Flygolyckor, flygrädsla mm

Lite ball serie som går på Discovery nu. Finns att tanka hem på kända siter om man känner för det med. Bush-piloter är fan riktiga flygare :yoparty

Erkänn, du ser det bara för Ariel Tweto :D

Bushpilots har en klart avslappnad syn på flygning.

Mamma Tweto har en klart avslappnat syn på "Ice road truckers" :D

Jag ska nog också hyra den serien
 
Erkänn, du ser det bara för Ariel Tweto :D

:rodnar

Bushpilots har en klart avslappnad syn på flygning.

Mamma Tweto har en klart avslappnat syn på "Ice road truckers" :D

Jag ska nog också hyra den serien

Ja helt klart. Man behöver verkligen ha balls of steel för att göra mycket som dom gör. Helt klart duktiga flygare! Får nog många vanliga piloter att göra i brallan över hälften av saken som dom gör.

Sen är serien himla skön med på grund av karaktärerna. Verkar vara ett roligt gäng där borta. :D
 
En till.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/minst-20-doda-i-marockans-flygkrasch

"Ett marockansk militärflygplan kraschade på tisdagen i södra delen av Marocko.


Marockos armé uppger enligt Reuters att 78 personer dödades i flygkraschen. Tre personer är svårt skadade.

Lokala medier uppger att det fanns 70 personer ombord på planet av typen C-130 Hercules.

Olyckan inträffade nära Guelmim, strax norr om det omtvistade Västsahara."
 
Ryanair lagade planet med tejp
Flygning avbröts efter 20 minuter
De 200 passagerarna trodde inte sina ögon.
20 minuter in i flygningen mellan London och Riga avbröts den.
Anledningen: Tejpen man använt till att laga vindrutan lossnade.
Samtidigt som passagerarna steg ombord på Ryanair-planet på Stansteds flygplats kunde de se när reparatörer gjorde några sista justeringar.
Det var dock inte vilken reparation som helst.
Använde tejp
Ett skydd för vindrutan hade lossnat, men mekanikerna visste råd.
De tejpade helt enkelt fast skyddet.
– De förde oss bakom ljuset och vi var skräckslagna. Jag såg några killar tejpa vindrutan med vad som såg ut att vara silvertejp, säger passageraren Anthony Neal, 33, till the Sun.
När planet flugit i 20 minuter lossnade tejpen och slog mot rutan och förde så mycket oväsen att piloten inte tyckte det var säkert att flyga vidare.
Vände tillbaka
– Vi var uppe i luften när piloten sa att man på grund av skador på vindrutan behövde vända tillbaka, säger Anthony Neal.
Det irländska luftfartsverket IAA har undersökt ärendet och säger till the Sun att tejpen användes för att säkra upp vindruteskyddet.
På Ryanair hävdar man att allt har skötts enligt gällande praxis och att passagerare och personal aldrig varit i fara.
– Vi kommenterar inte rutinartade tekniska ärenden. Alla Ryanairflyg drivs i enlighet med godkända säkerhetsregler, säger en talesman för flygbolaget.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13832304.ab

Tänk om gemene man visste hur ofta tejp används för att laga flygplan. :gnissla :D
 
Kul när personalen skojar till det lite :tummenupp

http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article14228720.ab

Panik på BA-flight efter falsk varning
”Det här är ett nödläge. Vi kommer inom kort att nödlanda på vattnet.”
Mitt i natten, på vägen över Atlanten, väcktes passagerarna på en British Airways-flight bryskt av ett meddelande i högtalarna:
”Det här är ett nödläge. Vi kommer inom kort att nödlanda på vattnet.”
Det förinspelade meddelandet, som helt utan förvarning spelades upp i kabinen, skapade panik ombord på flight BA 206 natten till lördag svensk tid. Planet hade startat från Miami i Florida tre timmar tidigare och var på väg till London.
– Vi tittade på varandra och var övertygade om att vi snart skulle dö, säger passageraren Duncan Farquharson till brittiska Daily Mail.
[...]
Inte första gången
En talesperson för British Airways menar att besättningen snabbt – cirka 30 sekunder efter det att varningsmeddelandet gått ut – lugnat resenärerna med att allt varit ett misstag och att det inte varit något fel på planet.
Bolaget bad också om ursäkt för att ha skapat ”oro i onödan”.
Men det här var inte första gången ett nödmeddelande av det här slaget spelats upp på en British Airways-flight av misstag. I augusti 2010 hände samma sak på en flight mellan London och Hongkong
 
Man blir orolig, vet inte piloten vilka knappar han använder och vad dom gör.
Borde vara oförlåtligt att starta ett sådant meddelande.
Stackars resenärer........................

Engelsmän du vet, man kan inte flyga utan en pint innan start. Sen en pint under climb. En pint under cruise, långflygning, då blir det ett par stycken, en under descent och approach. Sen på hotellbaren efteråt blir det ju den kända "landningsölen".
 
På 70 talet (tror jag) krashade ett svenskt militärplan här i Boden. Tror det var en tunna eller drake.
Det blev dimma, och planet går ner på lägre höjd för att följa en kraftledning som går i riktning mot flygplatsen, F21 Luleå. Dock så går kraftledningen över ett berg, Slumpberget, men föraren flyger rakt in i berget, och det blir totalhaveri, föraren omkommer.

Tänkte mest om det skulle kunna vara något sånt. Fast det finns iofs inte så mycket att följa efter där uppe, och så finns det väl modernare navigeringsprylar.
 
När jag lumpade låg resterna ett SK60 i hangaren brevid, den hade krockat med en bergvägg...

Det var ingen uppmuntrande syn, bergväggen vann stort.
 
Förstår inte hur en enligt utsago erfaren besättning kan krocka med ett berg. Har de gjort en färdplanering för rutten skulle det ju framgå att det är något i vägen.

Läs lite om CFIT-Controlled flight into terrain, tyvärr händer det titt som tätt och det kan hända den bäste. Det är ruggigt svåra förhållanden de flyger i ibland....
 
Förstår inte hur en enligt utsago erfaren besättning kan krocka med ett berg. Har de gjort en färdplanering för rutten skulle det ju framgå att det är något i vägen.
Brukar även vara ett gäng varningssystem som märker att dom håller på att krocka med något om nu färdplaneringen var felaktig.
 
Något OT kanske men 3Ms "silvertejp" som ja finner på närmaste Ahlsell e helt otroligt kass gentemot den tjockare silvertejpen (finns även vit) som används innom kärnkraft :brynad... Kallas f.ö OKG-tejp i mina krokar, nån mil ifrån verken...

"Silvertejp" är en djävla djungel.
Den riktiga, ursprungliga modellen bestod av ett växtfibernät (vanligast bomull, men det fanns även lin och hampa) indränkt med gummicement som vulkade fast. Detta täcktes med en aluminiumfolie med något bindemedel för att skydda mot uvljus och göra den hanterbar.
Resultatet var en vatten- och lufttät, permanent försegling.
Sedan började folk klaga på oväsentligheter, såsom att den inte gick att ta bort (?) och att den var dyr.
Nu finns det massor av odugliga varianter.
Men riktig silvertejp är svårt att hitta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top