Flytta hemifrån. Hur mkt pengar bör man ha sparat?

Känns väll som att jag är lite kräsen. Men jag vill slippa hålla på att byta ut möbler hela tiden. Isf känns det bättre att bo hemma ngn månad extra för att kunna köpa just de prylarna jag vill ha.
Men det där med tapeter och väggfärg låter vettigt. Det ska jag komma ihåg.

Vad fan är det med ungdomen nuförtiden?

Ska dom flytta hemmifrån ska det se ut som i en inredningstidning direkt.
Ska dom skaffa bil ska det vara max tre år gammalt.
Ska dom köpa motorcykel ska det vara supersport.

Det är väl bättre att flytta hemifrån till ett kyffe, än att dra hem brudarna till mamma?
Det är väl bättre att hämta bruden i en gammal 240 än att säga åt henne att ta bussen.
Det är väl bättre att åka 10 år gammal sporttouring än att inte alls ha råd att åka hoj?

När jag flyttade hemifrån så hade jag säng, stereo, en 12" tv och ett skrivbord (normalt tonårsrumsmöblemang), soffa/soffbord köptes begagnat, ett matbord/stolar fick jag av släktingar, allt annat skaffades löpande.

Mitt torftiga (men 110kvm stora) kyffe blev centrum för alla för och efterfester, medans dom som bodde hemma hos mamma fick förfesta på bussen, och efterfest blev aldrig aktuellt eftersom dom aldrig fick några brudar med sig hem.

Mina föräldrar köpte mig en låda med grejjor som dom visste att jag behövde.
Diskmedel, diskborste, skurmedel, skurkäpp, toaborste, toarent, en bal med skithuspapper, konservöppnare, osthyvel, rivjärn, en knippe ölöppnare (tack pappa) askkoppar, en 12 kuverts servis, och lite torrvaror (mjöl, socker, ris, makaroner).
Därifrån började jag, inte en spänn sparade pengar men ett fast jobb.

Det är just det jag vill undvika. Köpa möbler på avbetalning täbker jag inte göra. Men jag vill köpa det mesta nytt men det behöver inte vara top of the line.
För 25-30k borde man väll kunna fylla ut lyan med Ikeaprylar?

Måste veta om jag ska köpa Acra-helsystem nu eller vänta till nästa säsong:)

Ska du möblera en 2:a på 50-60 kvm för 20-25k med möbler från IKEA så kommer det bli jävligt trångt i din lya:D

Njut av en halvtom lägenhet så länge du kan. Snart så kommer du ändå köpa en massa onödiga prylar som bara tar en massa plats. :rolleyes:

....
Det är väl bättre att flytta hemifrån till ett kyffe, än att dra hem brudarna till mamma?
Det är väl bättre att hämta bruden i en gammal 240 än att säga åt henne att ta bussen.
Det är väl bättre att åka 10 år gammal sporttouring än att inte alls ha råd att åka hoj?
... .

Jag måste nog hålla med Guw även om det där var ett av de värsta gubb-bryt han har haft på länge.

Sparade pengar när man flyttar hemifrån är för fegisar. Är det inte viktigare än så att få en egen lya.

Att köpa nya möbler till den första lägenheten är för folk som har för gott om pengar eller är för unga för att veta de mer grundläggande sakerna om just inredning
- Köpa möbler är inte lätt. Köp beggade grejer tills du VERKLIGEN vet vad du vill ha.
- Kärringar älskar att möblera. Planerar/hoppas du på att bli sambo i framtiden så får du räkna med att de små djuren ser det som en plikt att byta bort alla dina möbler.

Köp hojgrejer eller sup upp pengarna och köp möbler på blocket. Vad behöver man mer än en soffa och en TV...? Egentligen?

Lyssna på SSB och lite på Guw och Honkiie också.

Gå igenom mamsens och pappsens kök, vad använder du där? Skriv en lista. Köp det på IKEA och på ICA(Gastromax heter serien, bra grejor inte billigast, men seriösast). Vips är du uppe på 5 tusen innan du vet ordet av. Elvispar, kastruller, tallrikar och liknande drar iväg.

Städskåpet? En mopp kostar en 10 på ÖB, en dundermopp deluxe ett par hundra på ICA. Lägg till Tomik eller VC-anka och lite andra förnödenheter så har det sprungit iväg till en femhundring eller tusing i bara tvättmedel och torkställ, har du dammsugare? Inte det heller? Massa kosing går åt.

Sedan går du in på muggen hos mor och far, vilka grejor är inte fast inredning och som du fortfarande vill ha?
-Tvålar, sopphinkar, draperier etc.

Eller så flyttar du till en möblerat studentlya på 10 kvm med gemensamt kök och lever på vad andra lämnat kvar! klockrent sätt att spara pengar.

Nu 7 år senare är jag sambo och vi har precis flyttat in i vår första gemensamma lägenhet som INTE är en möbleradstudentlya. Vi hade visst samlat på oss möbler på sättet som beskrivs här ovan och det kunde vi vara glada för, inga fasta jobb, bara studiebidragen och nu när båda har fasta jobb då kan vi börja ersätta allt som inte matchar med nya saker.

Blocket är redan nämnt, kanonställe!

Men börja med det som verkligen behövs, städ, matlagning och tvagning. Bara där sticker kulorna!

Jag skulle kunna skriva en hel novell om det här.

Men en sak, moppen går nog bra som den gör va? Eller saknar du auspuffgeratet?

Jag skulle betala några tusingar på egen diskmaskin och egen tvättmaskin om det går att få till i den tilltänkta lyan, GULD VÄRT!

Så var det med det!

Last edited:
Jag säger som så många andra, ta det lugnt med möblerna och köp gärna begangnat. Sen kommer du också speciellt den första tiden måsta springa och köpa en massa grejjer som du varit van att det "finns i skåpet" ex. batterier till väckarklockan, konservöppnare, häftapparat, desinfektionsmedel till kewken före (och ev. efter) samlag, miniräknare, snören och en massa annat man inte tänker på.

Begangnade möbler och andra inventarier är i princip gratis på loppis/myrorna/röda korset och handlar du på någon av de två sist nämnda får ditt samvete lite extra pluspoäng som hjälper dig in i himlen :angel då pengar går till något välgörande.

Du kommer med tiden att märka vilka möbler som du är i behov av, den första tiden klarar du dig med.
-Säng
-Soffa
-Matbord + stolar
-Skrivbord (ej nödvändigt när du har köksbordet)
Har du dessa möbler så kan du flytta in i lugn och ro för att fylla på allteftersom.

Edit: Brandvarnare, en sån SKA man ha :fakta *arbetsskadad*

Last edited:
Vad fan är det med ungdomen nuförtiden?

Ska dom flytta hemmifrån ska det se ut som i en inredningstidning direkt.
Ska dom skaffa bil ska det vara max tre år gammalt.
Ska dom köpa motorcykel ska det vara supersport.

När jag flyttade hemifrån så hade jag säng, stereo, en 12" tv och ett skrivbord (normalt tonårsrumsmöblemang), soffa/soffbord köptes begagnat, ett matbord/stolar fick jag av släktingar, allt annat skaffades löpande.

Mitt torftiga (men 110kvm stora) kyffe blev centrum för alla för och efterfester, medans dom som bodde hemma hos mamma fick förfesta på bussen, och efterfest blev aldrig aktuellt eftersom dom aldrig fick några brudar med sig hem.

Mina föräldrar köpte mig en låda med grejjor som dom visste att jag behövde.
Diskmedel, diskborste, skurmedel, skurkäpp, toaborste, toarent, en bal med skithuspapper, konservöppnare, osthyvel, rivjärn, en knippe ölöppnare (tack pappa) askkoppar, en 12 kuverts servis, och lite torrvaror (mjöl, socker, ris, makaroner).
Därifrån började jag, inte en spänn sparade pengar men ett fast jobb.

Det är just det jag vill slippa. Jag vill inte köra en gammal touringhoj, jag vill inte ha en gammal skithög till bil och jag vill inte ha en lägenhet som ser ut som skit.
Vissa nöjer sig med det och de får de gärna göra. Men sån är inte jag.
Det är just därför jag har bott hemma så pass länge. Nu har jag hojen jag vill ha och bilen är inte jätteskabbbig. Så nu är det bara en schysst lägenhet som fattas:).

Men jag fattar vad du menar och jag uppskattar alla tips. Det gäller väll att hitta ngt mittemellan. Får ta lite i taget helt enkelt.

kom just på att jag aldrig bott själv riktigt :va
har aldrig behövt köpt dom stora grejorna på en gång :D

"Bortskänkes" är ett jävligt bra sökord på blocket.se .. du kan ffs hitta hela hus som skänks bort, visserligen mot avhämtning och återställande av trädgård men ändå!

Asså..HERREJÄVLAR, folk här på SH asså.

blocket, myrorna?!?!

Ja, det är helt klart värt att flytta hemifrån även fast man inte har de finaste möblerna, men det är samtidigt totalt värdelöst att inte trivas pga möbler osv.

Men räkna så du har råd me de nödvändiga köksgrejjerna, en schysst TV, schysst soffa, soffbord o en säng åtminstone, resten kan man faktiskt i nödfall ta vartefter. Eller ve o fasa, myrorna.

Förstår inte varför så många här råder dig till att ta de lugnt me möbler osv.
Är det samma personer som alltid velat ha dendär lite dyrare saken men köpt den lite billigare ändå? De som har dåliga fötter o provar skorna för 200 först innan de kanske provar de för 2000 om några år?

Prat om att blivande sambo byter ut dina möbler sen ändå, ja det kommer från de som köpte sina möbler på myrorna när de va 20 o fortfarande hade kvar samma möbler 5-10 år senare när de flyttade ihop med sambon, "vadå, de har funkat fint för mig i 5 år, va e de för fel på dem?", köper man fina möbler så behåller sambon dem, tro mig, jag vet.

Nu e de bara för dig att kolla upp kökstjaffs på IKEA sen ner te närmaste inredningsbutik och mio o europamöbler o shoppa loss!!... good luck!!:tummenupp

Prat om att blivande sambo byter ut dina möbler sen ändå, ja det kommer från de som köpte sina möbler på myrorna när de va 20 o fortfarande hade kvar samma möbler 5-10 år senare när de flyttade ihop med sambon, "vadå, de har funkat fint för mig i 5 år, va e de för fel på dem?", köper man fina möbler så behåller sambon dem, tro mig, jag vet.

Låt mig gissa..du har aldrig varit sambo ?

Hmm känns som det där problemet inte kommer drabba mig :hihi

Säng, hörnsoffa, soffbord, skrivbord, garderob, dator, fet stereo. Vad mer behöver man i början?

ja matbord med stolar modell perfekt för fest är ju svårt å ragga upp..

Dina polare lär ju ändå röja sönder det så..

Fördelen med en tung soffa är att de inte orkar/ids släpa ut den..

Nackdelen är väl att de eldar upp den inomhus istället.. :huvet

Annars kan du vara hårdrock light och bara slänga ut fjärrkontrollen till TVn..:yoparty

;)

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...