Flygolyckor, flygrädsla mm

Brukar även vara ett gäng varningssystem som märker att dom håller på att krocka med något om nu färdplaneringen var felaktig.

Fast de varningssystemen brukar oftast bara titta nedanför flygplanet (varna att marken kommer för nära). Ett flygplan med modernare attackradar, tex AJ37 Viggen i viss mån, eller JAS39, kan dock "titta framåt" och rita av terrängen framför vilket kan ge en viss marginal i dessa fall. C130 har inte denna förmåga.
 
Vad heter den tjocka bättre silvertejpen och var köper jag den?

Tog en suddig bild av 2 rullar ja hade hemma...

htdvrd.jpg
 
Numera innehåller systemen även en terrängdatabas, som ger förmåga att varna på förhand även inför branta klippor. Vet inte om norrmännen har det i sina maskiner, men med leverans 2010 borde den ha haft det...
 
Numera innehåller systemen även en terrängdatabas, som ger förmåga att varna på förhand även inför branta klippor. Vet inte om norrmännen har det i sina maskiner, men med leverans 2010 borde den ha haft det...

De kanske hade monterat den upp och ned vilket var orsaken till olyckan?
 
Tror vi ska vänta med att spekulera vad som har hänt i olyckan ifråga. Väderleksförhållandet var inte att leka med samt att det kan ju likaväl varit ett mekaniskproblem som bidraget till olyckan eller bara ett felaktigt beslut. Eller en blandning av allt.
 
Tror vi ska vänta med att spekulera vad som har hänt i olyckan ifråga. Väderleksförhållandet var inte att leka med samt att det kan ju likaväl varit ett mekaniskproblem som bidraget till olyckan eller bara ett felaktigt beslut. Eller en blandning av allt.

Tyckte mig höra något på nyheterna att de hade haft en övning eller liknande med att flyga utan hjälpmedel utan enbart via instrument o karta o grejer... men jag kan ju ha hört fel.
Men det rimmar rätt bra med tanke på att de slog i väggen ganska nära toppen... alltså en liten felräkning.
 
Tyckte mig höra något på nyheterna att de hade haft en övning eller liknande med att flyga utan hjälpmedel utan enbart via instrument o karta o grejer... men jag kan ju ha hört fel.
Men det rimmar rätt bra med tanke på att de slog i väggen ganska nära toppen... alltså en liten felräkning.

Hörde nått liknande. Ganska svår sak att göra kring berg då du hela tiden måste justera din avlästa höjd mot den riktiga höjden. De flög dryga 200 meter över gnd det räcker med ett ganska litet fel för att hamna i en begstopp då.
 
Hörde nått liknande. Ganska svår sak att göra kring berg då du hela tiden måste justera din avlästa höjd mot den riktiga höjden. De flög dryga 200 meter över gnd det räcker med ett ganska litet fel för att hamna i en begstopp då.

Fast så var de tydligen the best of the best också om man får läsa in vad som sagt om besättningen.
Den ene var den bästa Norges försvar hade på överlevnad, den andre bäste pilot på herkulesplan, den tredje bäste navigatör osv osv... så jag kan tänka mig att de gjorde just det, levde på marginalen och den här gången så var marginalen på fel sidan av strecket.
 
Tyckte mig höra något på nyheterna att de hade haft en övning eller liknande med att flyga utan hjälpmedel utan enbart via instrument o karta o grejer... men jag kan ju ha hört fel.
Men det rimmar rätt bra med tanke på att de slog i väggen ganska nära toppen... alltså en liten felräkning.

Aha, det har jag missat att dom sagt. Jag har jobbat så inte haft koll på nyheterna. :) Men, även den bäste kan göra fel tyvärr :(
 
Aha, det har jag missat att dom sagt. Jag har jobbat så inte haft koll på nyheterna. :) Men, även den bäste kan göra fel tyvärr :(

Med enorm kunskap kommer nonchalans som ett brev på posten. ;)

Vad jag menar är att det är när man är den bäste så är det oftast de enklaste grejerna som sätter krokben för en...
 
Hmm, den här tråden får ytterligare en dimension när man nu kan surfa på planet. Just nu är det rätt bra turbulens, går det åt helvete så lovar jag liverapporter hela vägen ner!
 
Nu har inte jag flygrädsla. Men flög ett litet passagerarplan från dackefejden till och från en liten ö i malaysia. Fanns bara ett skjul till vänthall.. flygkaptenen gick ett varv runt planet och sparkade på däcken innan avfärd. Startbanan var den kortaste jag vart med om. Kände hur planet kämpade för att ta sig upp i tid. Satt nära nödutgången så blev instruerad hur jag skulle få upp nödutgången innan avfärd.. det lukta illa och det var klibbigt.. tror det inte var städat i planet på ett par år. Då kände jag att jag ville sitta i båten i stället..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top