Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bra uppdatering.
Cheyen skall absolut till en läkare för foto och bedömning av skadorna som kan ligga till grund för ett läkarutlåtande senare.
nedre delen av sverige verkar vara en riktig skithåla!
Det vill säga allt nedanför dalälven.
Körde upp till akuten tidigare idag för att få det här dokumenterat och skadorna bedömda av en läkare. Alla från receptionist till sjuksköterska verkar vara helt med på noterna - men inte läkaren som kom in sist. Hon sa att de inte längre tar fotografier på skador från misshandel - det är polisens uppgift eller vår egen. Jag tog ett par bilder i natt och ett par senare nu på kvällen. Det läkaren gjorde var i princip att hon skrev ner några anteckningar, gav förslag på smärtlindrande och ordnade en tid hos öron näsa hals senare i veckan som min flickvän kan använda sig av vid behov. Återstår väl att se hur användbart det är beroende vad som kommer ut av nattens händelser. Polisen har ju min flickväns vittnesmål och grannarnas (samt ett par bilder jag tagit om de ber efter dem).
om sambon är stark nog att slänga ut honom. Risken är nog att hon tar hans parti.
. Dessutom ogillar jag folk som slår kvinnor.
Du jobbar inte på SÖS..
"En tredjedel av personalen på Nordens största akutmottagning, Södersjukhuset i Stockholm, anser att det är kvinnans fel om hon blivit misshandlad. Det visar en ny svensk studie. Var tionde tycker inte heller att det är sjukvårdens ansvar att utreda hur en kvinnas skador uppkommit."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4850181
Det där är väl standardbeteendet för män som misshandlar kvinnor. De ber om ursäkt och lovar att det aldrig ska hända igenKan även nämna att gärningsmannen lämnat en lapp där han ber om ursäkt för nattens incident. Orsaken angavs vara för mycket alkohol....
Det där är väl standardbeteendet för män som misshandlar kvinnor. De ber om ursäkt och lovar att det aldrig ska hända igen![]()
Mycket märkligt beteende av läkaren. Jag har alltid fotat och noga dokumenterat skadorna på misshandelsoffer, på alla akutmottagningar jag jobbat finns speciell kamera och kit checklistor för underökning av brottsoffer. Detta då läkaren är skyldig att utfärda rättsintyg samt vittna på förfrågan. För att inte framstå som en idiot när man sitter i vittnesbåset är dokumentering vktig. Dessutom ogillar jag folk som slår kvinnor.
Du jobbar inte på SÖS..
"En tredjedel av personalen på Nordens största akutmottagning, Södersjukhuset i Stockholm, anser att det är kvinnans fel om hon blivit misshandlad. Det visar en ny svensk studie. Var tionde tycker inte heller att det är sjukvårdens ansvar att utreda hur en kvinnas skador uppkommit."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4850181
Vilket märkligt sammanträffande att en sådan här artikel skulle publiceras. Såg att Aftonbladet tagit upp ämnet också idag.
Jag tror inte att någon i den undersökningen syftar på fall likt ert. Däremot kan man ju fråga sig vilket egenansvar man har när en tjej blir ihop med sin fjärde hustrumisshandlande pojkvän... Inte helt sällan varnas också dessa tjejer av omgivningen då den "spännande" killen är uppenbart störd.
Jag tror inte att någon i den undersökningen syftar på fall likt ert. Däremot kan man ju fråga sig vilket egenansvar man har när en tjej blir ihop med sin fjärde hustrumisshandlande pojkvän... Inte helt sällan varnas också dessa tjejer av omgivningen då den "spännande" killen är uppenbart störd.
Allt för ofta förundras man över hur dessa personer tänker. När jag började jobba inom vården trodde jag historierna om fängelsedömda hustrumördare och våldtäktsmän som får kärleksbrev och gifter sig i fängelset var bluff och att man uppmärksammade undantagen men så är verkligen inte fallet.
Att kvinnan har svårt att bryta sig ur en destruktiv relation där mannen slår är förståeligt men de som ger sig in i en relation med en känd våldsverkare är förvånansvärt många. Efter en tid på akuten i en mindre stad blir man ganska luttrad, personalen som jobbat länge har stenkoll på vilka män som misshandlar och det är många som har både 4 och 5 kvinnor som sökt med misshandelskador. Då vill man inte veta hur det är med mörkertalet.....
Men detta har inte med ämnet att göra. Mycket märkligt av läkaren att inte fotografera och dokumentera, i de landsting jag jobbat finns där tydliga PM och riktlinjer uppsatta på akuten hur man skall handlägga kvinnor som misshandlats. Allt från dokumentation till erbjudande om inläggning och kontakt med kvinnojour (vilket inte riktigt var aktuellt för er).
Allt nedanför Sundsvall är i södra delen av Sverige.
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |