FJR1300-tråden

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Den jag har nu är nog lite vekt inkörd av första ägaren, så min drar lite mer än vad jag är nöjd med.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Rätt mkt turbulens på en Fjr, därför funderar jag på en högre vindruta till min, ngn som vet en som funkar RIKTiGT bra?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Rätt mkt turbulens på en Fjr, därför funderar jag på en högre vindruta till min, ngn som vet en som funkar RIKTiGT bra?
Japp, i vissa farter/vinklar på kåpglaset så är det som att ha skallen mot en halvfull tvättmaskin som kör centrifugering :huvet Jag har letat efter andra kåpglas, men det finns bara ännu större, inte mer aerodynamiska, double bubble eller så. Däremot så hittade jag den här: http://www.fjr1300.info/mods/windmod.html Så klurar jag på att göra med min, så att det inte blir permobil så fort man har upp kåpglaset lite.

För övrigt så är www.fjr1300.info fullt av trevliga tips, tex hur man kopplar in relästyrda eluttag osv :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Efter att ha upplevt lite jobbiga sladdar så klurar jag på om inte en Öhlinare bak vore en bra investering. Men jag ser att det finns två varianter till gen I, 01-05, för dom med och dom utan ABS. Vad skulle bromsarna ha för betydelse för bakdämparen? :va Som jag har fattat det så är den vanliga, som passar alla hojar, lite enklare, med bara justering av returdämpningen, och den för ABS kan justera allt.

Eller finns det några andra, likvärdiga, dämpare? Var shoppar man sånt billigast, helst inom EU så man slipper tull mm?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Räckte att byta däck för mig till Metzler :tummenupp
Fast när det är vått så är det vått :crash
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Räckte att byta däck för mig till Metzler :tummenupp
Fast när det är vått så är det vått :crash
Jag har redan Metzeler Z6'or på, som jag har varit grymt nöjd med på andra hojar. Men dom är 8 år gamla, och har verkligen bara körts rakt fram, dock är det mycket mönster kvar på dom, hojen har stått en hel del. Fast chassit är mjukt och svampigt, så jag tror inte att allt löser sig med nya däck.

Satte du på Z6 eller Z8?
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Var grymt nöjd med Z6 men Z8 är ännu bättre :)
Men däck åldras så åtta år med samma däck låter inget bra.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
8 år för ett däck är ju vansinne, byt sula innan du gör nått annat med hojen! Och kolla alltid så du har rätt tryck, ett par hekto kan göra stor skillnad.

Jag upplevde M8 som juste däck, var nere på korden vid rätt exakt 1000 mil så jag borde väl bytt tidigare hehe. Bara landsvägskörning.

Fick bli Bridgestones nya T30 nu eftersom det var vad som fanns inom rimligt avstånd, skall bli intressant däcket kändes skönt när jag tog mig hem från verkstaden iaf.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
8 år för ett däck är ju vansinne, byt sula innan du gör nått annat med hojen! Och kolla alltid så du har rätt tryck, ett par hekto kan göra stor skillnad.

Jag upplevde M8 som juste däck, var nere på korden vid rätt exakt 1000 mil så jag borde väl bytt tidigare hehe. Bara landsvägskörning.

Fick bli Bridgestones nya T30 nu eftersom det var vad som fanns inom rimligt avstånd, skall bli intressant däcket kändes skönt när jag tog mig hem från verkstaden iaf.
Nya däck ska självklart inhandlas, men att byta däck för 1-2 månaders körning nu, när man ändå mest bara halkar runt på löv och lera känns bortkastat. Jag körde varianten med centralstöd, treans växel, förhöjd tomgång och en rasp, och avslutade med lite burnande på lösgrus, det gjorde en grym skillnad att få ett runt däck igen, utan den hårda ytan :tummenupp Men som sagt så kommer ju spagettichassit inte försvinna med nya däck, så nu sitter jag och läser på om vilka dämpare man ska ha, och var man får mest pang för pengarna.

Och fjädringen kan du ju fixa med en ny dämpare från nitron
Är dom mest pang för pengarna? Jag klurar lite på Wilbers eller Hagon annars, i den ordningen. Sen stoppar jag nog i ett par nya fjädrar i gaffeln också. Ett cartridgekit vore ju trevligt, men det känns som ett visst övervåld :hihi
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Du har ju WP, Penske, KYB, Hyperpro, Wilbers, Hagon, Racetech, etc etc etc. Det finns väl ett 20-tal märken till. Jag köpte Nitron eftersom killarna på FZ1-forumet rekommenderade Nitron, och jag är nöjd.

Nya däck ska självklart inhandlas, men att byta däck för 1-2 månaders körning nu, när man ändå mest bara halkar runt på löv och lera känns bortkastat. Jag körde varianten med centralstöd, treans växel, förhöjd tomgång och en rasp, och avslutade med lite burnande på lösgrus, det gjorde en grym skillnad att få ett runt däck igen, utan den hårda ytan :tummenupp Men som sagt så kommer ju spagettichassit inte försvinna med nya däck, så nu sitter jag och läser på om vilka dämpare man ska ha, och var man får mest pang för pengarna.


Är dom mest pang för pengarna? Jag klurar lite på Wilbers eller Hagon annars, i den ordningen. Sen stoppar jag nog i ett par nya fjädrar i gaffeln också. Ett cartridgekit vore ju trevligt, men det känns som ett visst övervåld :hihi
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
NTR sport 1-way. Men jag har en FZ1, det e inte säkert att det är den mest lämpade för din hoj. Idag skulle jag nog pröjsa lite mer och köpa med separat komp/returdämpning. Jag tror att det blir bra oavsett vilket märke du väljer, bara du får viktanpassad fjäder
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
NTR sport 1-way. Men jag har en FZ1, det e inte säkert att det är den mest lämpade för din hoj. Idag skulle jag nog pröjsa lite mer och köpa med separat komp/returdämpning. Jag tror att det blir bra oavsett vilket märke du väljer, bara du får viktanpassad fjäder
Jo, läser man på FJR-forum så verkar ju ALLT vara bättre än originalet, och vissar menar att dom bara håller ~3000mil. Just viktanpassningen är ju svår på en sån hoj, som ena dagen går med mig enbart, nästa med full packning och skjuts :gnissla
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jo, läser man på FJR-forum så verkar ju ALLT vara bättre än originalet, och vissar menar att dom bara håller ~3000mil. Just viktanpassningen är ju svår på en sån hoj, som ena dagen går med mig enbart, nästa med full packning och skjuts :gnissla

Hörde aldrig Powerglide klaga på materialet.. och han är en av de snabbare killarna ;)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jo, läser man på FJR-forum så verkar ju ALLT vara bättre än originalet, och vissar menar att dom bara håller ~3000mil. Just viktanpassningen är ju svår på en sån hoj, som ena dagen går med mig enbart, nästa med full packning och skjuts :gnissla

Fixa hojen enligt ditt favoritscenario. Gillar du mest att köra själv så köp dämpare och fjäder efter din egen vikt.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top