Folk dör ju för faen?!!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Jag förstår verkligen inte vad folk gnäller om, om det går för fort - varför håller man inte sitt eget tempo eller rent av stannar så att de framförvarande ser i backspegeln att de måste sänka tempot eller rent av stanna och vända?

Om folk tycker att jag kör långsamt kan de väl sätta sig på långfingret och rotera, det ger jag blanka fan i. Jag kör mitt tempo, och ingen annans.
Vadå gnäller? snacka för dig själv.
Jag försöker bara bidra till trådämnets kärna, att det går för fort ibland
och folk ligger över sina marginaler. Man rycks med helt enkelt. Så händer det att även jag gör.
Inte bra men det händer, det är väl det som tråden handlar om eller är jag helt fel ute?
Klart som korvspad att man har valet att sänka farten, men ärligt, gör man alltid det?

Hur vet alla var marginalen ligger och när ni kör över er förmåga?

Vissa människor har inte vett att inse att de kör över sin förmåga. De låter impulserna styra deras framfart. De allra flesta mer normalt funtade personer känner nog när de börjar tumma på gränserna av sin förmåga under rådande yttre omständigheter. Själv har jag en mental spärr som går in när jag tycker att det börjar bli farligt för hälsan. I en förhållandevis säker miljö som en bana utmanar jag gärna dem, men inte på allmän väg. Jag vet nämligen att när det väl går över gränsen så reagerar jag på fel sätt i ryggmärgen trots att jag vet att det är fel sätt att reagera på. Skulle antagligen köra rakt ut i en kurva om det gick riktigt fort och bli ytterligare en i statistiken som skadats allvarligt eller förolyckas. Den dagen jag övat bort den reflexen kommer jag nog att förlora en stor del av den respekt jag har kvar för höga farter. På ett sätt tackar jag mig själv för att jag har den här spärren och är väl medveten om den. Andra dagar önskar jag att den inte fanns där.

Det går inte att kontrollera allt omkring en hela tiden. Även den bäste kan råka illa ut även om de har gott om marginaler. På så vis är det lite av ett lotteri.

• Gilla
Reaktioner: VBK
Det är eget ansvar, punkt slut.
Finns inget mer att diskutera egentligen.

Om du upptäcker att din flickvän/bror (någon kär person) med nytaget mc-körkort kör sämre/med fler misstag (ex. kommer ut i mötande körbana) var och varannan gång hon/han kör bakom dig men INTE gör samma misstag när hon/han kör framför!

Skiter du i det också med förevändningen att det är hennes/hans egna ansvar?

Det handlar om frågan e huruvida på på NÅGOT sätt bryr oss eller ej!

Sedan vill också jag ibland köra på lite men hur svårt kan det då vara att antingen göra det genom att kör ifrån ordentligt (så man inte guidar någon i högre tempo än vad som är "säkert" ELLER genom att lägga sig bakom och slå av (skapa lucka) och gasa ikapp!

OCH, viktigast av allt, tänka på hur man formulerar sig kring sin egna person och körning vid fikapauserna!

// Niklas

Enkelt! Om inget händer så är vi på rätt sida av marginalen, om något händer så över förmågan :rolleyes:

Det som du uppfattar som misstag kanske inte jag uppfattar som misstag (eller tvärt om). Det beror ju på hur lyhörd/finkänslig man är och vilken insikt/förståelse för mc:n behov i hojkörningman har!

// Niklas

Last edited:
Om du upptäcker att din flickvän/bror (någon kär person) med nytaget mc-körkort kör sämre/med fler misstag (ex. kommer ut i mötande körbana) var och varannan gång hon/han kör bakom dig men INTE gör samma misstag när hon/han kör framför!

Sedan vill också jag ibland köra på lite men hur svårt kan det då vara att antingen göra det genom att kör ifrån ordentligt (så man inte guidar någon i högre tempo än vad som är "säkert" ELLER genom att lägga sig bakom och slå av (skapa lucka) och gasa ikapp!

OCH, viktigast av allt, tänka på hur man formulerar sig kring sin egna person och körning vid fikapauserna!

// Niklas

Det som du uppfattar som misstag kanske inte jag uppfattar som misstag (eller tvärt om). Det beror ju på hur lyhörd/finkänslig man är och vilken insikt/förståelse för mc:n behov i hojkörningman har!

// Niklas

Att leda en gruppkörning eller vara frekvent gruppkörare och ha den åsikten att alla har ett eget ansvar har nog inte förstått hur gruppdynamik fungerar.
Är man med i en gruppkörning så har alla ett kollektivt ansvar och ligger man bakom någon som man ser kör över sin egna förmåga så anser i alla fall jag att man har ett ansvar att försöka råda bot på det, gärna genom att prata med personen och förmedla känslan av att det är helt ok att dra ned lite på tempot.
Därav är det av hyffsad vikt att ha ett erfaret "ankare" som då kan ta detta med personen eller kanske få gruppledaren att dra ned tempot lite så det passar alla som är med.

Vill man prompt gasa satan så är nog inte den gruppen rätt grupp, håll igen och ta gasandet en annan dag helt enkelt.

Min högst personliga åsikt.

Körning med motorcyckel är farligt!
Så är det bara och alla som ger sig ut på vägen riskerar att komma hem i rullstol eller inte alls.
Sen vad gäller grupptryck osv finns det säkert exempel på förare som blivit "uppmanade" eller meddragna att köra över sin egen förmåga eller helt enkelt körde för fort eller hade oturen att vara på fel plats vid fel tillfälle!

Vad jag inte kan förstå är att man hellre riskerar liv och lem genom att köra i mycket höga hastigheter på allmän väg istället för att vid ett par tilfällen om året åka av sig på bana... Och ja jag förstår problemet med att motorcyckeln inte är försäkrad på bana, men nämn någon som hellre betalar med sitt liv än riskerar en motorcyckel för säg 50.000kr... Sen är det naturligtvis inte säkert att köra på bana heller, men det är bättre att åka ut i en sandlåda ifall man skulle trilla av hojen än att helt plötsligt befinna sig på väg genom en tallskog! Åker man på sanktionerade träffar så är man försäkrad som person, samt det finns oftast en ambulans mindre än 2min bort istället för i nästa storstad!

Jag åker på bana så regelbundet jag kan, dock ej med hojen utan med en Porsche 911 som är anpassad för rådande omständigheter säkerhetsmässigt. (FIA Bur, 6p bälten, FIA racingstolar, huvudströmbrytare samt brandsläckare)
Vid en körning så riskerar jag naturligtvis skador, både på mig själv och fordonet!
Jag är försäkrad, dock är bilen inte det, och det handlar om pengar som jag inte har råd att förlora, så skulle bilen bli skrot, så är det slut med banåkandet tills jag har råd att reparera bilen alternativt har pengar att ersätta bilen!

Med detta menar jag att det finns tilfällen för allt.

I min värld så är min största risk ekonomisk förlust! Risken finns naturligtvis för personskador, men jag har gjort allt jag kan för att minska den utan att göra avkall på fartupplevelsen.
Dock skall man se till att allt du kör med är betalt!!! Tråkigt att sitta och betala lån på något du inte kan använda!

Så iom att jag kan köra precis så fort jag vill på bana så känner jag inget behov att köra fort på allmän väg.
Jag tycker att det är skitkul att åka hoj, men jag tycker att det är minnst lika kul att leka i parken med grabben på 2.5år!

Däremot tänkte jag åka ut på bana med hojen av flera andra anledningar än farten.
Dels för att ställa in hojen.
Dels för att riktigt få reda på både hur jag samt cyckeln beter sig... gör jag rätt?? Är cyckeln inställd rätt?? Hur minimerar jag de risker jag kan kontrollera??

Så om man skall komma till en slutkläm efter allt detta svammel så kanske det skulle låta något liknande detta!

Minimera riskerna, se till att du gjort allt du kan för att inte skadas.
Var beredd att betala både fysiskt samt ekonomiskt! Jag föredrar att betala med pengar än med skinn! (Det kostar även att ligga på sjukhus... bättre att investera de pengarna redan innan du hamnar där i säkerhet!)
Vill du åka fort finns det banor att göra detta på! (Och nej det finns inga undantag!!!!!)
Bilister är det fler av och de är tyngre än en motorcyckel!
Och jag vill inte betala för din sjukvård för att du var för snål för att åka på bana!
Sen till resten av er som kör lungt i trafiken och gör det de kan för att minimera riskerna... fortsätt med det!!!

MVH
Patrick Hansson

Vad jag inte kan förstå är att man hellre riskerar liv och lem genom att köra i mycket höga hastigheter på allmän väg istället för att vid ett par tilfällen om året åka av sig på bana...

Jag åker på bana så regelbundet jag kan, dock ej med hojen utan med en Porsche 911 som är anpassad för rådande omständigheter säkerhetsmässigt. (FIA Bur, 6p bälten, FIA racingstolar, huvudströmbrytare samt brandsläckare)
Vid en körning så riskerar jag naturligtvis skador, både på mig själv och fordonet!

Klippte bort lite av ditt inlägg. Jag tror att du befinner dig på en annan ända av skalan jämfört med många av dem som är ute och kör på allmänna vägarna. Det spelar ingen roll att det finns alternativ att köra av sig på bana. Det är där ute bland oss andra som de vill testa sina gränser. Det är en del av spänningen.

Det finns idag gott om tillfällen att köra av sig på både bandagar och övningsbanor. Någon direkt ursäkt att ligga och pressa tider på en avskild liten väg finns egentligen inte. Med det sagt så kan även jag se tjusningen att köra fort på landsväg ibland. Men att tänja på gränserna och framförallt utsätta omgivningen för onödiga risker det tycker jag inte personligen känns bra. Just riskerna har man blivit mycket mer uppmärksam på när man blivit lite äldre. Det är väl en mognadsprocess alla går igenom. Även om man var medveten om riskerna när man var yngre så kunde man isolera bort den tanken då de inte kändes så påtagliga.

Har man tillgång till potentiella bilar och motorcyklar så blir man snabbt varse om att det egentligen bara finns ett ställe att utnyttja dess förmågor och det är ofrånkomligen på bana. I dagens trafikmiljö finns det inga större utrymmen att utnyttja en sporthoj eller sportbils fulla effekt mer än rakt fram på motorvägen en väldigt tidig morgon eller sen natt och hur roligt är det på en skala 1- 10? Man får knappast något fartperspektiv om man ligger och pressar i 250 km/h och det är bäcksvart ute. Det enda man är medveten om är att man har en hög växel och ligger på höga varvtal samt att minsta lilla misstag eller materialfel och man är historia.

// Niklas

Nejdå, självklart inte, men i slutändan anser jag att man helt enkelt INTE KAN skylla ifrån sig. Klart att beter sig något rejält korkat i trafiken så påpekar man detta (vare sig det handlar om laglig hastighet eller inte)

Men förstår inte riktigt diskussionen, alla gör egna handlingar, alla får ta sitt egna ansvar. Man kan ju knappast skylla bort sig på gruppens körning eller framförvarande.

Har man problem med att framförvarande kör ifrån en (psykologiskt sett) så... ja, då har man psykologiska problem - speciellt om man är villig att pressa sig själv, sin hoj m.m. fysiskt att man börjar känna sig osäker i varje eller varannan böj.

Senast i helgen så var jag ensam Motard-åkare med fyra Sporthojs-nissar - inga problem att knixa av mig dom vid superkruviga vägar, men vid större landsvägar och rakare vägar så har jag inga större problem att låta dom passera mig för att njuta av vägarna i mer än 120 km/h som är den ungefärliga hastigheten jag inte pressar min motard förbi.

Snart är man 43år, kört mc på gatan sen 27år tillbaka och förstår ändå inte problematiken som tas upp i första inlägget: är jag helt dum i huvudet eller??:va

Har alltid trott, kanske naivt, att varje person har en egen vilja, att varje person bestämmer över vad han ska och inte ska göra när han sätter sig på sin motorcykel för en liten sväng om: men jag verkar visst ha fel å det grövsta!!:rolleyes:

Det verkar som om vi sk motorcyklíster är helt obotligt dumma i huvudet, att vi inte har någon egen vilja att ta egna beslut och därför kör ihjäl sig på löpande band: eller har jag fel nu??:va

Vet inte hur många gånger som jag fått erbjudande om att följa med diverse olika motorcykel falanger på en sk "bombarrepa" utan att känna att jag är tvungen, har även följt med på ett par och åter utan att känna behovet eller för den delen TVÅNGET (som verkar vara starkt) att hela tiden köra i fronten som en galning: vill jag köra fort eller för den delen som en galning så gör jag det när jag är själv eller tillsammans med någon som jag känner förtroende för: inte bara för att någon vill det då JAG TROTTS ALLT HAR EN EGEN VILJA!!:krama

Ha nu en trevlig sommar alla glada motorcykel personer, kör som NI!! vill, galet snabbt eller som en snigen: för motorcykelturen NI!! vill ta blir precis så bra som NI!! önskar om ni gör den efter eran egna vilja: för att skylla på andra och deras påtryckningar är bara en lam ursäkt i mina ögon!!:tummenupp

Som jag fattade det så är problematiken han tog upp ganska enkel.
Han hängde med på en gruppkörning. När han valde att inte bomba som resten så hamnade han efter och ingen brydde sig om att vänta in honom. Kommer man efter så blir man tråkad.

En av grundpunkterna i gruppkörningar tycker jag är att man väntar in vid lämplig korsning eller liknande efter vägen så att alla hänger med/kommer fram. I synnerhet om det går i högt tempo.
Det kan ju lika gärna hända att någon försöker hänga på men hamnar i ett träd i skogen istället och om alla då åker vidare och skiter i vilket så slutar det med att någon kanske ligger och dör bara för att dom den personen åkte med skiter i om han/hon kommer fram eller inte.
Så gör man inte enligt mig. Man ser till att folk hänger med och framför allt så ser man till att folk överlever. Om någon klotar på körningen så stannar man och försöker hjälpa den personen tills professionell hjälp kommer till platsen.

Nejdå, självklart inte, men i slutändan anser jag att man helt enkelt INTE KAN skylla ifrån sig. Klart att beter sig något rejält korkat i trafiken så påpekar man detta (vare sig det handlar om laglig hastighet eller inte)

Men förstår inte riktigt diskussionen, alla gör egna handlingar, alla får ta sitt egna ansvar. Man kan ju knappast skylla bort sig på gruppens körning eller framförvarande.

Har man problem med att framförvarande kör ifrån en (psykologiskt sett) så... ja, då har man psykologiska problem - speciellt om man är villig att pressa sig själv, sin hoj m.m. fysiskt att man börjar känna sig osäker i varje eller varannan böj.

Senast i helgen så var jag ensam Motard-åkare med fyra Sporthojs-nissar - inga problem att knixa av mig dom vid superkruviga vägar, men vid större landsvägar och rakare vägar så har jag inga större problem att låta dom passera mig för att njuta av vägarna i mer än 120 km/h som är den ungefärliga hastigheten jag inte pressar min motard förbi.

Problemet är väl snarare att folk INTE känner sig osäkra i varje böj. Det är det som gör att hastigheterna ökar till bristningsgränsen.

*fakeedit*

Läser till mig (först nu, klantigt!? hehe) att det (även) verkar handla om att folk inte kan respektera att alla blåser på "i minst 150 km/h".

Det är dålig stil.
Har själv aldrig varit med om det (både gruppkörningar i jkpg och vbg/kungsbacka).

Kan folk inte respektera sånt så vettifan om jag skulle fortsätta åka med dom.

Den som kört ihjäl sig skyller inte ifrån sig! Men vetskapen av att han/hon kanske påverkades av din/min körning så pass att det resulterade i en fatal olycka ger sur eftersmak till dig/mig i form av dåligt samvete! Genom att bry oss, bara lite, kanske vi hade kunnat hjälpa honom/henne att hålla sig vid liv lite längre!

Hoppas du förstår hur jag menar!?

// Niklas

Jajemän, förstår, men handlingsmässigt förändras inget, om inte med "att bry oss" menas att hela gruppen måste sänka sig till den "lägsta nivån" jämt och ständigt.

Jag kvarstår vid att varje individ måste komma ihåg att det är eget ansvar som gäller, man kommer inte undan det, vare sig man kör själv, i grupp eller är jagad av polisen.

Ingen, och då menar jag ingen vet var ens "marginal" ligger vid gatkörning: visst, man kan ha hyffsad koll på hur duktig man är men INTE!! på trafiken och väglaget varför all form av körning med motorcykel är ett risktagande - men detta glömmer man tyvärr lätt när man sitter bakom styret: se bara på mig!! *host* *host*

:krama

Jag har ingen aning var mina marginaler ligger i alla 1000 mikrosituationer som uppstår under en helt vanlig dag på hojen iaf.

Att köra i grupp är svårt så är det bara, grupptryck/egot har en tendens att okorrelera med magkänslan.

RL/BM på gruppkörningar har en möjlighet att hitta och påtala brister på deltagare. Men hur man än ser på det så är det i slutändan individen själv som har ansvar för sitt eget liv. Gillar man inte det så kör man själv eller börjar spela golf där alla kan vara med på samma vilkor, för gruppkörningar är och kommer aldriga att vara en samling av homogent folk.

SMC gör ett hästjobb med att försöka rädda liv, och kännar man att det knyter sig i magen när man kör så är en BKK ett suveränt sätt att få en bra hojgrund att stå på.

Trivs bara riktigt ordentligt på hojen när jag kör själv. Jag vill inte bli pressad av andra och jag vill heller inte pressa någon annan. Oavsett självkänsla eller dylikt så blir det lätt så, det är inget att sticka under stol med.

efter allt läsande i den här tråden har jag kommit fram till att jag vågar inte köra mc längre det verkar ju mindre farligt att åka till afghanistan alltså, så efter moget övervägande har jag nu sålt hojen och köpt dena pärla. hoppas på många glädjefyllda stunder med den och min mc hjälm och skinnställ som jag givetvis har kvar och kommer att använda till mitt glidande.

Bifogat

• bild.JPG
    bild.JPG
    188.5 KB · Visningar: 75
Last edited:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ det otänkbara har inträffat det enda vi hittade kvar av shululu är dena sko =( så tänk på det även i 1 km/h kan olyckan inträffa

edit: vi vet nu att olyckan berodde på att det kom en gammaltant i rullator som hånade shululu för han va så sakta men som den macho kille shululu är tog han i mer än han kunde klara av =(

Bifogat

• bild(1).JPG
    bild(1).JPG
    205.1 KB · Visningar: 104
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back