Folkpartiet goes wild

eus skrev:
Tur att folkpartiet kommer med fräsha idéer.
Fast det var väl en fin tanke av FP, enligt deras förslag så kommer färre brottslingar att utvisas.
Fint sätt att fiska röster på dock, se vad många röster dom fick i bara den här tråden.

Fast Bodström har fel, det är bara en detalj. Som jag förstod FP:s förslag utifrån medierapporteringen så handlade det om automatisk utvisning vid grövre brottslighet, så är det inte idag. Självklart ska Bodström bemöta förslaget, det är hans jobb - men han säger inte hela sanningen.

Så fort Folkpartiet säger något om invandrare så är dom rasister? var är landet på väg igentligen, jag tycker att det är ett bra förslag dom kommit fram med. :tummenupp

DwD skrev:
Så fort Folkpartiet säger något om invandrare så är dom rasister? var är landet på väg igentligen, jag tycker att det är ett bra förslag dom kommit fram med. :tummenupp

Vilka är det som sagt något att FP skulle vara rasister?!
Än så länge har jag bara hört FP själva och andra anhängare till förslaget antyda just att de enda motargumenten skulle vara "rasistanklagelser"... Däremot har jag inte hör någon på allvar anklaga dem för rasism..

korvgubbe skrev:
Än så länge har jag bara hört FP själva och andra anhängare till förslaget antyda just att de enda motargumenten skulle vara "rasistanklagelser"... Däremot har jag inte hör någon på allvar anklaga dem för rasism..

Du förstår väl vart det banar väg?

En snabb koll:

"...stoppa folkpartiets utveckling mot ett populistiskt och främlingsfientligt parti, säger SSUs förbundsordförande Ardalan Shekarabi och Alaa Idris i en gemensam kommentar."

http://www.ssu.se/index.php?p=68&a=1548

"...Det parti i Sverige som gjort mest för att göra den svenska extremhögern rumsren, folkpartiet, är nu också rasismens megafon i riksdagshuset. Vi som trodde att rasisterna åkte ur riksdagen med Ny Demokrati har fått fel. Folkpartiet har gjort kraftansträngningar i att befästa och utveckla en rasistisk debattordning. "

http://www.ungvanster.se/pressmeddelande.asp?do=visa&id=360

Okej, det här är två extrema förbund men de tillhör partierna vid makten. Kollar man på media snabbt så:

"Steg för steg har folkpartiet, som förr räknades som det mest vidsynta i invandrarfrågor, närmat sig sin danska namne. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=385567

Lena Mellin ondgör sig:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,611707,00.html

Så nog kommer beskyllningarna hagla, det har redan börjat. Det visar på hur reglerad debatten i Sverige är och hur många de är som inte vill ha en fri debatt, något många sammanknippar med demokrati.

korvgubbe skrev:

rasist kanske var ett hårt ord men det drogs automatiskt en parrarell med sverigedemokraterna i första inlägget,

DwD skrev:
rasist kanske var ett hårt ord men det drogs automatiskt en parrarell med sverigedemokraterna i första inlägget,

Jag tycker iofs inte det är förvånande att vissa anser förslaget populistiskt och dessutom stundtals kan tolkas som en flört med främlingsfientliga krafter. Men det ä'r en enorm skillnad på att ha ett lagförslag som kan tänkas tilltala även främlingsfientliga röster och att faktiskt sträva efter att skapa ett främlingsfientligt parti...

Dessa rader är klippta ur samma program som innehåller det diskuterade förslaget:
"Vi är övertygade om att möjligheten att bedriva en human flyktingpolitik och en öppen invandringspolitik hänger intimt ihop med en välfungerande integrationspolitik, som förmår ta till vara nykomlingarnas kreativa krafter och ge dem möjlighet att bli en aktiv del av vårt samhälle."

....det är svårt att tänka sig dessa rader i SD:s partiprogram....

Balans är ju någonting som de flesta försöker att eftersträva i olika former,
är det så att "vänster" politiken drar för mycket åt vänster så kommer högerpolitiken att automatiskt att dra mer åt höger för att skapa en balans,

Skulle inte förvåna mig om motormännen skapar ett parti för att motverka miljöpartiets parti(vad gäller fordons relaterade frågor), för att skapa en balans, vilket det inte är idag.

Jag tex ideologi röstar inte utan balansröstar, tycker jag att det borde bli bättre balans på ett område så röstar jag på det partiet som jag tror kan skapa balans på det området.

Exempel på utsliten och uttjänad klyscha:

korvgubbe skrev:
....flört med främlingsfientliga krafter.....

Vadå flört med krafter? Och varför denna negativa laddning? Om Borgarna t.ex. vill sänka sjukersättningen så är det ingen som anklagar dem för att flörta med fascistiska krafter.

Om det är främlingsfientligt att inte vilja ha kriminella utlänningar här så tror jag att ungefär 75% av befolkningen är främlingsfientlig.

Sedan är det kul att SSU t.ex. slår på stortrumman, när det var deras eget moderparti tillsammans med Moderaterna som röstade ner förslaget om amnesti för apatiska flyktingbarn, samtliga andra riksdagspartier stog bakom förslaget. Alltså är SSU:s definition av främlingsfientlig någon som vill utvisa kriminella och ge uppehållstillstånd till mentalt skadade barn. Bra, då vet vi var den där Aberdalan Mygeli Sheikhari står.

Markus skrev:
Vadå flört med krafter? Och varför denna negativa laddning?

Om det är främlingsfientligt att inte vilja ha kriminella utlänningar här så tror jag att ungefär 75% av befolkningen är främlingsfientlig.

Som jag sa.. Jag ser inte hur man kan anklaga FP för rasism eller för att gå emot att bli främlingsfientliga. Däremot är det väl inte orimligt att tro att vissa kan få för sig att rösta på FP just för att man luras att tro att de "minsan ska ta itu med invandrarpacket"..
...alltså... Man föreslår en lag som är rätt sund särskillt om man ser deras övriga program som bakgrund till denna . DÄremot får publiciteten till följd att man fångar upp en del främlingsfientliga röster..

korvgubbe skrev:
Som jag sa.. Jag ser inte hur man kan anklaga FP för rasism eller för att gå emot att bli främlingsfientliga. Däremot är det väl inte orimligt att tro att vissa kan få för sig att rösta på FP just för att man luras att tro att de "minsan ska ta itu med invandrarpacket"..
...alltså... Man föreslår en lag som är rätt sund särskillt om man ser deras övriga program som bakgrund till denna . DÄremot får publiciteten till följd att man fångar upp en del främlingsfientliga röster..

Ska man inte fånga folks röster?
Hur definierar du främlingsfientlig?

Markus skrev:
Ska man inte fånga folks röster?
Hur definierar du främlingsfientlig?

Självklart kan man fånga deras röster och jag ser hellre att alla som röstar SD sprids ut på de andra partierna än att SD själva blir så starka att de får mandat.

Jag har tyvär inte författat en egen definition som generellt kan sammanfatta hela min syn på främlingsfientlighet..

korvgubbe skrev:
Självklart kan man fånga deras röster och jag ser hellre att alla som röstar SD sprids ut på de andra partierna än att SD själva blir så starka att de får mandat.

Jag har tyvär inte författat en egen definition som generellt kan sammanfatta hela min syn på främlingsfientlighet..

Så du vill alltså inte att människor ska rösta på vissa partier eftersom du inte råkar sympatisera med de partierna och du kan inte beskriva de egenskaper du tillskriver dina meningsmotståndare?

korvgubbe skrev:
tycker du att förslaget är dåligt?,vad tycker du om FP generellt gällande invadrar frågor? tycker du att dom är invandrarfientliga?

Markus skrev:
Så du vill alltså inte att människor ska rösta på vissa partier eftersom du inte råkar sympatisera med de partierna och du kan inte beskriva de egenskaper du tillskriver dina meningsmotståndare?

Ibland är du bara för söt.. :pannkyss

Självklart får folk rösta på vilka de vill oavsett vad jag helst skulle önska. PÅ samma sätt får väl folk ha förhoppningar, önskemål som tyvär inte överensstämemr med det sammhälle som för tillfälet råder? Det är väl f.ö. en av de grundläggande principerna i alla politiska åskådningar. Man har visoner, drömmar, önskemål, idéer som man jobbar för att förverkliga...

Så återigen.
Jag ser hellre att SD förlorar sina mandat genom att deras väljare sprids ut på de andra partierna än att de behåller sina positioner och kan fortsätta motverka saker som jag kämpar för.
- Hur du kan få det till att jag inte vill att folk ska får rösta på vad du vill förstår jag inte!?

Kan du beskriva smaken "jordgubb" för mig?!
- va, inte med exakthet?! Vet du över huvud taget hur jordgubbar smakar?

DwD skrev:
tycker du att förslaget är dåligt?,vad tycker du om FP generellt gällande invadrar frågor? tycker du att dom är invandrarfientliga?

Hade du bekymrat dig om att följa tråden hade du sett svaret på din fråga i flera av mina inlägg

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1218380&postcount=33
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1218510&postcount=35
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1219979&postcount=87
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1220018&postcount=90

korvgubbe skrev:
Ibland är du bara för söt.. :pannkyss
Tror du blandar ihop mig med Keyra eller nån nu... :hihi

korvgubbe skrev:
Självklart får folk rösta på vilka de vill oavsett vad jag helst skulle önska.

Okej.

korvgubbe skrev:
Hur du kan få det till att jag inte vill att folk ska får rösta på vad du vill förstår jag inte!?

Okej okej.

korvgubbe skrev:
Kan du beskriva smaken "jordgubb" för mig?!

Nej men jag kan beskriva varenda ord jag använder för att tillskriva någon annan en viss egenskap eller åsikt. Om jag kallar dig för kommunist så kan jag beskriva ordet, om jag kallar någon för extremist så kan jag beskriva det också. Jag har aldrig kallat dig för jordgubbe.

Och för övrigt kan jag visst beskriva jordgubbssmak, det är smak av jordgubb. :tungan

korvgubbe skrev:
Hade du bekymrat dig om att följa tråden hade du sett svaret på din fråga i flera av mina inlägg
Kanske bara var jag som inte fick kläm på vad du igentligen tyckte,kändes mer som att du hade åsikt om vad andra tyckte,och att du kunde förstå eller inte förstå varför dom tyckte som dom gjorde.

nåja,, ev mybad :brinnerup

Markus skrev:
Du har blandat ihop SD med ND, ND bildades av ett riktigt gäng skithögar - för att SD slängde ut dem.

Här har inte blandats ihop någonting.

De inte-fullt-så vulgära skithögarna slängde ut de jättevulgära. Vad var det du sa om det vita i fågelskit?

Rätt så intressant att se att de trots allt lyckats tuta i folk att de är ett seriöst parti......

Chris Ash skrev:
Här har inte blandats ihop någonting.

De inte-fullt-så vulgära skithögarna slängde ut de jättevulgära. Vad var det du sa om det vita i fågelskit?

Rätt så intressant att se att de trots allt lyckats tuta i folk att de är ett seriöst parti......

Då får du nog ta och exemplifiera följande ganska märkvärdiga påståenden:

1. Visst har man slutat anordna marscher med uniformerade nazister 2. "minnestunder" med välfriserade kängförsedda grottmänniskor.
3. Man har ledamoter som hyllar nazister
4. man tar emot pengar från kända rasister
5. sprider antijudisk propaganda och revisionisttexter
6. återfinns och fotograferas på nazistkonserter och fester
7. gör Hitlerhälsningar och skriker "Sex miljoner till" osv,
8. återfinns ständigt i brottsutredningar.
9. 20-25 % av flera hundra ledande SD-anhängare hade dömts för brott.

För mig är det mesta där helt okänt, förlegat eller felaktigt.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon