En stilla undran; varför flexar bromshandtaget på i stort sett alla sporthojar ända in till styrets handtag?
Jag började tänka på detta efter att besiktningspersonalen på en knixkurs var nära att inte godkänna min hoj eftersom dom tyckte bromshandtaget flexade (var "svampigt") för mycket.
Då har jag stålomspunna goodridgeslangar, orginalbelägg och har bytt bromsvätska åtminstone en gång om året hos hondaverkstan.
Hojen nitar ju innan handtaget når styret, men det var ett svagt argument tyckte SMC-besiktningsmannen.
Tur som var var en viss honda-återförsäljare där och sa att "hondas bromsar kan verka lite svampiga" för att rädda situationen.
Men det fick mig att fundera på om det var nåt fel med min broms.
Hojen är en 2006a med 4000 mil på nu, borde inte vara några problem åldringsmässigt, och bromsarna har kännts likadana sen jag köpte den vad jag kan minnas. (2008, då hade den gått 300 mil)
Så på mässan nu i helgen gick jag på skoj runt o testade bromsar på lite hojar.
Resultatet då?
Jo, dom sporthojar jag testade på gick det att trycka in bromshandtaget till styret på allihopa utom en ducati med brembobromsar på, även om det inte var långt kvar. (dock gick det utmärkt på en annan ducati även den med brembobromsar på)
Kan ju nämnas att jag är klenare än medelsvensson i nyporna också, så det behövs inte överdriven muskelstyrka för att göra det.
Så nu till frågeställningen, varför går det att trycka handtaget ytterligare innåt även när man spännt upp hela hydraulkedjan från bromskivan till handtag?
Ska inte ett hydraulssytem vara stumt efter att det har trycksatts?
Vad flexar?
Bromshandtaget är inte, det kan man se hyfsat iaf.
Stången in till huvudcylindern borde det inte vara.
Skivor, belägg och bromsvätska borde påverka minimalt?
Då återstår huvudcylinderkolven, slangar och ok.
Och om det är naturligt med flex, vad menas då med ett "stumt" bromssystem som många säger sig ha fått efter byte till tex stålomspunna bromsslangar?
Nån hydraul/bromskunnig (eller andra för den delen) som vill utala sig i frågan?
Jag började tänka på detta efter att besiktningspersonalen på en knixkurs var nära att inte godkänna min hoj eftersom dom tyckte bromshandtaget flexade (var "svampigt") för mycket.
Då har jag stålomspunna goodridgeslangar, orginalbelägg och har bytt bromsvätska åtminstone en gång om året hos hondaverkstan.
Hojen nitar ju innan handtaget når styret, men det var ett svagt argument tyckte SMC-besiktningsmannen.
Tur som var var en viss honda-återförsäljare där och sa att "hondas bromsar kan verka lite svampiga" för att rädda situationen.
Men det fick mig att fundera på om det var nåt fel med min broms.
Hojen är en 2006a med 4000 mil på nu, borde inte vara några problem åldringsmässigt, och bromsarna har kännts likadana sen jag köpte den vad jag kan minnas. (2008, då hade den gått 300 mil)
Så på mässan nu i helgen gick jag på skoj runt o testade bromsar på lite hojar.
Resultatet då?
Jo, dom sporthojar jag testade på gick det att trycka in bromshandtaget till styret på allihopa utom en ducati med brembobromsar på, även om det inte var långt kvar. (dock gick det utmärkt på en annan ducati även den med brembobromsar på)
Kan ju nämnas att jag är klenare än medelsvensson i nyporna också, så det behövs inte överdriven muskelstyrka för att göra det.
Så nu till frågeställningen, varför går det att trycka handtaget ytterligare innåt även när man spännt upp hela hydraulkedjan från bromskivan till handtag?
Ska inte ett hydraulssytem vara stumt efter att det har trycksatts?
Vad flexar?
Bromshandtaget är inte, det kan man se hyfsat iaf.
Stången in till huvudcylindern borde det inte vara.
Skivor, belägg och bromsvätska borde påverka minimalt?
Då återstår huvudcylinderkolven, slangar och ok.
Och om det är naturligt med flex, vad menas då med ett "stumt" bromssystem som många säger sig ha fått efter byte till tex stålomspunna bromsslangar?
Nån hydraul/bromskunnig (eller andra för den delen) som vill utala sig i frågan?