Ozziania
SuperSport är lite roligare
Visst har du "ABS" om du har svag bromsverkanHar tyvärr inte ABS
Kör gör jag definitivt, men speciellt så här på vintern får man ju tid över att fundera på saker....

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Visst har du "ABS" om du har svag bromsverkanHar tyvärr inte ABS
Kör gör jag definitivt, men speciellt så här på vintern får man ju tid över att fundera på saker....
Visst har du "ABS" om du har svag bromsverkan![]()
Hahaha, satt just och googlade efter den men kunde inte hitta... "Konstigt"(?)Hehe, som den där amerikanska "ABS"en som är en lite gasbehållare man ansluter till bromssystemet? =D
Man ska inte skaka flaskan med bromsvätska innan påfyllning!
Har mätt lite på R1an nu och varje ok flexade ut ~0,13mm när handtaget var näst intill helt indraget, detta mätt i centrumhöjd av bromskolven.
Du uppskattade inte helt fel på kolvdiametern... eller jo, varje kolv ÄR 30mm fast x 6st kolvar
Har inte tid att räkna på hur stor volym vätska detta innebär, återkommer![]()
Du har ju rätt, det finns ingen chans att jag kan klämma åt bromsarna så hårt som jag gör när hojen står still, inte utan att antingen tvärlåsa hjulet eller göra en praktstoppieTycker också mitt handtag går väl långt in. Tar man i så går det emot handtaget men vid det laget så har det blivit en rejäl stoppie ned duns. Likaså flera polare har på detta viset.
Ibland blir det bättre om man luftar flera gånger under en längre periods tid. Gärna genom att lätta på alla banjos under tryck.Var beredd med trasan. Verkar vara fantastiskt vad en del banjos har möjlighet att spara luftbubblor.
Jag jobbar med hydraulik men jag har väl inte funderat så mycket på det du skriver om.
Det jag kan se som orsaker kan vara.
- Komprimering av oljan, det finns en viss komprimeringsmöjlighet av olja även om det känns som rätt mycket i detta fall.
- Luft, kan finnas även i ett luftat system. En liten ficka någonstans kan göra att det sjunker ihop.
- Internt läckage, i princip inget hydraulsystem är helt tätt och på en bromspump eller bromsok tror jag inte att toleranserna är så fina att det inte kan krypa olja om du trycksätter under en längre tid.
Hydraulbromsar känns inte vara designade för att hålla tryck under en längre tid utan jobbas dynamiskt under färd och då pumpar du upp trycket igen varje gång du släpper och drar åt handtaget igen. Skall du hålla en broms på ett fordon statiskt är det en mekanisk lösning, typ vajer som gäller.
På din cykel som har gått 4000 mil kan det vara så att du bromsat ett antal gånger och tätytorna börjat bli slitna. Även på de nya cyklarna är det kanske så dåliga tätytor att oljan kryper om du håller en längre period.
Nu kan jag inte kontruktionskraven för MC-bromsar som om mina teorier stämmer eller inte vet jag ej. Inom hydraulik finns inga raka svar.
Har mätt lite på R1an nu och varje ok flexade ut ~0,13mm när handtaget var näst intill helt indraget, detta mätt i centrumhöjd av bromskolven.
Du uppskattade inte helt fel på kolvdiametern... eller jo, varje kolv ÄR 30mm fast x 6st kolvar
Har inte tid att räkna på hur stor volym vätska detta innebär, återkommer![]()
fan du är en klippa ozzian! =)
dom är så stora som 30mm altså.
Det ger ju altså mer än 20 ggr utväxling, så om oken flexar 0,13 ger det en _minimal_ rörelse på 2,6 mm i själva bromscylindern, antagligen strax över 3mm. en 19x20 cylinder har ju 20 mm mellan kolv och pivotpunkt så 20mm ut på bromshandtaget flexar det altså 2,6mm 40mm ut 5,2mm osv. kan iaf förklara nån centimeters flex i handtaget pga at oken flexar.
får prova att lufta systemet en gång till och se om det blir nåt bättre...
Japp, mycket större kolvar än jag skulle gissat påfan du är en klippa ozzian! =)
dom är så stora som 30mm altså.
Det ger ju altså mer än 20 ggr utväxling, så om oken flexar 0,13 ger det en _minimal_ rörelse på 2,6 mm i själva bromscylindern, antagligen strax över 3mm. en 19x20 cylinder har ju 20 mm mellan kolv och pivotpunkt så 20mm ut på bromshandtaget flexar det altså 2,6mm 40mm ut 5,2mm osv. kan iaf förklara nån centimeters flex i handtaget pga at oken flexar.
får prova att lufta systemet en gång till och se om det blir nåt bättre...
glöm inte banjoluftning under tryck.
Även påfyllning av vätska med spruta underifrån är en bra hjälp vid byte eller så.
En del av flexet kan bero på själva vätskan, speciellt när man precis har bytt. Det blir en ohygglig massa mikroskopiska bubblor i vätskan, nästan som vispad grädde (lätt överdrivet)
Eftersom dessa bubblor är så små så stannar de kvar där de är oavsett hur mycket man luftar.
Vad du gör är att du drar åt handtaget ända in till styret och drar en kattstrypare runt handtagen så att bromsan stannar under tryck. Låt hojen stå en natt och klipp av kattstryparen.
Gör man så här så kommer de små bubblorna att klumpa ihop sig så att det blir några få stora bubblor istället, då stiger dessa upp i vätskan och kan luftas som vanligt uppe vid pumpen.
Mina bromsar brukar kännas betydligt styvare efter detta...
Men om man trycksätter vätskan blir alla luftbubblor ännu mindre och får ännu svårare att försvinna. Vill man avlufta en vätska helt är det vacuum som gäller.
Om det funkar med trycksättning måste det vara något annat som händer. Kan vara att luften löser sig i vätskan och därför inte märks längre.
Men om man trycksätter vätskan blir alla luftbubblor ännu mindre och får ännu svårare att försvinna. Vill man avlufta en vätska helt är det vacuum som gäller.
Om det funkar med trycksättning måste det vara något annat som händer. Kan vara att luften löser sig i vätskan och därför inte märks längre.
Vad det än är som händer så har denna metoden funkat otroligt bra för mig också.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |