Flygolyckor, flygrädsla mm

Jag lever för farkoster :hihi
Är du en ny Markus-hangaround?
låt mig gissa.. det är en kuggfråga.. oavsett vad jag svarar kommer han att replikera med en spydighet.. vi bor båda i stockholm, har pissig humor och lite lätt narcissistiska drag.. för allt vad jag vet kanske vi är samme person jag och markus?

jag gillar inte teknik så det är väl lite som att svära i kyrkan..
 
låt mig gissa.. det är en kuggfråga.. oavsett vad jag svarar kommer han att replikera med en spydighet.. vi bor båda i stockholm, har pissig humor och lite lätt narcissistiska drag.. för allt vad jag vet kanske vi är samme person jag och markus?

jag gillar inte teknik så det är väl lite som att svära i kyrkan..

Samma person som jrh skulle jag snarare gissa på :hihi

19?
 
Eller, alternativt, ngt mer trovärdigt, fast sannolikt en fortfarande en skröna;

It was with some amusement that we (a Pan Am 747) listened to the following exchange between Frankfurt ground control and a British Airways 747, call sign "Speedbird 206":

Speedbird 206: "Good morning, Frankfurt, Speedbird 206 clear of the active runway."

Ground: "Guten Morgen. You vill taxi to your gate."

The big British Airways 747 pulled onto the main taxiway and slowed to a stop.

Ground: "Speedbird, do you not know where you are going?"

Speedbird 206: "Stand by a moment, Ground, I'm looking up our gate location now."

Ground (with arrogant impatience): "Speedbird 206, haff you never flown to Frankfurt before?"

Speedbird 206 (coolly): Yes, I have, actually, in 1944. In another type of Boeing, but just to drop something off. I didn't stop."

Den kör jag också med när jag ska berätta den historian, fast den kan man hitta lite överallt, så det ä säkert en skröna, fast en bra sådan.

Två länkar till roliga radiokonversationer/skrönor :hihi
http://www.schiratti.com/humour.html
http://www.boreme.com/boreme/funny-2007/pilot-conversations-p1.php
 
Den kör jag också med när jag ska berätta den historian, fast den kan man hitta lite överallt, så det ä säkert en skröna, fast en bra sådan.

Två länkar till roliga radiokonversationer/skrönor :hihi
http://www.schiratti.com/humour.html
http://www.boreme.com/boreme/funny-2007/pilot-conversations-p1.php

Det är sådant här man ska läsa om man är skrajsen för att flyga...

München II Tower: "LH 8610 cleared for take-off."
Pilot (LH 8610): "But we are not even landed."
Tower: Yes, who is then standing at 26 south ? "
Pilot (LH 8801): "LH 8801."
Tower: "OK, then you are cleared for take-off."
 
..värdelösa landningar. Alltid.

Passande citat? :hihi


Whenever anyone who cannot fly themselves, flies with you, you can do a perfect take-off, navigate to your destination perfectly without drifting off course – but the one thing they will judge the whole flight on will be the landing !!
 
fönsterplatser är för småbarn som jörgen karlsson..

Helt sant. Plus att det är typ 3ggr så stor risk att ramla ut.

nä.. swissair eller finnair skareva..

Testa Wizz Air.
Enda som saknas är mässingsstången. :banana

Passande citat? :hihi


Whenever anyone who cannot fly themselves, flies with you, you can do a perfect take-off, navigate to your destination perfectly without drifting off course – but the one thing they will judge the whole flight on will be the landing !!

Självklart, resten är ju alltid ok.
Sällan man tänker att "den där starten var ju bra dålig".
Däremot tänker jag ofta på att planet gungar på väg mot döden.
Fy fan, imorgon är det dags igen. 2 gånger dessutom. :eek:
 
Last edited:
Självklart, resten är ju alltid ok.
Sällan man tänker att "den där starten var ju bra dålig".
Däremot tänker jag ofta på att planet gungar på väg mot döden.
Fy fan, imorgon är det dags igen. 2 gånger dessutom. :eek:


Kanske inte exformationen nådde ända fram (?) (eller hur jag tolkade det.)

Andemening #1

Passagerarna har oftast så lite koll på vad det är frågan om, att vad de kan föreställa sig vara svårt/problematiskt/riskfyllt etc med en flygning är just landning.


Andemening #2

Många tror att de kan göra en bedömning, huruvida landningen är bra eller dålig. Som mätverktyg använder de sin egen stjärt. Med denna mäter de subjektiv G-upplevelse och jämför med någon/några andra minnesbilder. Vad de tycks vara omedvetna om är att de saknar information om hur de ska tillämpa denna data vidare till meningsfulla uppfattningar. Som substitut används istället egenkonstruerade fantasier för bedömningen. Utifrån det bildas sedan någon form av uppfattning – "bra" eller "dåligt".

Fast vad gör det? Hälften kanske upplever bra landningar och andra hälften upplever dåliga. Vad som är vad spelar då kanske ingen roll.



När det (som du skriver) "gungar på väg mot döden", bör man vara tacksam. Det är aktiva korrigeringar som håller en vertikal "pinne" (localizer) i mitten av ett instrument. Det finns en annan "pinne" för "glide slope". Om det slutar gunga så är det något skumt, eller möjligen stiltje ute.
 
:va va kallas manliga flygvärdinnor för, betjänt

Flygvärdar borde det rimligtvis heta.

En av mänsklighetens största gåtor för mig är att det finns folk vars drömjobb är att vara servitris fast i 80 dB:s ljudnivå istället. Helt kookoo om du frågar mig. :dummer

Markus skrev:
Helt sant. Plus att det är typ 3ggr så stor risk att ramla ut.

Hee hee hee. :hihi
 
Flygvärdar borde det rimligtvis heta.

En av mänsklighetens största gåtor för mig är att det finns folk vars drömjobb är att vara servitris fast i 80 dB:s ljudnivå istället. Helt kookoo om du frågar mig. :dummer



Hee hee hee. :hihi

Man får resa och se massor med intressanta platser när man inte jobbar.
 
Markus är inte ensam.

Hammarbystjärnan missar läger på grund av flygrädsla

Hammarby åker på träningsläger till USA.

Men Erkan Zengin tvingas stanna hemma på grund av flygrädsla.

– Jag har gått i terapi tidigare, men nu har det blivit värre igen, säger han.

– Flera dagar innan avresan har jag svårt att andas för att jag vet att jag ska flyga så långt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/allsvenskan/hammarby/article1814541.ab
 
När jag hade varit på charter till grekland så fick dom problem att stänga framdörren.
Flygvärdinnorna/kaptenen höll på länge innan det kom en liten skitig grekisk mekaniker med trasselsudd i bakfickan (han såg ut att höra hemma i en grekisk version av "Macken) och en gummiklubba.

Motorerna var dock i gång och luftkonditioneringen på, så det var inte så farligt.

Efter en stunds bankande var dörren stängd och han knatade ut genom bakdörren.

Vi hade då bommat våran start-slot, så vi fick vackert vänta ännu längre innan start, men till slut blev det vår tur och vi dundrade nerför startbanan.

När piloten sedan bröt upp planet så hade det samlats kondensvatten i luftkanalerna i taket, och gissa vem som satt under skarven i ventilationsrören där det rann ut?

Flygningen hem gick bra, förutom att vi inte tog oss ända hem utan tvingades gå ner i danmark och tanka för att inte få soppatorsk innan stockholm...

Till saken hör att jag har aldrig flugit någonstans utan att någonting har strulat, bagage som har försvunnit, bombhotade flygplatser, flygstrejker (flera gånger), trasiga plan, snöstorm och omdirigering, borttappade biljetter, allt...

Det har gått så långt att ingen längre vill flyga med samma plan som mig, av någon konstig anledning... :va
 
Är det inte de som heter Stewart?
Edit: Vilket så klart gjort Stewart till det bögigaste namnet forever and ever.
Sylvester är ju inte heller direkt höjden av hetrosexualitet...
 
– Flera dagar innan avresan har jag svårt att andas för att jag vet att jag ska flyga så långt.

Tror en kille fick spel på väg till Thailand när jag åkte sist, han började tydligen hyperventilera och ha sig. Hans sällskap skyllde på att luften var tunn bak i planet. :rolleyes:
Hörde flygvärdinnorna prata om honom på vägen hem och hur han var väldigt stressad. Stackars jävel. :(
 
Hur skön är inte denna konversation som jag hittade i en länk ovanför.

A Pan Am 727 flight, waiting for start clearance in Munich , overheard the following:
Lufthansa (in German): "Ground, what is our start clearance time?"
Ground (in English): "If you want an answer you must speak in English."
Lufthansa (in English): "I am a German, flying a German airplane, in Germany . Why must I speak English?"
Unknown voice from another plane (in a beautiful British accent): "Because you lost the bloody war!"
:D :D
 
Tror en kille fick spel på väg till Thailand när jag åkte sist, han började tydligen hyperventilera och ha sig. Hans sällskap skyllde på att luften var tunn bak i planet. :rolleyes:
Hörde flygvärdinnorna prata om honom på vägen hem och hur han var väldigt stressad. Stackars jävel. :(

Ja det där måste vara hemskt. Jag tror att flygplan lätt kan utlösa cellskräck/panikångest hos många. Inte alltså rädsla för kraschrisk utan för att vara instängd ett tag. Det är nog vanligare än man tror, alkoholserveringen på flygplatser har nog mer än en social funktion.
 
Tror en kille fick spel på väg till Thailand när jag åkte sist, han började tydligen hyperventilera och ha sig. Hans sällskap skyllde på att luften var tunn bak i planet. :rolleyes:
Hörde flygvärdinnorna prata om honom på vägen hem och hur han var väldigt stressad. Stackars jävel. :(

Du var möjligen inte på samma plan som jobbarkompisen? Folk svimmade till höger och vänster, tre stycken som ramlade ihop på den resan. Det var i början på November han åkte.
 
Du var möjligen inte på samma plan som jobbarkompisen? Folk svimmade till höger och vänster, tre stycken som ramlade ihop på den resan. Det var i början på November han åkte.

Nej det där känner jag inte till. Men jag tycker det är nog stressande när de börjar hetsa upp sig, flygvärdinnorna och Stevie alltså, och ropa efter läkare. Det hände både nu i julas och julen innan dess.

Flög nu i morse igen, och funderade så klart på den här tråden bl.a. En sak som jag inte begriper är varför de verkar göra allt för att påminna en om att man är flygrädd. Är det inte monitor som skall fällas ner och visa hur hiskeligt högt det är så är det en kapten som ropar ut att vi minsann är hela 10km över mark. Eller så ska det gasas och bromsas med motorerna så man undrar vad de pysslar med, de är verkligen inte världsmästare på psykologi. :mad:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top