Fjädringväg/wheel travel

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag undrar vad detta egentligen är? I min manual står det att min hoj har wheel travel 12 cm fram och 14 cm bak

Menas detta mått, om jag pallar upp hojen och har bakhjulet hängade, och sedan mäter upp 14 cm överst från däcket och upp i hjulhuset?? Har googlat utan framgång :huvet

Jag behöver veta var däcket maximalt stannar/om fjädringen skulle bottna om jag kör i ett sk potthål tex.

Håller på med en liten modd.

Jo, det är så det är.

Men har du "top-out springs" i fjädringen så får du hjälpa till att fjädra ut hjulet helt.

Jo, det är så det är.

Men har du "top-out springs" i fjädringen så får du hjälpa till att fjädra ut hjulet helt.

Det är bakhjulet som är aktuellt för mig. När det kommer till stötdämpare är jag inte helt hemma.
Hur vet jag om jag har det?, bara att känna efter eller?

Tänkte ge mig på den där Hayabusa-modden som ger lite mer space under sadeln, och vill veta hur djup låda man kan göra utan behöva tänka på att Bakhjulet kan ta i. Verkar vara så mycket gissningar och uppskattningar i de amerikanska forumen.

Jag har även höjt min bak något (25mm) med kortare dogbones. Hur påverkar det "wheel travel" ?

Last edited:
Jo, det är bara att sätta en fot på bakfälgen så märker du om det går att pressa ned bakhjulet mera, om du har den upp-pallad eller på centralstöd.

Det andra vet jag inte exakt, men jag tror att utväxlingen inte borde påverkas, det borde styras av triangellänkens geometri. Så fjädringsvägen borde vara densamma som innan, bara att svingen har en liten annan vinkel?

Slaglängden är från max utdragen till max intryckt fjädring, dvs kolvens slag x utväxlingen. Enda sättet att testa hur nära däcket går vid ett genomslag är att lossa dämparen, ta bort fjädern, montera dämparen igen och se hur nära däcket kommer innerskärmen. Gissningsvis inte speciellt nära. Har du dessutom höjt bakänden så finns det ännu mer marginal för en djup låda.

När man byter dogbones så ändras utväxlingen på stötdämparen, ganska markant beroende på hur långa/korta länkarna är. Höjer man hojen så ändras vinkeln på svingen så den får en brantare vinkel.
Ger i regel sämre till betydligt sämre fäste bak men bättre markfrigång och snabbare styrning.
Om vinkeln blir för brant så kan du få ett rejält och plötsligt släpp vid gaspådrag. Inte så skoj i utgången på en kurva till exempel...

tack falco_tuna och niklasinorr för ingånde svar!

Men niklasinorr, vad menas då med wheel travel, om jag nu inte kan mäta detta och förlita mig på det?
För orginal-dämparen går nog inte ens att ta isär, bara justera. Finns inga instruktioner om det i clymer-manualen iaf.

Ska ta en titt på Söndag iaf å kolla med måttband med hjulet hängade och se om siffrorna(wheeltravel) stämmer någorlunda med vad som anges i manualen. (140mm)

Är halvfärdig med lådan.:smasha

tack falco_tuna och niklasinorr för ingånde svar!

Men niklasinorr, vad menas då med wheel travel, om jag nu inte kan mäta detta och förlita mig på det?
För orginal-dämparen går nog inte ens att ta isär, bara justera. Finns inga instruktioner om det i clymer-manualen iaf.

Ska ta en titt på Söndag iaf å kolla med måttband med hjulet hängade och se om siffrorna(wheeltravel) stämmer någorlunda med vad som anges i manualen. (140mm)

Är halvfärdig med lådan.:smasha

140 mm stämmer säkert ganska bra, ofta är det något kortare beroende på att det kan sitta gummistopp och annat i dämparen. Eftersom du dessutom höjt hojen så bör du ha ganska god marginal. Bygg din låda du men gör den inte alltför djup. Om det fjädrar ihop i en svacka och hjulet tar så kan det ju bli svarta streck. Undvik gärna svackor i kurva...:tummenupp:)

Yo! Har varit ute å provkört på lite småvägar nu bara och siktat på alla gropar och potthål jag hittade, och lådan har inte träffats av bakhjulet än. (får se hur det går när säsongen börjar på riktigt):dummer :confused: :rofl

Jag hängde upp hojen med bakhjulet fritt och mätte upp att jag har 11 cm upp till lådan från däcket (över 4 tum).
Sätter man sig på hojen kanske det måttet minskar till 10 cm. Jag höjde även fjäderförspänningen, som de rekommenderade i ett annat forum.
Utöver det har jag också som jag nämnde tidigare, höjt hojen något :smasha

Summa:
Det där med att behålla wheeltravel på 14 cm när man gör denna mod, det kan man glömma, då blir det ingen plats för nån större skuff/utrymme

Ska kolla om jag kan få fram nå bilder

Last edited:
Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”