten för rea-,dubbel- och förmögenhetsbeskattning.

Så jag uppmuntrar folk till att skaffa dylika lösningar. Varför frivilligt betala mer skatt än nödvändigt när det ändå bara går till....ja ni vet.
Men det är ju inte så att man säkert kommer betala en lägre skatt med en kapitalförsäkring, man kan rent av sluta med en högre skatt.
Och som sagt, är man inte 147 år gammal så vet man ofta inte vad/när/hur man behöver pengar inom fem år.
För pensionsspar skulle jag kunna tänka mig kapitalförsäkring.
Vad är det för resten för skillnad på fond - och kapitalförsäkring?

Markus skrev:
Men det är ju inte så att man säkert kommer betala en lägre skatt med en kapitalförsäkring, man kan rent av sluta med en högre skatt.
Och som sagt, är man inte 147 år gammal så vet man ofta inte vad/när/hur man behöver pengar inom fem år.
För pensionsspar skulle jag kunna tänka mig kapitalförsäkring.
Vad är det för resten för skillnad på fond - och kapitalförsäkring?

Nej precis. Vet ej skillnaden.

Jag vill inte direkt låsa upp mina pengar, får ju ut dom igen efter att ha varit låsta i 10 år nu 1'a mars, så tänker inte låsa dom på en gång igen ;).
Neh, det blir fonder för hela slanten, samtidigt ska jag försöka spara ihop massor med pengar under ett år. Det är 230.000:- jag ska sätta in, och jag har som mål (med insättningar också) att komma upp i över 300.000:- på fondkontot, innan jag kan börjar spendera på roliga saker, så har man lite i backup om det skulle behövas. Har jag tur och klarar av det så kanske jag kan sätta undan så pass mycket under ett år, beror lite på hur pass dyrt det blir med huset och värmen.
Jaja, det märks väl, jag ska dit IAF, förhoppningsvis kan jag få ett extrajobb hos farsan och jobba några timmar där så man kan lägga undan några slantar till i månaden. 3.000:- i månaden är inga problem nu, men jag vill upp i 5.000:- i månaden under ett år, då ska jag klara att komma upp i 300k på fondkontot.

Sådär, idag skrev jag in mig hos East Capital, får väl se om dom fortsätter i samma takt som dom har kört tidigare. Det hade ju varit kul, så man kan få ut lite extra fickpengar nästa sommar ;).
Såg också att dom kommer lansera en Turkiet fond inom kort, det verkar ju spännande. Turkiet verkar ju vara på väg uppåt så man kanske ska försöka haka på den redan från början och hoppas på att det drar iväg bra uppåt. Vad tror ni? Fler som är inne på att skicka in pengarna på en turkiet fond?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back