Flerapport efter flygning

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sörbäck
Hoj
Hojlös
För er som tycker att flygning ska vara seriöst...


Efter en flygning skriver piloten ut en felrapport, därefter får
mekanikerna en felanmälan och bedömer vilken reparation felet kräver.
Blanketten är ett papper som piloten fyller i och mekanikerna läser
för att sedan reparera felet. Mekanikerna skriver sedan, på
blankettens nedersta del, vad de har gjort för reparationer och
piloterna läser därefter igenom rapporten till nästa flygning.

Ingen kan påstå att personalen på marken och mekanikerna inte har
någon humor.

Här är några verkliga, registrerade felrapporter över behov av
underhåll och problem, som Quantas piloter har skrivit. Samt vilken
lösning som underhållspersonalen har skrivit.

Som kuriosa ska tilläggas att Quantas är det enda större flygbolag som
aldrig haft en allvarlig olycka.

P = Problem inlämnat av piloten.
S = Svar från mekaniker.

================================================================

P: Innersta hjulet på vänster sida borde nästan bytas.
S: Har nästan bytt ut det innersta hjulet på vänster sida.

P: Testflygningen gick OK, bortsett från att den automatiska
landningen var något hård.
S: Det är inte installerat något automatiskt landningssystem på detta
flygplan.

P: Propeller nr.2 får inte nog med smörjning.
S: Smörjning till propeller nr.2 är OK. Smörjning till propeller nr.1,
3 och 4 är felaktig.

P: Någonting sitter löst i cockpit.
S: Någonting sattes fast i cockpit.

P: Döda insekter på framrutan.
S: Levande insekter är restade i lagret.

P: Autopiloten ger ett fall på 200 fot när flyghöjden skall låsas.
S: Kan inte återskapa problemet på marken.

P: Tecken på läckage på höger sidas landningsställ.
S: Tecknet borttaget.

P: Ljudet i intercom är otroligt hög.
S: Ljudet i intercom inställt till en mera trovärdig nivå.

P: Mothållslåset får gashandtaget att sitta fast.
S: Det är liksom det det är där för...

P: Misstänker att det är en spricka i framrutan.
S: Misstänker att du har rätt.

P: Saknar motor nr.3.
S: Motor funnen på höger vinge, efter kort sökarbete...

P: Flygplanet uppför sig lustigt.
S: Flygplanet har beordrats att ta sig samman, flyga ordentligt och
vara lite mer seriöst.

P: Radarn brummar.
S: Har omprogrammerat radarn till att tala.

S: Mus i cockpit.
P: Katt installerad.
 
P: Döda insekter på framrutan.
S: Levande insekter är restade i lagret.

Fy fan va bra!
 
Den är ännu bättre på engelska.

Number three engine missing (som i misständer, alltså)
Number three engine found on right wing after brief search


Radar humming (humming=nynnar)
Radar reprogrammed to sing the words

Den engelska varianten har fler punkter också, har jag för mig.
 
P: Misstänker att det är en spricka i framrutan.
S: Misstänker att du har rätt.


:crash
 
Engelska "orginalet":

P - Left inside main tyre almost needs replacement.
S - Almost replaced left inside main tyre.

P - Test flight OK, except autoland very rough.
S - Autoland not installed on this aircraft.

P - No. 2 propeller seeping prop fluid.
S - No. 2 propeller seepage normal - Nos. 1, 3 and 4 propellers lack normal seepage.

P - Something loose in cockpit.
S - Something tightened in cockpit.

P - Dead bugs on windshield.
S - Live bugs on back order.

P - Autopilot in altitude-hold mode produces a 200-fpm descent.
S - Cannot reproduce problem on ground.

P - Evidence of leak on right main landing gear.
S - Evidence removed.

P - DME volume unbelievably loud.
S - Volume set to more believable level.

P - Friction locks cause throttle levers to stick.
S - That's what they are there for!

P - IFF inoperative.
S - IFF always inoperative in OFF mode.

P - Suspected crack in windscreen.
S - Suspect you're right.

P - Number 3 engine missing.
S - Engine found on right wing after brief search.

P - Aircraft handles funny.
S - Aircraft warned to "Straighten up, Fly Right, and Be Serious."

P - Target radar hums.
S - Reprogrammed target radar with words.

P - Mouse in cockpit.
S - Cat installed.
 
Hahahaha...
Behövde skratta lite & det där var ju hur kul som helst.
 
Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back
Top