Flygolyckor, flygrädsla mm

På tal om teknik så har jag under en flygning varit med om att de har sagt i högtalarna att de upplever en störning i cockpit och vänligt men bestämt ber att elektroniska grunkor ska stängas av

En annan gång så var det stark sidvind under landning. Jag brukar inte vara rädd när jag flyger men när dom envisas med att landa på sladd då blir jag lite nervös, att några bagage"luckor" öppnades gjorde mig inte lugnare.
:eek:
 
En annan gång så var det stark sidvind under landning. Jag brukar inte vara rädd när jag flyger men när dom envisas med att landa på sladd då blir jag lite nervös, att några bagage"luckor" öppnades gjorde mig inte lugnare.
:eek:

Det har jag också varit med om. Det blåste så inihelvete på Skavsta en gång. Planet hoppade upp och ner hela tiden i vindbyarna. Precis innan sättningen drog han på fullgas och jag trodde han avbröt och skulle gå runt ett varv till, men inte, full spätta och dunkade ner kärran på ett hjul, halvt på tvären. Han fick stopp på ekipaget ungefär 30meter från banänden. Sen när vi klev ur höll jag på att blåsa omkull på plattan. Fast det sägs att en 737:a klarar 47knop rak sidvind, så det går tydligen att landa i ännu värre sidvind med dom.
 
En start från Skellefteå så avbröt piloterna efter ngn felindikering, farten var rätt hög men tydligen så var vi på rätt sida point of no return.

Som många vet så är det en upplevse att oförberedd gå från full acceleration till dess motsats. Väskor åkte på hyllorna och några skrek till.

När planet äntligen stannat så var det knäpptyst, piloten tog till orda i orderanläggningen: "Pga ett tekniskt larm så beslöt vi att avbryta starten"
Fortfarande knäpptyst i kabinen.... Då kommer det! "Bygla skiten" Åtföljt av ett bullrande skratt. Det är en av tre fryntliga telemontörer á la televerkare som i Fristadsjackor med snusdosa i bröstfickan osv sitter i bredd längst bak i kabinen. Kommentaren var förlösande, alla garvade åt den helt obekymrade tjocke skäggige mannen! :D
 
En annan gång så var det stark sidvind under landning.

På tal om sidvind (kanske är gammalt som gatan, men fränt är det):
[YOUTUBE-ID]GHrLB_mlir4[/YOUTUBE-ID]

Det är alltså världens största passagerarflygplan som testas i sidvindslandning på Island. Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner! :tummenupp
 
Flyga tycker jag personligen är det roligaste som finns... Fast jag flyger bara smått, segelflygplan och motorseglare!
Jag kan nog tycka det är lite oroligt att flyga stora flygplan när man inte själv har någon kontroll, inte för att jag skulle flyga en 747a särskilt bra men ni förstår va jag menar! :tungan

Markus kanske vill hänga med nån gång? :yoparty AVA bilderna är i segelflygplan!
 

Bifogat

  • ava 053fix.jpg
    ava 053fix.jpg
    60.8 KB · Visningar: 92
  • ava 119fix.jpg
    ava 119fix.jpg
    88.2 KB · Visningar: 85
  • SANY2312.JPG
    SANY2312.JPG
    162.2 KB · Visningar: 89
  • ucz0404w[1].jpg
    ucz0404w[1].jpg
    46.1 KB · Visningar: 92
  • SANY2213.JPG
    SANY2213.JPG
    194.7 KB · Visningar: 78
Innsbruck har en jobbig flygplats som dom sa att bara 5 svenska piloter hade tillstånd att landa på för inflygningen var knepig mellan berg och banan var kort. Den landningen satt jag bara och njöt eftersom det satt 3 brattjejer framför jag stört mig på hela resan som började grina.
 
Flyga tycker jag personligen är det roligaste som finns... Fast jag flyger bara smått, segelflygplan och motorseglare!
Jag kan nog tycka det är lite oroligt att flyga stora flygplan när man inte själv har någon kontroll, inte för att jag skulle flyga en 747a särskilt bra men ni förstår va jag menar! :tungan

Markus kanske vill hänga med nån gång? :yoparty AVA bilderna är i segelflygplan!

Super Dimonan följer jag med i när som helst (bara det inte är en diesel, he he), seglarna också, om dom har bättre glidtal än ett fälgkors :tummenupp
 
Super Dimonan följer jag med i när som helst (bara det inte är en diesel, he he), seglarna också, om dom har bättre glidtal än ett fälgkors :tummenupp
Hehe, Dimonan går på bensin, 91/96 oktan.
2 sitsiga DG500an har 1:40 i glidtal. Skicka PM om du är sugen nån gång!
 
Last edited:
Hehe, Dimonan går på bensin, 91/96 oktan.
2 sitsiga DG500an har 1:40 i glidtal. Skicka PM om du är sugen nån gång!

Du vet att SE-LTF fick motorstörning och nödlandade förra veckan va?
Synd om dieseln får dåligt rykte då jag tycker att det är en lysande motor i småflygplan.
Bara man kommer ihåg att dränera tankarna och filtren :D
 
Innsbruck har en jobbig flygplats som dom sa att bara 5 svenska piloter hade tillstånd att landa på för inflygningen var knepig mellan berg och banan var kort. Den landningen satt jag bara och njöt eftersom det satt 3 brattjejer framför jag stört mig på hela resan som började grina.

Jo tack, den är helt sepe. Plötsligt svänger han rakt in över stan och sedan står man på backen typ. :3freak
Det finns en liknande i norra Sverige vet jag, men inte var.
 
Du vet att SE-LTF fick motorstörning och nödlandade förra veckan va?
Synd om dieseln får dåligt rykte då jag tycker att det är en lysande motor i småflygplan.
Bara man kommer ihåg att dränera tankarna och filtren :D
Hehe, ja. DA40 och DA42 går ju på Diesel, det ska ju vara riktigt bra maskiner, motorfelet var säkerligen tillfälligt, om det nu var motorfel? Har du källa?
Jag väntar på haveriutredningens svar. Ska bli intressant, det var ju kraftig dimma enligt SWC.
 
Flyga tycker jag personligen är det roligaste som finns... Fast jag flyger bara smått, segelflygplan och motorseglare!
Jag kan nog tycka det är lite oroligt att flyga stora flygplan när man inte själv har någon kontroll, inte för att jag skulle flyga en 747a särskilt bra men ni förstår va jag menar! :tungan

Markus kanske vill hänga med nån gång? :yoparty AVA bilderna är i segelflygplan!

Härliga bilder:tummenupp

Jag längtar så till våren, flyger själv i Västerås!

På tal om flygräddsla så måste jag säga att när man fått vetskap om hur allt fungerar från reglementen till flygsystem så känner jag mig mycket säkrare. Sitter man hela livet i ett passagerar flygplan löper man mindre risk att skadas eller dö än att leva ett normalt liv!:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top