Flattracker/Dirttracker

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det som gör en hoj till en Flattracker/Dirttracker ?

Jag menar en fighter är ju enkelt sagt en sporthoj utan helkåpor, med högre styre och en dos attityd.

Vilka är grundkraver för att en hoj skall kunna kallas Flattracker/Dirttracker ?
Vilka designsmässiga delar behövs för att det skall bli en snygg Ft/Dt ?
Och vad är det för skillnad på Flattracker och Dirttracker ?

finns nog ingen gräns,, de är det när de ser ut som en :D

Titta på Jörgens HD. Den tycker jag är en flattracker. :tummenupp

Jag skulle säga att det är främst däcken som gör en tracker, plus ett brett styre.

Den här hondan är ju rätt standard annars:
CB%20360.JPG

En tracker för mig är ungefär som den blåa från Deus ex Machina.
Fast "kräver" en tracker dubbla dämpare bak ?

Skälet till att jag frågade var att jag var i garaget och funderade på vad jag skulle göra av XT600:an jag har.
Insåg att ifall jag bytte tank, sadel och flyttade upp bakstänkan så hamnade jag ganska nära Deus Ex Machinan (den ljusblåa). Lite kraftigare däck på motardfälgarna och den vore klar.

Förvisso är den lite hög då den är en offroad men det skulle nog gå att lösa.
Hhhmmmm :va

En tracker för mig är ungefär som den blåa från Deus ex Machina.
Fast "kräver" en tracker dubbla dämpare bak ?

Skälet till att jag frågade var att jag var i garaget och funderade på vad jag skulle göra av XT600:an jag har.
Insåg att ifall jag bytte tank, sadel och flyttade upp bakstänkan så hamnade jag ganska nära Deus Ex Machinan (den ljusblåa). Lite kraftigare däck på motardfälgarna och den vore klar.

Förvisso är den lite hög då den är en offroad men det skulle nog gå att lösa.
Hhhmmmm :va

Doitdoitdoitdoitdoit

Instämmer do it!

Fast då skall det fan vara en ÅKHOJ, inget trams som skall stå och samla damm på en hylla ;)

Är bra sugen p åen gruspiskare jag med

Hojar som (likt min hoj) är gathojar som ska se ut som flattrackers, brukar kallas för streetrackers.

En riktigt flattracker är ju en hoj för ovalbana, saknar frambroms och framstänka etc. Min hoj är en flirt med HD:s flattrackhoj som heter XR750.
Jag körde med offroaddäck för några år sedan (Vid Mc-nytt reportaget) Men nu kör jag gatdäck sedan ett par år. För väghållningen och greppet på asfalt.

Så sök på streettracker om vill se gathojar med flatrack-stuk.

Med tanke på att jag skrivit några inlägg i den tråden också, så nej jag har inte missat den.
Tack ändå :)

Jörgen, tack för förklaringen mellan Streettracker och Flattracker.
Men Dirttracker då ?

Dirttrack går ju på en bana av jord eller sand, som speedway. Banan är oftast mindre och cyklarna på max 500 cc.

Flattrack går på asfalt/oljegrus och cyklarna är upptill 750 cc och oval banan ofta större, 1.6 km, the mile. Men inte alltid.

Alla regler finns ju på AMA.s sida. Bara att googla på wiki etc.

Läste om flattrack i MC-nytt. Där står att en XR750 motor köps som byggsats o kostar ca 10000 dollars. Man får alla delar löst, tom ventilsäten och man måste grada av kammen o svetsa på dreven själv. Hur kan då en stenåldersmotor bli så dyr? En komplett hoj landar på ca 20000 dollars tror jag de skrev, hur avancerade kan de va. Ser ju väldigt simpel ut i mina ögon.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra