Flygolyckor, flygrädsla mm

Om man gillar flygplan så kommer Norrbottens flygflottilj att göra en överflygning på Nationaldagen, I år med lite roliga internationella kompisar:

1x Jas 39 Gripen från 212.stridsflygdivisionen
1x Typhoon från Storbritannien.
1x F-16 från Danmark.
1x F-18 från Schweiz.

UPPDATERADE TIDER NATIONALDAGSFLYGNING TISDAG 6 JUNI
Älvsbyn 11.02
Arvidsjaur 11.10
Lycksele 11.20
Vännäs 11.26
Umeå 11.29
Robertsfors 11.34
Skellefteå 11.40
Byske 11.42
Piteå 11.46
Luleå 11.58
Bra men när kommer de till Stockholm?

Rasism!
 
Tydligen har man ingen tradition av att fira nationaldagen där. men Försvarsmakten går med i Pridetåget den 5'e Augusti
Haha vi firar, sitter just och funderar på om det blir galoppen, Skansen, Haga eller Slottet.

Jag firar i alla fall mångfalden, öppenheten och solidariteten idag.
 

Bifogat

  • 1000020924.jpg
    1000020924.jpg
    315.9 KB · Visningar: 22

Det är så säkert att flyga att när du sitter där och läser så kan du plötsligt sugas ut, tack och hej.

Pajasgäng asså. Skulle aldrig hända i en bil.
 

Det är så säkert att flyga att när du sitter där och läser så kan du plötsligt sugas ut, tack och hej.

Pajasgäng asså. Skulle aldrig hända i en bil.

Jo, det händer nästan varje gång jag flyger, men man börjar bli van.

I det här fallet sögs ingen ut och planet landade säkert.

När Aloha Airlines cabbade ner mid flight så sögs en flyvärdinna ut som stod i mittgången:

0*x5USeEfnfteM7sLD.jpg
 
Jo, det händer nästan varje gång jag flyger, men man börjar bli van.

I det här fallet sögs ingen ut och planet landade säkert.

När Aloha Airlines cabbade ner mid flight så sögs en flyvärdinna ut som stod i mittgången:

0*x5USeEfnfteM7sLD.jpg
Skönt att de inte knäppte upp bältet när skylten "Fasten seat belts" försvann!
 
Tyckte den här var kul på svtplay.se, här behandlas Flygrädsla bla.
Hade ingen aning om att han kunde var så rolig ! :rodnar
 
Boeing har ingen vidare tur med sina plan vad det verkar...

Alaska ställde omedelbart sina för inspektion av dörrpluggarna, och tydligen var övriga plan OK, men samtidigt så ställer dom alla plan av den aktuella modellen/konfigurationen i hela världen och kräver inspektion innan dom får flyga.
Tydligen har någon snålat in när dom har köpt nitar för att nita dörrpluggen eller något.

Jag känner (avlägset) en flygvärdinna som flyger för Alaska, men hon var inte på det aktuella planet och har inte postat något på sociala media om ändrat schema för hennes del (det brukar hon göra om det blir sista minuten ändringar)

Man kan ju alltid boka "Seat 11A"
 
Boeing har ingen vidare tur med sina plan vad det verkar...

Alaska ställde omedelbart sina för inspektion av dörrpluggarna, och tydligen var övriga plan OK, men samtidigt så ställer dom alla plan av den aktuella modellen/konfigurationen i hela världen och kräver inspektion innan dom får flyga.
Tydligen har någon snålat in när dom har köpt nitar för att nita dörrpluggen eller något.

Jag känner (avlägset) en flygvärdinna som flyger för Alaska, men hon var inte på det aktuella planet och har inte postat något på sociala media om ändrat schema för hennes del (det brukar hon göra om det blir sista minuten ändringar)

Man kan ju alltid boka "Seat 11A"
737 Max verkar inte vara ett lyckorus för Boeing.
”Normalt” är nöddörrar monterade så de öppnas inåt, för att förhindra att nån dumfan sliter upp den i farten (när man är trycksatt. (Samt en betydligt enklare konstruktion och därmed mindre riskabel…)


Hur man kom på idén med att montera pluggen från utsidan verkar inte helt briljant..
 
737 Max verkar inte vara ett lyckorus för Boeing.
”Normalt” är nöddörrar monterade så de öppnas inåt, för att förhindra att nån dumfan sliter upp den i farten (när man är trycksatt. (Samt en betydligt enklare konstruktion och därmed mindre riskabel…)


Hur man kom på idén med att montera pluggen från utsidan verkar inte helt briljant..
De svän ger väl framåt/utåt normalt sett, vilket också gör det rätt jobbigt när flygplanet är i rörelse. Sedan finns ju de där som glider ut och åker åt sidan, de går att öppna lite när man känner för.
TRycksättningen bör vara rätt ovidkommande vid marknivå.
 
Boeing har ju en historia av att vara en organisation med stolt ingenjörskultur som sätter säkerheten främst, men enligt de som är insatta verkar detta ha förändrats under senare år. Med en ledning av räknenissar har kulturen eroderats allt mer och det har varit en rad säkerhetsproblem med de senaste flygplansmodellerna, inte bara de kända och spektakulära, utan tydligen också en hel del som inte blivit lika allvarliga. Bland annat har det uppdagats kvalitetsbrister i produktionen rätt nyligen som är under utredning.

Att bygga upp en sund företagskultur tar lång tid, men går väldigt snabbt att rasera. Även om det inte ännu är klarlagt vad som orsakat händelsen med Alaska Airlines så var det ju ett i princip nytt plan och då ligger det nära till hands att koppla ihop det med kvalitetsproblem. Blir ingen lätt uppgift för Boeing att återupprätta förtroendet i såna fall.
 
Även om det inte ännu är klarlagt vad som orsakat händelsen med Alaska Airlines så var det ju ett i princip nytt plan och då ligger det nära till hands att koppla ihop det med kvalitetsproblem. Blir ingen lätt uppgift för Boeing att återupprätta förtroendet i såna fall.

Jo, planet var väl 10 veckor gammalt, hade det varit ett tokgammalt plan hade man ju kunnat misstänka materialutmattning, det var det som hände Aloha air, dom hade nästan flugit slut på timmarna på planet, men det som knäckte det planet var antalet tryckcyklingar, då dom flög väldigt korta sträckor och därför hade otroligt många starter/landningar på lite flygtid.

Det var även tryckcyklingarna som tog knäcken på världens första jetliner, DeHavilland Comet, det i kombination med dåligt utformade fönster.

Men här är det ju tydligt att det var något som inte var ordentligt gjort från början eftersom det hände när planet var nytt.
 
Boeing har ju en historia av att vara en organisation med stolt ingenjörskultur som sätter säkerheten främst, men enligt de som är insatta verkar detta ha förändrats under senare år. Med en ledning av räknenissar har kulturen eroderats allt mer och det har varit en rad säkerhetsproblem med de senaste flygplansmodellerna, inte bara de kända och spektakulära, utan tydligen också en hel del som inte blivit lika allvarliga.
Boeing slogs ihop med McDonnell Douglas, där det var Boeing som var störst men på något sätt McDonnell Douglas som fick tillsätta de flesta chefspositionerna. Boeing var ingenjörsdrivet, McD ekonomdrivet. Som av en slump hade McD exakt samma problem med dörrar som öppnads utåt "för att öka användbart lasturymme" på DC10 med katastrofalt resultat, först en nära dödskrasch och då det inte fick dem att införa tillräckligt stora förändringar så kom något år senare en verklig dödskrasch (https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Airlines_Flight_981)

För att ytterligare manifestera det hela flyttade de huvudkontoret FRÅN Seattle där de faktiskt bygger de flesta av flygplanen, till Virginia på andra sidan av USA.


Edit: ändrade McDonald=>McDonell så att inte folk blir sugna på hamburgare
 
Last edited:
De svän ger väl framåt/utåt normalt sett, vilket också gör det rätt jobbigt när flygplanet är i rörelse. Sedan finns ju de där som glider ut och åker åt sidan, de går att öppna lite när man känner för.
TRycksättningen bör vara rätt ovidkommande vid marknivå.
Det är ”normalt” ordinarie dörrar, där man lastar i och ur pax.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top