Fjädrande bromshandtag (hydraulsystemsfråga)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
En stilla undran; varför flexar bromshandtaget på i stort sett alla sporthojar ända in till styrets handtag?

Jag började tänka på detta efter att besiktningspersonalen på en knixkurs var nära att inte godkänna min hoj eftersom dom tyckte bromshandtaget flexade (var "svampigt") för mycket.
Då har jag stålomspunna goodridgeslangar, orginalbelägg och har bytt bromsvätska åtminstone en gång om året hos hondaverkstan.

Hojen nitar ju innan handtaget når styret, men det var ett svagt argument tyckte SMC-besiktningsmannen.
Tur som var var en viss honda-återförsäljare där och sa att "hondas bromsar kan verka lite svampiga" för att rädda situationen.

Men det fick mig att fundera på om det var nåt fel med min broms.
Hojen är en 2006a med 4000 mil på nu, borde inte vara några problem åldringsmässigt, och bromsarna har kännts likadana sen jag köpte den vad jag kan minnas. (2008, då hade den gått 300 mil)

Så på mässan nu i helgen gick jag på skoj runt o testade bromsar på lite hojar.

Resultatet då?
Jo, dom sporthojar jag testade på gick det att trycka in bromshandtaget till styret på allihopa utom en ducati med brembobromsar på, även om det inte var långt kvar. (dock gick det utmärkt på en annan ducati även den med brembobromsar på)

Kan ju nämnas att jag är klenare än medelsvensson i nyporna också, så det behövs inte överdriven muskelstyrka för att göra det.

Så nu till frågeställningen, varför går det att trycka handtaget ytterligare innåt även när man spännt upp hela hydraulkedjan från bromskivan till handtag?

Ska inte ett hydraulssytem vara stumt efter att det har trycksatts?

Vad flexar?
Bromshandtaget är inte, det kan man se hyfsat iaf.
Stången in till huvudcylindern borde det inte vara.
Skivor, belägg och bromsvätska borde påverka minimalt?
Då återstår huvudcylinderkolven, slangar och ok.

Och om det är naturligt med flex, vad menas då med ett "stumt" bromssystem som många säger sig ha fått efter byte till tex stålomspunna bromsslangar?

Nån hydraul/bromskunnig (eller andra för den delen) som vill utala sig i frågan?
 
Roade mig att mäta lite på tjejens nu när jag såg ditt inlägg(R6-10)

Ca:5cm kvar till handtaget i viloläge.

Ca:3,5cm kvar till handtaget i en hårt ansatt broms(enligt muskelminnet iaf.)

Ca:3cm spel när jag tar i så hojen gör en kullerbytta om jag skulle göra det i fart.

Skulle säkert kunna få den en bit till men in till handtaget? Inte utan luft i systemet eller att styrketräna först iaf.

Hur hårt klämmer du egentligen,heter du månne magnus?

Det som flexar måste vara gummi,tätningar i huvudcylinder och ok och slangar,lite kan det väl finnas i pumpinfästning och grepp med och även i oket.

Allt tillsammans kanske men,återigen,Hur Hårt klämmer du när du får hantaget till styret?

Henrik

Ed. får lägga till lite så man inte tas för en sillmjölke. :)

Klart jag kan klämma närmare styret,att få in greppet till kontakt tror jag inte jag kan eller kommer försöka för det känns inte som det kan vara bra på något vis.

Har redan passerat vad som är användbart område och gått in i ont-område och ser ingen anledning att gå längre. :)
 
Last edited:
Kan ju vara så att när du får upp lite värme i systemet så blir handtaget mer stumt!

Min gixxer var helt hopplös innan jag satt på stålomspunnet och gilles-xtreme levers och då var det bättre men inte jättebra!
Nu ska isr-pumpen monteras och då kan jag ställa in hur hårt den ska ta vilket borde lösa problemet helt!

Köp ett par nya korta grepp eller en helt ny pump så borde du bli nöjd(greven har pump från 2500:-)!
 
Last edited:
På min Triumph Speed 4 går också handtaget nästan helt in. jag har också undrar om det är nåt fel eller om det ska vara så.

Jag har stålomspunna slangar osv...

Dock har jag aldrig upplevt att det har varit ont om bett när jag har kört den. Tar alltid ordentligt långt innan man trycker handtaget ända in.
 
Kan du trycka handtaget hela vägen till styret så har du troligen luft i systemet eller så flexar någon komponent "mer än nyttigt"...
...trots att du har en Honda :tungan

Se till att få systemet luftat av nån som vet vad han gör och är van med din typ av hoj - kika över axeln så kan du göra´t själv i fortsättningen !
:tummenupp
 
Alltså, han har ju testat på fler hojar än er. Nyligen. Jag är också av uppfattningen att det går att klämma in greppet på "alla" hojar ända till handtaget. Så skylla på Honda verkar långsökt.
 
Jag jobbar med hydraulik men jag har väl inte funderat så mycket på det du skriver om.

Det jag kan se som orsaker kan vara.

- Komprimering av oljan, det finns en viss komprimeringsmöjlighet av olja även om det känns som rätt mycket i detta fall.
- Luft, kan finnas även i ett luftat system. En liten ficka någonstans kan göra att det sjunker ihop.
- Internt läckage, i princip inget hydraulsystem är helt tätt och på en bromspump eller bromsok tror jag inte att toleranserna är så fina att det inte kan krypa olja om du trycksätter under en längre tid.

Hydraulbromsar känns inte vara designade för att hålla tryck under en längre tid utan jobbas dynamiskt under färd och då pumpar du upp trycket igen varje gång du släpper och drar åt handtaget igen. Skall du hålla en broms på ett fordon statiskt är det en mekanisk lösning, typ vajer som gäller.

På din cykel som har gått 4000 mil kan det vara så att du bromsat ett antal gånger och tätytorna börjat bli slitna. Även på de nya cyklarna är det kanske så dåliga tätytor att oljan kryper om du håller en längre period.

Nu kan jag inte kontruktionskraven för MC-bromsar som om mina teorier stämmer eller inte vet jag ej. Inom hydraulik finns inga raka svar.
 
Något måste vara fel.
Mitt bromshandtag rör sig bara någon dryg centimeter, tror inte att man kommer närmare ens med polygrip.
 
Roade mig att mäta lite på tjejens nu när jag såg ditt inlägg(R6-10)

Ed. får lägga till lite så man inte tas för en sillmjölke. :)

Klart jag kan klämma närmare styret,att få in greppet till kontakt tror jag inte jag kan eller kommer försöka för det känns inte som det kan vara bra på något vis.

Har redan passerat vad som är användbart område och gått in i ont-område och ser ingen anledning att gå längre. :)

JAG är som sagt en sillmjölke:tungan, jag tar i allt vad jag orkar med högerhanden sittande på hojen, bästa hitils var alltså en ducati med brembo som jag kom till ca 5mm från handtaget, sen orka jag inte mer.
Som du säger har man ju god bromsverkan innan man når den punkten. Så det här är ju mest funderingar baserad på knix-besiktningsmannens åsikter.

Kan ju vara så att när du får upp lite värme i systemet så blir handtaget mer stumt!

Min gixxer var helt hopplös innan jag satt på stålomspunnet och gilles-xtreme levers och då var det bättre men inte jättebra!
Nu ska isr-pumpen monteras och då kan jag ställa in hur hårt den ska ta vilket borde lösa problemet helt!

Köp ett par nya korta grepp eller en helt ny pump så borde du bli nöjd(greven har pump från 2500:-)!

har köpt shortys, och visst bättrar det på situtionen, men ska man ställa ut dom så mycket att slutpostitionen inte tar i styret så blir det obkvämt att få tag i dom i vilande postion (korta fingrar har jag också :P)
Funderar på brembo eller ISR-pump, vi får väl se, hojen bromsar ju ordentligt, även om bromshandtaget går att trycka in till styret, så det är ju lite av en principsak...

Kan du trycka handtaget hela vägen till styret så har du troligen luft i systemet eller så flexar någon komponent "mer än nyttigt"...
...trots att du har en Honda :tungan

Se till att få systemet luftat av nån som vet vad han gör och är van med din typ av hoj - kika över axeln så kan du göra´t själv i fortsättningen !
:tummenupp

Det är alltså hondaverkstaden som bytt vätska och luftat systemet åt mig, och jag har fullt förtroende för dom.
Förra sommarna blev det tom bytt o luftat 2ggr iom att jag körde 2000 mil och gjorde två servicear.

Jag jobbar med hydraulik men jag har väl inte funderat så mycket på det du skriver om.

Det jag kan se som orsaker kan vara.

- Komprimering av oljan, det finns en viss komprimeringsmöjlighet av olja även om det känns som rätt mycket i detta fall.
- Luft, kan finnas även i ett luftat system. En liten ficka någonstans kan göra att det sjunker ihop.
- Internt läckage, i princip inget hydraulsystem är helt tätt och på en bromspump eller bromsok tror jag inte att toleranserna är så fina att det inte kan krypa olja om du trycksätter under en längre tid.

Hydraulbromsar känns inte vara designade för att hålla tryck under en längre tid utan jobbas dynamiskt under färd och då pumpar du upp trycket igen varje gång du släpper och drar åt handtaget igen. Skall du hålla en broms på ett fordon statiskt är det en mekanisk lösning, typ vajer som gäller.

På din cykel som har gått 4000 mil kan det vara så att du bromsat ett antal gånger och tätytorna börjat bli slitna. Även på de nya cyklarna är det kanske så dåliga tätytor att oljan kryper om du håller en längre period.

Nu kan jag inte kontruktionskraven för MC-bromsar som om mina teorier stämmer eller inte vet jag ej. Inom hydraulik finns inga raka svar.

Mjo, det är jag med på , deta är ju dock inte statiskt smyglägkage, utan trycka in handtaget relativt snabbt så hårt jag orkar och kolla hur långt in det kom.


Oken kan ju säkert flexa en del (och det lär ju inte behövas så mycket för det ska göra skillnad i huvudcylindern eftersom kolvarna i oken har rät stor area), skulle det kunna vara det till stor del?

skulle vara intressant o plugga utgången på en huvudcylinder och kolla hur stum den blir...
 
Last edited:
Tjenare Uffe och välkommen hem från värmen :)

Som redan påpekats bör det inte vara något flex att tala om i huvudcylindern och stålomspunna slangar med teflonkärna flexar inte heller mycket.

Kvar är vätskan (som ju faktiskt är lite kompressibel) och det faktum att du har duktig "utväxling" på area mellan huvudcylinder och bromsoket, oket är dessutom "hästskoformat", dvs öppet på undersida o sidor så jag gissar att de medger en del flex i sej.

Vore det vätskan som stod för huvuddelen så skulle det märkas mer om man har väldigt slitna belägg eftersom oken då fylls med avsevärt mer vätska än om kolvarna är fullt inkörda.
 
Tjenare Uffe och välkommen hem från värmen :)

Som redan påpekats bör det inte vara något flex att tala om i huvudcylindern och stålomspunna slangar med teflonkärna flexar inte heller mycket.

Kvar är vätskan (som ju faktiskt är lite kompressibel) och det faktum att du har duktig "utväxling" på area mellan huvudcylinder och bromsoket, oket är dessutom "hästskoformat", dvs öppet på undersida o sidor så jag gissar att de medger en del flex i sej.

Vore det vätskan som stod för huvuddelen så skulle det märkas mer om man har väldigt slitna belägg eftersom oken då fylls med avsevärt mer vätska än om kolvarna är fullt inkörda.

Tack tack, tillbaka i träsket, känns bra... ;)

Börjar misstänka att det är oken som sviktar ja, redig utväxling som du säger, skulle vara intressant o mäta gapet med mikrometer samtidigt som man tar i på bromshandtaget.
Kan inte du räkna ut rörelseförhållandet mellan oken och huvudcylindern? =)
 
Tack tack, tillbaka i träsket, känns bra... ;)

Börjar misstänka att det är oken som sviktar ja, redig utväxling som du säger, skulle vara intressant o mäta gapet med mikrometer samtidigt som man tar i på bromshandtaget.
Kan inte du räkna ut rörelseförhållandet mellan oken och huvudcylindern? =)
Där säger du något, jag har ju digitalskjutmått som mäter rätt tillförlitligt ner till hundradels mm så det borde ju funka.
Med lite geometri på det kan man tom avgöra hur mycket det motsvarar i handtaget :tummenupp

Ska kolla det i kväll, annars tar jag upp det du sa och pluggar, en gång före slang och en gång med slang, nu ska det fan utredas var det flexas :D
 
Där säger du något, jag har ju digitalskjutmått som mäter rätt tillförlitligt ner till hundradels mm så det borde ju funka.
Med lite geometri på det kan man tom avgöra hur mycket det motsvarar i handtaget :tummenupp

Ska kolla det i kväll, annars tar jag upp det du sa och pluggar, en gång före slang och en gång med slang, nu ska det fan utredas var det flexas :D

Hähä, ja vi måste gå till botten med det här =D

Gjorde lite snabbsräkning, vet dock inte diametern på kolvarna i oken, räknade på 3cm, är det för mycket?

Det ger att samlagd kolvarea på oken är ca 1,5*1,5*pi*8=56,52cm2 och på huvudcylinder med 1,9cm diamter ca 0,95*0,95*pi=2,8cm2 :näsblod snacka om utväxling.
det ger ca 20ggr utväxling, så 1mm på oken blir altså 20mm på huvudcylindern?

edit:3cm lär nog vara för mycket ja, nån som har faktiskt mått på kolvarna på modern sporthoj? google hittar inget vettigt...
 
Last edited:
Jäkligt svårt att få EN vettig mätning på plats... ;)

Tyckte det såg ut som ca:25mm på R6an men höftade bara så inget exakt,något i de trakterna är det dock.

Henrik
 
Hähä, ja vi måste gå till botten med det här =D

Gjorde lite snabbsräkning, vet dock inte diametern på kolvarna i oken, räknade på 3cm, är det för mycket?

Det ger att samlagd kolvarea på oken är ca 1,5*1,5*pi*8=56,52cm2 och på huvudcylinder med 1,9cm diamter ca 0,95*0,95*pi=2,8cm2 :näsblod snacka om utväxling.
det ger ca 20ggr utväxling, så 1mm på oken blir alltså 20mm på huvudcylindern?

edit:3cm lär nog vara för mycket ja, nån som har faktiskt mått på kolvarna på modern sporthoj? google hittar inget vettigt...
30mm på fyra kolvar (som de flesta moderna sporthojar har fram) är nog lite för mycket, R1 fram till och med -06 har dessutom 2 olika diametrar på kolvarna i samma ok...

Jag har lite svårt att se exakt hur ev flex i oket påverkas av antalet kolvar, det har ju att göra med hävarmsförhållandet på den aktiva arean kontra avståndet till ovansidan av oket.
Sen spelar ju även pivot punkten på bromshandtaget och dess längd in på vilken kraft som utövas på kolven..

Ska gå till botten med detta i kväll, -07 R1an har ju 6kolvsok fram men även den flexar ju lika mycket som din broms gör....(?)
 
Last edited:
30mm på fyra kolvar (som de flesta moderna sporthojar har fram) är nog lite för mycket, R1 fram till och med -06 har dessutom 2 olika diametrar på kolvarna i samma ok...

Jag har lite svårt att se exakt hur ev flex i oket påverkas av antalet kolvar, det har ju att göra med hävarmsförhållandet på den aktiva arean kontra avståndet till ovansidan av oket.
Sen spelar ju även pivot punkten på bromshandtaget och dess längd in på vilken kraft som utövas på kolven..

Ska gå till botten med detta i kväll, -07 R1an har ju 6kolvsok fram men även den flexar ju lika mycket som din broms gör....(?)

Vi ser fram mot en rapport om hur det verkligen ligger till. =)
 
JAG är som sagt en sillmjölke:tungan, jag tar i allt vad jag orkar med högerhanden sittande på hojen, bästa hitils var alltså en ducati med brembo som jag kom till ca 5mm från handtaget, sen orka jag inte mer.
Som du säger har man ju god bromsverkan innan man når den punkten. Så det här är ju mest funderingar baserad på knix-besiktningsmannens åsikter.



har köpt shortys, och visst bättrar det på situtionen, men ska man ställa ut dom så mycket att slutpostitionen inte tar i styret så blir det obkvämt att få tag i dom i vilande postion (korta fingrar har jag också :P)
Funderar på brembo eller ISR-pump, vi får väl se, hojen bromsar ju ordentligt, även om bromshandtaget går att trycka in till styret, så det är ju lite av en principsak...



Det är alltså hondaverkstaden som bytt vätska och luftat systemet åt mig, och jag har fullt förtroende för dom.
Förra sommarna blev det tom bytt o luftat 2ggr iom att jag körde 2000 mil och gjorde två servicear.



Mjo, det är jag med på , deta är ju dock inte statiskt smyglägkage, utan trycka in handtaget relativt snabbt så hårt jag orkar och kolla hur långt in det kom.


Oken kan ju säkert flexa en del (och det lär ju inte behövas så mycket för det ska göra skillnad i huvudcylindern eftersom kolvarna i oken har rät stor area), skulle det kunna vara det till stor del?

skulle vara intressant o plugga utgången på en huvudcylinder och kolla hur stum den blir...

Dagens bästa tips: Köp en sån däringa Japansk trollerilåda o koppla upp den mot ditt befintliga ABS-system...o var glad att du har en hoj...o tyyjjp tjöör med den istället!!:D
 
Dagens bästa tips: Köp en sån däringa Japansk trollerilåda o koppla upp den mot ditt befintliga ABS-system...o var glad att du har en hoj...o tyyjjp tjöör med den istället!!:D

Har tyvärr inte ABS :gnissla
Kör gör jag definitivt, men speciellt så här på vintern får man ju tid över att fundera på saker....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top