Flattrack

Ni får tänka på att inspelningarna från den tiden blir snabbare vid uppspelning än i verkligheten.

Jo fast det är åas -39, hursom så får man en ledning genom att titta hur de gående människorna rör sig. Det ser inte ut att vara så stor hastighetsskillnad. Inte som gamla stumfilmer direkt.
 
Lite off topic, Jörgen!
Hoppas det är OK?
En liten fråga, Jag kör en MT-01 med en twin på 1670 cc. Hade tänkt skaffa andra ljuddämpare men de är så sagolikt dyra. Har börjat modifiera mina original dämpare och är lite osäker på hur jag ska göra för att öka ljudet lite. Jag vill inte ha något som väcker de icke levande utan tanken är att modda genom att öka storleken på de ingående rören. Har du några tankar kring detta?

Bifogar en bild på hur dämparen ser på insidan.

Det första röret är 42 mm medan röret ut är 32. Tror du att det räcker att öka det sista röret till 42 oxå?
 

Bifogat

  • 39748.jpg
    39748.jpg
    33.9 KB · Visningar: 5,234
Du skulle aldrig ha sågat upp ljuddämparen såsom på bilden, det kommer låta helvet. Ser att kapen tog en del i sadeln oxo. Mycket svårt att återställa till besiktningen :gnissla

Ja att öka på diametern på slutröret ger nog bäst resultat, dvs även ett vackert basigt ljud. Att borra hål enligt alt 1 och 2 i bilden kommer förvisso att öka ljudet, men risken med sådana bypass-lösninger förbi huvudflödet är att det inte brukar bli ett vacker ljud, utan mer trist ljudbild, låter ofta lite mer som en upprostad billjuddämpare.

Om du kan så försök göra en lösning som kan återställas till besiktningen, tex med en löstagbar noice killer-insats i slutröret eller dyligt. Så att du slipper hålla på med diskbollar mm.





Lite off topic, Jörgen!
Hoppas det är OK?
En liten fråga, Jag kör en MT-01 med en twin på 1670 cc. Hade tänkt skaffa andra ljuddämpare men de är så sagolikt dyra. Har börjat modifiera mina original dämpare och är lite osäker på hur jag ska göra för att öka ljudet lite. Jag vill inte ha något som väcker de icke levande utan tanken är att modda genom att öka storleken på de ingående rören. Har du några tankar kring detta?

Bifogar en bild på hur dämparen ser på insidan.

Det första röret är 42 mm medan röret ut är 32. Tror du att det räcker att öka det sista röret till 42 oxå?
 
Last edited:
Du skulle aldrig ha sågat upp ljuddämparen såsom på bilden, det kommer låta helvet. Ser att kapen tog en del i sadeln oxo. Mycket svårt att återställa till besiktningen :gnissla

Ja att öka på diametern på slutröret ger nog bäst resultat, dvs även ett vackert basigt ljud. Att borra hål enligt alt 1 och 2 i bilden kommer förvisso att öka ljudet, men risken med sådana bypass-lösninger förbi huvudflödet är att det inte brukar bli ett vacker ljud, utan mer trist ljudbild, låter ofta lite mer som en upprostad billjuddämpare.

Om du kan så försök göra en lösning som kan återställas till besiktningen, tex med en löstagbar noice killer-insats i slutröret eller dyligt. Så att du slipper hålla på med diskbollar mm.
Tack för ditt svar!
Angående kapningen ska jag tänka på det till den andra sidan:rofl
 
Tack för ditt svar!
Angående kapningen ska jag tänka på det till den andra sidan:rofl

Skulle du inte vara nöjd med ökningen efter slutrörsbytet så skulle jag komplettera med grövre rör även i skiljeväggen från den aktersta kammaren in till den framförliggande kammaren. Skulle inte det vara tillräckligt så skulle jag föreslå att kapa slutröret så att avgaserna evakueras från den sista kammaren isf för den näst sista.

Men bästa att börja med grövre slutrör som sagt, det går aldrig att få ett basigt ljud med klent utloppsrör
 
Last edited:
Skulle du inte vara nöjd med ökningen efter slutrörsbytet så skulle jag komplettera med grövre rör även i skiljeväggen från den aktersta kammaren in till den framförliggande kammaren. Skulle inte det vara tillräckligt så skulle jag föreslå att kapa slutröret så att avgaserna evakueras från den sista kammaren isf för den näst sista.

Men bästa att börja med grövre slutrör som sagt, det går aldrig att få ett basigt ljud med klent utloppsrör
Tackar!
Är det rörens form eller area som har betydelse?
Kan man ersätta kopplingen mellan kammrarna med "fyrkantigare" rör för att få plats. Ska försöka visa med en bild.
 
Tackar!
Är det rörens form eller area som har betydelse?
Kan man ersätta kopplingen mellan kammrarna med "fyrkantigare" rör för att få plats. Ska försöka visa med en bild.

Det är mest arean, längden samt areasprången som påverkar akustiken i kammardelen. Inte rörprofilen. Så det är fritt fram. Men jag utesluter inte att du kommer bli nöjd redan med den första modden, grövre slutrör. Slutrörets resistans styr ofta dämpningen, inte minst från absorbtionsdelen. Om inte de två mellanrören visar sig vara för hämmande.

Kanske du ska starta en tråd i teknikforumet om du vill diskutera mer och med fler, blir ju lite OT här.
 
Last edited:
En ny helfärsk AMA flattrack-rulle jag hittade. De kör bla den balla klassen, alltså 750cc twins på stora banan "The Mile" med ca 200 km/h in i böjarna.

[YOUTUBE-ID]S4FT7J0aLsM[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Jag tycker flat track är asballt men vissa grejer blir jag inte riktigt klok på.
Varför kör alla med herrejösses-styre? Är de veklingar som inte orkar hålla emot annars, eller är det bara för att de svettas så mycket under armarna? Vem var det som bestämde att de måste ha en ladugårdsvägg med startnummer på gaffeln? Vem vare som kasta? osv osv
 
Jag tycker flat track är asballt men vissa grejer blir jag inte riktigt klok på.
Varför kör alla med herrejösses-styre? Är de veklingar som inte orkar hålla emot annars, eller är det bara för att de svettas så mycket under armarna? Vem var det som bestämde att de måste ha en ladugårdsvägg med startnummer på gaffeln? Vem vare som kasta? osv osv

Samma med crossar juh. Varför inte clipon:confused:

Här är iaf lite mer varierade typer av roder.

[YOUTUBE-ID]LBqgqClD9wY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Landracing.se lyckades ju inte (tyvärr) med en flattrackserie här i Sverige.
Vore kul om vi kunde fixa en sådan kanske?

Och glöm inte, om man inte låter , finns man inte.

lev väl.

förresten har jag ett roder bredare än alla andra till salu, mina armar räckte inte till...
 
höhö galna härliga underliga fantastiska Nippon

Är det inte de där som har snedställt styre så att de sitter mer "rakt fram" när de lägger ner?
Är det inte den hojsporten Abes farsa höll på med?
Är det inte väldigt likt cykelhjul på de hojarna? :D

Är det inte en tanke att vända på allt? Tänk er dessa grymma trackförare testa svänga åt höger i stället? Undrar om de kan?

Grymt härliga klipp iaf. :tummenupp
 
D1ce hittade denna grymma bild på en XR750! Tycker den passar här.
http://www.mattweidman.com/
Weidman-Matt-sm.jpg
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top