Flattrack

Trevligt!
Det kördes ju 883racing i England, USA och Japan.
Populärt i England.
Publiksvagt i USA.
Oseriöst i Japan.
Tror att det berodde på banorna.
Vet inte om de fortfarande håller på.
Jag skulle gärna se en serie i Sverige.
Supportklass till Camaro cup?

Ja XR1200 Trophy ser kul ut! Back to basics men ändå med ett betydligt styvare chassie än traditionell sportster.

/J
 
Ja XR1200 Trophy ser kul ut! Back to basics men ändå med ett betydligt styvare chassie än traditionell sportster.

/J

Använder dom sig inte av annat material så är det exakt samma ram som kom på sportstern 04, Har inget bevis på det mer än att jag krypigt på alla fyra runt hojen och inspekterat nogrant..
 
Använder dom sig inte av annat material så är det exakt samma ram som kom på sportstern 04, Har inget bevis på det mer än att jag krypigt på alla fyra runt hojen och inspekterat nogrant..

Ok, jag kanske har lurats att tro att det en bredare ram med styvare styrhuvudsinfästning på XR1200. Att de övre ramrören är lika brett isär som tanken är bred. Samt så har jag även för mig att XR1200 har alusving. Men jag kan mycket väl ha fel, jag har också bara krupit runt och spionerat på utställda hojar.

Den här XR1200:an såg fet ut. Termignioni och Öhlins

xr1200racer3.jpg
 
Last edited:
Ok, jag kanske har lurats att tro att det en bredare ram med styvare styrhuvudsinfästning på XR1200. Att de övre ramrören är lika brett isär som tanken är bred. Samt så har jag även för mig att XR1200 har alusving. Men jag kan mycket väl ha fel, jag har också bara krupit runt och spionerat på utställda hojar.

Den här XR1200:an såg fet ut. Termignioni och Öhlins

xr1200racer3.jpg
DSC00025.JPG

DSC00022.JPG

Förutom att frammgaffel o sving är annurlunda så är ramen vad jag kunnat sett samma, dom här bilderna är från min 04 sportster.
 
View attachment 259833

View attachment 259834

Förutom att frammgaffel o sving är annurlunda så är ramen vad jag kunnat sett samma, dom här bilderna är från min 04 sportster.

Det var ju glada nyheter om det är samma ram som sportster. Det betyder ju att man tydligen kan köra så pass forcerat som de gör i XR1200-videon ovan med en sportsterram! Jag trodde att våra sporsterramar med sitt enda övre ramrör och klena styrhuvud skulle vara alldeles för vek för knässkrap i de farter som visas på videon. Nu vart jag ännu mer sugen på att prova storbana med min sportster! :D
 
Det var ju glada nyheter om det är samma ram som sportster. Det betyder ju att man tydligen kan köra så pass forcerat som de gör i XR1200-videon ovan med en sportsterram! Jag trodde att våra sporsterramar med sitt enda övre ramrör och klena styrhuvud skulle vara alldeles för vek för knässkrap i de farter som visas på videon. Nu vart jag ännu mer sugen på att prova storbana med min sportster! :D


Är det så klent då?
Tycker nog att den svagaste punktan är bakre motorfästet, där är ju ramen nästan av. Svingen sitter lagrad tillsammans med motorblocket och är en enhet, jag kan intyga att det går köra fort med den ramen, begränsningen är hos föraren är jag säker på, dock blev den lite svajig innan jag fick bytt ut svinglagrerna som blev väldigt slitna alldeles för fort, annar är den helt vobbelfri och jag kan tänka mig att den är ännu bättre med xr svingen med bättre stötdämpare samt en stabilare framgaffel, men som du vet är det någon annan som tyckte att han behövde min hoj mer än mig, så den är historia nu tyvär.

Kom på det också att jag hade ju minst 20 rwh mer i min hoj mot orginal xr 1200, dock vet jag ju ej vad race varianten har som dom kör med. så nog tål den effekt också:tummenupp
 
Last edited:
Jo men att sporstern är wobbelfri är ju för att den har så konservativa gaffelvinkar. flack gaffellutning och mycket försprång. Vilket gör den bockig och ovillig in i böjarna. Det är ju därför man måste hänga av från sadeln samt planera körningen när man åker med sporthojar på kurvig väg. Välja spåret långt ut till vänster innan högerböj osv.

Jo sporsterramen är nog det klenaste i ramväg som säljs kan jag tycka, titta på dina bilder en gång till. :D
Den genomsnittlige läsaren här skull nog gissa på att det var en 125:a eller offroad-ram.

Här är en bild när jag monterade i min nuvarande motor i min sporsterram :D


Är det så klent då?
Tycker nog att den svagaste punktan är bakre motorfästet, där är ju ramen nästan av. Svingen sitter lagrad tillsammans med motorblocket och är en enhet, jag kan intyga att det går köra fort med den ramen, begränsningen är hos föraren är jag säker på, dock blev den lite svajig innan jag fick bytt ut svinglagrerna som blev väldigt slitna alldeles för fort, annar är den helt vobbelfri och jag kan tänka mig att den är ännu bättre med xr svingen med bättre stötdämpare samt en stabilare framgaffel, men som du vet är det någon annan som tyckte att han behövde min hoj mer än mig, så den är historia nu tyvär.
 

Bifogat

  • 16401ir4.jpg
    16401ir4.jpg
    133.6 KB · Visningar: 160
Last edited:
Jo men att sporstern är wobbelfri är ju för att den har så konservativa gaffelvinkar. flack gaffellutning och mycket försprång. Vilket gör den bockig och ovillig in i böjarna. Det är ju därför man måste hänga av från sadeln samt planera körningen när man åker med sporthojar på kurvig väg. Välja spåret långt ut till vänster innan högerböj osv.

Jo sporsterramen är nog det klenaste i ramväg som säljs kan jag tycka, titta på dina bilder en gång till. :D
Den genomsnittlige läsaren här skull nog gissa på att det var en 125:a eller offroad-ram.

Här är en bild när jag monterade i min nuvarande motor i min sporsterram :D


Övre ram röret som går ner bakom motor är ju nästan dubbelt så tjockt på 04 mot din äldre ram, där i mot är den ju som jag tycker kraftigare infästning av svingen på din.
 
Övre ram röret som går ner bakom motor är ju nästan dubbelt så tjockt på 04 mot din äldre ram, där i mot är den ju som jag tycker kraftigare infästning av svingen på din.

Jo det kraftigare övre ramröret på de nya modellerna var nog en kompensation för deras gummiupphängda motor tror jag. På de äldre ramarna sitter ju både övre och främre motorfästet direkt i ramen. Så att motorn stöder ramen, och tvärtom.
 
Jo det kraftigare övre ramröret på de nya modellerna var nog en kompensation för deras gummiupphängda motor tror jag. På de äldre ramarna sitter ju både övre och främre motorfästet direkt i ramen. Så att motorn stöder ramen, och tvärtom.


På tal om annat... har du planerat för 09 ännu?
Skulle vara kul att se dig på stortävlingarna, jag är helt säker på att du är en vinnare med din hoj i twinbike klassen, i pro twin är den för kort annars så tror jag nog att du skulle få hyvsade resultat där med :tummenupp
 
Ok, jag kanske har lurats att tro att det en bredare ram med styvare styrhuvudsinfästning på XR1200. Att de övre ramrören är lika brett isär som tanken är bred. Samt så har jag även för mig att XR1200 har alusving. Men jag kan mycket väl ha fel, jag har också bara krupit runt och spionerat på utställda hojar.

Den här XR1200:an såg fet ut. Termignioni och Öhlins

xr1200racer3.jpg

Den där var ju helt fantastisk!
Har bara sett en HD som är coolare och det är din det! Mer klurighet, byggkunskap och egna idéer bakom din än bolt-on-katalog-hojen ovan:tummenupp

Du har för övrigt fått mig att sätta kapen i min Kawa idag. Framtiden få utvisa om jag får någon stil på den, men nu är den en decimeter kortare i alla fall:yoparty
Läs mer i Café/StreetF. forumet....
 
Stört skön film på något sätt. Musiken stört skön den med (Pilot Speed -Kind Of Hope)

Ja jag undrar hur många av de solventa besökarna/spelarna på Solvalla som är intresserade av hästar egentligen... Tänk att göra palatsrevolution och släppa lös ett gäng numrerade flattrackhojar med förare ur sveriges supermotard- och speedway-elit på Solvalla efter sista travet för kvällen!

Spelpubliken skulle ju förmodligen nyfiket dröja kvar och titta. Sedan skulle de börja spontan-bidda på de numrerade hojarna. Solvallas snabbtänkta ledning skulle förmodligen greppa läget och starta upp skärmarna och spelsystemen igen och vips skulle vi ha en självfinansierande flattrack-bana på "The Solvalla Oval".

I mitten av ovalen skulle man kunna ha stadioncrossuppvisning och hojstunt i pauserna. Och det finns generöst med parkeringsplatser för de spelare/publik som är långväga och åker bil.

När gör vi kuppen? :D

Så här skulle det kunna se ut.


[YOUTUBE-ID]7eKZfVuK2gk&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top