Folk dör ju för faen?!!

  • Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Nu har jag bara läst första inlägget men det är det jag vill kommentera, Manneman....kom och åk med oss tjejer nån gång...visst vi blir kanske mobbade för att vi kör mesigt och att vi väntar in varandra i tid och otid...men vi hinner njuta och vi har jävligt kul. Reta på säger jag bara för jag vill hellre leva och jag ville hellre kunna köra resten av det korta liv man har än att köra ihjäl mig eller skada mig så pass att jag inte kan sitta på en hoj igen.

Du glömde alla fika raster vi tar också ;)

Men jag säger som många andra här, man bestämmer själv hur fort man vill köra, jag vet inte hur många gånger jag har hört att jag är tråkig å köra med för jag kör sakta....mitt svar på detta är jag kör inte sakta jag kör lagligt där i ligger skillnaden (visst kan även jag gasa upp men jag försöker att inte göra de, men även på mej kliar de i gashanden ibland).
Och att köra sakta är ju inte någon garanti att man inte är med om en olycka....
 
Som sagt så skulle jag ifrån början inte ens varit med idag men vem som arrangerade vad i vems namn är ju egentligen inget som har med tråden att göra utan att det har hänt väl många olyckor i MIN egen närhet bara den senaste veckan.
Ezzo, Marcus Rohde och Robin Paulsson från Bjuv nu senast som strök med 500 meter utanför mitt fönster.

Grejen är att alla kör INTE som de själva behagar utan faller oftast för grupptrycket och vill inte komma sist eller sinka bakomvarande.
Att man väntar in folk vid korsningar försvarar inte att de kör på marginalerna dit för vem kan med handen på hjärtat säga vad som väntar bakom nästa krön?


Manne jag tycker också det är bra att du tog upp detta för det finns säkert de som faller för grupptryck och kör över sin egen förmåga. Och för dem är det bra att läsa här. Det som har hänt de senaste veckorna är så sorgligt!! För många olyckor och hojbröder som har gått bort såfort solen hann titta fram! :(

Tror faktiskt att många hade behövt köra av sig på bana.. då hade man kanske agerat lite mindre som en kamikaze pilot på allmän väg. Detta gäller mig med!
 
Last edited:
Under mina år på sporthoj så valde jag tillslut aktivt bort att köra med vissa personer.
Jag har alltid kunnat hålla mitt tempo och skiter fullständigt i andra men det är aldrig kul att se när andra går av vägen så tillslut så valde jag bort "riskpersonerna".
 
idag kom jag till insikt, även om det är kul att åka gata så är bana da shit. man kan pressa både sig själv och sin hoj till helt oanade höjder gentemot vad man kan på gata(iaf jag, finns säkert de av er som klarar både och), vilket jag fick erfara idag.

Fler bandagar är att boka in....

Till TS, helt rätt man ska inte behöva ta skit av andra för att man känner att man inte vill köra i ett tempo som kanske passar andra med inte en själv. byt hojkompisar eller försök tala dem till insikt. Har inte åk på nån gruppkörning där folk inte väntat in varandra. däremot har jag åkt med några få som bombat på ordentligt, inte min grej. Har dock sluppit tråkningar/kommentarer om att man varit långsam då.
 
Håller med första inlägget.
Jag har alltid blivit retad för att jag kör så sakta...men fan jag vill leva nästa år oxå.
Jag har ingen prestationsångest som jag tror många hojåkare har.
Det gäller inte att ha snyggast hoj, köra snabbast av alla dumjävlar.
DET HANDLAR OM ATT NJUTA OCH KOMMA HEM HEL TILL DOM SOM ÄLSKAR DIG.

Jag var uppe i stockholm och höll i en körning där vi delade upp alla i 3 grupper, långsam medel och snabb. Tyvärr fick jag bryta då en av mina väninnor blev påkörd av en polisbil.
Kommentarerna jag fick av de i långsam grupp var -mkt bra tempo, skönt att köra normalt utan att behöva pressa sig över sin förmåga, äntligen en bra grupp att köra i, mer sånt.
Det säger mig ganska mkt.
Det finns många riktigt duktiga hojåkare på våra gator, men tyvärr finns det lika många kassa bilförare gruskastare kommunpolitiker som förvaltar våra vägar osv.
Det räcker med ett släpp så kan det vara kört.

Kör med insidan mina vänner och inte med gashandtaget och prestationsångesten.
Vill se er skriva här i måååånga år framöver.
//Annelie

Jag har blivit retat mycket med för att jag kör sakta vid många tillfällen/situationer, men det har räddad mitt liv många gång. Händer nästan alltid något varje gång man är ute och kör man möter nån idiot.. Men vad fan är meningen att ligga och dra på som fan och ta den risken att dö eller hamna i rullstol? Jag körde för fort och kunde inte låta bli med före hojen har köpt en glidare nu kör lugnare och njutar av mer att köra nu kör jag för upplevelsen inte farten!

Kör försiktigt där ute det är inte värd det!
 
Att vara tuffast och snabbast kan väl moppefuckona få hålla på med? Det finns ju trots allt möjligheter för dem som verkligen vill gazza att göra så på div. banor och bandagar. Att leka motoGP på allmän väg är rätt onödigt. Mina 50 ören... :glömdet

Nu är det ju dessvärre så att allt för många i vår skara med 2 hjul och motor mellan benen aldrig växte ur moppefuckofasen i livet.
Dessa individer kommer alltid att vara fuckon, de har bara gått och skaffat sig större och starkare moppar. Sorgligt men sant tyvärr. :(
 
Last edited:
Kommentar till första inlägget:
Jag har också känt av de här sakerna. Speciellt efter att jag smackade in i ett träd när min fru var gravid i 9:e månaden med vårt andra barn. Jag ville verkligen inte sluta köra då det är min passion, och det enda jag VERKLIGEN velat göra sen jag var liten. Jag försöker tänka på de här sakerna ofta, ibland innan jag kör, bara för att höja medvetandenivån, och sänka testosteronnivån ett snäpp. På så sätt känner jag att jag både gör vad jag älskar, och försöker hålla mig levande och frisk för min familj.
Du väljer själv : om du älskar att köra hoj, så kan du fortsätta, men köra själv, eller köra med likasinnade. Du behöver inte va med på bombreporna. Sälj motarden och köp ett kromsläde. Sen, som en tidigare talare sa, 130 med en motard känns inte som 130 på en literklubba med clip-ons.
Kanske dags för hojbyte till nåt mer gubbigt men ändå riktigt skönt att köra? Yamaha XJR 1300 ?
 
1) Jag är trött på inlägg som säger börja köra bana, det är för dyrt och tar för mycket tid
om man bor i sthlm och inte har en livskamrat som har samma intresse.

2) Att folk ska behöva "tracka" andra som inte kör lika fort fattar jag inte heller,
i skolan och på arbetsplatser kallas liknande situation mobbing...

3) Gänget jag kör med på onsdagarna blir ibland omkörda på nynäs/värmdö-vägen
eftesom vi kör så att tom nybörjarna kan åka med, har haft med oss övnings-
körare också på våra gruppkörningar.

När vi sen kommer till en sträcka som inbjuder till lite tempo med kurvor o dyl
så har vi då fri körning i valfri hastighet till en punkt vi bestämmer då, ingen
har någonsin blivit trackad för att dom kör långsamt.

Vi har en som på 2 dagar har tappat sin hoj i stillastående 4 ggr men inte
går vi o trackar den personen för det, att personen ifråga behöver mer
träning på mc är självklart men det pratar vi med personen om som normala
medmänniskor.

4) till TS, stå på dig bara, du får tycka vad du vill och skriva det
dessutom och jag förstår precis ditt inlägg för jag har åkt med en del
gruppkörningar där man sett både en och annan miss pga att personen
skall försöka hänga på bättre förare.

5) Ang. trådrubriken så försökte jag 2007 starta en tråd om säkrare
mc-körning som fortfarande skulle vara rolig,, jag kör enligt
min egen tråd och jag har skitroligt när jag är ute ( kanske lättroad vad vet jag) men den tråden ramlar rakt igenom med få kommentarer och tillägg. Tyvärr verkar vi inte vara intresserade av egen säkerhet.

6) Det är sent och jag vet inte om jag läst rätt men ta inlägget som ni vill :)
 
Last edited:
Såna här trådar kommer upp varje vår när en eller flera personer kör ihjäl sig.
Ja, det förekommer rena olyckor. Det är lika tragiskt varje gång.

Men det finns de som kör på tur.. Det blir coolt på bilderna, och några polare kanske blir impade.. men när turen tar slut hamnar de i minneslunden eller rullstol. Hur "coolt" är det? Ibland får man nästan bita sig i tungan för att inte kläcka ur sig "otippat?" när det händer..

Det konstiga är att det verkar krävas att någon i ens direkta närhet ska gå bort för att man ska tänka till..

Det behöver inte handla om att köra sakta, eller efter en siffra på en skylt. Utan bara att minska riskerna.. varför ska man köra om i den där skymda kurvan t ex? Vad skulle hända om man mötte sig själv där?

Personligen kör jag relativt sakta på gata och tar mitt "bombande" på bana istället. (även om inte det heller är SJUKT snabbt). Varför?

Jo, av den enkla anledningen att jag tror att ett normallångt liv fyllt av (i princip) riskfritt ban-bombande ger mig mer glädje än att bomba på gatan och lämna mina anhöriga med frågan "varför?" vid dryga 30 års ålder.
 
Last edited:
Detta får tas med en STOR nypa salt men ryktesväg har jag hört att EU vill få igenom lagstiftning på att alla nya mc får ha en max effekt på 110hk.......

Ärligt talat så är det nog så att har man 150-200hk mellan benen så finner nog dom flesta det svårt att aldrig överskrida gällande hastiget.......

Blev själv omkörd av en guldvinge för inte så länge sedan, och större horn än då har jag nog aldrig haft! Det kändes som censurerad förnedringstv! MEN hör och häpna, jag såg inte charmen i att ligga och sicksacka mellan bilar i 100km/h på en 50väg så släppte på gasen för & se hur skinnsoffan försvann mot horisonten.

Kör med insidan gott folk & tänk på att handen kontrollerar gasen/hastigheten, finns nog med andra faktorer än farten som riskerar att det kan gå riktigt illa!
 
Jag tror att många TROR att de kör efter sin egen förmåga. De får sig ett bryskt uppvaknande när de får släpp i en kurva eller när Ullagulla svänger ut med sin Ford Taunus. Många (de flesta) klarar nog inte att reda ut en kritisk situation. Hos de flesta (mig inräknat) sitter nog inte det här benhårt i ryggraden, utan man nyper/väjer/hoppar eller vad som nu råkar kännas bäst. Klarar man sig sig ur situationen så är det nog med minst en liten nypa tur också.

Har man däremot marginaler, om än så små, så hinner man tänka lite innan man handlar och chansen att man fattar "rätt" beslut ökar.

Säger inte emot - men man får ju hoppas folk har så pass mycket mognad och självinsikt.

Sen på en helt annan punkt tycker jag det är jävligt osmakligt att vissa här i tråden nämner vissa bortgångna medlemmar som exempel, då man inte vet vad som hänt dem......

Detta får tas med en STOR nypa salt men ryktesväg har jag hört att EU vill få igenom lagstiftning på att alla nya mc får ha en max effekt på 110hk.......

Eftersom man just slopat/ska slopa max 100hk inom EU så låter det väldigt konstigt.
 
Last edited:
Min mognad och självinsikt ligger i att jag inser att jag aldrig kommer köra efter min förmåga. Kan jag köra fort så gör jag det, även om jag vet att jag inte borde. Därför köpte jag en glidare och en R6 för tävling. Separerar helt enkelt MC-upplevelserna till de områden de hör hemma. Med glidaren vill man inte köra mer än 120km/h och dessutom är det skönast runt 100km/h. Då blir gatåkningen självreglerande. På bana däremot är det OK att köra omkull i 150 blås eftersom du har bra skydd, inga hinder på sidan av banan att krocka med, ambulanspersonal inom 1 minut och en hoj som det inte kostar 50k att köra om kull med. Ska ni köra fort, gör det på bana. Kan ni inte behärska er (som jag), köp en oreggad banhoj som ni inte får köra på gata med så ni tvingar er själva att köra "säkert".
 
Ja, egen vilja har man i egenskap av att du som förare bestämmer hur du skall framföra ditt fordon. Men när Furstenhoff pratar om en egen vilja och att man kan välja att köra snabbt som fan så håller jag inte med honom. Där har man ingen egen vilja - för även om man vill åka snabbt som fan - så finns det lagar som bestämmer att man måste följa vissa hastigheter. Hänger du med nu eller börjar jag bli för trött för att försöka förklara mig? ;-)

Jo men man har alltid egen vilja att bryta mot lagen också. Man kan alltid välja att skita i lagar av sin egen vilja.
 
Bra tråd, även om ämnet brukar återkomma med jämna mellanrum. Känns ju aktuellt åter igen nu när säsongen börjar komma igång på allvar för vissa, och att ett antal olyckor redan har inträffat med allvarliga skador och dödsfall.

Jag bestämde mig tidigt för att inte delta på gruppkörningar. Jag föredrar att köra helt i mitt eget tempo oavsett om det är upptrissat eller lugnt. Kör man i grupp anpassar man sig efter övriga deltagare och alla är inte på samma nivå. Mina tankar omkring det här skulle lika gärna kunna handla om skidbacken. Jag föredrar solo även här eller möjligtvis med någon vän som är på samma nivå som en själv, speciellt om det är offpist det rör sig om. Ska jag köra i grupp ska det vara med någon erfaren guide där som sätter ett tempo som alla kan hänga med i utan att behöva tumma på sina säkerhetsmarginaler där ledaren verkligen ser till att alla är med. Alpin miljö är inget att leka med och det är inte trafikmiljön heller. Faror lurar precis överallt om man inte är erfaren nog. En sådan sak borde får folk att tänka till både en och två gånger innan man petar ner ett par växlar och vrider om gasrullen.

Det som lockar med gruppkörningarna är den sociala biten, men jag har här valt att köra bandagar istället och där träffar man likasinnade.
 
Jag köpte en R1 igår efter några års paus från R-hoj. Körde första turen till jobbet idag och skrattade lite när jag insåg att jag höll mellan 80-100km/h även på R-hoj.

Jag ser inte nöjet i att köra så fort det går på allmän väg, bättre att åka på ett par tre bandagar om året och verkligen köra det man klarar utan mötande trafik, vänstersvängar, älgar, igelkroppar osv.
 
-ALLA, och då menar jag precis ALLA motorcyklister bryter någon gång under sina körningar mot någon av alla våra trafiklagar, även du "shululu":krama: sen om det är av vilje eller av en olyckshändelse spelar ingen roll om man skall hårddra det hela: men att börja gå in på lagbrott eller inte i samma veva som vi diskuterar påtryckningar, mobbning & vilja är nog att ta detta alldeles för långt då vi aldrig kommer att få någon rätsida på just lagöverträdelse i en tråd här på SH!!:krama

Så fortsätt gärna diskutera påtryckningar, mobbning & viljor i denna tråd och ta detta med trafikbrott mm i någon av alla dom andra 23.004.945 trådar som finns här på SH!!:rolleyes:

Mm undrar nog om du missförstod mig nu. Det va ju det jag mena bikerbitch eller vad hon heter skrev att det fanns lagar att man inte får köra för snabbt och jag mena precis det du skrev att man kan helt enkelt välja att skita i Lagen som sagt du missförstod nog mig
 
Last edited:
Grupptryck finns över allt och handlar mycket om bekräftelse!

Viss, man kan uppmana folk att "skit i andra kör efter egen förmåga" eller trycka till med "det är du själv som håller i gasrullen". MEN faktum är att vi är inget mer än människor och vare sig vi vill eller ej (gäller alla) så påverkas vi av vår omgivning (på gott och ont).

Om någon som DU har förtroende för/ser upp till/gillar (kalla det vad du vill) klappar dig på axeln och säger "fy fan vad snyggt kört" så tar du åt dig än och känner dig lite stoltare/lite bättre (än innan).

Om samma människa säger "looser, nu fick vi vänta på dig igen" eller bara ger dig en blick och en tung suck, så reagerar du också, fast denna gången mindre positivt!

Detta är två exempel på direkt påverkan och är inte lika vanligt som nästa exempel (som kanske är bra eller dåligt exempel vad vet jag).

Om han/hon i stället skryter/berättar om något som han/hon gjort och som av gruppen/dig uppfattas som fräckt/läckert/positivt och som DU inte klarar av så vill du också försöka lära dig göra samma sak (slanga 300m, göra stopies, skrapa knäpucken, köra med sladd ut ur böj, what ever...). VARFÖR vill du/vi det?

För att få bekräftelse/acceptans av gruppen som vi vill tillhöra och som vi kanske tillhör men bekräftelse är färskavara så vi söker den ständigt!

Tillhör man en sådan här grupp och inte är så mentalt stark att man kan/orkar säga till (vilket trådskaparen gjorde = starkt gjort :tummenupp ) så har man två val (om man inte kan vända sig till någon inom/utom gruppen men som kan påverka den:

1.) Lämna gruppen!
2.) Lev med det!

MEN för att över huvudtaget kunna välja hur man vill tackla detta problem (som finns inom oss) måste man först få insikt. Insikt i att det kanske inte är värt risken. Utan insikt tror man ju att allt är normalt och att alla gör/kör på ett visst sätt.

Nu är inte avsikten med mitt inlägg att göra reklam men denna insikten/förståelsen får du på SMC´s kurser utan att känna det som "pekpinnar"!

Allt det man VILL lära sig, som bästa polaren kan, KAN man lära sig, frågan är bara om allmäna vägar är rätt plats att öva på!?

Mitt engagemang inom mc-världen 2011 ägnas åt "Ezzo" Forsberg som var sveriges mest engagerade SMC-instruktör och som förolyckades i en mc-olycka pga. en skitbagatell i fredags kväll. Trots mer än 23års mc-körning och med väldigt många goa mc-vänner var Ezzo den första människan som förolyckats i mc-olycka och som jag kände! Låt han bli den sista!!!

// Niklas
 
Back
Top