Fjädring igen.. denna gången fram

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Har mätt och ställt in hänget och tycker att det är inom de riktvärden jag läst mig till att det ska vara.

Däremot kan jag tycka att hojen är lite för "mjuk" fram.
Eller mjuk och mjuk.. Men det är rätt lätt att trycka ner framfjädringen "manuellt".. fjädrar ganska lugnt och fint på nåt sätt.. lite för mycket åt komforthållet eller vad man ska säga.

Så för att komma till frågan.
Vad är det jag ska skruva för att den ska bli lite hårdare?

Kan inte bestämma mig för om det är förspänningen eller returen?

Last edited:
Titta på Suspension for mortals. Den innehåller en hel del bra information. Öhlins har en bra guide på sin hemsida också. Sen kan man ju prova sig fram själv på t ex bandagar och ändra för att testa och se vad som händer när man ändrar olika parametrar.

Det var inget svar på frågan, men jag kan för lite för att uttala mig.

Bottnar den vid inbromsningar eller nåt? Eller vill du bara känna dig manligare? Man ska ju inte ha fjädringen hårdare än vad som krävs.

Nej den bottnar inte. Jag baserar inte manlighet på nånting som har med hoj att göra, så nej. Däremot tycker jag att den "dyker" onödigt mkt när jag bromsar hårt och vill testa mig fram.

Hade du några tips eller försökte du vara lustig?

http://javahaxxor.blogspot.com/search?q=suspension vad jag gjorde på min hoj
Känns den lite för mjuk och dyker lite för mycket, skruva upp ett hack på förspänningen. Dyker den fortfarande lite för snabbt kan du öka lite på kompressionsdämpningen. Du kan också öka/sänka ett halvt varv i taget om du inte har ett klicksystem.

Kör samma sträcka om och om igen efter varje inställning så du kan känna skillnaden. En inställning i taget. Du kan börja med att skruva testa kompressionsdämpning på max, sen på minimum, sen standard, sen hittar du en inställning som passar dig.

Jag körde min vanliga väg till jobbet en gång på kvällen, med verktyg i fickan. ta god tid på dig. Fattar du inte skillnaden, kör sträckan igen, leta efter ett potthål eller fler, en vägbula, en kurwa, etc.

lite fler sajter, bra läsning, det skadar inte att läsa innan så man förstår lite mer. Visst, man blir lite konfunderad i början, men det e bara ut och köra och ställa in.

http://www.bikesetup.com/
http://londonbikers.com/articles/1616/suspension-setup-demystified
http://www.gostar-racing.com/information/motorcycle_suspension_set-up.htm
http://www.sportrider.com/motorcycle_suspension/index.html
http://www.algonet.se/~leffew/suspens.htm

Du kan också sätta spännband på gaffelbenen i normalt läge, precis under dammskyddet, och köra rundan. Kör med lite hårda inbromsningar, etc, så får du se hur djupt gaffeln "bottnar". Mät med skjutmått och skriv ner dina värden.

Last edited:
Lycka till med den perfekta setupen ;) Du kanske ska leta efter 2 olika. Vad som gäller för gata, och nån gång när du kör bana, så letar du efter "din" bansetup. Sen kan du ha skruvmejsel och skiftnyckel under cutsen för att ha grejerna med dig ifall du vill ändra
:tummenupp
Personligen har jag hittat min idealsetup för gata nu. Lite mjukare komp-dämpning så jag inte får stumma landningar när jag slangar, och +1 på förspänningen så den inte dyker så mycket

Har du rätt mängd olja i gaffeln? Mer olja ger lite hårdare "Fjäder" i slutet av fjäderingsvägen. Men man ska INTE ha i för mycket olja...

Har du ställt in hänget på konstens alla regler. Alltså konstaterat att du har rätt fjäderkonstant?
Väger du mycket? Iså fall kanske du ska ha en hårdare fjäder?

När allting är rätt med fjäder, DÅ börjar man justera på rattar och dämpning.

Mats

När allting är rätt med fjäder, DÅ börjar man justera på rattar och dämpning.

Mats

ööh, det e ju helt absurt. Annars är det ju DÄRFÖR man har JUSTERBARA fjädringskomponenter, för att JUSTERA enligt tycke, smak, användningsområde. Om man fortfarande upplever gaffeln som för mjuk efter alla inställningar, DÅ kan man byta fjädrar.

ööh, det e ju helt absurt. Annars är det ju DÄRFÖR man har JUSTERBARA fjädringskomponenter, för att JUSTERA enligt tycke, smak, användningsområde. Om man fortfarande upplever gaffeln som för mjuk efter alla inställningar, DÅ kan man byta fjädrar.

Ehhh nä.....

Korrekt fjäder med korrekt förspänning är grunden. Innan dess är det totalt värdelöst att justera på rattarna.

Med för mjuk fjäder hamnar du för långt ner i fjädringsrörelsen från grunden och där blir gaffeln progressiv. Resultatet blir att du får en gaffel som är stötig på små ojämnheter samtidigt som den bottnar för lätt, den blir för hård och mjuk samtidigt....

Nog rätt vanligt att man har lite för hård hoj mot vad man borde ha.

Men låt nån som vet vad de håller på med ställa in hojen.
Jag åkte till Greven när jag var på Gotland Ring, han ställde om hela hojen på 4 minuter. Blev en helt annan cyckel!
Så åk till Effektbolaget - han är proffs han med.

Nej den bottnar inte. Jag baserar inte manlighet på nånting som har med hoj att göra, så nej. Däremot tycker jag att den "dyker" onödigt mkt när jag bromsar hårt och vill testa mig fram.

Hade du några tips eller försökte du vara lustig?

Hårdare kompression gör gaffeln trögare hela vägen ner.
Mer olja i gaffeln så är den fortfarande mjuk början men blir hårdare mot slutet av komprimeringen.

Angående min oartiga fråga så kom den av mina fördomar om att vissa tror att mjuka fjädringar är för komfort och bara dåligt för snabbåka. Men mjuk fjädring ger ofta bättre grepp så länge det inte leder till att man bottnar fjädringen.

Last edited:
Mer olja är den första lösningen jag hade testat efter korrekt justerat häng. På dagens sportmoppar är det vanligt att där är obalans mellan fjäder fram och bak för att den skall gå att köra med passagerare. EX CBR1000 har original framfjädrar för 85kg förare medan bakfjädern är lämplig för +100kg. Detta är ju inte kanon om man huvudsakligen är ute efter banprestanda då det belastade hänget blir fel....

Sen är originalfjädringen inte veckans bästa det är bara att acceptera. Cartidgen har ofta lite stora produktionstoleranser så de läcker som ett såll och kolvar samt shimsning är inte direkt banoptimerat. Åker man mycket bana så hade jag satsat lite pengar på en uppgradering av fjädringen. Fram är kolvkit och fjädrar från K-TECH bra lösning och bak får man nöja sig med fjäder eller satsa på en hel dämpare...

Last edited:
Ehhh nä.....

Korrekt fjäder med korrekt förspänning är grunden. Innan dess är det totalt värdelöst att justera på rattarna.

Med för mjuk fjäder hamnar du för långt ner i fjädringsrörelsen från grunden och där blir gaffeln progressiv. Resultatet blir att du får en gaffel som är stötig på små ojämnheter samtidigt som den bottnar för lätt, den blir för hård och mjuk samtidigt....

jag menade att det är absurt att först åka och köpa fjädrar anpassade för din vikt etc innan du testar vad du kan åstadkomma med lite fjädringsinställningar. R1:an är trots allt tänkt att passa de flesta på de marknader där den säljs. Att sen om man inte lyckas få hojen som man vill ha den genom att skruva på inställningar, då självklart ska man byta fjädrar. Jag syftar alltså på en hoj för gatbruk som även rastas på nån bankörning då och då. Som en banhoj kanske det är annorlunda.
Tack annars för lektionen ang. fjädringsrörelse.

jag menade att det är absurt att först åka och köpa fjädrar anpassade för din vikt etc innan du testar vad du kan åstadkomma med lite fjädringsinställningar. R1:an är trots allt tänkt att passa de flesta på de marknader där den säljs. Att sen om man inte lyckas få hojen som man vill ha den genom att skruva på inställningar, då självklart ska man byta fjädrar. Jag syftar alltså på en hoj för gatbruk som även rastas på nån bankörning då och då. Som en banhoj kanske det är annorlunda.
Tack annars för lektionen ang. fjädringsrörelse.

I stort sett, kanske 75%, alltid så stämmer fjädern. MEN Man ska ALLTID kolla det först. Stämmer inte fjädern så är det bara bortkastad tid att ratta runt utan att ha förusättningarna att få till det.
Boris JR förklarade det där bra.

En sliten klycha är, Nya däck/ justerad dämpning, så blir det en helt ny hoj. Det gäller även fjädern. Det gör enorm skillnad att ha rätt fjäder.

Att förspänna fjädern gör bara hojen högre, inte hårdare.

Mats

Har läst allehanda guider nu och är väl åtminstone lite mer insatt. Laborerat lite och kombinerat med lugna testrepor på slingerbulten igår..

Det som Mats skriver om att förspänningen höjer hojen fram stämmer.
Och nu när jag testat lite så har jag kommit fram till att det nog faktiskt var det jag var ute efter egentligen. Att den varit lite för låg fram har nog fått det att kännas som att den lutar väldigt mkt framåt generellt, vilket jag felaktigt antagit att det berott på att fjädringen är för mjuk.

Spände den lite grann och testade runt i övrigt (efter att ha läst vad de olika skruvarna gör). Kändes verkligen kanon mot slutet, helt enorm skillnad!

Jag har inte tummen helt mitt i handen, men ska åka förbi något proffs vid tillfälle för att lära mig ännu mer om det där. Men tack för alla tips hittils iaf!

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd