Flytta hemifrån. Hur mkt pengar bör man ha sparat?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hej!
Ska köpa min första bostadsrätt om ett par månader och nu sitter jag och räknar på vad det kommer kosta mig. Om man bortser från vad lägenheten kostar, hur mkt pengar bör jag ha sparat för att kunna möblera en tvåa på ca 50-60 kvm?

Det jag har sen innan är typ säng, golvlampa, dator, TV och några små hyllor att ha på väggen.

Last edited:
Jag vet att det är svårt att säga exakt. Men om vi säger såhär. Hur mkt kostade att möblera ert första boende?

Jag vet att det är svårt att säga exakt. Men om vi säger såhär. Hur mkt kostade att möblera ert första boende?

Skrammla hos bekanta/släkt, det går att få möbler så att man klarar sig ett tag. Byt till snygga efterhand.

Mitt första boende blev gratis men det såg ut som kriget.

Det första du gör är å inte ta avbetalning lr dylikt på möbler. Köp lite varje månad. Sen flyter det bara på. Iofs, vad prioriterar du? Prylar till hojjen lr ett snyggt boende?

Det är just det jag vill undvika. Köpa möbler på avbetalning täbker jag inte göra. Men jag vill köpa det mesta nytt men det behöver inte vara top of the line.
För 25-30k borde man väll kunna fylla ut lyan med Ikeaprylar?

Måste veta om jag ska köpa Acra-helsystem nu eller vänta till nästa säsong:)

köp nu! var det en så svår fråga?

Det jag har sen innan är typ säng, golvlampa, dator, TV och några små hyllor att ha på väggen

När jag flyttade hemmifrån(när jag var i din ålder:D ) så fick kartongen till min spretans nya tv bli avlastningsbord och så var det i nått år, nu är den sen nått år tillbaka utbytt mot en ikea-trä-bur-liknande sak och det är ungefär så långt jag har kommit :yoparty :gnissla :huvet :tummenupp

blocket.se Du hittar bra med prylar där..

annars raida myrorna och passa på att rensa ut hos päronen på prylar de inte beöver .... typ.. TV och bil ;)

Hej!
Ska köpa en min första bostadsrätt om ett par månader och nu sitter jag och räknar på vad det kommer kosta mig. Om man bortser från vad lägenheten kostar, hur mkt pengar bör jag ha sparat för att kunna möblera en tvåa på ca 50-60 kvm?

Det jag har sen innan är typ säng, golvlampa, dator, TV och några små hyllor att ha på väggen.

Det är verkligen som att fråga hur långt ett snöre är.

Sätt dig ned med ett excel dokument och surfa ikeas hemsida så vet du på ett ungefär vad det kommer kosta (gör en budget)

Det är just det jag vill undvika. Köpa möbler på avbetalning täbker jag inte göra. Men jag vill köpa det mesta nytt men det behöver inte vara top of the line.
För 25-30k borde man väll kunna fylla ut lyan med Ikeaprylar?

Har du 25 - 30 kkr sparade så köp ffs ett Acra-system nu..! :tungan

Att möblera min lägenhet har kostat mig ca 2000 kr på Ikea (Möbler bara då).
Fick en snygg soffa med två fotöljer och en rätt ny säng av min mormors syster när de bytte prylar hemma och sen har jag köpt till ett soffbord, ett skrivbord och ett köksbord av modellen fälla-ner-när-det-inte-används.

Jag tycker du ska röja hemma hos föräldrar, far- o morföräldrar och folk och få tag på allt så du kan flytta ut. Sen när du börjar känna dig lite hemma kan du ge dig på att inreda för då ser du hur du vill ha det. Låt det ta en månad eller två innan du börjar investera i en massa möbler. Sen kan du sälja alla gratismöbler du fått på blocket och gå i vinst... :hihi

Det är bara löjligt att flytta och köpa helt nya möbler direkt. Onödigt och dyrt. Byt bara ut möbler då och då till nya.

Det beror förstås helt på dina egna krav.

I min första lägenhet blev det till att sitta på golvet i vardagsrummet och titta på TV. Soffan köptes in senare, ha ha.

Sånt man inte tänker på är t.ex. duschdraperi, toaborste, gardiner, lite grönt i fönstren, mattor, el-visp, kastruller & stekpannor med mera med mera. Allt sånt som bara "fanns" där hemma men som man plötsligt måste köpa.

När första tavlan skulle upp skulle jag gå och hämta en hammare bara för att snabbt inse att det hade jag ju ingen. Samma sak med durkslag och en drös andra saker som är riktigt kul att tänka tillbaka på nu!

Med 5'000-10'000 kr kan du nog fixa en dräglig standard i alla fall. Det enda jag kände var ett krav för mig var säng, matbord, startkit för kök på ikea (tallrikar osv), någonstans för datorn och en tv. Resten kunde jag handla in allteftersom jag fick råd.

Att ordna sitt hem är ett livstidsprojekt för de flesta, men ingånsnivån kan bara du bestämma. Kök och vardagsrum är oftast de dyraste rummen så tänk efter på vad du måste ha i varje för att kunna överleva sen är det bara att kolla ikea-katalogen/hemsidan och börja plussa. Alternativt blocket om du vill köpa begagnade möbler (vilket kan bli riktigt vrakpriser eftersom många har köpt en soffa och vill bli av med den gamla snabbt)

Lycka till med din första lägenhet!

På blocket finns allt. Själv köpte jag 10 barstolar i massiv ek för 2000:-
Sex av dem sålde jag för 3000:- till en granne och 4 har jag kvar. Med tanke på att de kostade 2700:-/st nya så borde jag kunna sälja de kvarvarande för ca 2000 spänn till den dagen jag ledsnar.

Poängen är att blocket har allt om man bara har lite ork. Finns det på IKEA finns det troligen för halva priset på blocket om det inte är en nyhet.

Loppmarknader är klart underskattat. När jag pluggade hittade jag mitt pyttelilla, utdragbara matbord på en loppis för en hundring. Det var klockrent och IKEA, JYSK och alla de andra hade inget som passade.....

Mitt tips:
- Kosta på dig snygga tapeter, passande lampor för ett par tusenlappar. Att ha en enhetlighet på tapeter och lampor gör mycket för helheten...
- Unna dig själv en schysst säng med en snygg sängstomme.
- Köp en nice TV-soffa och en snygg TV-möbel.

Du har nu lagt ut ca 15-20'

Köksmöbler, byråer och annat krimskrams köper du på loppis eller på blocket för en spottstyver.

Last edited:
Ikea är jätte bra för en början, snyggt oxå. Sen kan man börja kolla på exklusivare saker när du känner att du har råd.

Känns väll som att jag är lite kräsen. Men jag vill slippa hålla på att byta ut möbler hela tiden. Isf känns det bättre att bo hemma ngn månad extra för att kunna köpa just de prylarna jag vill ha.
Men det där med tapeter och väggfärg låter vettigt. Det ska jag komma ihåg.

Känns väll som att jag är lite kräsen. Men jag vill slippa hålla på att byta ut möbler hela tiden. Isf känns det bättre att bo hemma ngn månad extra för att kunna köpa just de prylarna jag vill ha.
Men det där med tapeter och väggfärg låter vettigt. Det ska jag komma ihåg.

Kan ju vara bra att ha bott i lägenheten ett tag så man inte ångrar att man möblerade med andra möbler senare:rolleyes:

Jag ska ta med allt jag har där jag bor nu till nya lägenheten jag ska flytta in med tjejen i till hösten sen får man byta ut saker vartefter:)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D