Flickvän misshandlad

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Min flickvän skulle bara gå bort till sin mamma två kvarter bort för att lämna över lite choklad och vin. Sedan ringer telefonen och så är det hennes mamma i andra ändan och hon säger att polisen är där och att min flickvän har blivit antastad och slagen av en granne i huset. Jag rusar dit och polisen är kvar.

Min flickvän säger senare att de var lite orolig för att jag skulle rusa upp och ge personen i fråga en omgång trots att hon försäkrade att jag inte alls var en sådan person. De insisterar dock på att bli kvar tills jag kommer. Det ska inte förnekas att jag under de minuterna det tar att gå dit funderar jag på vad jag ska göra om gärningsmannen är i närheten utan att känna till några närmare detaljer om vad som har hänt, men i sak hade hon rätt jag är ingen impulsiv person. Ordet "antastad" ältas dock i mitt huvud på vägen dit, innebörden av det skulle få avgöra vad jag skulle göra.

Nu visade det sig att hon hade fått ett slag rakt i ansiktet och att personen i fråga hade innan dess skickat hundarna på henne och kommenderat dem att bita henne i benet för att hon bett honom koppla hundarna när hon gick ut i trapphuset och var på väg hem.

Personen som gav sig på min flickvän visade sig vara en som blivit tillsammans med en kvinna som bor i huset. Alltså inflyttad, och han var varit hotfull hela tiden. Bara att beklaga grannens smak. Kallade min flickvän och hennes mamma för horor. Antagligen en väldigt lågbegåvad person. I rent självförsvar hade jag gärna gett honom en rejäl omgång, men jag tänker inte ge mig på honom utan provokation. Han är nu anmäld för misshandel och jag kommer att dokumentera skadorna på min flickvän. Hon lär nog ha en rejäl blåklocka under båda ögonen. En klockren träff rakt på näsbenet.

Last edited:
Beklagar! Prata med värden om att få henne vräkt.

För straff kommer han inte få & hon kommer inte dumpa.

Edit:
Som hyresgäst/lägenhetsinnehavare har man ansvar för sina gäster/inneboende.

Och eftersom det var morsan, så kanske ni vill kunna besöka henne igen utan obehag.

Last edited:
Dokumentera skadorna på sjukhus/vårdcentral, det hjälper i kommande rättegång.

Varför kommer han inte få straff? Jag tycker det låter som ett solklart fall av grov misshandel och är han ostraffad och har tur blir det samhällstjänst.

Hur får du in rekvisiten för grov misshandel??

Varför kommer han inte få straff? Jag tycker det låter som ett solklart fall av grov misshandel och är han ostraffad och har tur blir det samhällstjänst.

Det klientelet drabbas inte så mycket av någon månads fängelse ( vilket det inte blir).
Möjligen att han blir lite mer förbannad på henne.

Och grov misshandel finns det inte en chans på kartan att han blir dömd för.
6 § Är brott som avses i 5 § att anse som grovt, döms för grov misshandel till fängelse i lägst ett och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningen var livsfarlig eller om gärningsmannen har tillfogat en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Är brottet att anse som synnerligen grovt, döms dock till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är synnerligen grovt ska särskilt beaktas om kroppsskadan är bestående eller om gärningen har orsakat synnerligt lidande eller om gärningsmannen har visat synnerlig hänsynslöshet. Lag (2010:370).

Last edited:
Jag har sagt till min flickväns mamma att hon ska ringa om hon tänker lämna lägenheten under morgondagen. Jag tror det mesta obehaget kommer att drabba henne. Det här är en mindre bostadsrättsförening med ett fåtal lägenheter. Polisen sa till mannen i fråga att han absolut inte fick närma sig min flickväns mamma. Om han skulle göra det så är det bara för henne att ringa polisen. Jag tänker dock gå dit och följa med henne ut för att förhindra att något otrevligt inträffar.

Min flickvän ville inte åka upp till sjukhuset. Polisen sa till min flickvän och mig att det var frivilligt. De tyckte dock att jag skulle ta bilder på henne nu och i morgon. Får hon däremot ont i huvudet tyckte de jag skulle åka upp med henne till sjukhuset.

Last edited:
Fan vad tråkigt! Men enligt mig är det bäst att åka upp och kolla henne på sjukhuset då vissa försäkringsbolag kräver detta för att man ska få ersättning. Iaf på min olycksfallsförsäkring är det så...

Misshandel

Nu visade det sig att hon hade fått ett slag rakt i ansiktet och att personen i fråga hade innan dess skickat hundarna på henne och kommenderat dem att bita henne i benet för att hon bett honom koppla hundarna när hon gick ut i trapphuset och var på väg hem.
QUOTE]

Ett slag rakt i ansiktet kan inte vara annat än misshandel men frågan är hur allvarligt man bedömmer en sådan sak som att skicka två hundar och beordra dem att bita ? Nu vet jag inte vad slags hundar det rör sig om men den delen skulle jag kolla vidare på om jag vore i era kläder.

Med tanke på innehållet i dina trådar här så bedömmer jag att du "har huvudet med dig" så du hanterar nog detta väl.....

Men det vore spännande att höra fortsättningen.

Hoppas verkligen det löser sig på bästa vis.:tummenupp

Risken finns ju att hon som dåren bor hos också blir misshandlad så jag skulle nog ta ett allvarligt snack med dom båda. Några varningens ord till honom är nog bra också.

Även om hon inte vill till läkaren/vårdcentral whatever, så måste du få dit henne.
Finns det dokumenterat så är allt så mycket enklare om det skulle behövas senare.

Beklagar djupt, det är ingen rolig sits och jag hoppas verkligen att det blir påföljd av det.

Att han försökte få hundarna att bita, det borde väl vara ett tydligt uppsåt?
Fanns det vittnen till det?

Nåja, hoppas det löser sig för er.
Har varit i princip i samma situation och det skötte inte polisen särskilt väl den gången.

Åk till sjukhuset för att få det dokumenterat! Det kan ni bara dra fördelar av. Bra gjort av dig att hålla dig lugn. är nog extremt lätt att snetända i en sån situation.

Jag sitter ofta på rättegångar i mitt arbete. Tro mig, hon MÅSTE till sjukan för att dokumentera skadorna! Snarast!
Allt blir MKT lättare vid ev. rättegång!

Givetvis måste hon få sina skador dokumenterade. Om inte annat för försäkringsbolaget ifall hon nu får trassel med nacke, näsa eller andning.

Bra gjort att samla sig och inte ge sig på kräket, som sagt se till att få skadorna på papper.

Jag har sagt till min flickväns mamma att hon ska ringa om hon tänker lämna lägenheten under morgondagen. Jag tror det mesta obehaget kommer att drabba henne. Det här är en mindre bostadsrättsförening med ett fåtal lägenheter. Polisen sa till mannen i fråga att han absolut inte fick närma sig min flickväns mamma. Om han skulle göra det så är det bara för henne att ringa polisen. Jag tänker dock gå dit och följa med henne ut för att förhindra att något otrevligt inträffar.

Min flickvän ville inte åka upp till sjukhuset. Polisen sa till min flickvän och mig att det var frivilligt. De tyckte dock att jag skulle ta bilder på henne nu och i morgon. Får hon däremot ont i huvudet tyckte de jag skulle åka upp med henne till sjukhuset.

Jag stämmer in i kören.

Se till att få henne till sjukan snarast.

För det första; Varför tog inte polisen med sig gärningsmannen?
För det andra; Varför skjutsade inte polisen din flickvän till akutmottagning för undersökning samt dokumentation av skador för en eventuell rättegång?
Ring genast polisen och kolla vad normalt förfarande är och så gör du ytterligare en anmälan för bristfälligt polisarbete i så fall, för att ens lämna gärningsmannen i samma hus som din flickvän och hennes mamma efter en oprovocerad våldsattack låter ju helt befängt.

För det första; Varför tog inte polisen med sig gärningsmannen?
För det andra; Varför skjutsade inte polisen din flickvän till akutmottagning för undersökning samt dokumentation av skador för en eventuell rättegång?
Ring genast polisen och kolla vad normalt förfarande är och så gör du ytterligare en anmälan för bristfälligt polisarbete i så fall, för att ens lämna gärningsmannen i samma hus som din flickvän och hennes mamma efter en oprovocerad våldsattack låter ju helt befängt.

Välkommen till verkligheten och våran ordningsmakts vilja att hjälpa svenssons.

Back