Flickvän misshandlad

Cheyen skall absolut till en läkare för foto och bedömning av skadorna som kan ligga till grund för ett läkarutlåtande senare.

Last edited:
Se till att hon tar sig till en läkare, och att hon helst har ytterligare lite ondare än hon egentligen har (hur illa det än är från början (läs: salta notan)).

Jag tror på dig till 100%, men se till att dräpa den här killen nu. Backa inte ur för att det är "enklare så" utan sänk honom med all kraft. Och hjälp svärmor mot föreningen så att han blir vräkt, det måste det finnas grund för!?

Lider med er :(

Till alla er som insisterat att ta upp henne till sjukhus för dokumentation, så är det något jag kommer att göra idag. Tänkte tanken igår, men det var inte läge att köra upp min flickvän i natt och sitta ett par timmar på akuten. Hon var i chock och bad om ursäkt till poliserna för att de hade behövt komma dit. Hon hade sagt att det inte var nödvändigt för dem att köra upp henne till sjukhuset för undersökning och då insisterade de att någon skulle komma och följa henne hem. Det var då jag ombads komma dit. Jag fick instruktioner av polisen att ta bilder och köra upp henne om hon skulle må sämre under natten.

Hundarna är någon form av blandras till kamphundar och de hade sprungit fram till henne på ordern och hon hade sparkat bort en av dem i självförsvar. Men de hade inte bitit henne, troligtvis var de inte skolade elaka hundar, men det visste inte hon när de sprang fram emot henne. Gärningsmannen knuffade omkull henne två gånger och när hon reste sig för tredje gången sänkte han henne med ett slag. Fegare kräk får man nog leta efter. Det finns vittnen från grannar som sett och hört förloppet.

Det talades om att kvinnan som är innehavare till lägenheten var på väg hem med sin syster i natt, men de kom aldrig. Jag tror det var lika väl, den där killen verkar inte ha kontroll på sina känsloyttringar. Det kom fram igår att han tydligen dödshotat ordföranden i föreningen för att det inte var tillräckligt varmt i lägenheten. Jag slutar aldrig förvånas över hur vissa kvinnor kan välja att bli ihop med den här typen av män.

Måste säga att de båda poliskvinnorna var väldigt trevliga och sympatiska igår. Jag gjorde som de sa och tog hem min flickvän. Hennes välmående var hela tiden i första rummet. I det här fallet tror jag på karma - gärningsmannen kommer tids nog att få vad han förtjänar. Det skulle förvåna mig om han inte redan finns i polisens register.

Bra uppdatering.

Psykiska men kan vara väl så allvarliga som fysiska, i värsta fall livsvariga. En blåtira kan läka, man kan hämta sig från en eventuell hjärnskakning men det som sätter sig i psyket kanske hon aldrig blir av med om det vill sig illa. Tycker det är av yttersta vikt att allt finns med och väl dokumenterat i så tidigt skede som möjligt. Det du beskriver av hennes uppträdande upplever jag styrker att det finns anledning till att ta de signalerna på allvar.

Ingen vidare sits för hennes mor heller att bo med ett dylikt stolpskott inpå livet!

Upprepar min devis att det alltid skulle läggas än mer resurser på de drabbades säkerhet och upprättelse än på förövaren. Vård i all ära, men prio 1 borde vara att förhindra vederbörande från all möjlighet att upprepa sitt skit, detta till så låg kostnad som bara går. Hundar är ju bevisligen vapen i hans ägo. Varför skall han tillåtas ha dessa?

"Jag slutar aldrig förvånas över hur vissa kvinnor kan välja att bli ihop med den här typen av män."

Ja du, vi är nog många som delar den uppfattningen.

Hoppas ni klarar av det hela.

Cheyen skall absolut till en läkare för foto och bedömning av skadorna som kan ligga till grund för ett läkarutlåtande senare.

Körde upp till akuten tidigare idag för att få det här dokumenterat och skadorna bedömda av en läkare. Alla från receptionist till sjuksköterska verkar vara helt med på noterna - men inte läkaren som kom in sist. Hon sa att de inte längre tar fotografier på skador från misshandel - det är polisens uppgift eller vår egen. Jag tog ett par bilder i natt och ett par senare nu på kvällen. Det läkaren gjorde var i princip att hon skrev ner några anteckningar, gav förslag på smärtlindrande och ordnade en tid hos öron näsa hals senare i veckan som min flickvän kan använda sig av vid behov. Återstår väl att se hur användbart det är beroende vad som kommer ut av nattens händelser. Polisen har ju min flickväns vittnesmål och grannarnas (samt ett par bilder jag tagit om de ber efter dem).

Kan även nämna att gärningsmannen lämnat en lapp där han ber om ursäkt för nattens incident. Orsaken angavs vara för mycket alkohol. Min flickvän har givetvis varit oerhört ledsen och ältat igenom nattens händelser om och om igen. Hon har inte gjort något fel. Det gärningsmannen gjorde går inte att försvara. Jag tänker som sagt inte ge mig på honom, det hade inte satt mig i någon bra position och inte hjälpt min flickväns case heller. I en självförsvarssituation vore det något helt annat. Men där tänker jag inte sätta mig. Den enda som förlorat på det här är gärningsmannen själv och även lägenhetsinnehavaren tillika hans sambo. Grannarna är nog inte särskilt intresserade av att se honom bo där efter det som hänt och hur han uppträtt mot min flickvän. Sedan är väl frågan om sambon är stark nog att slänga ut honom. Risken är nog att hon tar hans parti.

Körde upp till akuten tidigare idag för att få det här dokumenterat och skadorna bedömda av en läkare. Alla från receptionist till sjuksköterska verkar vara helt med på noterna - men inte läkaren som kom in sist. Hon sa att de inte längre tar fotografier på skador från misshandel - det är polisens uppgift eller vår egen. Jag tog ett par bilder i natt och ett par senare nu på kvällen. Det läkaren gjorde var i princip att hon skrev ner några anteckningar, gav förslag på smärtlindrande och ordnade en tid hos öron näsa hals senare i veckan som min flickvän kan använda sig av vid behov. Återstår väl att se hur användbart det är beroende vad som kommer ut av nattens händelser. Polisen har ju min flickväns vittnesmål och grannarnas (samt ett par bilder jag tagit om de ber efter dem).
om sambon är stark nog att slänga ut honom. Risken är nog att hon tar hans parti.

Mycket märkligt beteende av läkaren. Jag har alltid fotat och noga dokumenterat skadorna på misshandelsoffer, på alla akutmottagningar jag jobbat finns speciell kamera och kit checklistor för underökning av brottsoffer. Detta då läkaren är skyldig att utfärda rättsintyg samt vittna på förfrågan. För att inte framstå som en idiot när man sitter i vittnesbåset är dokumentering vktig. Dessutom ogillar jag folk som slår kvinnor.

Du jobbar inte på SÖS..

"En tredjedel av personalen på Nordens största akutmottagning, Södersjukhuset i Stockholm, anser att det är kvinnans fel om hon blivit misshandlad. Det visar en ny svensk studie. Var tionde tycker inte heller att det är sjukvårdens ansvar att utreda hur en kvinnas skador uppkommit."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4850181

Trist att de inte utbildas i hur hela processen går till från det att en man och en kvinna till det att han tagit makten över hennes liv. Jag passar såna män dagligen och gör mitt yttersta för att ha ett proffesionellt förhållningssätt men ibland är det svårt.

Mycket märkligt beteende av läkaren. Jag har alltid fotat och noga dokumenterat skadorna på misshandelsoffer, på alla akutmottagningar jag jobbat finns speciell kamera och kit checklistor för underökning av brottsoffer. Detta då läkaren är skyldig att utfärda rättsintyg samt vittna på förfrågan. För att inte framstå som en idiot när man sitter i vittnesbåset är dokumentering vktig. Dessutom ogillar jag folk som slår kvinnor.

Det lät på läkaren som detta var något de tidigare gjort. Det vill säga fotografera och dokumentera skador på misshandelsoffer, men inte längre. Enligt nya direktiv hade man släppt det här. Tydligen missbrukades det här av offer. Läkaren gav en antydan till ett scenario men jag hade rätt svårt att förstå tankebanan om jag ska vara ärlig. Misshandelsoffer kommer knappast att sluta komma till akutmottagningen. Det är den instans man normalt sett vänder sig till om man skadat sig. Om läkaren nu har fått dessa direktiv så verkar inte sjuksköterskan och receptionisten vara medveten om det. Polisen sades också ha fått dessa direktiv enligt läkaren, en de tog inga bilder på min flickvän.

Receptionisten föreslog att min flickvän inte skulle betala utan ta det på faktura för det var inte hon som skulle stå för det här och fakturan kommer inte förrän om någon månad. Sjuksköterskan också väldigt sympatisk tog prover och skrev ner några anteckningar och bad oss vänta på läkaren som bl a skulle ta bilder och ge något smärtlindrande eller förslag på det. Men som sagt läkaren var inte alls med på noterna här utan började med att tala om att det inte var något man gjorde längre. I princip blev det en standard undersökning som när vem som helst gör ett besök på akuten. Nu finns det i alla fall anteckningar att hon varit där.

Du jobbar inte på SÖS..

"En tredjedel av personalen på Nordens största akutmottagning, Södersjukhuset i Stockholm, anser att det är kvinnans fel om hon blivit misshandlad. Det visar en ny svensk studie. Var tionde tycker inte heller att det är sjukvårdens ansvar att utreda hur en kvinnas skador uppkommit."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4850181

Vilket märkligt sammanträffande att en sådan här artikel skulle publiceras. Såg att Aftonbladet tagit upp ämnet också idag.

Vilket märkligt sammanträffande att en sådan här artikel skulle publiceras. Såg att Aftonbladet tagit upp ämnet också idag.

Jag tror inte att någon i den undersökningen syftar på fall likt ert. Däremot kan man ju fråga sig vilket egenansvar man har när en tjej blir ihop med sin fjärde hustrumisshandlande pojkvän... Inte helt sällan varnas också dessa tjejer av omgivningen då den "spännande" killen är uppenbart störd.

Jag tror inte att någon i den undersökningen syftar på fall likt ert. Däremot kan man ju fråga sig vilket egenansvar man har när en tjej blir ihop med sin fjärde hustrumisshandlande pojkvän... Inte helt sällan varnas också dessa tjejer av omgivningen då den "spännande" killen är uppenbart störd.

Jag håller med dig om att den inte syftar på vårt fall, men jag tycker faktiskt inte att sjukvården ska lägga några värderingar i det här. Om en tjej blivit misshandlad på stan av någon främmande kille eller av sin egen pojkvän gång på gång innanför stängda dörrar. Det borde inte ha någon som helst betydelse för deras jobb. Jag tycker det är ett underbetyg om de som arbetar inom sjukvården lägger egna värderingar i det här där de genom sitt tillmötesgående trampar på någon som redan sitter i en väldigt utsatt position. Det finns psykologiska anledningar varför vissa tjejer hamnar hos våldsamma män, precis som att vissa som växt upp med alkohol och droger söker sig till partner som har likartade problem. Allt är inte svart och vitt och om någon borde känna till det så är det sjukvården.

Allt för ofta förundras man över hur dessa personer tänker. När jag började jobba inom vården trodde jag historierna om fängelsedömda hustrumördare och våldtäktsmän som får kärleksbrev och gifter sig i fängelset var bluff och att man uppmärksammade undantagen men så är verkligen inte fallet.

Att kvinnan har svårt att bryta sig ur en destruktiv relation där mannen slår är förståeligt men de som ger sig in i en relation med en känd våldsverkare är förvånansvärt många. Efter en tid på akuten i en mindre stad blir man ganska luttrad, personalen som jobbat länge har stenkoll på vilka män som misshandlar och det är många som har både 4 och 5 kvinnor som sökt med misshandelskador. Då vill man inte veta hur det är med mörkertalet.....

Men detta har inte med ämnet att göra. Mycket märkligt av läkaren att inte fotografera och dokumentera, i de landsting jag jobbat finns där tydliga PM och riktlinjer uppsatta på akuten hur man skall handlägga kvinnor som misshandlats. Allt från dokumentation till erbjudande om inläggning och kontakt med kvinnojour (vilket inte riktigt var aktuellt för er).

Skall man kontakta patientombudsmannen eller köra en lex maria?
Tycker det borde vara sunt förnuft att i alla fall ta några bilder? Det borde till och med vara bra / vara användbart att ha i journalen??? Skall dem sluta att spara röntgen bilder med snart?

Allt för ofta förundras man över hur dessa personer tänker. När jag började jobba inom vården trodde jag historierna om fängelsedömda hustrumördare och våldtäktsmän som får kärleksbrev och gifter sig i fängelset var bluff och att man uppmärksammade undantagen men så är verkligen inte fallet.

Att kvinnan har svårt att bryta sig ur en destruktiv relation där mannen slår är förståeligt men de som ger sig in i en relation med en känd våldsverkare är förvånansvärt många. Efter en tid på akuten i en mindre stad blir man ganska luttrad, personalen som jobbat länge har stenkoll på vilka män som misshandlar och det är många som har både 4 och 5 kvinnor som sökt med misshandelskador. Då vill man inte veta hur det är med mörkertalet.....

Men detta har inte med ämnet att göra. Mycket märkligt av läkaren att inte fotografera och dokumentera, i de landsting jag jobbat finns där tydliga PM och riktlinjer uppsatta på akuten hur man skall handlägga kvinnor som misshandlats. Allt från dokumentation till erbjudande om inläggning och kontakt med kvinnojour (vilket inte riktigt var aktuellt för er).

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman