Folkpartiet goes wild

Markus skrev:
Då får du nog ta och exemplifiera följande ganska märkvärdiga påståenden:

1. Visst har man slutat anordna marscher med uniformerade nazister 2. "minnestunder" med välfriserade kängförsedda grottmänniskor.
3. Man har ledamoter som hyllar nazister
4. man tar emot pengar från kända rasister
5. sprider antijudisk propaganda och revisionisttexter
6. återfinns och fotograferas på nazistkonserter och fester
7. gör Hitlerhälsningar och skriker "Sex miljoner till" osv,
8. återfinns ständigt i brottsutredningar.
9. 20-25 % av flera hundra ledande SD-anhängare hade dömts för brott.

För mig är det mesta där helt okänt, förlegat eller felaktigt.

Måhända att vissa av dessa påståenden stämmer in på "gamla" SD(då menar jag SD i början av 90-talet), men som sagt jag har i alla fall bildat mig uppfattningen att det är ett helt annat parti idag, och jag tycker inte att de behöver stå till svars för det som skedde för snart 10-15 år sedan.

rimag skrev:
Måhända att vissa av dessa påståenden stämmer in på "gamla" SD(då menar jag SD i början av 90-talet), men som sagt jag har i alla fall bildat mig uppfattningen att det är ett helt annat parti idag, och jag tycker inte att de behöver stå till svars för det som skedde för snart 10-15 år sedan.

Exakt, vissa påståenden har varit sanna - och det är därför jag undrar om det fortfarande är relevant att prata om dem i mer än en filosofisk diskussion.

Jag får känslan av att de som vill endast prata om vad som eventuellt kan ha hänt för 15 år sedan har mindre bra argument angående hur det ser ut idag, men det återstår väl att se...

Markus skrev:
Du vet uppenbarligen väldigt lite om det parti du skriver om, mitt förslag är att du tar reda på mer fakta och sedan återkommer. :hej

Åh, jag har skaffat mig fakta. Jag har pratat med de representanter SD skickar ut. Trevliga killar klädda i helt andra budskap än på SD:s hemsida som praktiserar debattekniken "vi försöker omringa meningsmotståndare in i ett hörn för att få dem att hålla med".

Och ja, utskickade med officiellt material från SD.

De har gjort ett bra jobb i att få det att se rumsrent ut på ytan. Det allra mesta de tar upp officiellt håller jag med om... punkt för punkt. Det är när man ser till helhetsbilden som det fortfarande luktar väldigt, väldigt brunt och ekar av marschstövlar.

ft skrev:
Det allra mesta de tar upp officiellt håller jag med om... punkt för punkt. Det är när man ser till helhetsbilden som det fortfarande luktar väldigt, väldigt brunt och ekar av marschstövlar.

Kan du inte beskriva vad den helhetsbilden består utav och hur du har fått den? Ditt påstående kan ju mycket väl teoretiskt sett stämma, men utan exempel eller riktiga argument så är det svårt att ta det till sig. Det är som om jag beskyllde Moderaterna för att vara fascistoida bara för att det är en känsla jag har.

Intressant att du delar SD:s partiprogram till punkt och pricka, det är du för övrigt nog ganska ensam om.

Markus skrev:
50% av Gävleavdelningens styrelse hade 2003 dömts för någon form av brotslig handling. Misshandel, hot mot tjänsteman och stöld och häleridommar förekom.

En undersökning som gjordes på ledande aktivister (styrelsemedlemmar och aspiranter på politiska poster) under åren 1988-1998 visade att 23% av dem hade någon form av brotsregister. Undersökningen finns publicerad i boken "Sverigedemokraterna - den nationella rörelsen"

Markus skrev:
Intressant att du delar SD:s partiprogram till punkt och pricka, det är du för övrigt nog ganska ensam om.

Det är väldigt svårt att diskutera med de som inte vill förstå. Gör ett försök att sluta med att använda att spela dum som debatteknik. Jag vet att du inte behöver ta till det tricket egentligen, men det tycks ha blivit en dålig vana.

benrangel skrev:
50% av Gävleavdelningens styrelse hade 2003 dömts för någon form av brotslig handling. Misshandel, hot mot tjänsteman och stöld och häleridommar förekom.

Hur många ingick i styrelsen? De lär ju knappast varit fler. Men visst är det mycket. Menar du att man ska bojkotta partier vars ledande politiker är brottsbelastade? Jag gillar idén, men då skulle vi ju ha en annan regering idag - gillar du den idén?
De är sju idag enligt http://www.sverigedemokraterna.se/gavle/

benrangel skrev:
En undersökning som gjordes på ledande aktivister (styrelsemedlemmar och aspiranter på politiska poster) under åren 1988-1998 visade att 23% av dem hade någon form av brotsregister. Undersökningen finns publicerad i boken "Sverigedemokraterna - den nationella rörelsen"

Den siffran har jag förstått kommer från tiden innan ND-falangen sparkades ut, men jag vet inte.

Hur som helst så är det intressant att fortfarande är det inte partiets politik som diskuteras, är det verkligen ingen som har bra argument mot denna, med svenska mått mätt, radikala politik?

ft skrev:
Det är väldigt svårt att diskutera med de som inte vill förstå. Gör ett försök att sluta med att använda att spela dum som debatteknik. Jag vet att du inte behöver ta till det tricket egentligen, men det tycks ha blivit en dålig vana.

"Det allra mesta de tar upp officiellt håller jag med om... punkt för punkt."

:hej

Inga andra argument? Jag "spelar dum", är du säker på att det inte gömmer sig några andra briljanta debatt-trick i din vetskap?

:rofl

Det allra mesta de tar upp officiellt håller jag med om... punkt för punkt.

passerade Lunariz... erm... Markusizern och blev

Markus skrev:
Intressant att du delar SD:s partiprogram till punkt och pricka

Och ja, du spelar dum. Varje gång du inte kan/vill (vilket vet bara du själv) komma med ett vettigt svar låtsas du inte förstå eller svarar på/med en brutal feltolkning. Det blir jäkligt drygt i längden.

Och på temat obegripligheter:
Markus skrev:
Jag "spelar dum", är du säker på att det inte gömmer sig några andra briljanta debatt-trick i din vetskap?

benrangel skrev:
I mars 2002 skickade den sverigedemokratiske fullmäktigeledamoten Göran Hagberg detta till Kulturdepartementet. 2003 uteslöts han.

http://www.expo.se/www/download/hagberg-antisemitisk-skrivelse-2.pdf

Ja, det var ett korkat brev. :hihi Det var formulerat som om en full 14-åring skrivit det. Skönt att han är borta, sådana som han platsar inte i ett seriöst part. :)

Nu tror jag än en gång att det är dags att ta ett djupt andetag och skilja på vad enskilda medlemmar hittar på och vad partiet står för, vilket är två olika saker (som blev väldigt uppenbart då den här personen uteslöts).

Fortfarande inga argument emot politiken?

När jag diskuterar miljöpartiets politik med mb så tar jag inte upp att deras gruppledare i stockholm stad inte bara är bög och pedofil, utan också bögar med barn samtidigt som han är HIV positiv. Det är liksom inte relevant.

Det jag vet om SD och Det Heliga Folket är att det blev ett himla liv på stämman enligt Sten Andersson när han försvarade Israels rätt att existera.

Markus skrev:

Inför valet 2002 Tog man emot 200.000kr från Belgaren Bernardh Mengal. Mengal som i sitt hemland tryckt en liten skrift där han kallar invandrare för "negroida barbarer", där han anklagar invandrare för att "ta vårt livsrum".
MEngal visade sig även vara medlem i organisationen "Asarnas söner" som jobbar för bevarandet av den "nordiska rasen"

ft skrev:
Och ja, du spelar dum. Varje gång du inte kan/vill (vilket vet bara du själv) komma med ett vettigt svar låtsas du inte förstå eller svarar på/med en brutal feltolkning. Det blir jäkligt drygt i längden.

Det är lättare att spela dum än tvärtom, men det vet du väl inget om? ;)
Skriv ner dina frågor i punktform, de är omöjliga för mig att tolka annars. Jag lovar dig svar på var och en. :tummenupp

Markus skrev:
1. Visst har man slutat anordna marscher med uniformerade nazister 2. "minnestunder" med välfriserade kängförsedda grottmänniskor.

Detta är både väldokumenterat och allmänt känt att SD arrangerade sådana tillställningar under början-mitten av 90-talet. Då när de hade gamla frivilliga soldater ur Waffen-SS i leden.......

Markus skrev:
3. Man har ledamoter som hyllar nazister

Jimmy Windeskog som hyllade Anders Klarström, SD:s förste partiledare och tidigare ledargestalt i BSS och Nordiska rikspartiet. Har dock för mig att han sparkades efter att ha setts göra Hitlerhälsningar och basunera ut judehat. SD gillar inte att sånt "som ett eller två rötägg gör" kommer ut offentligt.

Markus skrev:

Bernard Mengal, som gett ut böcker där invandrare kallas "negroida barbarer som inte tillför något genetiskt och stjäl vårt livsrum" (var kan han ha fått det ordet ifrån?)

Markus skrev:
5. sprider antijudisk propaganda och revisionisttexter

Mest känd är väl Göran Hagberg, som efter avslöjandet bytte till SPI(!?)

Markus skrev:
6. återfinns och fotograferas på nazistkonserter och fester
exempel
http://www.expo.se/index_1.php?pg=http://www.expo.se/www/inf_1_2.html

Markus skrev:
7. gör Hitlerhälsningar och skriker "Sex miljoner till" osv,

Detta har jag sett till leda, men för att namnge ett exempel så har vi den redan nämnde Windeskog. En annan lustig sak är att Partiledaren Mikael jJansson har varit med sedan "gatumarsch och Sieg heil-tiden" på 90-talet.

Markus skrev:

Se nedan

Markus skrev:

Granskning utförd 2002 av Expo

Markus skrev:

Nähä?

Ganska intressant att SD-medlemmar begår fler brott än de hemska invandrarna och att man får gå till en organ

Läs Stieg Larssons "Den nationella rörelsen".

Ah...benrangel hann före, och har läst samma braiga bok!

Last edited:
Inte för att jag förstår de rasistiska med det de säger?(ja FP då altså)
Det handlar väl om få personer vad jag förstår?

Jag ser heller ingen anledning till att importera de riktigt tungt kriminella till landet, så för mig ut med dem, vi har nog med sånna här redan.
Jag natar att man inte kommer hit för att bedriva brottslig verksamhet i vanliga fall.

Det är krav på alla mer eller mindre, i alla lägen så blir väl en eller annan förfördelad.
TYckte det lät som om individuell prövning ändå skulle kvarstå så troligen är det hela mest babbel och kommer inet göra en minsta skillnad i slutändan.

Last edited:
Markus skrev:
Fortfarande inga argument emot politiken?

Vilken jävla politik? Punkterna som står på hemsidan?

Om man läste NSDAP:s partiprogram på 30-talet såg det ganska "normalt". Varför tror du nästan hälften av de röstande tyskarna röstade på dem?

benrangel skrev:
Inför valet 2002 Tog man emot 200.000kr från Belgaren Bernardh Mengal. Mengal som i sitt hemland tryckt en liten skrift där han kallar invandrare för "negroida barbarer", där han anklagar invandrare för att "ta vårt livsrum".
MEngal visade sig även vara medlem i organisationen "Asarnas söner" som jobbar för bevarandet av den "nordiska rasen"
Det är nog en riktigt trevlig kille, var ansöker man om bidrag?

Poacher skrev:
Inte för att jag förstår de rasistiska med det de säger?(ja moderaterna då altså)
Det handlar väl om få personer vad jag förstår?

Jag ser heller ingen anledning till att importera de riktigt tungt kriminella till landet, så för mig ut med dem, vi har nog med sånna här redan.
Jag natar att man inte kommer hit för att bedriva brottslig verksamhet i vanliga fall.

Det är krav på alla mer eller mindre, i alla lägen så blir väl en eller annan förfördelad.
TYckte det lät som om individuell prövning ändå skulle kvarstå så troligen är det hela mest babbel och kommer inet göra en minsta skillnad i slutändan.

Ja individuella prövningar hör inte hemma i en modern rättsstat!

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing