Någon som kan med enkla ord förklara lite olika begrepp och hur man ska ställa in fjädringen?
Ex förspänning, kompression, hög och lågfartfjädring?
Jag har en Yamaha TTR. Den har öhlins bak. Längst ner på dämparen kan man vrida på en ratt. Det finns även en liten guldfärgad behållare som går med en hydraulslang (?) till dämparen. Vad gör den behållaren? Och vad ställer man in på ratten på toppen på behållaren?
Framgaffeln är av konventionell typ. Man kan ta bort en gummiplupp och skruva längst ner på gaffelbenet och även längst uppe vid styret på små skruvar. Vad gör dessa inställningar?
Jag kör endast gata och min hoj har motardfälgar.
Kan någon ge mig ett hum om hur man ska börja ställa in dessa dämpare för att få dom bättre anpassade för gata?
Någon som kan säga vilken viskositet på gaffeloljan man ska köra i framgaffel?
Några generella regler som gäller för en gat-motard angående fjädring?
MVH
Ex förspänning, kompression, hög och lågfartfjädring?
Jag har en Yamaha TTR. Den har öhlins bak. Längst ner på dämparen kan man vrida på en ratt. Det finns även en liten guldfärgad behållare som går med en hydraulslang (?) till dämparen. Vad gör den behållaren? Och vad ställer man in på ratten på toppen på behållaren?
Framgaffeln är av konventionell typ. Man kan ta bort en gummiplupp och skruva längst ner på gaffelbenet och även längst uppe vid styret på små skruvar. Vad gör dessa inställningar?
Jag kör endast gata och min hoj har motardfälgar.
Kan någon ge mig ett hum om hur man ska börja ställa in dessa dämpare för att få dom bättre anpassade för gata?
Någon som kan säga vilken viskositet på gaffeloljan man ska köra i framgaffel?
Några generella regler som gäller för en gat-motard angående fjädring?
MVH