FMK breaking news

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Eftersom micke&co vill vara så där hemliga om vad som försigår på Knudan, tänkte jag avslöja att FMK har låtit asfaltera om hela banan. Så nu är den slät som en barnrumpa.

Bredda chikanen så att man slipper göra garagevändning på cykelbana, det är för smalt och för krokigt i chikanen, den enda som gillar chikanen är Greven som gnuggar sina händer varje gång någon dyker i bollhavet.

och avåkningytan (eller ja, det finns ju ingen idag) ut på rakan då?

och avåkningytan (eller ja, det finns ju ingen idag) ut på rakan då?
Dessutom gör den långsamma chikanen att många laddar på stenhårt in i Nyhem (för att få upp farten runt kullen) där avåkningsytan är liten, det gör ont om man drar in i däcktraven.

Last edited:
Dessutom gör den långsamma chikanen att många laddar på stenhårt in i Nyhem (för att få upp farten runt kullen) där avåkningsytan är liten, det gör ont om man drar in i däcktraven.

och du menar att vad görs?

Att man från FMK har tagit beslut om att fräscha upp banan med en ny beläggning ovanpå befintlig betyder ju inte oxå att banan ska byggas om för att enskilda, speciellt i efterhand har synpunkter på säkerheten och övriga detaljer. Det betyder just "bara" att det ligger ny fin asfalt när ni kommer dit till våren. :tummenupp

Att man från FMK har tagit beslut om att fräscha upp banan med en ny beläggning ovanpå befintlig betyder ju inte oxå att banan ska byggas om för att enskilda, speciellt i efterhand har synpunkter på säkerheten och övriga detaljer. Det betyder just "bara" att det ligger ny fin asfalt när ni kommer dit till våren. :tummenupp

avåkningsytan ut på rakan är varken påpekad enskilt eller i efterhand..

Fett nice med nyasfalterat :tummenupp

Tycker inte ens den varit speciellt ojämn eller dålig.

Nej det är alltid bra med ny beläggning men man bör nog fundera lite på chikanen som skulle göra banan säkrare.

och du menar att vad görs?
Brädda chikanen inåt så att man kan hålla lite högre tempo igenom, då slipper man hålla stålet efter chikanen.

Last edited:
Nej det är alltid bra med ny beläggning men man bör nog fundera lite på chikanen som skulle göra banan säkrare.

Bradda chikanen inåt så att man kan hålla lite högre tempo igenom, då slipper man hålla stålet efter chikanen.

mmm och kanske slippa vurpa... Dåligt omen den där svängen. Alla fall för min del. Men den är rolig ändå :D

Brädda chikanen inåt så att man kan hålla lite högre tempo igenom, då slipper man hålla stålet efter chikanen.

Oavsett hur en kurva ser ut så tror jag de flesta försöker ge max gas ut. Kan inte förstå att en kurvkombination skulle bli säkrare av att den rätas ut så att man håller högre hastighet. :va
Tycker man har lyckats rätt bra. Syftet är ju att få NER hastigheten. Visst är det lite trångt vid start, men det är en rätt publikvänlig kurva. ;)
Håller dock med om att det finns mycket kvar att göra med avseende på säkerheten på våra banor.

Oavsett hur en kurva ser ut så tror jag de flesta försöker ge max gas ut. Kan inte förstå att en kurvkombination skulle bli säkrare av att den rätas ut så att man håller högre hastighet. :va
Tycker man har lyckats rätt bra. Syftet är ju att få NER hastigheten. Visst är det lite trångt vid start, men det är en rätt publikvänlig kurva. ;)
Håller dock med om att det finns mycket kvar att göra med avseende på säkerheten på våra banor.
Om man har lite högre utgångshastighet ur chikanen innan Nyhem börjar så får man en mjukare tempoväxling.

Men jag har kanske fel, det brukar jag ha.

Om man har lite högre utgångshastighet ur chikanen innan Nyhem börjar så får man en mjukare tempoväxling.

Men jag har kanske fel, det brukar jag ha.

Ut på rakan går det riktigt fort och även där går det att highside:a, men det sker som tur e inte lika ofta som på andra ställen.

Nya delen har lite mörkare asfalt, lägg en eller två meter asfalt på innern i chikanen så får man bättre flyt genom sektionen, ingången på Nyhem har dock kanske lite kort sandfålla.
:va

Bifogat

• Falken.JPG
    Falken.JPG
    51.3 KB · Visningar: 95
Nya delen har lite mörkare asfalt, lägg en eller två meter asfalt på innern i chikanen så får man bättre flyt genom sektionen, ingången på Nyhem har dock kanske lite kort sandfålla.
:va

Jag håller iofs med dig. På bilden blir det väldigt tydligt hur snäv den är. Tycker att man lyckades ännu bättre på Sviestad med sin nya chikan.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back