Flygolyckor, flygrädsla mm

Får nog ha varit på relativt låg höjd, men sannolikt inte alls bekvämt att ha det fläktandet..

Ja, 200 meter.

Den här sidan är bra för dom som vill göda sin flygrädsla:


Eller för oss som är intresserade av andra orsaker med för den delen.
 
Jag såg filmen, dom som satt vid den öppna nödutgången såg inte direkt glada ut.

Sen har vi Aloha Airlines som flyger cabriolet:
Fs_2rf1XgAkQUtK.jpg
 
Får nog ha varit på relativt låg höjd, men sannolikt inte alls bekvämt att ha det fläktandet..
Väldigt nära landing, så personalen hade aktiverat upplåsning av rutschkanan vilken därför blåstes upp. Lyckligtvis flög den inte in i kabinen utan flög ut. Fast det kanske var just uppblåsningen av den som gjorde att dörren ens gick upp trots att den öppnades mot fartvinden.

Undrar om smartskaftet som hade bråttom sparade mycket tid på det tilltaget.
 
Väldigt nära landing, så personalen hade aktiverat upplåsning av rutschkanan vilken därför blåstes upp. Lyckligtvis flög den inte in i kabinen utan flög ut. Fast det kanske var just uppblåsningen av den som gjorde att dörren ens gick upp trots att den öppnades mot fartvinden.

Undrar om smartskaftet som hade bråttom sparade mycket tid på det tilltaget.
Väldigt nära landing, så personalen hade aktiverat upplåsning av rutschkanan vilken därför blåstes upp. Lyckligtvis flög den inte in i kabinen utan flög ut. Fast det kanske var just uppblåsningen av den som gjorde att dörren ens gick upp trots att den öppnades mot fartvinden.

Undrar om smartskaftet som hade bråttom sparade mycket tid på det tilltaget.
Hade en passagerare som inte spänt fast sitt säkerhetsbälte. Han sparade tid för han hamnade närmst dörren efter landning..
 
Jag som inte gillar att flyga även om jag gör det då o då i tjänsten o ibland även privat, tänker såhär när det börjar kännas jobbigt:
Tusentals plan startar o landar just nu runtom i världen o det går prima.
 
Jag gissar den varit uppe.
Vet inte om tekniska fel är lättare, tex Hudson River och 447. Helt jävla cirkus att sådant kan hända.
Tekniska fel som resulterar i haveri är faktiskt extremt ovanliga, men får ju uppmärksamhet i media när det händer såklart.
Största andeln sådana olyckor händer med lågbudgetflygbolag, och då menar jag inte German Wings, Ryan air, Norwegian osv utan Aeroflot, div östeuropabolag och afrikanska bolag.
Jag jobbade på den största europeiska flygplantillverkaren när det hölls gravöl då den första individen av den mest sålda modellen hamnade hos ett afrikanskt lågbudgetbolag.
I den stunden försvinner mycket av konfigurationskontrollen.
Så länge man flyger med seriösa bolag är risken väldigt liten att skadas, annat än när man slåss för att vara först ur planet vid landning, och först vid bagagebandet.
Quantas är väl praktexemplet (jag tror det var de) som bildades på 1920-talet och drabbades av sin första allvarligare passagerarskada sent 1990-talet, någon föll i trappan o bröt något.
 
Jag gissar den varit uppe.
Vet inte om tekniska fel är lättare, tex Hudson River och 447. Helt jävla cirkus att sådant kan hända.

Ja, oddsen är ju oändligt mycket högre om man sitter i ett trasigt plan som piloten försöker landa än om man sitter i ett helt plan som piloten försöker krasha.

Det var väl något fall i florida/everglades där piloten satte planet som en pil så djupt i träsket att det inte gick att bärga något i princip
 
Största andeln sådana olyckor händer med lågbudgetflygbolag, och då menar jag inte German Wings, Ryan air, Norwegian osv utan Aeroflot, div östeuropabolag och afrikanska bolag.
Jag jobbade på den största europeiska flygplantillverkaren när det hölls gravöl då den första individen av den mest sålda modellen hamnade hos ett afrikanskt lågbudgetbolag.
I den stunden försvinner mycket av konfigurationskontrollen.

Jag brukar kolla lite såna där flygvloggare som tamejfan tävlar i att flyga med dom västa bolagen, och jag instämmer i det du skriver...

Nu senast var det väl Flightradar24 som flög med något Afrikanskt bolag mellan Arlanda och Oslo som inte var allt för imponerade av skötseln av vad som borde vara ett nytt och fräsht plan, och då ser dom ju i princip inget viktigt utan bara att toaletterna är ostädade sedan förra flygningen.

Annars verkar Air Koryo vara ett mysigt bolag om man gillar ihoptejpade flygplan, och dom har inte ens den bra tejpen....
 
Jag är inte förvånad över att det är just i Asien som någon öppnar dörren, fan planen hinner knappt nå marken där innan folk har tagit av sig bältet, står upp och plockar ner sina väskor.
Så snart det skrikigt till i däcken hör man hur hela planet smattrar av bälten som öppnas.

Ungefär som att det skulle gå snabbare, dom får ju därefter ändå stå och vänta på att dörrarna öppnas och alla framförvarande passagerare börjat röra på sig.
 
Jag är inte förvånad över att det är just i Asien som någon öppnar dörren, fan planen hinner knappt nå marken där innan folk har tagit av sig bältet, står upp och plockar ner sina väskor.
Så snart det skrikigt till i däcken hör man hur hela planet smattrar av bälten som öppnas.

Ungefär som att det skulle gå snabbare, dom får ju därefter ändå stå och vänta på att dörrarna öppnas och alla framförvarande passagerare börjat röra på sig.

Om, jag inte har en anslutning som är jävligt tight (t.e.x efter en försening) så sitter jag tills dom värsta stresspellarna har knuffat sig ut.

ÅAS stressar jag inte med att gå ombord heller, alla får en stol var.
(däremot brukar det ta slut på plats för väskan overhead)

På en flygning ropade dom upp och sa att "dom som ska med anslutningsflyg till XYZ ska gå av först, det planet väntar"
Det gjorde ingen skillnad tror jag, eller så skulle alla utom jag med det anslutningsflyget.
 
Om, jag inte har en anslutning som är jävligt tight (t.e.x efter en försening) så sitter jag tills dom värsta stresspellarna har knuffat sig ut.

ÅAS stressar jag inte med att gå ombord heller, alla får en stol var.
(däremot brukar det ta slut på plats för väskan overhead)

På en flygning ropade dom upp och sa att "dom som ska med anslutningsflyg till XYZ ska gå av först, det planet väntar"
Det gjorde ingen skillnad tror jag, eller så skulle alla utom jag med det anslutningsflyget.

Det gör nog ofta ingen skillnad för dom får väl ofta vänta på bagaget istället. Och andra sidan verkar dom inte alltid bry sig om bagaget för det har ju ofta hamnat på efterkälken men passagerare väntar dom alltid på ifall bagaget är med. Följaktligen borde man kanske slöa lite vid transfer så att dom hinner få med bagaget också.

Sen blir det ju inte alltid som man önskar. I Dubai hade jag kort transfertid en gång så jag sprang vilket resulterade i att jag var först till säkerhetskontrollen en aning andfådd och kanske en svettdroppe i pannan. Det tyckte tydligen säkerhetsvakterna var misstänkt så mitt handbagage skulle naturligtvis kontrolleras minutiöst medans alla resenärer jag sprungit förbi passerade förbi mig igen bakom min rygg.
 
Det gör nog ofta ingen skillnad för dom får väl ofta vänta på bagaget istället. Och andra sidan verkar dom inte alltid bry sig om bagaget för det har ju ofta hamnat på efterkälken men passagerare väntar dom alltid på ifall bagaget är med. Följaktligen borde man kanske slöa lite vid transfer så att dom hinner få med bagaget också.

Ja dom flyger jävlar inte med en väska som saknar passagerare, jag satt en timme på Shithool och först väntade vi på en passagerare som inte dök upp, och när han inte dök upp skulle hans väska lastas av, varpå dom ställde av en hel container med väskor.
Gissa vems väska som också var i den containern...

Men då får man ju en sån där fin övernattningsväska av flygbolaget när man har stått vid bagagekarusellen och sett väskorna bli färre och färre tills bandet slutligen stannar....

Normalt flyger jag bara med handbagage, men jag skulle vara en månad i USA, och dagen efter kom en taxi med väskan
 
Jag såg filmen, dom som satt vid den öppna nödutgången såg inte direkt glada ut.

Sen har vi Aloha Airlines som flyger cabriolet:
Fs_2rf1XgAkQUtK.jpg
Den var scysst , det visade sig att flygplanet hade få flygtimmar men väldigt många start/land så den blev utmattad i förtid.

Var bara själva bottenplattan som stolarna satt i som höll ihop skiten så dom kom ner
 
Var bara själva bottenplattan som stolarna satt i som höll ihop skiten så dom kom ner
Nu är det en rätt rejäl strukturell box under kabindelen där ju cargoutrymmet, en del apparater och lite annat är.
Den är lastbärande och också designad för att ta upp energi i samband med landning gear up.
Så lite mer än "bara bottenplatta".
 
Om man gillar flygplan så kommer Norrbottens flygflottilj att göra en överflygning på Nationaldagen, I år med lite roliga internationella kompisar:

1x Jas 39 Gripen från 212.stridsflygdivisionen
1x Typhoon från Storbritannien.
1x F-16 från Danmark.
1x F-18 från Schweiz.

UPPDATERADE TIDER NATIONALDAGSFLYGNING TISDAG 6 JUNI
Älvsbyn 11.02
Arvidsjaur 11.10
Lycksele 11.20
Vännäs 11.26
Umeå 11.29
Robertsfors 11.34
Skellefteå 11.40
Byske 11.42
Piteå 11.46
Luleå 11.58
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top