Flygolyckor, flygrädsla mm

Härliga bilder:tummenupp

Jag längtar så till våren, flyger själv i Västerås!

På tal om flygräddsla så måste jag säga att när man fått vetskap om hur allt fungerar från reglementen till flygsystem så känner jag mig mycket säkrare. Sitter man hela livet i ett passagerar flygplan löper man mindre risk att skadas eller dö än att leva ett normalt liv!:)

Löper man inte rätt stor risk att dö oberoende? :va
 
Innsbruck har en jobbig flygplats som dom sa att bara 5 svenska piloter hade tillstånd att landa på för inflygningen var knepig mellan berg och banan var kort. Den landningen satt jag bara och njöt eftersom det satt 3 brattjejer framför jag stört mig på hela resan som började grina.
hmm.. De där me 5 svenska piloter låter inte riktigt, tillstånd att landa har ju alla, det kanske däremot är 5 piloter som faktiskt landat där?
Du har fri inflygning österifrån, västerifrån har du en bergskedja ca 1 mil innan banan. Känns som en baggis att landa där med en 747a efter några timmar i FSX som erfarenhet. :P
Återkommer med info om hur det gick! :yoparty
 
Last edited:
Det där lät lite fel. Hur vet Innsbruck Approach att det är en av de 5 som är på väg in? :confused:

Däremot anses det vara en hårig inflygning, mycket riktigt.

Det är typ 7 år sen jag flög dit och jag har för mig att dom surrade om det i högtalarna, det kanske inte stämmer alls.
 
Kaparn kanske hade sett bratt-tjejerna ombord och ville impa lite? Pilots are natural born stekare! :)

Tja dom verkade ju inte sådär hysteriskt imponerade av att det var svårlandat. Ena bruden som böla mest tyckte inte om att bara se moln och berg planet guppade ner så henne kan jag aldrig tänka mig att han fick omkull.
 
hmm.. De där me 5 svenska piloter låter inte riktigt, tillstånd att landa har ju alla, det kanske däremot är 5 piloter som faktiskt landat där?
Du har fri inflygning österifrån, västerifrån har du en bergskedja ca 1 mil innan banan. Känns som en baggis att landa där med en 747a efter några timmar i FSX som erfarenhet. :P
Återkommer med info om hur det gick! :yoparty

Nej alla har inte tillstånd för att landa på Innsbruck, flygplatsen är klassad som en "svår flygplats" vilket kräver cert, eller extra träning i alla fall.
 
Nej alla har inte tillstånd för att landa på Innsbruck, flygplatsen är klassad som en "svår flygplats" vilket kräver cert, eller extra träning i alla fall.

För att råda klarhet i den här spinoff-frågan skall jag fråga en som vet i morgon, men jag ställer mig skeptisk till ovanstående då det mig veterligen inte existerar något "CPL - Svour fleugplats Addon" som man kan ta.

Däremot är vissa flygplanstyper förbjudna på den luriga inflygningen.
 
Nej alla har inte tillstånd för att landa på Innsbruck, flygplatsen är klassad som en "svår flygplats" vilket kräver cert, eller extra träning i alla fall.
Okej! Jag vet inte... Ska dock kolla upp detta, låter lite hejsan hejsan!
747an i FSX gick ner lätt som en plätt med "full reality" inställt! :)
 
För att råda klarhet i den här spinoff-frågan skall jag fråga en som vet i morgon

Det gick snabbare än jag trodde. Drysen har i princip rätt, då flygplatsledningen föreskriver att instrumentinflygning skall föregås av simulatorträning för samma rutt, alternativt visuell inflygning på flygplatsen. Det verkar inte finnas något kontrollorgan som följer upp det, utan flygbolagen kan "godkänna" sina egna piloter.

Däremot får alla som har cert landa på Innsbruck VFR, alltså "vackert-väder-landningar".
 
Det gick snabbare än jag trodde. Drysen har i princip rätt, då flygplatsledningen föreskriver att instrumentinflygning skall föregås av simulatorträning för samma rutt, alternativt visuell inflygning på flygplatsen. Det verkar inte finnas något kontrollorgan som följer upp det, utan flygbolagen kan "godkänna" sina egna piloter.

Däremot får alla som har cert landa på Innsbruck VFR, alltså "vackert-väder-landningar".
Ja just det, det låter riktigt. VFR = Visual Flight Rulez. :tungan
IFR kan det nog tänkas finnas mängder av okända regler.
 
Ungdomens planer på flygvapnet grusades, men jag segelflyger åtminstone..
Drömmen lever dock alltid kvar och då i synnerhet spakandet av en Raptor..

Gripen, eat your heart out!

[YOUTUBE-ID]PyKYw_p1Hrc[/YOUTUBE-ID]
 
Drömmen lever dock alltid kvar och då i synnerhet spakandet av en Raptor..

Gripen, eat your heart out!
Med tio år mellan dem och dubbla priset vore det väl märkligt om de inte fått till något fräckt. Fast eftersom de inte exporterar den är den ju för närvarande inget större hot mot Gripen ändå.
 
Ungdomens planer på flygvapnet grusades, men jag segelflyger åtminstone..
Drömmen lever dock alltid kvar och då i synnerhet spakandet av en Raptor..

Gripen, eat your heart out!

[YOUTUBE-ID] F22 Raptor [/YOUTUBE-ID

Jag tycker Sukhoi - 27/37 är liite grymmare. Röken visar hur planet rör sig, notera tex vid ~1:37, helt sjukt :3freak

[YOUTUBE-ID]-4wIi07RoAI[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top