FJR1300-tråden

Den jag har nu är nog lite vekt inkörd av första ägaren, så min drar lite mer än vad jag är nöjd med.
 
Rätt mkt turbulens på en Fjr, därför funderar jag på en högre vindruta till min, ngn som vet en som funkar RIKTiGT bra?
 
Rätt mkt turbulens på en Fjr, därför funderar jag på en högre vindruta till min, ngn som vet en som funkar RIKTiGT bra?
Japp, i vissa farter/vinklar på kåpglaset så är det som att ha skallen mot en halvfull tvättmaskin som kör centrifugering :huvet Jag har letat efter andra kåpglas, men det finns bara ännu större, inte mer aerodynamiska, double bubble eller så. Däremot så hittade jag den här: http://www.fjr1300.info/mods/windmod.html Så klurar jag på att göra med min, så att det inte blir permobil så fort man har upp kåpglaset lite.

För övrigt så är www.fjr1300.info fullt av trevliga tips, tex hur man kopplar in relästyrda eluttag osv :tummenupp
 
Efter att ha upplevt lite jobbiga sladdar så klurar jag på om inte en Öhlinare bak vore en bra investering. Men jag ser att det finns två varianter till gen I, 01-05, för dom med och dom utan ABS. Vad skulle bromsarna ha för betydelse för bakdämparen? :va Som jag har fattat det så är den vanliga, som passar alla hojar, lite enklare, med bara justering av returdämpningen, och den för ABS kan justera allt.

Eller finns det några andra, likvärdiga, dämpare? Var shoppar man sånt billigast, helst inom EU så man slipper tull mm?
 
Räckte att byta däck för mig till Metzler :tummenupp
Fast när det är vått så är det vått :crash
 
Räckte att byta däck för mig till Metzler :tummenupp
Fast när det är vått så är det vått :crash
Jag har redan Metzeler Z6'or på, som jag har varit grymt nöjd med på andra hojar. Men dom är 8 år gamla, och har verkligen bara körts rakt fram, dock är det mycket mönster kvar på dom, hojen har stått en hel del. Fast chassit är mjukt och svampigt, så jag tror inte att allt löser sig med nya däck.

Satte du på Z6 eller Z8?
 
Var grymt nöjd med Z6 men Z8 är ännu bättre :)
Men däck åldras så åtta år med samma däck låter inget bra.
 
8 år för ett däck är ju vansinne, byt sula innan du gör nått annat med hojen! Och kolla alltid så du har rätt tryck, ett par hekto kan göra stor skillnad.

Jag upplevde M8 som juste däck, var nere på korden vid rätt exakt 1000 mil så jag borde väl bytt tidigare hehe. Bara landsvägskörning.

Fick bli Bridgestones nya T30 nu eftersom det var vad som fanns inom rimligt avstånd, skall bli intressant däcket kändes skönt när jag tog mig hem från verkstaden iaf.
 
8 år för ett däck är ju vansinne, byt sula innan du gör nått annat med hojen! Och kolla alltid så du har rätt tryck, ett par hekto kan göra stor skillnad.

Jag upplevde M8 som juste däck, var nere på korden vid rätt exakt 1000 mil så jag borde väl bytt tidigare hehe. Bara landsvägskörning.

Fick bli Bridgestones nya T30 nu eftersom det var vad som fanns inom rimligt avstånd, skall bli intressant däcket kändes skönt när jag tog mig hem från verkstaden iaf.
Nya däck ska självklart inhandlas, men att byta däck för 1-2 månaders körning nu, när man ändå mest bara halkar runt på löv och lera känns bortkastat. Jag körde varianten med centralstöd, treans växel, förhöjd tomgång och en rasp, och avslutade med lite burnande på lösgrus, det gjorde en grym skillnad att få ett runt däck igen, utan den hårda ytan :tummenupp Men som sagt så kommer ju spagettichassit inte försvinna med nya däck, så nu sitter jag och läser på om vilka dämpare man ska ha, och var man får mest pang för pengarna.

Och fjädringen kan du ju fixa med en ny dämpare från nitron
Är dom mest pang för pengarna? Jag klurar lite på Wilbers eller Hagon annars, i den ordningen. Sen stoppar jag nog i ett par nya fjädrar i gaffeln också. Ett cartridgekit vore ju trevligt, men det känns som ett visst övervåld :hihi
 
Du har ju WP, Penske, KYB, Hyperpro, Wilbers, Hagon, Racetech, etc etc etc. Det finns väl ett 20-tal märken till. Jag köpte Nitron eftersom killarna på FZ1-forumet rekommenderade Nitron, och jag är nöjd.

Nya däck ska självklart inhandlas, men att byta däck för 1-2 månaders körning nu, när man ändå mest bara halkar runt på löv och lera känns bortkastat. Jag körde varianten med centralstöd, treans växel, förhöjd tomgång och en rasp, och avslutade med lite burnande på lösgrus, det gjorde en grym skillnad att få ett runt däck igen, utan den hårda ytan :tummenupp Men som sagt så kommer ju spagettichassit inte försvinna med nya däck, så nu sitter jag och läser på om vilka dämpare man ska ha, och var man får mest pang för pengarna.


Är dom mest pang för pengarna? Jag klurar lite på Wilbers eller Hagon annars, i den ordningen. Sen stoppar jag nog i ett par nya fjädrar i gaffeln också. Ett cartridgekit vore ju trevligt, men det känns som ett visst övervåld :hihi
 
NTR sport 1-way. Men jag har en FZ1, det e inte säkert att det är den mest lämpade för din hoj. Idag skulle jag nog pröjsa lite mer och köpa med separat komp/returdämpning. Jag tror att det blir bra oavsett vilket märke du väljer, bara du får viktanpassad fjäder
 
NTR sport 1-way. Men jag har en FZ1, det e inte säkert att det är den mest lämpade för din hoj. Idag skulle jag nog pröjsa lite mer och köpa med separat komp/returdämpning. Jag tror att det blir bra oavsett vilket märke du väljer, bara du får viktanpassad fjäder
Jo, läser man på FJR-forum så verkar ju ALLT vara bättre än originalet, och vissar menar att dom bara håller ~3000mil. Just viktanpassningen är ju svår på en sån hoj, som ena dagen går med mig enbart, nästa med full packning och skjuts :gnissla
 
Jo, läser man på FJR-forum så verkar ju ALLT vara bättre än originalet, och vissar menar att dom bara håller ~3000mil. Just viktanpassningen är ju svår på en sån hoj, som ena dagen går med mig enbart, nästa med full packning och skjuts :gnissla

Hörde aldrig Powerglide klaga på materialet.. och han är en av de snabbare killarna ;)
 
Jo, läser man på FJR-forum så verkar ju ALLT vara bättre än originalet, och vissar menar att dom bara håller ~3000mil. Just viktanpassningen är ju svår på en sån hoj, som ena dagen går med mig enbart, nästa med full packning och skjuts :gnissla

Fixa hojen enligt ditt favoritscenario. Gillar du mest att köra själv så köp dämpare och fjäder efter din egen vikt.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top