Folk som kör i sandaler och liknande

Varje svensk som betalar skatt har rätt att tycka att alla ska skydda sig så gott de bara går då de får betala för fukkon som får ligga på sjukhus i 6(lr nåt) för att huden ska växa igen något så när!

/ Hannes

Macho Woman skrev:
Egentligen är det ju inte så enkelt att folk får skylla sig själva. De kostar sjukvården, dvs. samhället en j-vla massa pengar i onödan.

Joo det e faktiskt så enkelt det e.

Man kan inte tänka som du gör. Samhället vi skulle leva i då skulle vara hemskt.

Ska vi förbjuda sex för att vissa får Aids av det?

Ska vi förbjuda hamburgare el dyl för att vissa utvecklar fettma?

Skall vi förbjuda alkohol för att vissa blir alkisar?

Cigg... etc etc etc.. Listan kan göras exakt hur lång som helst.

Det helt enkelt går inte. Ingen vill leva i ett sånt samhälle.

Tycker om dig och du e cool. Men du måste tänka snäppet längre ibland.

Som jag. Jag e intelligent och har alltid rätt i allt jag säger.

P.S Läste lite mer i tråden nu och många har redan sagt det jag sa såg jag. D.S

Macho Woman skrev:
Jag skrev inte att staten skulle bestämma 'allt'. Tyvärr, är det så att alla människor har mer eller mindre problem med att hantera sig själva. Alla gör något dumt någon gång. Det är svårt att välja det som får dig att må bra, även om du mycket väl vet vad det är. Jag jobbar med barn och tonåringar och ser det hända dag ut och dag in. De behöver en vuxen som bestämmer, liksom vi i samhället behöver lagar för att hjälpa oss på rätt väg. Ofta är det de ungarna som gapar mest om frihet som gör de mest självdestruktiva sakerna. De vill bara slippa tänka på att det de gjorde var dumt. Jag har lagt märke till att det ofta fungerar likadant i samhället i stort.

På vilket sätt är en folkvald stat förtryckande? Och nej, Dioxin, våra riksdagsmän och kvinnor är inga supermänniskor, men vi har valt dem för att de ska se till så att samhället fungerar för oss. De ser väl till att välja en person som du litar på väljer rätt åt dig?
Fast å andra sidan så behöver barn sig själva också, dom behöver göra misstag för att själva lära och inte bevakning av en vuxen hela tiden.

Den här tråden suger av anledningen att inge säger åt mig vad jag skall ha på mig när jag kör hoj, vill jag köra i min morgonrock så gör jag det, låt det vara mitt val.

Skinnställ mildrar skrapsår och slag på axlar och knän i stort sett, alla brott som man får tror jag inte hjälps av att man har stället på sig eller inte.

Whatever, jag kör med vilken klädsel som passar mig!!!!

bikerwoman skrev:
Nej, du är inte ensam om att tycka det! :tummenupp

Joo det hoppas jag han e.

Snälla lagstiftare. Låt mig tänka själv ist. Sunt bondförnuft kommer man långt på.

Det är mycket bättre att SMC utbildar folket i "att tänka själva" (som ni iofs gör) dvs riskmedvetande..., än att det instiftas en lag.

Last edited:
heliac skrev:
Körde i tofflor för 5min sedan...Om du kör så dåligt så du måste sätta i fötterna i en rondell så förstår jag att du vill ha fulla skydd.

Ooooh, ho, ho! Här är mannen som aldrig gör ett misstag och som kör felfritt resten av sitt liv! Eller hur vill du att man skall tolka ditt svar!?

Att folk kör i dåliga mc-kläder eller nästan inga alls bryr jag mig inte om! Det är deras ensak den dagen de råkar ut för ett av livets öden inte mitt! Men precis som för bilförare som kör utan bälten kan jag inte i min vildaste fantasi tycka ett uns synd om dem när olyckan är ett faktum. Detta trots att jag har högt EQ och lätt känner medkänsla för människor som har råkat illa ut eller har problem.

När det gäller den här typen av dumdristighet, som är min personliga reflektion, anser jag det personligen vara så urbota dumt att de helt enkelt får skylla sig själv oavsett vem som var skuld till en ev. olycka. Jag bryr mig helt enkelt inte!

Jag VET att jag inte är felfri och så är heller inte mina medtrafikanter därför väljer jag att alltid åka med skyddsutrustning. Det är MITT val och behöver inte innebära att andra gör det. Jag har trots detta ingen garanti för att klara mig men jag vet åt minstånde att om jag gör en lättare marksyning, där tex. hojen hamnar ovanpå foten (lowsider) så kan jag förmodligen resa mig upp med lite blåmärken efteråt. Det är värt lite extra tid som det tar att klä på sig ordentligt. Och det är verkligen värt lite svett också!

Kör utan kläder om ni vill jag bryr mig inte om det! Så länge ingen bryr sig om hur jag klär mig!

Någon skrev en bra sak för ett tag sedan (kommer tyvärr inte ihåg var jag läst det). Det går ung. så här:
- Den som kör i shjorts har än så länge aldrig vurpat!

Det ligger något i det även om det säkert finns dem som kör utan skyddskläder som HAR krashat någon gång!

// Niklas

andersbrink skrev:
Med ventilerat ställ kan man åka i hur varmt väder som helst, bara man får i sig vätska. Alternativet för oss utan ventilerat ställ är att köra i jeans eller goretex.

1995 åkte vi Iberiska halvön runt (Spanien / Portugal) och hade en otroligt varm sommar (som det också var hemma i Sverige). Erfarenheten vi tog med oss därifrån var att temperaturer ÖVER hudens tempertur värmer upp kroppen varför man måste skydda sig så mycket det går (dvs. som en blåslampa).

Följdaktligen gällde det att stänga till så mycket som möjligt för att hålla den varma luften utestängd. Vi hade sällan under +34 grader i skuggan. Oftast varmare med en toppnotering på +43 grader i Sevillia kl. 15:30 på eftermiddagen.

Vad vi gjorde var att vi varje gång vi stannade sköjde vi t-skjortorna i kallt kranvatten och krängde på oss dem utan att vrida ur dem. Vi stängde sedan skinnställen så mycket det gick för att behålla dem blöta så länge som möjligt. Naturligtvis drack vi så mycket vi orkade. Vi hade dessutom införskaffat en liten vattenpåse med slang som låg i tankväskan så vi kunde dricka under färd.

Slutsats: Är det riktigt riktigt varmt gör man bäst i att klä på sig!

// Niklas

Antar att alla som nu tycker det är ok att köra utan skinn även tycker att det är ok att skenförsäkra?

En person som har ramlat i sisådär 50-70km/h utan skinn (badtofflor shorts) blir oftast riktigt sönderskrapad. Kan ju trots allt kosta ett par miljoner i hudtransplantationer, fotskador, nervskador, sjukskrivning, mm. Denna kostnad betalas ju inte bara av stekarna som åker om kring i badtofflor utan av samtliga personer som betalar in sin försäkring,(sjukskrivningen av alla som betalar skatt).

Poäng: Tycker ni som kör utan skydd och sprider ut er ÖKADE försäkringskostnad till andra gör samma fel som de som skenförsäkrar. Gnäller ni på dom när dom delar med sig av sina kostnader till er?

Avarage skrev:
Ooooh, ho, ho! Här är mannen som aldrig gör ett misstag och som kör felfritt resten av sitt liv! Eller hur vill du att man skall tolka ditt svar!?

// Niklas

Vart skrev jag att jag var felfri? Å du..ja har klotat både med och utan kläder. Om ja tar lillbrorsans moppe å hyr film eller hojen vad är skillnaden? Ska man ha full mundering på bägge eller? De e väl för fan upp till mig vad jag tar på mig...men som sagt måste man stoppa ner fötterna i en rondell så kan det ju vara lämpligt att använda skydd. Utan vantar kan det gå så här...men jag fortsätter självklart att köra utan vantar ändå :D :D :D

Bifogat

• C~000002.jpg
    C~000002.jpg
    35 KB · Visningar: 49
Ravetrancer skrev:
Fast å andra sidan så behöver barn sig själva också, dom behöver göra misstag för att själva lära och inte bevakning av en vuxen hela tiden.

Den här tråden suger av anledningen att inge säger åt mig vad jag skall ha på mig när jag kör hoj, vill jag köra i min morgonrock så gör jag det, låt det vara mitt val.

Skinnställ mildrar skrapsår och slag på axlar och knän i stort sett, alla brott som man får tror jag inte hjälps av att man har stället på sig eller inte.

Whatever, jag kör med vilken klädsel som passar mig!!!!

Barn behöver få vara barn, helt rätt, men det är vuxna människors ansvar (målsmans är ytterst ansvarig) för att skydda barnen mot fatala skador som kan leda till dödlig utgång eller men för livet! Dvs. så länge barnen leker och lär utan risk för liv och lem är det helt ok! Men inte om de riskerar allvarliga skador! Det var väl det du menade, eller!?

Tar du åt dig av denna tråden? Eftersom du tycker att den suger? Jag tänker själv och styrs inte av ett forum som detta. Däremot styrs jag av svenska lagar och normer i samhället eftersom livet blir så mycket enklare då!

I vissa fall gör även jag dumma saker (misstag kallas det) då är jag tacksam om andra inte gör misstag samtidigt som mig. Vilket kanske beror på att de följer givna lagar och normer!

Kör du i morgonrock det är helt ok och heller inte olagligt (så länge du inte visar allmänheten mer hud än vad lagen medför). Jag bryr mig inte vad du har på dig bara det är hjälm!

Med sunt förnuft kommer man långt, vilket är så sant som det är sagt! Vissa människor har dock mindre sunt förnuft än andra därför styrs vi av lagar. Vi är alla olika och måste så få vara. Men för att samhälllet skall fungera måste det finnas vissa regler som vi följer så enkelt är det!

idag finns det ingen regel som styr över vilka kläder du/jag skall ha på oss när vi kör hoj (mer än hjälm och kalsonger/bh). Men helt plötsligt kanske det kommer en lag som styr även detta. Av vilken orsak vet man aldrig (kanske har Sverige AB inte råd med sjukhuskostnader/förlorad arbetsinkomst/förtidspensioner mm kanske är det helt andra orsaker! Eller så kommer det aldrig en sådan lag!

För mig är en lag om detta egalt. Jag använder mitt sunda förnuft och kör alltid med skyddskläder!

// Niklas

Palmas skrev:
Såg på Discovery om en snubbe i USA som krashade in i en bensinmack. Han hade "standard" customställ på sig dvs T-shirt med skinnväst, jeans och träningsskor. Det var ingen vacker syn, magen nästan vände sig på mig.

Bägge armarna hängde avslitna i bara senor och muskler, ena foten var av och pekade inte åt rätt håll. Den andra foten kom en av ambulansvårdarna med i en hink. Han fick amputera bägge armarna och bägge fötterna men överlevde mot alla odds. Läkarna var rätt säkra på att han inte skulle klara sig. Det gjorde att man fick sig en tankeställare. Det gick inte speciellt fort, ca 80 km/h har jag för mig. (Det går säkert i repris nån gång, kolla gärna..)

Jag har själv varit omkull både i jeans och med fullt ställ och med detta i program i minnet så kör jag alltid i fullt ställ.

Tycker dock att var och en själv skall få bestämma men ge inte lagpådyvlarna lillfingret.....

Han skulle säkert ha klarat sig om han haft det allsmäktiga skinnstället på sig

:7peta

F.ö. brukar jag köra ENDAST iförd badtofflor

Last edited:
Det finns hastighetsbegränsningslagar här i Sverige..... Ni som förespråkar lag på skyddsutrustning.... håller Ni Er till lagen när det gäller hastighetsbegränsningen???

Jag kör 99.9% med utrustning hur varmt det än är men det är MITT val!

Tyvärr tror jag inte lagar hjälper... det är inställningen som måste ändras som så många andra redan har sagt!

//Anders

Last edited:
Tog mej som vanligt till skolan idag iförd; ascoola trasiga jeans, vitt linne, svettband på handleden, gympadojjor o en kruka på skallen. (har dock inte alltid samma kläder :) )
Enda gången ja tar på mej skinnpyamas är när jag åker utanför stan.
Det är mitt val, tänker alltför ofta på hur de ska gå med min vackra kropp om jag skulle "ramla", men det är inget som påverkar mitt val av klädsel, möjligtvis val av hastighet. Så de så...

Avarage skrev:

Jag va helt säker på att det va mig du hade Quotat först. Det e jag som e den mannen.

Helt felfri och gör aldrig misstag!!! Guds gåva till kvinnan. Mannen alla män försker efterapa.

RuLLARn i ett nötskal!

RoLLER skrev:
Jag va helt säker på att det va mig du hade Quotat först. Det e jag som e den mannen.

Nej, jag quotade "Heliac" som skrev:

"Körde i tofflor för 5min sedan...Om du kör så dåligt så du måste sätta i fötterna i en rondell så förstår jag att du vill ha fulla skydd."

// Niklas

phaeton skrev:
F.ö. brukar jag köra ENDAST iförd badtofflor

Fryser du inte om fötterna när det är kallare än + 10 grader då??? :7peta
Jag tycker du är taskig mot oss andra som måste känna lukten av din fotsvett! Ta på dig ett par riktiga skor så vi andra också kan få njuta av frisk luft! :hihi

// Niklas

RoLLER skrev:
Ska vi förbjuda sex för att vissa får Aids av det?

-Nej, men vi kan uppmana folk att använda kondom/praktisera säker sex.
Precis som vi kan uppmana våra medmänniskor att använda skyddsutrustning när de kör mc.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP