Folksam vill se körkortsregister

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Såg just på nyheterna att Folksam vill anpassa premierna efter hur mycket man bryter mot lagen...

Det är nog värre än böterna...

NU börjar det likna nåt. Undrar varför de inte kommit på det tidigare. Skitbra, ju!

Swedie skrev:
Jamen!!! Då kanske jag kan försäkra själv då snart....

Ännu ett skäl till att inte stanna...
Vad fasen har försäkringsbolaget med det att göra, det är väl hur många olyckor man orsakat som är intressant inte hur många gånger man kört för fort.. :fatta!

Felix skrev:
Ännu ett skäl till att inte stanna...
Vad fasen har försäkringsbolaget med det att göra, det är väl hur många olyckor man orsakat som är intressant inte hur många gånger man kört för fort.. :fatta!

Om du tänker efter är det nog inte helt ologiskt. Den som kör väldigt fort väldigt ofta och drar på sig diverse böter riskerar nog mer att råka ut för olyckor än den som mesar runt i makligt tempo. Att åka fort är ett tecken på att man är mer riskbenägen. Sedan lägger jag ingen värdering i om det är rätt eller inte att åka fort.

Last edited:
lee skrev:
Om du tänker efter är det nog inte helt ologiskt. Den som kör väldigt fort väldigt ofta och drar på sig diverse böter riskerar nog mer att råka ut för olyckor än den som mesar runt i makligt tempo. Att åka fort är ett tecken på att man är mer riskbenägen. Sedan lägger jag ingen värdering i om det är rätt eller inte att åka fort.

Jag har kört konstant för fort i 8 år, ca 30 000 mil allt som allt, två böter samt ett indraget kort, har aldrig krockat med någon eller varit inblandad i olyckor, däremot har jag släktingar som kör knappa 1000 mil om året, kör långsamt och smäller titt som tätt,

Hur många gånger skall man egentligen straffas för brottet fortkörning. Bara ytterligare en lam ursäkt från försäkringsbolagen att höja premien..

asså... vad jag menade, var att det var bra, OM... dem slopar det andra skitet... där dem sysslar med bonus å grejjer. Just nu har jag ändå ingen hoj som jag äger eller planerar ha på vägen försäkrad.

Om jag åter igen refererar till Californiens sätt att ge försäkring. Dem har förståss riskpersoner... t.ex folk som precis fått körkort. Men deras system är iaf uppbyggt på antalet prickar dem har på körkortet. T.ex en vanlig hederlig fortkörning, ger 1 prick vanligtvis. Detta ökar då deras försäkringspremie. Efter 1-3 (beror ju på hur allvarligt brott) år så försvinner denna prick ur systemet och dem får åter igen tillbaka sin gamla premie.

bra system

lee skrev:
Den som kör väldigt fort väldigt ofta och drar på sig diverse böter riskerar nog mer att råka ut för olyckor än den som mesar runt i makligt tempo. Att åka fort är ett tecken på att man är mer riskbenägen. Sedan lägger jag ingen värdering i om det är rätt eller inte att åka fort.
Hmmm... Oklart vad det är man egentligen mäter. Det är lite som med hajatacker. De flesta som drababs blir angripna av hajar på grunt vatten vid badstränder. Det betyder inte att det finns fler hajar eller är farligare i sig att bada där - bara att det finns mycket folk på stränderna. Att man har många böter betyder inte nödvändigtvis att man är mer riskbenägen än någon annan, bara att man kör där det finns mycket poliser.

Min fru har inga fortkörningsböter eller så, men hon är en mycket "trognare" klient hos försäkringsbolagens skadeavdelningar än jag. Hon leder med typ 10-0 där.

Visst finns det alltid undatagsfall där folk krockar mer även då de håller på "reglerna" men det gäller nog främst oerfarna förare.

Men skulle du jämföra någon som kör lagligt med X antal mil/år med någon som kör olagligt med X antal mil/år så tror jag att den som kör olagligt utgör större risk för olyckor därav höjda premier. Jag tycker det låter vettigt....

Fakta: Många MC olyckor beror på för höga farter....

Eller så kanske man skall se höjningen som en slags sekundär böter i strävan efter nollvisionen....

OT: Jag har varit ihop med Tingvalls dotter......:crash

Mvh
P.T

...säkert massor av stfle.....

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026