Folk som kör i sandaler och liknande

OLJEKYLD GSXR skrev:
Är det jag det? Jag har en åsikt precis som du. Jag tror tex inte att Plåtniklas hade räknat med att slänga omkull moppen i 50 blås mellan hemmet och föräldrarna, där han troligen har åkt en ziljon gånger, men det gjorde han.
:corn

Tror du NÅN tror det?

Olyckor sker när man minst anar. Man kalkylerar med den risken och vissa e beredda att ta den.

Vart vill du komma egentligen? Att alla alltid skall använda skyddsutrustning? Ja det e ju klart att det e bättre förstås. Men alla orkar inte alltid. Är det så svårt att förstå?

-----------------------

Det jag vill komma till e att jag orkar inte höra dig eller nån annan gnälla om att det e bättre med skinnställ för jag vet det redan. ALLA andra vet det redan oxå. Och jag är ingen förbudsmänniska som tycker att staten skall reglera allt jag gör. Jag vill använda min hjärna själv. Ibland gör jag fel och gör saker som jag ångrar men det ingår väl?

Det e alltid en sån berfrielse att läsa bra inlägg.... :tummenupp

Finns det nåt mer att tjafsa om egentligen.... Ska man inte lägga energin på nåt bättre ist? :)

Hej svej....!

tobbeviking skrev:
Ja detta ämnet har ju vart uppe ett par gånger nu, lika berörande för dom flesta.
Faktum är väl att debatten förmodligen inte kommer så långt.
Hur man än vrider och vänder på det så kommer det ALLTID vara säkrare med fullt skydd på när man kör hoj.
Det kommer ALLTID föreligga en större risk att skadas utan skyddskläder.
Men, alltid kommer det finnas dom som inte skulle kunna åka en meter utan full mundering och dom som tycker det är helt ok att åka väl valda turer utan.
Jag tillhör dom som så väl vet att det är illa att köra hoj utan skinnkläder och trots det kör utan ibland.
Jag vet att det inte spelar ngn roll hur försiktig jag är, eller jo en viss roll spelar det, men likväl kan jag bli påkörd osv.
Det finns olika anledningar till att jag kör utan skinn, oftast handlar det om praktiska saker såsom att det går fortare att bara ta jackan än hela stället.
Visst kan det tyckas vara vaga argument när man ligger och sprattlar med sönderskrapade ben, men det är ändå ngt jag gör.
Men jag vet att det är fel...
Folk gör ofta saker som man inte kan förklara även om det kan tyckas vara helt :kocko .
Jag förespråkar inte på ngt vis att man SKA åka utan skyddskläder, tvärtom! skydda er för böveln så bra det går.
Men jag tror inte att vi som ngn gång kör utan hela stället kommer att sluta köra "halvskyddade".
Vad jag däremot tror är effekten av denna typen av trådar är att en del av folket som läser detta, kör mindre utan ställ och mer med.
Eller är det så att dom flesta tycker att stället inte behövs förän den turen man tar på "allvar" med powerslides och pHeTa wheelies?
Jag drog kraftigt ner på turerna då byxorna lämnades hemma efter sommaren då jag smällde iaf.
Varm sommar som bara den 1994, morgonen den 22/8 det året var det tillräckligt kallt för att jag skulle krypa ner i hela stället, kl16:15 den 22/8 smällde jag med en bil och fick tillbringa 4dagar på intensiven.
Skrapsår? Nja bara ett som en femkrona på höften där stället gick sönder, andra skador var det iof ingen brist på........
Ändå kommer det sig att jag kör med endast jacka fortfarande, varför kan jag inte förklara.
Men det viktigaste av allt gott folk, kör försiktigt!
//Tobbe

låt folk köra som dom vill...

det e lag på hjälm o inget mer.. så skippa moralsnacket.. alla vet vilket fel dom gör i att inte använda skydd osv.. men dom gör heller inget fel, så lägg av att halshugga mcknuttar som inte vill skydda sig(för det fixxar dom själva)!!

En intressant aspekt på dena tråden är att det inte diskuteras vilka skydd man skall ha. Visst är det bra med skinn när man kasar på marken eller plast på ryggen när man drar in i nått. Men vad gör det när man klämmer in en lyktstolpe i bröstkorgen. Hur mycket skydd skall man ha för att inte vara en syndare i skattepengens namn. Har gjort stagedive över styret med och utan skydd för bröstkorgen. Skilnad är det ju om man säger så. Var duktigt förbannad på mig själv att jag inte hade det första gången och lika förbannad andra gången när styrhelvetet petade in i magen under skyddet och såg till att jag sov på ryggen ett tag.

RoLLER skrev:
Tror du NÅN tror det?

Olyckor sker när man minst anar. Man kalkylerar med den risken och vissa e beredda att ta den.

Vart vill du komma egentligen? Att alla alltid skall använda skyddsutrustning? Ja det e ju klart att det e bättre förstås. Men alla orkar inte alltid. Är det så svårt att förstå?

-----------------------

Det jag vill komma till e att jag orkar inte höra dig eller nån annan gnälla om att det e bättre med skinnställ för jag vet det redan. ALLA andra vet det redan oxå. Och jag är ingen förbudsmänniska som tycker att staten skall reglera allt jag gör. Jag vill använda min hjärna själv. Ibland gör jag fel och gör saker som jag ångrar men det ingår väl?

Jag tror inte på tonvis med förbud och regler, enda sättet att få folk att göra på vissa sätt är att få dem att förstå varför man gör så. Jag tror inte på tvång att ha full skyddsutrustning. De som kör utan skydd har uttryckt sig i tråden och de som inte kör utan skydd har uttryckt sig. Jag skriver bara vad jag tycker, som alla andra.
// Bror Duktig

RoLLER skrev:
2500 e brutalt mycket! Jag brukar köra ca. 1000 mil / säsong och tycker det e ganska mycket.

Fråga 1: Kör du nån ggn kortare turer på ca. 1km eller så. För att kanske hämta en flickvän eller köpa mjölk el. liknande?

Fråga 2: Använder du ALLTID full skyddsutrustning?

Svar 1: Japp även om det sällan händer eftersom jag oftast försöker kombinera "de oplanerade" frukostinköpen med macken på vägen hem. Men ibland händer det att jag tvingas åka till bankomaten från klubben tex. (ca. 2 km enkel väg).

Visst det suger att behöva kränga på sig all utrustning när det är +28 grader men vad fan jag har alltid kört med min utrustning och det känns naket utan. Jag har väl ganska hög självdiciplin skulle jag tro och så är jag ganska envis (på gott och ont).

Svar 2:
Ja! Har endast kört utan skinnställ EN gång i hela livet. Och det var nere i södra Spanien när stället hade gått sönder (dragkedjan) och jag tvingades lämna in det till skomakaren som behövde hela dagen på sig för att fixa det!

Körde iofs. då med ryggskyddet utanpå T-skjortan och alla annan utrustning (stövlar/handskar) så för dj... fult ut! :hihi

// Niklas

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...