Fjädrande bromshandtag (hydraulsystemsfråga)

Har mätt lite på R1an nu och varje ok flexade ut ~0,13mm när handtaget var näst intill helt indraget, detta mätt i centrumhöjd av bromskolven.

Du uppskattade inte helt fel på kolvdiametern... eller jo, varje kolv ÄR 30mm fast x 6st kolvar :D

Har inte tid att räkna på hur stor volym vätska detta innebär, återkommer :tummenupp
 
En del av flexet kan bero på själva vätskan, speciellt när man precis har bytt. Det blir en ohygglig massa mikroskopiska bubblor i vätskan, nästan som vispad grädde (lätt överdrivet:))

Eftersom dessa bubblor är så små så stannar de kvar där de är oavsett hur mycket man luftar.
Vad du gör är att du drar åt handtaget ända in till styret och drar en kattstrypare runt handtagen så att bromsan stannar under tryck. Låt hojen stå en natt och klipp av kattstryparen.

Gör man så här så kommer de små bubblorna att klumpa ihop sig så att det blir några få stora bubblor istället, då stiger dessa upp i vätskan och kan luftas som vanligt uppe vid pumpen.

Mina bromsar brukar kännas betydligt styvare efter detta...
 
Har mätt lite på R1an nu och varje ok flexade ut ~0,13mm när handtaget var näst intill helt indraget, detta mätt i centrumhöjd av bromskolven.

Du uppskattade inte helt fel på kolvdiametern... eller jo, varje kolv ÄR 30mm fast x 6st kolvar :D

Har inte tid att räkna på hur stor volym vätska detta innebär, återkommer :tummenupp

Tycker också mitt handtag går väl långt in. Tar man i så går det emot handtaget men vid det laget så har det blivit en rejäl stoppie ned duns. Likaså flera polare har på detta viset.
Ibland blir det bättre om man luftar flera gånger under en längre periods tid. Gärna genom att lätta på alla banjos under tryck.Var beredd med trasan. Verkar vara fantastiskt vad en del banjos har möjlighet att spara luftbubblor.
 
Ett överslag ger att ett flex på 0,13mm i bromsoken motsvarar ca 18mm längst ut på ett normallångt bromshandtag (R1 -07).

Tycker också mitt handtag går väl långt in. Tar man i så går det emot handtaget men vid det laget så har det blivit en rejäl stoppie ned duns. Likaså flera polare har på detta viset.
Ibland blir det bättre om man luftar flera gånger under en längre periods tid. Gärna genom att lätta på alla banjos under tryck.Var beredd med trasan. Verkar vara fantastiskt vad en del banjos har möjlighet att spara luftbubblor.
Du har ju rätt, det finns ingen chans att jag kan klämma åt bromsarna så hårt som jag gör när hojen står still, inte utan att antingen tvärlåsa hjulet eller göra en praktstoppie :)

Jag tror att det ligger mycket i det "Niklasinorr" säger, för även fast jag har en vakuumluftutrustning så är det apsvårt att lufta frambromsarna.

Oftast får jag full verkan efter att hojen fått stå något dygn...
Och där inser jag att det ju inte är så smart att skaka flaskan med bromsvätska innan jag fyller systemet :D
 
Jag jobbar med hydraulik men jag har väl inte funderat så mycket på det du skriver om.

Det jag kan se som orsaker kan vara.

- Komprimering av oljan, det finns en viss komprimeringsmöjlighet av olja även om det känns som rätt mycket i detta fall.
- Luft, kan finnas även i ett luftat system. En liten ficka någonstans kan göra att det sjunker ihop.
- Internt läckage, i princip inget hydraulsystem är helt tätt och på en bromspump eller bromsok tror jag inte att toleranserna är så fina att det inte kan krypa olja om du trycksätter under en längre tid.

Hydraulbromsar känns inte vara designade för att hålla tryck under en längre tid utan jobbas dynamiskt under färd och då pumpar du upp trycket igen varje gång du släpper och drar åt handtaget igen. Skall du hålla en broms på ett fordon statiskt är det en mekanisk lösning, typ vajer som gäller.

På din cykel som har gått 4000 mil kan det vara så att du bromsat ett antal gånger och tätytorna börjat bli slitna. Även på de nya cyklarna är det kanske så dåliga tätytor att oljan kryper om du håller en längre period.

Nu kan jag inte kontruktionskraven för MC-bromsar som om mina teorier stämmer eller inte vet jag ej. Inom hydraulik finns inga raka svar.


Vet med all säkerhet att det inte är olja i bromssystemt på en hoj, och inte på de flesta bilarna heller. Men annars stämmer det du skriver, lite det tänket har jag också.

därför monterade jag av oken och bromspumpen och la nåt i mellan så inte kovlarna gick ihop helt, därefter tejpade jag bromspumps handtaget så det har tryck och vred och vände på dem så att sådana luft fickor skulle röra sug ut mot pumpen. efter 30min lirande monterade jag tillbaks allt och luftade från nippeln uppe vid bromspumpen. Blir bättre känsla, men visst flexar det lite men tror mer på vätskan än på de andra delarna.
 
Har mätt lite på R1an nu och varje ok flexade ut ~0,13mm när handtaget var näst intill helt indraget, detta mätt i centrumhöjd av bromskolven.

Du uppskattade inte helt fel på kolvdiametern... eller jo, varje kolv ÄR 30mm fast x 6st kolvar :D

Har inte tid att räkna på hur stor volym vätska detta innebär, återkommer :tummenupp

fan du är en klippa ozzian! =)

dom är så stora som 30mm altså.
Det ger ju altså mer än 20 ggr utväxling, så om oken flexar 0,13 ger det en _minimal_ rörelse på 2,6 mm i själva bromscylindern, antagligen strax över 3mm. en 19x20 cylinder har ju 20 mm mellan kolv och pivotpunkt så 20mm ut på bromshandtaget flexar det altså 2,6mm 40mm ut 5,2mm osv. kan iaf förklara nån centimeters flex i handtaget pga at oken flexar.

får prova att lufta systemet en gång till och se om det blir nåt bättre...
 
fan du är en klippa ozzian! =)

dom är så stora som 30mm altså.
Det ger ju altså mer än 20 ggr utväxling, så om oken flexar 0,13 ger det en _minimal_ rörelse på 2,6 mm i själva bromscylindern, antagligen strax över 3mm. en 19x20 cylinder har ju 20 mm mellan kolv och pivotpunkt så 20mm ut på bromshandtaget flexar det altså 2,6mm 40mm ut 5,2mm osv. kan iaf förklara nån centimeters flex i handtaget pga at oken flexar.

får prova att lufta systemet en gång till och se om det blir nåt bättre...

glöm inte banjoluftning under tryck.
Även påfyllning av vätska med spruta underifrån är en bra hjälp vid byte eller så.
 
  • Gilla
Reaktioner: BJN
fan du är en klippa ozzian! =)

dom är så stora som 30mm altså.
Det ger ju altså mer än 20 ggr utväxling, så om oken flexar 0,13 ger det en _minimal_ rörelse på 2,6 mm i själva bromscylindern, antagligen strax över 3mm. en 19x20 cylinder har ju 20 mm mellan kolv och pivotpunkt så 20mm ut på bromshandtaget flexar det altså 2,6mm 40mm ut 5,2mm osv. kan iaf förklara nån centimeters flex i handtaget pga at oken flexar.

får prova att lufta systemet en gång till och se om det blir nåt bättre...
Japp, mycket större kolvar än jag skulle gissat på :)

Jo det är ganska samma slutsats jag kom fram till :tummenupp

För att få fram exakt hur mycket det rör sej skulle jag behövt mäta på flera punkter men det är nog ett hyfsat medelvärde.

R1 efter -04 har 16mmkolv 20mm pivotpunkt, sedan höftade jag lite på handtagets längd från kolstångens kontaktpunkt så det stämmer säkert inte till 100%.

Min beräkning gav att rörelsen i bromspumpens kolv motsvarade ~2,5mm.

Jag har en vacuumluftare om du behöver låna :tummenupp
 
glöm inte banjoluftning under tryck.
Även påfyllning av vätska med spruta underifrån är en bra hjälp vid byte eller så.

Håller med! Brukar aldrig få handtaget stumt innan jag luftat vid banjon uppe vid pumpen. Gärna ytterligare en gång efter att den stått över en natt.
 
En del av flexet kan bero på själva vätskan, speciellt när man precis har bytt. Det blir en ohygglig massa mikroskopiska bubblor i vätskan, nästan som vispad grädde (lätt överdrivet:))

Eftersom dessa bubblor är så små så stannar de kvar där de är oavsett hur mycket man luftar.
Vad du gör är att du drar åt handtaget ända in till styret och drar en kattstrypare runt handtagen så att bromsan stannar under tryck. Låt hojen stå en natt och klipp av kattstryparen.

Gör man så här så kommer de små bubblorna att klumpa ihop sig så att det blir några få stora bubblor istället, då stiger dessa upp i vätskan och kan luftas som vanligt uppe vid pumpen.

Mina bromsar brukar kännas betydligt styvare efter detta...

Men om man trycksätter vätskan blir alla luftbubblor ännu mindre och får ännu svårare att försvinna. Vill man avlufta en vätska helt är det vacuum som gäller.

Om det funkar med trycksättning måste det vara något annat som händer. Kan vara att luften löser sig i vätskan och därför inte märks längre.
 
Jag ska snart montera ihop ett helt vätsketomt system (efter renovering av bromsok + huvudcylinderbyte) - kan jag på något sätt nyttja vakuumpump för att underlätta? Jag har en enstegs vakuumpump jag brukar använda för att dra kolfiber, har även använt den för att fylla styrdämpare med olja under vakuum.

Kommer bromsoken att hålla tätt om jag vakuumsätter systemet, eller kommer de att vara benägna att suga luft bakvägen? Nu antar jag bara att man häller bromsvätska i behållaren, kopplar vakuum på något sätt till öppningen, drar vakuum en stund, släpper vakuumet och låter undertrycket suga ner vätskan, och upprepar detta ett antal gånger? På det sättet fick jag iaf min Öhlinsstyrdämpare helt luftfri när jag testade.
 
Men om man trycksätter vätskan blir alla luftbubblor ännu mindre och får ännu svårare att försvinna. Vill man avlufta en vätska helt är det vacuum som gäller.

Om det funkar med trycksättning måste det vara något annat som händer. Kan vara att luften löser sig i vätskan och därför inte märks längre.

Vad det än är som händer så har denna metoden funkat otroligt bra för mig också.
 
Så kan man göra på i stort sett alla endurohojar jag vart med om? Bara ta i lite så går det att pressa in till styret så länga allt e kallt. Fast skulle man trycka så när man är ute och kör blir det ju en karatekullebytta :)
 
Men om man trycksätter vätskan blir alla luftbubblor ännu mindre och får ännu svårare att försvinna. Vill man avlufta en vätska helt är det vacuum som gäller.

Om det funkar med trycksättning måste det vara något annat som händer. Kan vara att luften löser sig i vätskan och därför inte märks längre.

Jag hade teorin klar för mig för några år sedan men eftersom metoden funkar så har jag helt enkelt lagt förklaringen på därför avsedd hylla...:)
 
Vad det än är som händer så har denna metoden funkat otroligt bra för mig också.

Det vore intressant att veta varför det funkar eftersom det ju skulle ge en ledtråd till vad som är det egentliga problemet.

  • Eventuell luft löser sig i vätskan ?
  • Bromsbackarna sätter sig ordentligt mot skivorna så systemet fylls på helt = mindre dödgång.
  • Packningar spänns ut så dom tätar bättre.
  • Backventiler anpassas till sina säten och tätar bättre.
  • ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top