Folk som kör i sandaler och liknande

Är jag ensam att tycka att det borde vara lag på full skyddsutrustning? Det är ju för allas bästa..

Last edited:
Ja det hoppas jag verkligen.

Att skriva en massa lagar och förbud för att skydda oss mot oss själva är det sämsta man kan göra. JAG vill iaf. leva mitt eget liv och vill jag skrapa sönder och samman mig så är det väl upp till mig själv?

Så länge man inte skadar någon annan så tycker jag man skall få göra vad fan man vill...

McFille skrev:
Ja det hoppas jag verkligen.

Att skriva en massa lagar och förbud för att skydda oss mot oss själva är det sämsta man kan göra. JAG vill iaf. leva mitt eget liv och vill jag skrapa sönder och samman mig så är det väl upp till mig själv?

Så länge man inte skadar någon annan så tycker jag man skall få göra vad fan man vill...

Så du vill ha bort hjälmlagen?

Varför inte?

Tror (hoppas) de flesta hade kört med hjälm ändå. Det behövs tydligen ingen lag för att folk skall ta initiativ och köpa annan skyddsutrustning för tusentals kronor. Tror det kallas för självbevarelsedrift... :7peta

Visst, vissa individer hade säkert valt att köra utan hjälm, men det är deras eget val.

McFille skrev:
Varför inte?

Tror (hoppas) de flesta hade kört med hjälm ändå. Det behövs tydligen ingen lag för att folk skall ta initiativ och köpa annan skyddsutrustning för tusentals kronor. Tror det kallas för självbevarelsedrift... :7peta

Visst, vissa individer hade säkert valt att köra utan hjälm, men det är deras eget val.

Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt märkligt att DU t.ex. känner dig så påhoppad när folk diskuterar en allmän fråga. Vadå 'mind your own business'? Vi kanske ska sluta diskutera över huvud taget? Det finns ju alltid någon som berörs av en diskussion.

cRoC skrev:
Är jag ensam att tycka att det borde vara lag på full skyddsutrustning? Det är ju för allas bästa..

Jag håller med dig, men det är ju som alltid, en del ser inte att det finns andra människor runtomkring som bryr sig om dom, och om man inte bryr sig om sig själv så kan man väl tänka på sina nära och kära och kanske på den stackars ambulanspersonalen som får gå och skrapa upp människor från asfalten (?)

Men men .. själv är bäste dräng, så är det bara .. tyvärr!

Själv tycker jag om SVETT! :hihi :yoparty

Om man väljer att bli ambulansförare så har man valt att kanske få gå och skrappa upp någons rester!

Men visst SKA man köra med skyddskläder, men det finns folk som inte vill göra det och det är bara för oss andra och aceptera det. Ett samhälle ska väll bygga på indivdens fria vilja. Om ni tycker att staten ska bestäma och att vi borde ha lagar hit och dit så va fan flytta till Kuba. Det är ett bra ställe och bo på om man gillar staten.

Fri vilja är det ända jag vill säga. Man får ta annsvar för sina handlingar och får själv stå för konsekvenserna. Det är ju inte så att någon mer blir skadad av du inte hade skinställ.

/Alex

Den största skillnaden är ju att jag med flera bryr oss om våra medmänniskor och vill inte se dom lida när det faktiskt går att skydda dom ifrån det. Medans dom andra skiter fullständigt i vad vi säger och gör som dom vill.

Det finns ingen lag som säger att ryggskydd eller annan säkerhetsutrustning (förutom hjälm) skall användas. Det är bara att acceptera. Att det inte är lag på ryggskydd är för mig en gåta...

Men snälla. I dagens samhälle borde man bry sig mer om sig själv och sina närmaste än med människor. Kolla vart det är påväg! Våldtäkter, rån, mord. Men kan inte ens gå ute sent på kvällen förens man ska vara orlig över att man ska bli kniv rånad.
Väljer folk att skita i utrustning så är det deras problem. Svårare än så är det inte. punkt slut

Hade vi bott i ett land där merparten av sjukvårdskostnaderna betalades av den enskilda individen vore det väl okej om folk belastade sjukvården med skador som kunnat undvikas med skyddsutrustning, men nu bor vi i ett land som bygger på solidaritet och att då göra val som kostar alla andra pengar är inte så schysst.

Å andra sidan tror jag inte att en hojåkare hit eller dit i shorts spelar någon större roll för faster Agdas höftledsoperation.

LalleBalle skrev:
Men snälla. I dagens samhälle borde man bry sig mer om sig själv och sina närmaste än med människor. Kolla vart det är påväg! Våldtäkter, rån, mord. Men kan inte ens gå ute sent på kvällen förens man ska vara orlig över att man ska bli kniv rånad.
Väljer folk att skita i utrustning så är det deras problem. Svårare än så är det inte. punkt slut
Jo, det är det!

Hmmm.. måste bara säga att jag blir ganska rädd när jag läser svaren på tråden. Verkar som alla ni som åker utan skydsutrustning tydligen är rätt stolta över att strunta i egen hälsa samt andras skatte/försäkringspengar.

Ett hett "motargument" ni kör med verkar vara att det är säkrare att köra i schorts i 50km/h än att ha skydskläder o ordäntliga skor och wheela och bränna på i 200 eller var det 250km/h... Så bara för att man alltid kör i skydsutrustning menar ni att jag alltid kör som ett as? Kör båge rätt många timmar !VARJE! dag. Åker alltid till och från jobbet. Har sporthoj men åker nästan alltid offroad 650. Håller nu för tiden oftas hastighetsgränserna då jag behöver lappen och har MC´n som ända transport. Med det menar jag att jag kör inte 200km/h++.

Så min poäng:

Klota under samma omständigheter 50-70km/h
Skydskläder eller vad man nu anser vara skönt att åka i vad är bästa valet?

Att köra sakta gör inte saken ok, MC är alltid farligare och större risk att göra illa sig än tex. bil. Lite grus man inte hinner upfatta så åker man omkull i 50km/h när man "bara" var på väg till lakeraren eller vad som. Har man skydskläder reser man sig troligen utan några problem.

Och ja, jag har åkt omkull förr. Både i jeans och läder. Åker som sagt alltid med skydd nu!

Som sagt skrämande och sorgligt att ni inte bryr er. Tycker det är roligt att läsa i trådar på forumet att samma personer beklagar döda kamrater/andras kamrater som omkommit eller skadat sig i MC olyckor i sommar. Obs! menar absolut !inte! att ni inte känner sympati osv. Men det är lite kul att se hur alla skriver -ja.. detta får än juh att tänka till, -kommer nog själv ta det lite lugnare nu och liknande, senn hoppar ni på bågen i tshirt och tofflor och åker iväg. Aja finner det lite roligt bara. :7peta

McFille skrev:

Mötte idag 2 custom hojar varav den som körde sist skutsade en tjej.
Ingen av dom hade hjälm,färden gick i ca 100 km/h.

Dom såg jätte macho ut...
:rolleyes:

Är det inte upp till var och en att avgöra hur man vill vara klädd när man kör hoj, de betalar ju trots allt sin egen försäkring och sin egna hoj med.........

newbee skrev:
Är det inte upp till var och en att avgöra hur man vill vara klädd när man kör hoj, de betalar ju trots allt sin egen försäkring och sin egna hoj med.........

...........och den peng dom betalar i försäkring täcker ju kostnaden för en olycka................

newbee skrev:

haha humor :tummenupp

newbee skrev:
Och det är nästan gratis att ligga på sjukhus....

Trenden är ju mer och mer att åka utan skinn eller typ av gortex ställ.

Det kommer alltid finnas dom som tycker att man inte ska bry sig hur andra klär sig eller dom som tycke att det är helt fel att åka i shorts och andra som tycker att det är helt okej.

Själv kör jag alltid med skinnstället eller gortex med skydd i.
Att det är varmt skulle aldrig få mig att ta vv mig och köra utan.
Känner mig säker på mig själv och behöver inte heller vara ball och köra utan.

Sen har vi ju trippelmoralen....klart man kör i ställ när man ska ut och köra och busa.....men till jobbet kan man åka i jeans....och leka/busa i låga hastigheter då behövs inte ställ heller....

Som sagt var, de finns så många olika åsikter om det hela att detta ämne är nog ett av det som pratas mest om på SH.

För min del så har jag inget mot om man inför lag på ställ med skydd. Gör inte mig ett dugg. eller att man inte får ut på försäkringen om man inte har det på sig.

Men det är vad jag tycker. :)

Macho Woman skrev:
Jag måste säga att jag tycker att det är väldigt märkligt att DU t.ex. känner dig så påhoppad när folk diskuterar en allmän fråga. Vadå 'mind your own business'? Vi kanske ska sluta diskutera över huvud taget? Det finns ju alltid någon som berörs av en diskussion.

Jag känner mig inte påhoppad alls, missförstå mig inte.

Jag skulle själv aldrig våga (eller vilja) köra längre sträckor än ner till korvmojjen utan full skyddsutrustning, men jag blir så trött på att folk alltid skall hålla på att anmärka på andra människor och deras val.

Argumentet att det kostar mycket pengar inom sjukvården med mc-förare som vurpat i shorts köper jag inte. Om ni skall gnälla pga. att det kostar oss andra PENGAR när folk kör oskyddat, så borde ni istället gnälla på folk som lever ohälsosamma liv; det kostar bra mycket mer inom sjukvården!

Att man bryr sig om andra människors liv är däremot en annan sak...men jag har iaf. INTE fått den uppfattningen att det är därför som det skrivs så många trådar om hur folk kör utan skydd.

Att TVINGA folk att använda skydd m.h.a. lagar tycker jag är det sämsta man kan göra. Jag tycker personlig frihet är viktigt, samhället skall inte behöva agera dadda åt mig. Om man skulle förbjuda allt som var farligt för en så skulle vi inte ens få lov att hålla på med vårt gemensamma intresse.

Jag tycker också att alla borde köra med ordentliga skydd, men att påtvinga någon detta är fel sätt att gå till väga.
Istället skall man gå ut med mer information om hur farligt det är och vad som kan hända vid en vurpa utan full skyddsutrustning.

Det kommer alltid att finnas de som vill köra i shorts och t-shirt, så är det bara. Det är synd, men så fungerar fri vilja!

Det är en filosofisk fråga, "vad ska staten bestämma och vad ska individen få bestämma".

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti