Fjädring igen.. denna gången fram

Har läst allehanda guider nu och är väl åtminstone lite mer insatt. Laborerat lite och kombinerat med lugna testrepor på slingerbulten igår..

Det som Mats skriver om att förspänningen höjer hojen fram stämmer.
Och nu när jag testat lite så har jag kommit fram till att det nog faktiskt var det jag var ute efter egentligen. Att den varit lite för låg fram har nog fått det att kännas som att den lutar väldigt mkt framåt generellt, vilket jag felaktigt antagit att det berott på att fjädringen är för mjuk.

Spände den lite grann och testade runt i övrigt (efter att ha läst vad de olika skruvarna gör). Kändes verkligen kanon mot slutet, helt enorm skillnad!

Jag har inte tummen helt mitt i handen, men ska åka förbi något proffs vid tillfälle för att lära mig ännu mer om det där. Men tack för alla tips hittils iaf!

Ring Tommy på Effektbolaget och snacka med honom så kommer allt lösa sig.
Går snabbare än sitta och följa div guider osv. Han har grym erfarenhet och kan ge dig tips och råd inför dina körningar och vad du ska testa o labba med.
http://www.effektbolaget.se

Ring Tommy på Effektbolaget och snacka med honom så kommer allt lösa sig.
Går snabbare än sitta och följa div guider osv. Han har grym erfarenhet och kan ge dig tips och råd inför dina körningar och vad du ska testa o labba med.
http://www.effektbolaget.se

Mm.. redan fått det tipset och ska göra det.

Men jag är väl hyfsat nyfiken och tycker att det är ganska kul att testa själv också, alltid lär man sig nåt. :tummenupp

jag menade att det är absurt att först åka och köpa fjädrar anpassade för din vikt etc innan du testar vad du kan åstadkomma med lite fjädringsinställningar. R1:an är trots allt tänkt att passa de flesta på de marknader där den säljs. Att sen om man inte lyckas få hojen som man vill ha den genom att skruva på inställningar, då självklart ska man byta fjädrar. Jag syftar alltså på en hoj för gatbruk som även rastas på nån bankörning då och då. Som en banhoj kanske det är annorlunda.
Tack annars för lektionen ang. fjädringsrörelse.

90%av alla japanska hojar har fjädring för förare på 75kg. väger man mer så är nog det inte fel att byta till fjädrar för din vikt, som jag tex väger 110kg en annan i klubben 80kg, när han testar min hoj så är den hård som en planka för honom och jag har bytt fjädrarna både bak o fram.
Det finns gott om teorier om man ska byta fjädrar eller inte och en vanlig gatåkare som inte kör superaktivt kan få en orginal fjädring att funka hyfsat om man åker till tex Effektbolaget och får sin fjädring justerad efter dig själv. annars är det nog bäst att börja byta fjädringskomponenter om man vill pressa mycket bana osv.

Ja, öka förspänningen höjer fjädringen, Mats har rätt. Men den upplevs styvare också. Bromsar du lite med fotbromsen också, så kommer du att uppleva ännu mindre dykande.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd