Flex i bromspumpen?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag har en Honda 954 Fireblade med original bromssystem fram förutom att det sitter stålspunna slangar på den. Jag tycker att det trots de spunna slangarna flexar ganska mycket och blir ganska svampig känsla när jag använder frambromsen trots att den är nyluftad. Jag vet av erfarenhet att det kan vara ganska stor skillnad i flex mellan nya och gamla stålspunna slangar men eftersom de som sitter på nu inte är mer än ett par år gamla och inte har gått så långt så borde de inte vara utslitna ännu. Kan flexet bero på bromspumpen och botas genom att byta till t.ex en radiell pump från ISR eller är det slangarna som troligtvis är boven ändå?

Till saken hör att det är inget jätteflex i min frambroms, det är bara det att jag kände på en R1:a som hade en ISR radiell pump och känslan i den var så otrolig att jag drömmer om den på nätterna, den flexade inte en millimeter!

Kräver en ISR bromspump mycket mer underhåll än en vanlig? Måste man byta packningar och liknande ofta?

Min blev också svampig igår vid bankörning (har redan stålomspunnet) så hoppas på ett bra svar nu :rolleyes:

Mr Helmut skrev:
2316347 Min blev också svampig igår vid bankörning (har redan stålomspunnet) så hoppas på ett bra svar nu :rolleyes:

Luftade du den innan? Ofta när de blir sämre och sämre ju varmare de blir så beror det ofta på att du har luft i bromssystemet vilken expanderar när den blir varm och tryckpunkten i bromssystemet blir mindre och mindre exakt.

Jag har hört att boven i dramat kan vara slagg som ligger nere i bromsoket... dvs man måste vända upp o ner på det för att få bort problemet..

AleX skrev:
2316371 Jag har hört att boven i dramat kan vara slagg som ligger nere i bromsoket... dvs man måste vända upp o ner på det för att få bort problemet..

Ta loss oken, ta loss slangarna och sedan vända på de upp och ner så rinner slaggen ut eller ska man blåsa med tryckluft vid luftningsnippeln så man blåser ut smutsen?

DR-Zätare skrev:
2316413 Ta loss oken, ta loss slangarna och sedan vända på de upp och ner så rinner slaggen ut eller ska man blåsa med tryckluft vid luftningsnippeln så man blåser ut smutsen?

Jag vet inte själv om detta stämmer men jag hade nog tagit loss kolvarna med o rengjort dem med

Last edited:
AleX skrev:
2316435 Jag vet inte själv om detta stämmer men jag hade nog tagit loss kolvarna med o rengjort dem med

Hur tar man loss kolvarna? Eller bör jag inte hålla på med sådant om jag måste fråga hur man gör? Bromsarna vill man ju inte chansa med direkt... Kanske är bättre att lämna in de någonstans under vinteruppehållet och få hjälp med detta.

DR-Zätare skrev:
2316457 Hur tar man loss kolvarna? Eller bör jag inte hålla på med sådant om jag måste fråga hur man gör? Bromsarna vill man ju inte chansa med direkt... Kanske är bättre att lämna in de någonstans under vinteruppehållet och få hjälp med detta.

Lättast är att ta loss bromsbeläggen.. ta bort skivorna o den pumpa på bromsen.. så ploppar kolvarna ur och med kommer bromsvätskan

AleX skrev:
2316492 Lättast är att ta loss bromsbeläggen.. ta bort skivorna o den pumpa på bromsen.. så ploppar kolvarna ur och med kommer bromsvätskan

Går luftningskanalen i oken förbi kolvarna så att man kan fylla oken med bromsvätska när man fyller systemet igen utan att det blir stora luftfickor vid kolvarna?

DR-Zätare skrev:
2316523 Går luftningskanalen i oken förbi kolvarna så att man kan fylla oken med bromsvätska när man fyller systemet igen utan att det blir stora luftfickor vid kolvarna?

Ja...
Annars hade det varit lite meningslöst..

AleX skrev:
2316537 Ja...
Annars hade det varit lite meningslöst..

OK, tack för hjälpen!

Visst är det samma bromssystem på 929 och 954? Du råkar inte ha provat med någon annan bromspump som du tycker funkar bra?

Hej

Jag skulle lufta bromsarna igen, mycket ingående och gärna nerifrån och upp med spruta. Så att du verkligen har uteslutit risken för luft (samt ev gammal kvarstående förorenad vätska), vilket jag ändå tror är problemet!

Jag tycker inte det är mer underhåll med ISR. Bara en sak i isf: ISR:s fullflytande skivor äter medbringare som bromsbelägg. Men det lär vara ett vibrationsrelaterad HD-problem enligt Acke. Så det kanske du inte ska bry dig om.

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2316582 Hej

Jag skulle lufta bromsarna igen, mycket ingående och gärna nerifrån och upp med spruta. Så att du verkligen har uteslutit risken för luft (samt ev gammal kvarstående förorenad vätska), vilket jag ändå tror är problemet!

Jag tycker inte det är mer underhåll med ISR. Bara en sak i isf: ISR:s fullflytande skivor äter medbringare som bromsbelägg. Men det lär vara ett vibrationsrelaterad HD-problem enligt Acke. Så det kanske du inte ska bry dig om.

Mvh
Jörgen

Tack för tipset angående luftningen. Tyvärr har jag ingen tillgång till grejer för att göra en sådan luftning. Fast det kanske funkar med en klassisk oljekanna?

Jag har faktiskt inga planer på att byta skivor eller ok, de verkar funka bra original. Det är bara pumpen och eventuellt slangarna jag tänkt byta. Dessutom är ju mina skivor större än de flesta andras redan eftersom de är 330mm. Size matters! :banana

Last edited:
jag har ett tjuv knep som funkar det är att dra in handtagetså mycket du orkar sen tar du buntband och drar fast handtaget så det ligger tryck på och låt stå över natten..funkar om det inte blir hundra vanlig luftning..
mvh peter

peter the great skrev:
2316699 jag har ett tjuv knep som funkar det är att dra in handtagetså mycket du orkar sen tar du buntband och drar fast handtaget så det ligger tryck på och låt stå över natten..funkar om det inte blir hundra vanlig luftning..
mvh peter

Detta ska provas..

DR-Zätare skrev:
2316568 OK, tack för hjälpen!

Visst är det samma bromssystem på 929 och 954? Du råkar inte ha provat med någon annan bromspump som du tycker funkar bra?

Tyvärr så e allt orginal utan skivorna.

peter the great skrev:
2316699 jag har ett tjuv knep som funkar det är att dra in handtagetså mycket du orkar sen tar du buntband och drar fast handtaget så det ligger tryck på och låt stå över natten..funkar om det inte blir hundra vanlig luftning..
mvh peter

Jag har tvuvläst ditt tjuvknep här tidigare så jag gjorde faktiskt så sist jag luftade bromsarna. Däremot undrar jag om inte det belastar packningar och bromssystemet i övrigt ganska hårt att låta den stå så pass lång tid med näst intill maxtryck?

DR-Zätare skrev:
2316862 Jag har tvuvläst ditt tjuvknep här tidigare så jag gjorde faktiskt så sist jag luftade bromsarna. Däremot undrar jag om inte det belastar packningar och bromssystemet i övrigt ganska hårt att låta den stå så pass lång tid med näst intill maxtryck?
det ska inte vara någon fara.jag har själv gjort det 10talet gånger med lyckat resultat.
funkade det förra gången?
mvh peter

peter the great skrev:
2316907 det ska inte vara någon fara.jag har själv gjort det 10talet gånger med lyckat resultat.
funkade det förra gången?
mvh peter

Jag har bara luftat en gång så det är lite svårt att säga. Det blev lite bättre än det var innan men inte den riktiga förbättring jag hoppats på.

ja lufta riktigt 100% så borde du bli av med problemet.

hör av dig om du vill köpa bra pump till bra pris annars.

R2 skrev:
2316980 ja lufta riktigt 100% så borde du bli av med problemet.

hör av dig om du vill köpa bra pump till bra pris annars.

Vad är det för pumpar och vad är ett bra pris? :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg